Se indlæg
 Udskriv debat
overførsel af uudnytted fradrag?
seat
jeg har lige været inde i dag (århus) og jeg fik fra den dag min kone rejste ind i danmark.... vi søgte først efter 2.5 måned efter om famie sammenføring fik den 3 måneder efter.. men det tæller fra den dag i passet ..

Sam
Min ægtefælle kom til DK på 3-måneders visum i juni 2006. Før visumet udløb, søgte hun om opholdstilladelse. Under sagsbehandlingen var hun på ferie i Thailand (hun havde fået en tilbagerejsetilladelse af Udlændingeservice). Hun fik midlertidig opholdstilladelse den 19.12.2006 og kom tilbage til DK den 6. marts 2007.
Da vi besøgte Skat på Sluseholmen i København for at få lavet et skattekort, spurgte jeg til, hvordan jeg fik min ægtefælles fradrag for 2006. Jeg fik at vide, at når jeg modtog min selvangivelse, skulle jeg blot indsende den sammen med et brev, hvori jeg skulle redegøre for, hvorfor jeg mente at være berettiget til min ægtefælles uudnyttede skattefradrag fra juni 2006 og året ud.
Sammen med selvangivelsen sendte jeg således i april 2007 et brev til Skat med henvisning til kildeskattelovens § 1, stk. 2 og § 8. Min ægtefælle var skattepligtig og havde dermed ret til skattefradrag, fordi hun havde opholdt sig i DK i mindst 6 måneder indregnet kortvarig ferie.
Jeg fik afslag fra Skat med den begrundelse, at min ægtefælle først er skattepligtig fra den dag hvor opholdstilladelsen gælder fra (og her brugte de i øvrigt datoen, hvor min ægtefælle blev registreret i folkeregistret!). Jeg kunne klage til Skatteankenævn København inden 25.07.2007 (3 måneder).
Jeg valgte selvfølgelig at klage, da afgørelsen var forkert.
I starten af oktober modtog jeg så skatteankenævnets forslag til afgørelse. De kunne ikke give mig medhold i klagen: Allerede fordi min ægtefælle ikke havde indgivet selvangivelse for 2006 (inden 1. juli 2007), fandt de ikke, at jeg havde sandsynliggjort, at der havde været tale om et overførselsberettiget personfradrag fra min ægtefælle. Jeg svarede, at jeg havde gjort præcis, som jeg havde fået at vide af Skats medarbejder; at Skat ikke havde levet op til Forvaltningslovens § 7 (der handler om at en forvaltningsyndighed i fornødent omfang skal yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens område); at jeg klart har beskrevet de paragraffer i kildeskatteloven, som begrunder min ægtefælles skattepligt/fradrag, hvilket ikke er blevet tilbagevist, samt at jeg fandt det uacceptabelt først at modtage et uberettiget afslag med henvisning til kildeskatteloven med ankefrist til 25.07.2007 for derefter at modtage en stadfæstelse med den (nye) begrundelse, at min ægtefælle skulle have indgivet selvangivelse inden 1. juli 2007!
I denne uge modtog jeg så Skattenævnets endelige stadfæstelse af Skats afslag. Uanset hvad afviser de sagen, fordi min ægtefælle ikke har indgivet selvangivelse for 2006. De anfører endvidere, at dét at Skat har tilsidesat forvaltningslovens § 7 ikke hører under skatteankenævnets kompetence. Til sidst oplyser de, at uanset hvad Skat tidligere har meddelt, kan skatteankenævnet sætte sin afgørelse i stedet.
Nu overvejer jeg så, om jeg skal betale gebyret på 700 kr. og sende sagen videre til Landsskatteretten. Hvis der er nogen, som har gode råd/erfaringer, hører jeg gerne herom.

Hvis du/I skulle komme i en lignende situation så husk altså, at din ægtefælle skal indgive selvangivelse inden den 1. juli efter skatteårets udløb.

Vesterbro
Jeg vil lige følge op på denne tråd jeg startede for noget tid siden.

Efter flere gange at have fået afslag fra SKAT kbh. tog jeg sagen op i Landsskatteretten. Jeg har netop fået afgørelsen og jeg fik "fuldt medhold" i sagen mod SKAT!! Grin

Håber så bare at det får dem til ændre procedure fremover.

Til andre i lignende situation kan jeg anbefale [url]www.skatteadvokaterne.dk[/url]

Hep
Vesterbro skrev:
Jeg vil lige følge op på denne tråd jeg startede for noget tid siden.

Efter flere gange at have fået afslag fra SKAT kbh. tog jeg sagen op i Landsskatteretten. Jeg har netop fået afgørelsen og jeg fik "fuldt medhold" i sagen mod SKAT!! Grin

Håber så bare at det får dem til ændre procedure fremover.

Til andre i lignende situation kan jeg anbefale [url]www.skatteadvokaterne.dk[/url]

Hehe super cool ;o)

Vi havde heldigvis ikke nogle problemer med det, men nu ligger der jo i hvert fald en dom fra landsskatteretten som andre med problemer kan henvise til.

Tillykke med den gode julegave!

jeg har også lige for ganske kort tid siden fået det sidste, af min kones fradrag fra 2006, jeg måtte forbi skattekontoret 3 gange, en af gangene, vil de slet ikke se på det, da de henviste til at jeg havde været til et andet skattekontor inde i København først.
det er dobbelt vigtigt at få fradraget, da din også kone skal bruge det, som udregningen til hendes folkepension, når den tid kommer, 30 år i Danmark (imellem man er 15 og 67+ år) og hun kan tage 30/40 folkepension med sig til thailand.
har hun mindre tid i Danmark, kan hun risikere at hun ikke kan tage folkepensionen med til thailand.
Og husk lige at tjekke jeres skattekort, for 2009. det hele er så smart og er nu elektronisk. Men jeg som betalte restskat den 1. juli 2008, som det fremgik min års opgørelse fra 2007 at jeg skulle, kan nu via at nettet se at de ikke har registeret beløbet, så der nu er overført restskat med renter, som skal modregnes i mit fradrag for 2009.
Jeg har naturligvis klaget, damen jeg snakkede med, kunne godt se, at jeg havde betalt til tiden, nu skal mit skattekort manuelt gennemgås for fejl. Gad vide hvor mange der ellers er blevet snydt, og ikke lige kan finde ud af det der med digital signatur.

Sam
Opfølgning på mit indlæg af 25-11-2007

Jeg fandt en god skatterådgiver og vi førte sagen til Landsskatteretten. De afslog i første omgang, idet de kun tog stilling til den ene af de to begrundelser, min rådgiver havde anført. Efter en klage har jeg her i starten af december fået fuldt medhold.

Udover den skat jeg skal have tilbage, skal SKAT betale alle omkostninger til min rådgiver. Det kan altså godt betale sig at gå hele vejen (hvis man har tid og tålmodighed).

quickmouse
ja engang imellem så skulle man tro at dem der forvalter vores skatte lovgivning engang imellem render rundt med hovedt under armen,

selvfølgelig har man da ret til ens ægtefælle´s uudnyttet fradrag fra den dag hun entrer dk.

jeg kan i den forbindelse oplyse at da man indførte DIS lovgivningen i dk ( søfolks skattefrihed ) var der mange kommuner der ikke kendte loven, og der er mange kommuner der stadigvæk ikke er up to date med den, i øvrigt er det ikke en skattefrihed, bare en hjælp til rederierne som får lov til at beholde skatten, ( nå men det var et lille sidespring sorry ) .
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Spring til debat: