Se indlæg
Fra operationer i Thailand til pølser på Amager
|
|
Lagt på d. 29/12-2008 15:10
|
|
Begynder Antal indlæg: |
http://www.lokala...mp;id=1409 Maneewan Dam blander danske pølse-kultur med thailandsk kogekunst i sin populære pølsevogn ved Kvickly på Englandsvej Integrationen trives rigtig godt på parkeringspladsen foran Kvickly på Englandsvej. I hvert fald integrationen mellem noget så nationalt som danske pølser og internationalt som thailandske chiliretter. For to år siden overtog thailandske Maneewan Dam den opstillede pølsevogn på stedet for at blive selvstændig erhvervsdrivende. Mange kunders ønsker og forespørgsler på thailandsk mad har nu ført til, at pølsevognen har udvidet menukortet til også at omfatte andet end hotdogs, pølser i svøb, frankfurtere og flæskestegssandwich. Med en helt nyindkøbt og større vogn står Maneewan, der også blot bliver kaldt Wan, hver dag i op til ti timer for at servere populære thai-mad, sådan som mange kender det fra rejsen til Thailand. Og for en god ordens skyld skal det nævnes, at maden naturligvis bliver tilpasset små sarte nordiske maver, så det værste chilichok undgås, selvom mange danskere ifølge Maneewan er gode til at spise stærk thaimad. Da hun åbnede med et menukort indeholdende tyve forskellige thairetter, var det til stor glæde for de mange kunder - men også for de thailændere, der bor i området omkring pølsevognen. “Det er dejligt nemt at købe thaimad her, når man kommer ud fra Kvickly og har handlet. Maden kan spises her eller tages med hjem,” fortæller Wan. Sammen med sine ansatte glæder Maneewan sig selv over det lille “thaikøkken” over i det ene hjørne af pølsevognen. “Selvom jeg spiser dansk mad med mine børn mindst tre dage om ugen, så savner jeg engang imellem at få thaimad. Så det er nemt til frokosten,” fortæller den kvindelige pølsemand, der ikke kunne fordrage hotdogs , før hun kom til Danmark - men nu elsker hun at spise alle mulige former for pølser - heldigvis, når man nu er ejer af en dansk pølsevogn. Historien om Maneewan er også en historie om en thailandsk kvinde, der som ung kom til et land i nord, hvor alting er anderledes end hjemme i Thailand. Kulturen, befolkningens udseende, maden og ikke mindst sproget. “Jeg har gået på sprogskole, men også lært meget dansk ved at snakke med kunderne i pølsevognen. Hver dag lærer jeg nogle nye ord, selvom dansk er svært,” siger hun, mens hun er igang med at lave en portion af den populære Khao Phad, og samtidig skal servere en traditionel hotdog ud gennem det lille vindue, hvor flere kunder forventningsfuldt venter. Maneewan Dam peger også på, at det var svært at komme til Danmark, fordi kulturen er helt anderledes. “I starten forstod jeg ikke helt den danske kultur, så smilede jeg bare og var venlig. Men nu ved jeg, at mange i Danmark har det svært, og det måske er derfor, de ikke så godt kan lide udlændinge. Jeg lærte hurtigt at snakke dansk og har aldrig haft problemer med danskere. Jeg kan mærke, at de ikke har så meget imod thailændere som andre udlændinge. Men vi gør heller ikke noget og har respekt for alle og er ikke agressive - ligesom i Thailand, hvor alle er velkommne,” fortæller den 35-årige tidligere operationsteknikker fra et stort hospital i Bangkok, der elsker flæskesteg, ferieture til Jylland og fjernsyn - og så nyfalden sne. Foruden mødet med det danske kolde klima, der nu sidder så meget i blodet, at den thailandske pølsevognsejer må bruge tre-fire dage på at tilvænne sig høje thailandske temperaturer, når hun er på ferie hjemme, så er den største forskel på Danmark og Thailand muligheden for at åbne en selvstændig forretning. “I Thailand skal man bare have en tilladelse fra kommunen, så kan man sælge mad ude fra gaden. Og det koster kun omkring 3.000 kroner at få sin egen forretning, men det er mange penge for thaier. Nu er der begyndt at komme meget mere kontrol med maden end tidligere,” fortæller Maneewan ivrigt om sit fødeland, hvor erhversskatten typisk ligger på kun ti procent og i et land, hvor en hospitalslæge gennemsnitligt tjener 4.000 kroner om måneden. “Jeg synes, det er godt med kontrol, selvom der er mange papirer og regler, der kan være lidt svære at forstå. Men jeg er glad for, at de kommer og tjekker varerne og vognen for bakterier, og at man passer på sygdomme. Første gang jeg fik besøg i den nye vogn, var efter tre uger, hvor de skulle tjekke alt. Jeg var lidt nervøs for, om jeg skulle have lavet nogle fejl. Men jeg fik som altid en stor smilende smiley, det er jeg meget glad for.” Med en arbejdstid på op til rigtig mange timer er det måske lidt svært for “8-16-danskere” at forstå, hvorfor man gider stå så mange timer i en pølsevogn. “Selvom det er hårdt at være selvstændig, elsker jeg det. Jeg kan selv bestemme, hvordan og hvor meget jeg vil arbejde, og der er ingen chef - andre end mig selv. Jeg hygger mig meget med at stå her i vognen og snakke med alle kunderne, hvoraf mange af dem er stamkunder, gennem mange år,” fortæller Meneewan og fortsætter: “Hvis du bor i Danmark, skal du finde dig noget at lave og ikke bare sidde derhjemme og få penge fra kommunen. Det kan jeg ikke lide, jeg kan lide at arbejde, og så går tiden hurtigere,” mener pølsevognsejeren. Før hun blev selvstændig, arbejdede hun som ansat i en pølsevogn i Nyhavn, så hun har mærket til at være dansk lønmodtager. At det nye tiltag med servering med thaimad fra pølsevognen er populær, kan Wan kun bekræfte: “Hvis jeg har udsolgt af det - klager folk og siger “åhh - hvor ærgerligt”.” Der er tale om eftertragtet mad i det lille stykke Thailand på Amager. bamsen |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 29/12-2008 15:27
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
God historie Håber jeg kommer forbi den en dag...
|
|
|
Lagt på d. 29/12-2008 15:36
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Ja den pølsevogn må man da have besøgt næste gang man forvilder sig over på djævleøen. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 29/12-2008 23:35
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
jsh71 skrev: Ja den pølsevogn må man da have besøgt næste gang man forvilder sig over på djævleøen. Husk lige at søge om visum først . "Molboer" på lorteøen, det fører ikke til noget godt Men Jeg ville gerne sende en "invitation" til dig Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 30/12-2008 02:55
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
“Hvis du bor i Danmark, skal du finde dig noget at lave og ikke bare sidde derhjemme og få penge fra kommunen. Det kan jeg ikke lide, jeg kan lide at arbejde, og så går tiden hurtigere,” mener pølsevognsejeren. hmmmmmm uden at blive rasistisk, kunne man godt forestille sig at der visse befolkningsgrupper i Danmark der kunne lære noget her !!! tror sku aldrig vi vil opleve en somalier sige sådan, og alligevel er det nemmere for dem at komme til DK på et visum end Thailændere, man kan undres !!! |
|
|
bn1608 |
Lagt på d. 30/12-2008 06:23
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 51 |
Der er også en pølsevong her i Aalborg der sælger Thamad den ligger i Danmarksgade og heder Thabox
brian nissen
|
|
|
Fido |
Lagt på d. 30/12-2008 06:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
tuktuk skrev: “Hvis du bor i Danmark, skal du finde dig noget at lave og ikke bare sidde derhjemme og få penge fra kommunen. Det kan jeg ikke lide, jeg kan lide at arbejde, og så går tiden hurtigere,” mener pølsevognsejeren. hmmmmmm uden at blive rasistisk, kunne man godt forestille sig at der visse befolkningsgrupper i Danmark der kunne lære noget her !!! tror sku aldrig vi vil opleve en somalier sige sådan, og alligevel er det nemmere for dem at komme til DK på et visum end Thailændere, man kan undres !!! Ja, man burde have været mere selektiv når man uddelte opholdstilladelser før i tiden - mange af de integrationsproblemer man nu ser i Danmark kunne nemt have været undgået. Statistikken taler desværre sit tydelige sprog: http://jp.dk/meni...547907.ece http://jp.dk/indl...553727.ece One man's ceiling is another man's floor |
|
|
ubon lynge |
Lagt på d. 30/12-2008 06:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 858 |
De vogne kommer mere og mere frem her hjemme, der ligger også en i gågaden i Frederikshavn, og det er en af de større vogne som har meget at byde på. Jeg syntes det er godt de kommer mere frem, så er vi måske fri for alle de pizza/grillbar (spis her med hjem) Ubon.
|
|
Spring til debat: |