Se indlæg
 Udskriv debat
Fra Thy Til Thailand - Meninger
Henson
taleofdk skrev:
Hvorfor gør du isaan piger til unormale ? De er vel ligeså normale (eller unormale) som alle andre.

Hvem jamrer løs om at man bliver sat i bås med en fra isaan ? Isaan befolkningen er sgu da et herligt folkefærd med hjertet det rette sted, hvilket en del af os farang kunne lære lidt af.

Jeg goer ikke isaan piger til unormale. Jeg henviste blot til tidligere bidrag til denne traad der paastod at udsendelsen ikke skildrede almindelige eller normale Thaier.

Der har vaeret adskillige i denne traad som har klaget over at udsendelsen ikke skildrer deres Thai-Farang par forhold som ifoelge bidragyderne er raidkalt anderledes end de forhold vi ser i udsendelsen. (Locturian blandt andre)

Jeg er enig i at andre omraader af Thailand kan vaere ligesaa forarmet som Isarn. Min kone er ikke fra Isarn, men hendes landsby ligner fuldstaendig det vi saa i udsendelsen. Jeg haevder ikke at Isarn er specialt fattig i forhold til mage andre regioner. Det er blot den mest markante og stoerste region hvor fattigdom og underudvikling goer sig gaeldende og det har historisk vaeret saadan i mange aar.

De middelklasse Thaier jeg refererer til er ikke dem som arbejder sig op fra kummerlige forhold i Thai provins omraader. Min kones soester er uddannet revisor men har kun til udsigt at tjene godt og vel 8-9000 THB per maaned i den region hun bor i. Tilhoerer hun middelklassen??
Reelt er middelklassen i Thailand snaever. Den er koncentreret i Bangkok og de damer jeg engang moedte og korresponderede med var ikke i tvivl om deres hoejere status vis a vis Isarn for eksempel. Det sprogbrug de for det meste brugte vedroerende Isarn piger var at de var ringere end det skidt der var under deres sko - et naesten direkte citat.

Mit sprogbrug er maaske provokerende men jeg er blevet traet af at laese indlaeg fra de medlemmer her som foeler sig forringet eller slaaet i hartkorn med fattigere piger paa grund af en udsendelse der reelt fortalte om forholdene for en underpriviligeret gruppe i Thailand. Udsendelsen viste en human indstilling overfor pigerne, at saa nogle faa danske maend foeler at deres hustruer er nedgjort paa grund af udsendelsen er et luksus problem som jeg har meget lidt sympati for.
Redigeret af Henson d. 02/01-2009 18:07

http://thaifarang.co.uk
taleofdk
Okey henson jeg tror vi ikke er så uenige når det kommer til stykket, måske er det måden der skrives på som kan misforståes fred være nu med det.

Min kone er fra Syd Thailand, hun tjener knap 8000 bath/mdr som offentligt ansat i Bangkok, så jeg er itvivl om hun høre til middelkassen, hendes twin søster er privat ansat "begge med samme udd" hun tjener godt 4000 bath mere mdr.

Jeg tager hatten af for deres forældre som ikke havde meget at gøre med dengang i tidernes morgen (og hvor faderen døde da de var 17), men de ville havde deres 3 børn uddannet koste hvad det koste vil og det er det jeg mener med er der vilje er der en vej og at det er en god idé at investere i fremtiden hvis du forstå mig også for at beskytte pigerne mod turiststederne ( ikke negativt ment. ) og for at de kan forsørge sig selv som voksne.

Mht. unormale vs normale så bryder jeg mig heller ikke om et sådan ordbrug da det kan misfortolkes.

Jeg bryder mig heller ikke om når der gøres forskel på folk (tales ned til) i Thailand, men det sker jo som bekendt, men for dælen det er til at kaste op over til tider, og isaan folk gør da et mega godt stykke arbejde eksempelvis i Bangkok.

Jeg er enig med dig Henson, vi er ikke så uenige som jeg troede Smile

og igen det var et godt program.

www.holidaysinsiam.com
thyboen
Til dem som ikke fik set udsendelsen da den blev sendt 1.gang:

Udsendelsen Fra Thy til Thailand bliver genudsendt

SØNDAG DEN 4. JANUAR 2009 KL. 14.45 PÅ DR1

thyboen

JackH
Jamen, lad os nu smide de politisk korrekte vaner (ell. uvaner?) og skildre tingenes tilstand i Tha Land of Smiles!
Første gang min søde, venlige og rare kone talte, ja, nærmest hvislede ud af den ene mundvig (meget skræmmende oplevelse!) om folk fra Isaan: "De er ikke rigtige thai"!! Nå, sagde jeg, hva'er de så: "Lao" svarede hun. Mon ikke hun har fat i noget der?
De fleste i Isaan kan slå over i Lao, hvis de ikke ønsker folk skal vide hvad de snakker om... Musikken, maden m.m. er fra Laos. Jeg undrer mig mere og mere over det kludetæppe Thailand egentlig er, og hvor meget intern racisme der eksisterer. Samtidig har man også "overskud" til at nedgøre især Burmesere, Laotere, Cambodianere m.fl. Ja, også farang får sin del af racismen og xenofobiet (hedder det vidst..).
Nå, det handler vel dybest set om at hvid hud er godt (eliten, thai/kinesere) og alt mørk er skidt (isaan, pad thai m.fl.) - og som nævnt i andre tråde er man uhyre klasse- og pengebevidst, og ser ned på andre der ser dårligere ud og har det dårligere end en selv.. Nå, det bliver en hel afhandling, det dur jo ikkeSmile

JH
Redigeret af JackH d. 03/01-2009 15:14

rinpoche
Det er ligeså .sandt som det er sagt JH.
Og som Henson også var inde på, grænserne udviskes når man relokerer.
Jeg gnækkede godt i skægget, da jeg hørte følgende historie.
Min kones veninde arbejder på et dansk resort og hjalp en nyankommen thailænder til at få arbejde der.
Da det gik op for den nyankomne med en "fornem" thai baggrund, at hun skulle gøre toiletter rene, så sagde hun: Det må du gøre "Chan Maa tii Suung" Jeg har højere status end dig.
Hun fik som svar en børste og en svupper og fik besked på enten kunne hun gøre brug heraf eller alternativt skride i havet, hvis hun fremturede med den holdning Grin

mazinfdn
Jeg kan ikke være mere enig med liefkr, Sommai er virkelig den klammeste kvinde, jeg også har set.
Selvfølgelig er dette et Dansk Thai website, og derfor er der stor fokus på thai'er, men det retfærdiggøre nu en gang ikke de skal være med til bla at ødelægge det at få familiesammenføring og turistvisum osv for mange andre mennesker fra forskelige lande og kulturer.

SKAM DIG!!! Sommai, og andre som er med til at gøre ting værre for alle andre. stop det øjeblikkelig.

Heine skrev:
leifkr skrev:
Der findes jo også højtuddannede piger i Thailand som helt legitimt ønsker at gifte sig med en udlænding simplethen af den grund at de fleste mænd er dovne og ikke gider bestille noget.
Min kones nieces mand underviser på en elite skole i Bangkok hvor det koster 30000 DKK pr år at have sit barn i skole - så der findes altså normale mennesker i Thailand og det synes vi ikke udsendelsen viste noget om, men fordommene blev holdt i live i fuldt blus.

-- "Normal" -- plejer jo betyde noget henad flertallet /gennemsnittet etc. - den type du nævner her udgør vel ikke mange % af den thailandske befolkning, men det ville selvfølgelig have vist noget om afstanden mellem rig og fattig i Thailand

leifkr skrev:
Min kone har nu set både 1 + 2 udgaven af Thailand til Thy og retur. Hun er rigtig ked af, at man fremstiller thai piger som ludere allesammen og hun var frustreret over at en pæn pige blev total afstumpet og rå på den korte tid hun var i Pattaya og hun er ked af at nogle må ty til sådanne metoder for at finde en mand for at blive forsørget..

Det var trist at se ja - men udsendelsens mål var vel også at åbne folks øjne for hvor barsk en hverdag mange tusinde kvinder har i Thailand (og andre fattige lande)

leifkr skrev:
Jeg synes Sommai er den klammeste kvinde jeg nogensinde har set - der er ikke skyggen af følelser i hendes øjne og det lyser langt væk af kold business hvis i spørger mig.

Synes nu hun virker oprigtig i sin hjælp til venner og familier og sit ønske om at hjælpe kvinderne til et bedre liv med mand og job.

leifkr skrev:
Ranna ville gerne at man lavede en film om ganske almindelige thaier, men almindelig skolegang, gode jobs og ordnede familieforhold, hvor mor ikke er "tvunget" til at presse sine piger til Pattaya for at score nogle penge som hun han sende hjem til sin mor..

Ja det manglede lidt i udsendelsen at vise en gennemsnitlig familie i landsbyen, hvor døtrene gifter sig med en gennemsnitlig thaimand og dyrker ris eller har et andet ufaglært arbejde. (de må jo trods alt findes) Det kunne have været med til at nuancere billedet af Thailand lidt, og have vist hvordan andre thaier opfatter det med at sende datteren til Pattaya.

FCKdk
Undskyld JH, hvis din egentlige mening i dit indlæg er forsvundet,
Jeg måtte bare lige låne en stump, der dokumenterer noget andet "sjovt"Wink
JH skrev:
.... og hvor meget intern racisme der eksisterer. Samtidig har man også "overskud" til at nedgøre især Burmesere, Laotere, Cambodianere m.fl. Ja, også farang får sin del af racismen og xenofobiet (hedder det vidst..)....
JH

Ja, spørger du en ikke oplyst Thai om hans/ hendes mening
om Phillipinere, får du at vide, de er allesammen tyvagtige,
men spørger du en Phillipiner om hvad de mener om Thaier,
får du du at vide, de er alle prostituerede.
Det hørte Jeg blandt andet fra min ex.Thaikone og flere af hendes veninder der alle er fra Isaan.SmileWinkSmile

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Spring til debat: