Se indlæg
 Udskriv debat
Fra Thy Til Thailand - Meninger
mazinfdn
Hmmmm Jeg synes virkelig der er nogen personer i dette dokumentarprogram, som burde skamme sig dybt, det handler jo kun om pro forma ægteskab, for visse personer i programmet,, dette er bla sådanne nogen som har en stor skyld i vi har verdens strengeste udlændingelov, og rigtig mange ikke kan få deres kære til landet på legal vis.Angry

mazinfdn skrev:
Hmmmm Jeg synes virkelig der er nogen personer i dette dokumentarprogram, som burde skamme sig dybt, det handler jo kun om pro forma ægteskab, for visse personer i programmet,, dette er bla sådanne nogen som har en stor skyld i vi har verdens strengeste udlændingelov, og rigtig mange ikke kan få deres kære til landet på legal vis.Angry

Helt enig og det var det jeg prøvede på at gøre op med i mit indlæg, men det er rigtigt set, at vi ikke alle kan være enige og tak for det.

Jeg fatter dog stadig ikke de der accepterer at deres koner fortsætter med at drive prostitution når de kommer hertil, men det er måske kun for forretningens skyld.

Og kære Vandango - jeg ville være meget bekymret, hvis min kone ikke kunne klare sig for en løn som hjælpelærer på en skole - fordi det ikke giver drikkepenge!! Og hun klarer sig kun fordi du spæder til? Ikke fordi det rager mig, men man kan jo undre sig over den holdning og endnu mere over at du accepterer det....

thyboen
Til leifkr

Du og jeg må helt sikkert færdes i 2 vidt forskellige thaikredse hvis du alvorligt mener at du omtaler almindelige thaier i dit indlæg nr. 63. Jeg kommer dels i en lille landsby i Isaan provinsen dels i Pattaya. Der har jeg aldrig truffet den type thaier, som du omtaler som "normale". De fleste thaier i landsbyen har for de fleste svært ved at klare dagen og vejen, bortset fra enkelte enkelte store jordbesiddere.

Thyboen

Django
Synes det var rigtig gode udsendelser. Selvfølgelig synd for alle de her på DTW hvis bedre halvdel aldrig har været på en bar. LOOOOOOOOOL

Heine
leifkr skrev:
Der findes jo også højtuddannede piger i Thailand som helt legitimt ønsker at gifte sig med en udlænding simplethen af den grund at de fleste mænd er dovne og ikke gider bestille noget.
Min kones nieces mand underviser på en elite skole i Bangkok hvor det koster 30000 DKK pr år at have sit barn i skole - så der findes altså normale mennesker i Thailand og det synes vi ikke udsendelsen viste noget om, men fordommene blev holdt i live i fuldt blus.

-- "Normal" -- plejer jo betyde noget henad flertallet /gennemsnittet etc. - den type du nævner her udgør vel ikke mange % af den thailandske befolkning, men det ville selvfølgelig have vist noget om afstanden mellem rig og fattig i Thailand

leifkr skrev:
Min kone har nu set både 1 + 2 udgaven af Thailand til Thy og retur. Hun er rigtig ked af, at man fremstiller thai piger som ludere allesammen og hun var frustreret over at en pæn pige blev total afstumpet og rå på den korte tid hun var i Pattaya og hun er ked af at nogle må ty til sådanne metoder for at finde en mand for at blive forsørget..

Det var trist at se ja - men udsendelsens mål var vel også at åbne folks øjne for hvor barsk en hverdag mange tusinde kvinder har i Thailand (og andre fattige lande)

leifkr skrev:
Jeg synes Sommai er den klammeste kvinde jeg nogensinde har set - der er ikke skyggen af følelser i hendes øjne og det lyser langt væk af kold business hvis i spørger mig.

Synes nu hun virker oprigtig i sin hjælp til venner og familier og sit ønske om at hjælpe kvinderne til et bedre liv med mand og job.

leifkr skrev:
Ranna ville gerne at man lavede en film om ganske almindelige thaier, men almindelig skolegang, gode jobs og ordnede familieforhold, hvor mor ikke er "tvunget" til at presse sine piger til Pattaya for at score nogle penge som hun han sende hjem til sin mor..

