Se indlæg
 Udskriv debat
Mit første og sidste Sonkran!
Rasmus
Igennem de mange år hvor jeg lejlighedsvis har haft korter eller længer ophold i Thailand, var her mit sidste ophold under Thai nytåret - Sonkran. Det er første gang at jeg har haft den ”fornøjelse” at være i Thailand under Sonkran.
Og jeg har efterfølgende lovet mig selv højt og helligt, at jeg aldrig mere vil opholde mig i Thailand under en Sonkran. Al ære og respekt for Thailands storslået kultur og traditioner, men Sonkran kan jeg sgu godt undværer for fremtiden.
Sonkran er en meget gl. Buddhistisk tradition. En symbolsk handling, hvor man i gl. tid stænkede lidt vand på de hellige munke i forbindelse med nytåret – Sonkran. Men denne tradition har med tiden udviklet sig til det rene ragnarok og fordrukken galskab. Det var for få år siden ikke usædvanligt at dødstallet under disse Sonkran taltes i tusindvis. Under den nylige overstået Sonkran, havde regeringen indført en del strenge restriktioner, for at bringe dødstallet ned. Det er lykkes – må jeg indrømme. Ifølge Bangkok Post var dødstallet ”kun” på ca. 600 i år.

Hilsen Rasmus

surin999
hvad er den af rasmus har man vandskrækGrinGrinGrin
Surin er død længe leve Surin999

Rasmus
Hej Surin

Nej! Jeg lider ikke af vandskræk. Tværtimod holder jeg meget af vand, specielt når det bølger sig ovenover et koralrev i den Thailandske bugt, hvor man her har muligheden for at iagttage det fantastiske og farvestrålende maritime liv som udfolder sig dernede i dybet.
Men! Når det drejer sig om dette vandvittige vandpantomime som udfolder sig under Sonkran, må jeg indrømme - at her er min personlige tolerancetærskel nået.
Det er muligt at mange farangér og Thaier finder denne højtidelighed spændene og fornøjelig. Men når man udsætter sig selv og sin familie for en direkte fare, har jeg svært ved at se det fornøjelige.
Først oplevede vi ”Sonkran” i Korat provinsen, for dernæst at opleve det samme i Pattaya nogle dage efter. Denne fatale fejltagelse udsætter jeg ikke mig selv og min familie for en anden gang.

Hilsen Rasmus

commandertorp
well jeg må indrømme at jeg fandt det temmeligt mærkværdigt at bo i en region der var erklæret for "katastrofe-område" pga tørke, og så opleve en Songkran hvor der blev sprøjtet tusindevis af liter rent drikkevand ud over det hele ! Shock - og antallet af døde og tilskadekomne skræmmer oxo en del når man er vandt til at der i Danmark dør mindre i trafikken på et helt år, end der gør på een dag under songkran. Shock

men der er nu også mange ting i DK jeg ikke er stolt af, så jeg vil hellere vælge at undlade at deltage i denne skik !
Commandertorp

Hjem er det sted man sætter sin kuffert !
OK det ser ud til at det er Thailand denne gang Wink

http://www.khonkaen.dk
falang yao
Hej Rasmus,

Slå nu noget (is)koldt vand i blodet Grin Grin Grin

Sådan er det nu desvære i Thailand. Hvad med vores egne "Jul højtidligheder", hvor mange er der som overholder dem, men jeg kan love dig at mange glæder sig til JULEFROKOSTERNE,( jo flere jo bedre) , med hvad det hører sig af hore og druk (jeg vil næsten vove den påstand at 1/3 af skilsmisser i DK, skyldes "eskapader" foregået ved julefrokosterne) men m.h.t. spritkørselen, heldigvis herhjemme er politiet på pletten i lige netop disse dage , noget som man næsten (aldrig)ikke oplever i Thailand, med de deraf følgende dødstale (sørgeligt).
Jeg kom til at skælde ud min svigeforældre nabo, fordi han kastede vand på knallertkørende og som jeg advarede imod, var der en dame som styrtede ned, p.g.a. vandets slag mod hendes krop og den våde kørebane . Heldigvis slap hun med få hudafskrabninger på benet og albuen (hun bar heldigvis hjelm på, så hun slåede ikke hovedet i asfalten).
Jeg vil give Commandertorp ret i at det var "VANDvittig", set med vores (farang) øjne at se det spild at ressourcer , især i år hvor ISAAN lidder af netop vand mangel. Der er ikke meget vand i vandfaldene ved Kao Yaj, de forskelige vandreservoirer er næten udtøret, landskabet rundt om på Korat sletten var deprimerende at se. Jeg rejser næsten altid i Songkran perioden selv om det er det varmeste tid,og det plejer at være grønt, men i år var det ekstra hård. Rismarkene var tørre, og afgrøderne afsveddet. Bønderne sukker efter regn, så jeg håber at de får det snart.

M.v.h., M. Rasmussen Cool

Redigeret af falang yao d. 31/05-2005 01:25
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

Rasmus
Hej Commandertorp
Du her helt ret i dine iagttagelser og forundring.
Da vi ankom til Buriram provinsen i begyndelsen af april havde det ikke regnet i ca. 3 md. alt mindede mere eller mindre om et udtørret månelandskab. Ris bønderne var fortvivlet over den desperate mangel på vand. De bad alle til Buda om ikke han kunne fremskaffe dem vand – men forgæves. Først her i slutningen af maj kom regnen til alles store glæde og taknemlighed. Derfor forekom dette totale og nytteløse resursespil af vand dem uforståeligt og destruktivt. Og jeg forstår dem!
Rasmus

Rasmus
Hej Falang Yao
Naturligvis skal vi respektere andres kultur og egenart. (læs: Thai kultur) Og jeg medgiver dig at vi ikke er for gode selv - hvad angår vores drukkenskab i forbindelse julefrokoster eller lign. Men når disse højtideligheder direkte har en negativ indflydelse på selve samfundsstrukturen bliver jeg noget bekymret på de berørtes vegne.
OK! kald mig bare blødsøden eller naiv - det lever jeg med.
Hilsen Rasmus

h
ja jeg tog turen med rasmus først i buriram og siden i pattaya/jomtien med vandsprøjterri alle vejne dog lykkes det os ganske behændigt ved hjælp af div sideveje at styre uden om det meste vand Grin
når man tænker på den katastrofale vand mangel i thailand føles denne tradition vanvittig jeg er glad for at rasmus tog tilbage til buriram før det hele kulmineret i pattaya de 18 og 19 ellers er jeg sikker på at han havde siddet fængslet idag i thailand for at forsøge at banke samtlige vandsprøjtende thaier aldrig har jeg været med til noget så vildt men jeg må da indrømme at som sprutten kom ind så var det også en stor oplevelse og skide sjovt min søn nød virkelig at han pluselig måtte sprøjte vand på alt og alle og alligevel kun mødte smil og glæde så det var ikke en negativ oplevelse for os dog vil jeg sige at nu er det prøvetWink

Redigeret af h d. 30/05-2005 08:35

oleskyum
Ja det var jo godt du havde barnepigen med, det kunne ellers være gået helt galt for dig.Shock

h
jeg agter ikke at deltage i olskyum og jagers børnehave

Davser rasmus
Ja vi tog kun til pattaya for at komme til afslutningen af songkran
Jeg syntes det er kanon sjovt,naa man lige taenker bort fra deres vandmangel
bamsen

bruno
Jeg syndes også det var sjov,men kun de første dage det blev for meget til sidst,især den dag jeg skulle rejse hjem skulle fra syd til nord pattaya i en taxi/pickup for at komme med mini bus og med en bærba computer og tøj på som man skulle rejse i mange timer og man kan kun forvente vand og det fik jeg !! Så er det svært at lade værer med at råbe højt også om det ikke er velset og nej jeg hviste ikke hvad sonkrag var der jeg kom men det fant jeg ud afGrin men der gik ikke anden 4 månder til jeg tog ud til det dejlige land igenCool

Jeg var bla. ude ved en af de ører ude i bugten ud fra pattaya men der var kun en paresol strand havde forventede en baunti strand.Pigen var søsygGrinog der var kun en par timmer til den sidst båd gik hjem igen så vi fik ikke undersøgt hvad der var at se der og om der er beder strand længer væk.Er der nogle der har været der over? Og er der andet en paresol strand ?

http://gj-blog.dk/
Spring til debat: