Se indlæg
Hvad koster krisen Thailand ?
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 01/12-2008 07:28
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Hejsa, Vi har nok alle fulgt med i udvikling i de sidste dage i Thailand, og en del har også allerede været påvirket af udvikling bla. i kraft at de har skulle rejse til eller fra Thailand. Hvad der sker i morgen og overmorgen rent politisk er der vist ingen som er fuldstændig klar over, hverken blandt os "tilskuere" eller blandt de aktive partner i krisen. Vi kan komme med en masse gæt og formodninger, men det korte og lange er at vi ikke ved hvad der sker politisk. Hvad der er lidt lettere at spå om er at foruden krisen har betydning politisk, så har den også betydning rent økonomisk og den økonomiske påvirkning vil fortsætte lang tid efter den politiske krise er løst og/eller faldet til ro. Personligt er jeg ikke i tvivl om at denne krise kommer til at koste mere for Thailand og den enkelte thai'er end de beløb Thaksin angiveligt har raget til sig selv og omgangskreds. Men det er selvfølgelig bare en påstand jeg slynger ud på nuværende tidspunkt hvor ingen vist er fuldt klar over hvad Thaksin har raget til sig og ingen endnu ved hvad hele krisen kommer til at koste Thailand. Jeg vil prøve at tage nogle af de områder op som umiddelbart er og bliver påvirket. Turismen: Tja foruden en masse mennesker her og nu er berørt at krisen, så vil krisen også afstedkomme en svækket tillid i lang tid efter at krisen er slut til Thailand som ferieparadis. En del af de ikke mest hardcore turister vil helt sikkert holde sig væk fremover for hvem i alverden gider tage ægtefælle og børn med sådan et sted hen hvor man kan risikere at stå og ikke kunne komme hjem. Godt nok har turismemyndighederne et slogan som hedder 'Amazing Thailand', men det er nok ikke den form for amazing som tiltrækker familier. Desuden så har de færreste i dag så stor buffer med hensyn til deres ferie at de bare lige kan blive nogle dage ekstra væk. Nej folk skal hjem til tiden og passe deres arbejde. Altså vil mange kigge efter et andet rejsemål og mere 'sikkert' rejsemål fra nu af. En katastrofe som Tsunamien for få år siden kan folk forstå og forholde sig til uanset hvor frygtelig den var i sig selv. Mod modernatur kan vi ikke stille ret meget op. Men Tsunamien er ikke glemt og sidder stadigvæk i baghovedet på en del, så var der fugleinfluenzaen og nu kommer dette oveni som prikken over i'et. Manglende turister vil påvirke alle de mennesker som i dag får deres daglige brød på bordet netop fra turismen. Allerede nu har Kongkrit Hirunkit fra Tourism Council of Thailand været ude og spå om at omkostningerne for krisen fra november-februar kan beløbe sig til Bath 100 Mia. Perioden november-februar bidrager med 40% af Thailands årlige indtjening på turismen. Og så er krisen ikke engang slut endnu. Hvordan ser tallene ud hvis krisen fortsætter og evt. udvikler sig endnu mere tosset end den allerede har gjort. Hvad nu hvis en turist kommer galt afsted og bliver dræbt eller såret fordi vedkommen har forvildet sig ind det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Desuden så kommer der også en tid efter februar som førnævnte spådom alene forholder sig til. Jeg kunne blive ved men vi kan vel allesammen se skriften på væggen. Og ingen er vist i tvivl om at den svækket tillid til Thailand tager år at bygge op igen, måske endda over 5-10 år. Ingen tvivl om at f.eks. Philippinerne og Vietnam som rejsemål kommer til at nyde godt af denne krise til næste år. Lufthavne som transit knudepunkt En lufthavn som Suvarnabhumi Airport er bygget til at håndtere 45 mill. passager og 3 mill. ton cargo om året, og planen var at de tal skulle op på 100 mill. passager og 6,4 mill ton cargo indenfor en kort årrække. Foruden en nedgang i turismen i stedet for den forventede vækst på 5% alene til næste år, så vil krisen også få flyselskaber til at overveje andre og mere stabile lufthavne end dem i Thailand til transit fremover. Mindre trafik både på passager og cargo siden = mindre ansatte og indtjening både i selve lufthavnene samt hos handling- og flyselskaber samt ikke mindst hos underleverandører. Eksport virksomheder: En del eksport virksomheder er allerede hårdt ramt af at lufthavnene har været lukket. Det er virksomheder som lever af at eksportere f.eks. frisk fisk, grøntsager, blomster osv. som ikke bare kan ligge og vente på bedre tider. Der er allerede fyringer i gang hos disse virksomheder. Desuden har Thailand gennem de seneste 10+ år haft held med at lokke bla. bilproducenter og hardwareproducenter til landet. En del af argumentet for at placere sådanne fabriker i Thailand har netop været infrastrukturen. En infrastruktur som intet er værd i disse dage og en infrastruktur som har vist sig at være sårbar og helt sikkert et ting der vil blive lagt vægt på når snakken i forvejen går på om det bedre kan betale sig at bygge fabrikker i Indien og Vietnam for tiden hvor bla. lønninger er lavere og befolkning forholdsvis veluddannet. ------------- Min konklusion er at selvfølgelig har den PAD-skabte krise kostet Thailand penge allerede, men det er kun toppen af isbjerget. Påvirkningerne i Thailand på sigt er langt mere dystre allerede kun på baggrund af det vi har set indtil nu. Fortsætter krisen i uger eller måneder endnu, ja så vil det kun forstærke de allerede store skader som krisen har og vil afstedkomme på nuværende tidspunkt. Vi snakker allerede om tabte arbejdspladser i 100-tusind klassen og tabte Bath i mia-klassen. De tal vokser time for time, og alt det skal Thailand slås med bagefter under nogle vilkår som uden tvivl vil være ringere end for 14 dage siden. Ja, nu blev mit indlæg vist lidt længere end beregnet og jeg har ikke engang gjort andet end at skrabe lidt i overfladen. Men så er der om ikke andet lagt op til en debat om denne side af hele krisen. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 01/12-2008 08:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Der tales om et tal paa 3 mia. baht pr dag der tabes for lufthavnen og eller landet samlet!!!! Jeg kan blandt andet oplyse at Thai Airways Cargo og SAS Cargo staar for en hel del af transporten af billigt ravelse fra Kina til bl.a. Danmark saa man kan da haabe de Europaeiske og isaer danske arbejds- givere ser lyset og flytter produktionen til hjemligere himmelstroeg!!!!???? __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Hep |
Lagt på d. 01/12-2008 09:03
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Helt enig med dig Webmaster. Konsekvenserne på lang sigt bliver langt værre end hvad folk forestiller sig. Her på mit job har vi 4 forskellige personer som skulle til Thailand her i december måned. Den første (med familien) skulle rejse den 15. december, men har nu aflyst ferien. De er ikke ligefrem førstegangs turister, men har været i Thailand ikke mindre end 21 gange før. De har været i Thailand stort set hvert år og det er en almindelig dansk familie som bare altid har elsket Thailand. Ud af de tre andre personer har to allerede aflyst og den sidste (som rejser alene) ser stadigvæk situationen an. Os med personlige relationer til Thailand skal nok blive ved med at rejse derned, men i det store turistregnskab tæller vi ikke voldsomt meget. Sidste uge var der tal fremme om at Thai Airways tabte 81 millioner kr. om dagen. Hvis de tal bare er nogenlunde rigtige betyder det at Thai Airways lige har mistet deres overskud for de næste 10 år. Det kan betyde prisstigninger på billetterne til Thailand fordi at Thai Airways skal have fyldt kassen op igen. Stigende priser betyder mindre turister så det kan blive en ond spiral. Tilføj så lige en verdensomspændende finanskrise og så er vi ved at være i hus.. Min kone er møgsur over de her demonstrationer. Hun mener det skader landets image og hun fortalte mig at hun næsten var ved at græde over hvad der sker. Hun kan sagtens se de følgevirkninger som kommer når (hvis) det her bliver afklaret. Hun har meldt ud at vi ikke skal til Thailand til næste år. Vi har ellers været i Thailand 3 gange i 2008, men i følge hende bliver det 0 gange i 2009. Vi overvejer at tage en tur til Kina i stedet for nu. Det er sørgeligt at se hvordan tingene har udviklet sig i Thailand og igen er det bare en bekræftelse på at rent politisk befinder Thailand sig på niveau med udviklingslande i Afrika. |
|
|
mattidk |
Lagt på d. 01/12-2008 11:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 256 |
Der er en nyhed på forside af Thairath i dag at krisen har nu kostet over 200k mil. baht ift. Kasikorn forsknings centre. Men jeg synes at tal er ret overdrevet, det er nærmeste 3-4% af thailansk BNP |
|
|
manse |
Lagt på d. 01/12-2008 11:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Kære mat Det er ikke spor overdrevet. Det er bare fakta, sørgeligt men nok desværre sandt.... |
|
|
Top High Class Fashion |
Lagt på d. 01/12-2008 11:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 398 |
Det koster ca 2 miliader for 24 timer som det ser ud nu de 500 milioner alene til Thai air men hvad tror i det kommer til og koste i de neste 5 - 10 aar Filiphinerne jubler de faa nye kunder i butikken og mange af dem kommer ikke tilbage til Thailand de finder ud af det er billiger andre steder og saa kan de snakke Engelsk Thailand har enu en gang skudt sig selv i foden men denne gang tror jeg de har ramt begge foder
|
|
|
phitsanulok |
Lagt på d. 01/12-2008 12:48
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1054 |
ja puha, hvor skal det ende??
Design dit eget tøj??[url]shirtfreak.dk[/url]
Hus i Thailand??[url]husithailand.dk/[/url] Thai catering??[url]dinthaikok.dk[/url] |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 01/12-2008 13:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Har laest et eller andet sted at omkostningerne i forbindelse med krisen er en broekdel i forhold til statsbudgettet. Derfor er der ingen ministre/medlemmer af parlamentet der gider roere en finger. De oensker at blive siddende saa de kan faa deres del af kagen. Soergeligt men sikkert sandt. I forbindelse med det kommende guvernoervalg i Bangkok blev en politiker spurgt om han stillede op igen (2 maaneder siden sidste valg). Han stod af fordi han brugt 31 millioner THB og det oenskede han ikke at bruge igen. Afkast paa den investerede kapital maa vaere hoej !! |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 01/12-2008 14:58
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Jeg tror ikke nogen af os kan forestille os hvad det her kommer til at koste.. Kim har nævnt nogle hovedpunkter. Hvad med alle de udenlandske investorer der siger thailand.. glem det. Allerede nu er mange af de store ved at droppe thailand. bare et eksempel et af de aller største elektronik firaer.. MiniBea ( Japansk ) Nikon har været i news mange gange, samme besked.. Det koster millioner af arbejds pladser det næste år, hvad skal alle de mennesker leve af.. Hugoboerge.. ja du har en pointe der, selv helt ned til Phoyabahn og Gamnan valg satser man millioner på at blive valgt,,, bestemt ikke uden grund.. De beskidte penge dækker udgiften mange gange... Men nej det Thailand taber nu er bestemt ikke en brøkdel af stats budgettet. vi snakker om at Thailand bliver bombet mange år tilbage.. Jeg er ikke Thai og kan egentlig være lige glad for jeg kan bare stå på en flyver tilbage til dk.. men nu bor jeg her og troede egentlig jeg skulle bo her mange år endnu.. Men som det hele udvikler sig, den måde Thaier er på generelt.. Ja så tænkes der godtnok over situationen en ekstra gang. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 01/12-2008 15:23
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Thailand har måtte lægge kind til mange "øretæver" det seneste årti, af årsager som webmaster var inde på. Efter kortvarige dyk i turiststrømmen, er de vendt tilbage i større antal. Der har vel også været en vis sympati overfor Thailand i forbindelse med de negative fænomener der er overgået landet. Denne sympati stopper lige her som følge af den nuværende krise, der rammer en lang række uskyldige mennesker. Den tillid som investorer og industrier har næret til Thailand som et politisk miljø, hvori man kunne drive sin forretning i forventningen om, at ikke mindst infrastrukturen tillod en stabil import/eksport, må være bleven rystet i sin grundvold. Et tab af såvel tillid som sympati kan nok aldrig gøres op i penge. Og jeg tror at denne krise vil have en markant længerevarende effekt end de andre Thailand har måttet lide under i det seneste årti. Vi har selv fravalgt Thailand iår, skulle have været afsted om 2 uger. Det bliver et af nabolandene istedet. Der er mørke skyer forude. |
|
|
Lagt på d. 01/12-2008 17:38
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Jer som igennem konen, eller andre kontakter hører, om hvad der sker ude i landsbyerne, ved vel allerede at der har været masse afskedigelse i industrien, på grund af finanskrisen, hvilke har betydet at folk er begyndt at vende hjem til landsbyerne. Dette var allerede begyndt, at ramme industriarbejderne, før lufthavnene blev besat. Og da intet sker før efter kongens fødselsdag, og formentlig heller ikke før ASEAN mødet, så er der mange flere som står til at mindste deres arbejde, der ser sort ud. Men thailand skal nok komme oven på igen, det har det gjort før. |
|
|
robnie |
Lagt på d. 01/12-2008 17:59
|
Begynder Antal indlæg: 20 |
Top High Class Fashion skrev: Det koster ca 2 miliader for 24 timer som det ser ud nu de 500 milioner alene til Thai air men hvad tror i det kommer til og koste i de neste 5 - 10 aar Filiphinerne jubler de faa nye kunder i butikken og mange af dem kommer ikke tilbage til Thailand de finder ud af det er billiger andre steder og saa kan de snakke Engelsk Thailand har enu en gang skudt sig selv i foden men denne gang tror jeg de har ramt begge foder Har selv været i thailand 4 gange i år og skal afsted igen til januar, men overvejer da at kikke til filipinerne nogle dage der så hvis det er så godt som jeg hører bliver det nok der for efter tiden |
|
|
b_j3ns3n |
Lagt på d. 01/12-2008 18:08
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1899 |
Jeg er da heller ikke i tvivl om at thailand kommer stærkt tilbage.. det store spørgsmål er bare hvornår om 5 - 10 - 20 år..? der er vist ingen tvivl om at dette bliver rigtig dyrt for mange mennesker i thailand. men desværre bliver det nok dyrest for de i forvejen meget fattige mennesker der render rundt uden ret mange bath på lommen. jeg siger bare held og lykke til dem de næste mange år frem.! Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
Janti |
Lagt på d. 02/12-2008 00:00
|
Begynder Antal indlæg: 24 |
Jeg har hørt fra konen at det er meget ”roligt” i Phuket ja alt for roligt… der er ikke så meget gang i den som normalt på denne årstid, nogle af hendes venner og veninder som har forretninger i bla. Patong, har en omsætnings nedgang på omkring 30-40 % i forhold til samme tid sidste år. Og konen som driver et lille taxi firma (primært transport til lufthavnen samt tur kørsel) har ikke haft nogle turer siden sidste tirsdag… og mister derved omkring 1000-1500 B. om dagen. Men hun er jo i den situation at hun jo har mig som backup, hvis det skulle komme til at knibe (men nu kender jeg hende så godt, at hun er for stolt til at bede mig om hjælp med økonomien, så hellere bare nøjes med at spise lidt ris med oyster sauce for at få det hele til at hænge sammen) Men lad os håbe at dette vanvid snart vil komme til et stop, for hele befolkningens skyld. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 04/12-2008 09:03
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Ser nu ud til at Thai Airways vil have 20 mia. bath ud af PAD - hvilket vel ikke er urimeligt: http://www.bangko...?id=135151 Bliver så spændende om PAD er lukningstruet såfremt de ikke betaler deres gæld, burde vel ikke være noget problem at få dem dømt. Og så bliver det så spændende om andre vil følge Thai trop: http://www.bangko...?id=135149 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
goldwing |
Lagt på d. 04/12-2008 09:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
Jeg er lidt overrasket over bahtèn ikke falder i værdi, kursen er stadig høj i forhold til krisen i Thailand Man skulle tro den er limet total til dollaren |
|
Spring til debat: |