Ja det manglede lidt i udsendelsen at vise en gennemsnitlig familie i landsbyen, hvor døtrene gifter sig med en gennemsnitlig thaimand og dyrker ris eller har et andet ufaglært arbejde. (de må jo trods alt findes) Det kunne have været med til at nuancere billedet af Thailand lidt, og have vist hvordan andre thaier opfatter det med at sende datteren til Pattaya.
Redigeret af Heine d. 02/01-2009 08:18

JackH
Forretningsmanden, livsnyderen og dameglade Simon Spies sagde følgende:

"Det kan godt være, at man ikke kan købe kærlighed for penge – men man kan købe noget, der ligner til forveksling"!

http://www.rejsel...am?slide=8

Lad vær at bilde jer selv for meget ind mht. kærlighed når det drejer sig om thai'er og andre asiatere.

Som europæere er vi hjernevasket med ideen om romantisk kærlighed, og især forestillingen om ridderen på den hvide hest der redder prinsessen, eller "The Maiden in distress". Film, litteratur og popkultur er totalt inficeret med det bras. Tænk på filmen "Pretty Woman", hvor Richard Gear "redder" Julia Roberts fra et liv som "streethooker"...

De fleste farangs i Thailand og i DK, kopierer denne adfærd, og nyder faktisk at "redde" nogle thaikvinder. Det har man jo ikke så meget mulighed for i sin egen kultur længere, hvor kvinderne har frigjort sig fra mændene. Ku' man forestille sig et rødstrømpeoprør i Thailand? ;-) Ikke særlig sandsynligt... Somchai sku' nok få banket noget fornuft ind i hovedet på eventuelle vildfarne quinder!

JH
Redigeret af JackH d. 02/01-2009 08:39

Suk Rak Ning
Tænk at jeg har gået rundt i 4 år og bare set spøgelser.Frown
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

taleofdk
Heine skrev:
leifkr skrev:
Der findes jo også højtuddannede piger i Thailand som helt legitimt ønsker at gifte sig med en udlænding simplethen af den grund at de fleste mænd er dovne og ikke gider bestille noget.
Min kones nieces mand underviser på en elite skole i Bangkok hvor det koster 30000 DKK pr år at have sit barn i skole - så der findes altså normale mennesker i Thailand og det synes vi ikke udsendelsen viste noget om, men fordommene blev holdt i live i fuldt blus.

-- "Normal" -- plejer jo betyde noget henad flertallet /gennemsnittet etc. - den type du nævner her udgør vel ikke mange % af den thailandske befolkning, men det ville selvfølgelig have vist noget om afstanden mellem rig og fattig i Thailand

leifkr skrev:
Min kone har nu set både 1 + 2 udgaven af Thailand til Thy og retur. Hun er rigtig ked af, at man fremstiller thai piger som ludere allesammen og hun var frustreret over at en pæn pige blev total afstumpet og rå på den korte tid hun var i Pattaya og hun er ked af at nogle må ty til sådanne metoder for at finde en mand for at blive forsørget..

Det var trist at se ja - men udsendelsens mål var vel også at åbne folks øjne for hvor barsk en hverdag mange tusinde kvinder har i Thailand (og andre fattige lande)

Normal i Thailand er vel ikke en Isaan pige/kvinde ? Altid når der snakkes om Thailand bliver der vist fra Isaan, men Isaan er vel kun et udsnit af den Thailandske befolkning og det endegyldige billede af Thailand.

Min kone falde i tråd med leifkr og det hans kone udtaler om hvordan Thailand og deres befolkning bliver fremstillet, men det siger jo nok mere om den jantelov og tankegang der i DK og oppe i hovedet på de farang der tænker/mener sådan, tit glemmer disse folk at Danmark også er et land fyldt med danske prostituerede, men det er åbenbart mere fin at være en dansk prostitueret end en bar pige fra pattaya Smile

Den verden visse dele af Isaan oplever er jo ikke den verden Thaierne oplever uden for Isaan og hvis det hele var så fattig og skidt I Isaan kunne folk fra Isaan vil flytte til andre dele af Thailand ?

Og så lige en ting, hvordan defineres fattigdom i Thailand ? mig bekendt er der ikke nogen der er døde af sult i Isaan.

Mit gæt er at Isaan er det område i Thailand der modtager flest penge sendt fra udlandet.

www.holidaysinsiam.com
vandango
leifkr skrev:
mazinfdn skrev:

Og kære Vandango - jeg ville være meget bekymret, hvis min kone ikke kunne klare sig for en løn som hjælpelærer på en skole - fordi det ikke giver drikkepenge!! Og hun klarer sig kun fordi du spæder til? Ikke fordi det rager mig, men man kan jo undre sig over den holdning og endnu mere over at du accepterer det....

Månedsløn 7000 bath, lørdag og søndag fri.
Husleje 4000 bath med el og antenne afgift næsten 4500 bath. ialt.
Hun kunne sagtens bo billigere, men så hedder den hotel for mig, når jeg er i Thailand.
Der bliver sendt 2000-3000 ud til hendes mor hver måned. Huset moderen bor i er kærestens.
Div. udgifter, motorcykel, mad, personlig pleje m.m.
Hun lever i Pattaya hvor priserne er højere.

Så regnestykket går ikke op.

tuktuk
Faktum er vel at en meget stor del af de piger og mænd Shock der arbejder i barmiljøerne kommer fra Esan og det mere eller mindre er blevet en accepteret måde at skaffe sig til dagen og vejen på i dette område, kan kun tilslutte mig at det er sørgeligt, men der skal en stor omvæltning til før det bliver anderledes...

Se bare Sommai der foreslår den unge pige at tage til PTY og evt. arbejde i 7/11 for at komme tættere på Falanger og lære mere om dem, dette glemmer hun helt da hun møder den anden pige fra byen, som arbejder på en bar og vupti så sidder hun selv på en bar, skræmmende !!!

når alt kommer til alt er det et spørgsmål om overlevelse for mange af disse kvinder !! Sad
med venlig hilsen

Martin Kaiser-Nielsen
Tuk Tours - Thailand

http://www.tuktou...

www.tuktours.dk
rinpoche
taleofdk skrev:

Den verden visse dele af Isaan oplever er jo ikke den verden Thaierne oplever uden for Isaan og hvis det hele var så fattig og skidt I Isaan kunne folk fra Isaan vil flytte til andre dele af Thailand ?

Det gør de så også. Der er ikke en region i Thailand hvor man ikke møder talrige folk fra Isan. Næste gang du kører taxa i bkk, spørg hvor chaufføren kommer fra. Strandsælgere, bygningsarbejdere, daglejere etc. De er overalt.
Vi var i Bangpli i Samut Prakan lige op til nytår. Restauranter, frisører, og diverse sælgere var som forduftet. De skulle op og besøge familien i Isan i forbindelse med det nye år.

Det er et dokumentar program, der følger udvalgte personer og som ikke forsøger at generalisere eller moralisere.
Hvad seerne eventuelt måtte læse ind i det, står for egen regning.

christian-s
Enig med Rasmus og andre i at den var bedre end 1'eren, selvom den måske ikke dækkede et bredt nok spektrum af typer historier / ægteskaber. Det er desværre nok for "kedeligt" og ukontroversielt at skildre almindelige kærlighedshistorier ... Som rinpoche siger, så er det ment som et dokumentar program, der følger udvalgte personer og som ikke forsøger at generalisere eller moralisere. Og på den måde synes jeg det fungerede.

Sidegade-advokaten må da helt sikkert skumme fløden med Sommai. Min kone sagde at det da vist ikke skulle koste over 5.000 THB hvis en advokat skulle bruge nogle timer på sådan en sag. Pulverkok: Ja, jeg undrede mig også over det der blev benævnt "Sommais hus". Jeg troede byens "dronning" ville have et større hus.

Og en hilsen til Allan, Clyde og Konberg - tillykke med reklamen for ThaiIntegration . Jeg håber flere opdager Jeres gode initiativ.
Redigeret af christian-s d. 02/01-2009 12:35
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

taleofdk
rinpoche skrev:
taleofdk skrev:

Det gør de så også. Der er ikke en region i Thailand hvor man ikke møder talrige folk fra Isan. Næste gang du kører taxa i bkk, spørg hvor chaufføren kommer fra. Strandsælgere, bygningsarbejdere, daglejere etc. De er overalt.
Vi var i Bangpli i Samut Prakan lige op til nytår. Restauranter, frisører, og diverse sælgere var som forduftet. De skulle op og besøge familien i Isan i forbindelse med det nye år.

Det er et dokumentar program, der følger udvalgte personer og som ikke forsøger at generalisere eller moralisere.
Hvad seerne eventuelt måtte læse ind i det, står for egen regning.

Enig med dig og det kunne så være stof til et andet program der fortæller lidt mere om hvordan man også kan tjene sine penge i Thailand som eksempelvis Isaan borger, så man træffer vel et valg (nogle gør) men det var ikke lige der min pointe lå, men du har skam ganske ret rinpoche.
It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com

www.holidaysinsiam.com
Henson
Esan befolkningen udgoer mindst 1/3 af den thailandske befolkning, og som andre siger saa arbejder mange fra Esan i Bangkok og andre mere udviklede omraader. Hvor stor en tyngde Esan befolkningen har haft har kunnet ses i den seneste politiske kamp som jo netop drejede sig om at den "normale" minoritet af Bangkok Thaier og den oevrige middelklasse ville naegte Esan befolkningen deres ret til at stemme da det altid foerte til en Thaksin venlig regering.

Jeg synes da ogsaa det er synd for en middelklasse pige med en god uddannelse som gifter sig med en dansker at hun skal stilles i hartkorn med prostitution og de forhold Thailand's fattigste kommer fra. Det er virkelig synd. Men hvis man kender hele historien vil man nok indse at de bekymringer priviligerede middelklasse piger har i virkeligheden kun er snobberi og forfaengelighed, hvilket er mindre flatterende.

Det er nemt at banke paa Sommai. Jeg fik ogsaa en daarlig smag i munden da hun raadgav den unge pige til at faa erfaring med vestlige maend i Pattaya. Det kan ikke naegtes at mange piger bliver forraaet af denne oplevelse, nogle synker maaske ned i stofmisbrug eller bliver blot generelt misbrugt af vestlige maend eller eventuelle Thai maend som bliver deres kaerester. Det ville vaere svaert at sige at proeve lykken i Pattaya kan vaere en sund oplevelse for pigen. Pigens adfaerd aendredes ogsaa radikalt da vi saa hende med hendes nye veninder i Pattaya.

Paa den anden side kan det ogsaa vaere at Sommai gav det bedste raad hun kunne give. Hun ville ikke kunne finde en dansk mand til pigen indtil hun var mindst 24 hvilket ville vare mindst et aar. Hun kunne ikke som Kae rejse til Danmark og moede en mand indenfor en uge som derpaa kunne sende hende penge indtil de fik udstedt et visa. Problemet var pigens mor som aabenbart var begaerlig efter penge med det samme. Sommai anbefalede det eneste alternativ for fattige Esan piger - soeg derhen hvor farang maend er - og dem der er interesserede i Thai piger er koncentreret i Pattaya mere end noget andet sted. Jeg kender en del Thai kvinder her i England som har arbejdet paa hoteller eller anden service industri vaek fra barerne og som har fundet deres aegtemaend i Pattaya uden at behoeve at prostituere sig.

Paa et andet plan kunne Sommai ogsaa have taenkt at pigen havde et meget uerfarent og romantiseret forhold til det at gifte sig med en udlaending. Hvis hun opholdte sig en tid i Pattaya kunne hun faa et indblik i hvordan udenlandske maend var or om hun kunne gifte sig med en. Hvis hun kom til Danmark saa uerfaren kunne det vaere svaert at finde en partner til hende som hun ikke paa den ene eller anden maade maaske kunne blive skuffet over.

Under all omstaendigheder er Sommai en dame med en helt anden erfaring end os priviligerede danskere. Er hun en grisk egoist der profiterer pa yngre Thai kvinders haab om en bedre tilvaerelse eller er hun reelt en som hjaelper piger som har vaeret i samme situation som hende selv paa baggrund af den realistiske indfaldsvinkel til tingene som hun altid har maattet antage???

Jeg synes udsendelsen gav et godt indtryk hvis man taenker paa den kontekst Esan pigerne lever i. Men for priviligerede danskere er det selvfoelgelig nemmere at fordoemme hende som en der lokker uskyldige piger ind i prostitution.
Redigeret af Henson d. 02/01-2009 13:57

http://thaifarang.co.uk
hfb
Henson

Jeg synes det er et godt indlæg du har lavet, men Smile

Jeg bliver nødt til at gentage mig selv. Jeg synes stadig det er et dårligt råd hun fik.
Man kan søge om familiesammenføring fra man er fyldt 23,5 år. Det er vel ikke urealistisk at hun fik hjælp til at finde / lære en dansk mand at kende og blive gift i løbet af et halvt år. Herefter kunne de så søge om familiesammenføring.

En anden ting er, lære man meget om udlændingen ved at møde dem i Pattaya? Jeg kunne godt forestille mig at man får et lige så forkert billede af udlændinge.....
Når jeg er på ferie bruger jeg en del mere end normalt og jeg opføre mig måske heller ikke helt som normalt Wink
Redigeret af hfb d. 02/01-2009 14:51

taleofdk
Henson skrev:
Jeg synes da ogsaa det er synd for en middelklasse pige med en god uddannelse som gifter sig med en dansker at hun skal stilles i hartkorn med prostitution og de forhold Thailand's fattigste kommer fra. Det er virkelig synd. Men hvis man kender hele historien vil man nok indse at de bekymringer priviligerede middelklasse piger har i virkeligheden kun er snobberi og forfaengelighed, hvilket er mindre flatterende.

Den pige (mand) du omtaler her ved vel om nogen hvad forhold der gør sig gældende i Thailand, hvis du snakker om en middel klasse så må den vel snart være at finde i Isaan, der strømmer da til med penge til området set i forhold til andre områder i Thailand, middel klassen i Thailand er vel også fattige set med vores øjne, en pige fra Chang mai, Bangkok, syd Thailand, de har da de samme vilkår at vokse op under, til syvende og sidst handler det vel om hvad man skal investere fremtiden i, skolegang kontra spil, nyt hus, ny bil osv. af de isaan piger jeg kender i DK er der ikke en af de famillier der investere i fremtiden, pengene der bliver sendt hjem til Isaan går til hus, jord, bil, druk, spil osv i den dur der, de fattige har mange glæder lader det til, hvor mange penge bliver der ikke sendt til isaan på måneds bassis, det er da enorme summer, hvor min kone kommer fra må de sgu klare sig selv, børnene blev (og bliver) tvunget til uddannelse selvom der ikke var råd til at dagligt måltid mad, kald det snobberi og forfænglighed at folk uddanner sig ud af fattigdom, jeg kalder det godt gået, mine svigerforældre havde NADA at gøre med, pengene gik til skolegang uden at deres børn kunne købe mad i skolen, de fik et måltid mad når de kom hjem fra skole og det var det, fattigdom er mange ting, men er der vilje er der en vej.

Jeg kender til en pige i DK som er dansk gift, hun arbejder hårdt (rengøring + fabrik) hun sender ikke under 100.000 bath hjem til isaan hver månede, men det er ikke nok, hun ville rejse hjem og besøge hendes famillie som hun plejer at gøre 1 gang om året, hendes mor sagde NEJ send pengene til billetten istedet for Sad thai pigen i DK har købt jord/hus/bil osv. til famillien, men nu er det hele næsten solgt igen på nær huset, da de bruger pengene på druk og spil osv. alså sorry men hvad med at invester bare et par % af de penge til børnene i nær området eller i det mindste til de børn der er i famillien, istedet fik omtalte thai kvinde at vide at de vil sende hendes niece til Pattaya, da der var nogle mænd de skyldte penge og istedet for at betale vil de sende niecen afsted Sad ..... og for mig at se er det her der ligger en del af problemet mht. den så omtalte fattigdom i Isaan, man bruger pengene før de er i banken (hånden) mer vil have mer, men hvem er lige middel klassen her ?

Og hvor mange thai i DK har ikke spurgt man ikke lige vil sende lidt penge til Thailand fordi deres bedre halvdel ikke må få noget at vide at de sender flere penge hjem Sad jeg siger nej til de der ting, men undrer mig over de summer der bliver sendt hjem uden at der investeres i fremtiden ude i "rismarkerne", jeg kan ikke have ondt i rumpen over isaan området, de ligger som de har redt, da muligheden for at komme ud af den omtalte fattigdom har og er til stede i isaan, men sørgelig nok har famillierne mere travlt med at bygge huse og få ny bil osv, end at investere en del af pengene i børnene (fremtiden), jeg syntes det er sørgeligt at man bygger sin fremtid på at sende ens børn til pattaya gang på gang, generation efter generation, men det er vel den nemme vej ud af fattigdom på kort sigt.

At folk kun er fattige i Isaan er en skrøne, men måden man takler fattigdom på er der for mig at se en stor forskel på alt efter hvor man kommer fra i Thailand, at de famillier der vælger uddannelse frem for at sende deres børn til eksempelvis pattaya skal skydes i skoene at de er nogle snobbede priviligerede middelklasse piger/drenge er sgu lavt.
It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com

www.holidaysinsiam.com
Henson
hej Hfb,

Jeg skal ikke naegte at du maaske har ret. Maaske ville Sommai blot skubbe besvaeret vaek fra sig. Maaske broed hun sig ikke om den unge pige Saeng eller maaske havde hun ikke en tilstraekkelig stor tilknytning til hende til at ville hjaepe hende paa samme maade som hun hjalp Kae.

Jeg maa indroemme at jeg nok er enig. Der var et alternativ. Sommai kunne have overtalt den griske mor til maaske at ofre et aar paa at opnaa kontakt med en dansk mand. Et andet godt argument er at efter Saeng har opholdt sig i Pattaya vil hun faa svaert ved at gaa den anden vej med mindre Sommai og de andre vil begynde at lyve om hendes baggrund. I den foerste udsendelse blev det gjort klart mange gange over for Kjeld at kae var "ren" og intet havde med Pattaya at goere.

Saeng kan risikere at blot moede den ene sjover efter den anden, faa sine haab knust gang paa gang for derefter at blive formet af hendes nye raa bar girl veninder til blot at se farangs som ATM maskiner istedet for potentielle aegtefaeller.

Men realistisk set, er der faa veje for en pige som Saeng HVIS hun absolut vil finde en udenlandsk mand. Hun kan ikke benytte internettet til at finde en udlaending da hendes engelsk ikke ville vaere godt nok. I Pattaya vil hun finde den stoerste koncentration af single, white males i Thailand. Ergo chancerne for at moede en partner er stoerst der. Det er den barske realitet for disse piger, som programmet understregede meget godt.
Redigeret af Henson d. 02/01-2009 16:05

Henson
Hej Taleofdk,

Jeg genkender ikke din karakteristik af Issan. Det er desvaerre saadan at i nogle familier bliver visse soeskende valgt til at faa en uddannelse, mens andre maa drage til Pattaya for at hjaelpe med at finansiere denne uddannelse.

Jeg har stadig ingen medynk med de medlemmer her some jamrer loes om at deres stakkels aegtefaeller nu bliver slaeet i hartkorn med de fattige fra Isarn. Saa vidt jeg ved har ingen af mine bekendte i Danmark paa nogen maade blevet diskrimineret imod. Faktisk er det rart at vide at Isarn piger og Bangkok piger er ligestillet I Danmark hvilket de minsandten ikke er i deres hjemland. Sine Plambech har skabt en dokumentar som skildrer faenomenet med at mange maend fra ikke blot Danmark finder sig en kone I thailand. I altovervejende grad er det faenomen bundet op paa de sociale vilkaar Isarn piger lever under. Ellers kunne DR jo lave 180 dokumentar udsendelser om danske maned der gifter sig med piger fra Korea, Taiwan, Argentina osv. Den sektion af danske maend der gifter sig med middelklasse piger fra Thailand er forsvindende lille og berettiger ikke at de faar deres "egen" dokumentar udsendelse. Et latterligt krav fra selvindbildte danske maend med "normale" thai koner.
Redigeret af Henson d. 02/01-2009 16:25

manse
Kære Henson

Dejligt skrevet

taleofdk
Henson skrev:
Hej Taleofdk,

Jeg genkender ikke din karakteristik af Issan. Det er desvaerre saadan at i nogle familier bliver visse soeskende valgt til at faa en uddannelse, mens andre maa drage til Pattaya for at hjaelpe med at finansiere denne uddannelse.

Jeg har stadig ingen medynk med de medlemmer her some jamrer loes om at deres stakkels aegtefaeller nu bliver slaeet i hartkorn med de fattige fra Isarn. Saa vidt jeg ved har ingen af mine bekendte i Danmark paa nogen maade blevet diskrimineret imod. Faktisk er det rart at vide at Isarn piger og Bangkok piger er ligestillet I Danmark hvilket de minsandten ikke er i deres hjemland. Sine Plambech har skabt en dokumentar som skildrer faenomenet med at mange maend fra ikke blot Danmark finder sig en kone I thailand. I altovervejende grad er det faenomen bundet op paa de sociale vilkaar Isarn piger lever under. Ellers kunne DR jo lave 180 dokumentar udsendelser om danske maned der gifter sig med piger fra Korea, Taiwan, Argentina osv. Den sektion af danske maend der gifter sig med middelklasse piger fra Thailand er forsvindende lille og berettiger ikke at de faar deres "egen" dokumentar udsendelse. Et latterligt krav fra selvindbildte danske maend med "normale" thai koner.

Man kan jo heller ikke skære alle over en kam, men du får mig ikke til at sige at isaan er mere fattig end andre områder i Thailand, hvad angår den penge strøm der sendes afsted, jeg vil stadigvæk påstå at de beløb der bliver sendt til Isaan hver månede er enorme set i thai øjemed, men at farang skal ynke over deres noget så fattige isaan pige, det er for mig lidt af en griner, da det er uden hold i virkeligheden og isaan er ikke en ophøjet underklasse som du gør dem til, isaan pigerne har hverken mere eller mindre end eksempelvis pigerne fra syd Thailand.

Hvorfor gør du isaan piger til unormale ? De er vel ligeså normale (eller unormale) som alle andre.

Hvem jamrer løs om at man bliver sat i bås med en fra isaan ? Isaan befolkningen er sgu da et herligt folkefærd med hjertet det rette sted, hvilket en del af os farang kunne lære lidt af.

De sociale forhold er de samme for en isaan pige som det er for en pige fra eksempelvis syd Thailand, hvor i ligger forskellen ? Den ene arbejder måske i marken med ris den anden måske med gummi træer, deres udgangs punkt er den samme, nogle tider tjener man godt på ris andre tider tjener man ingen ting, det samme gør sig gældende i syd.

At gøre isaan til noget ophøjet som du ikke vil sætte i bås med andre pige uden for isaan, så kan man jo spørger hvem der har det skidt i at gå i ”klasse” med hvem.

Ingen har nævnt at pigen der tager til Pattaya i programmet, hun omtaler sin far, da hun snakker med moderen om at tage til Pattaya for at arbejde og han var vist ikke glad for den beslutning datteren traf eller hvad ?

Programmet var rigtig godt skruet sammen, på samme måde som 1-eren var, da de viser 2 sider af samme sag med et åbent sind.

Sjovt du nævner dette med underklassen og farang, det har jeg aldrig skænket en tanke før, da jeg ikke deler folk op i under/middel/over klasse, men jo, du har da en pointe der.

Det jeg personligt mener er, at der altid bliver tegnet det samme billlede af Thailand, der kunne jeg godt tænke mig at høre om andre historier eksempelvis fra isaan, men okey sex sælger, det gør en taxi i Bangkok nok ikke ....
Redigeret af taleofdk d. 02/01-2009 17:41

www.holidaysinsiam.com
Spring til debat: