Se indlæg
Pensionister
|
|
golfer |
Lagt på d. 24/11-2008 15:01
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Skeptikeren - flot og velskrevet brev til folktingets ombudsmand. Jeg har dog kommentarer/spørgsmål til 2 afsnit. Det skal tages som POSITIV kritik for jeg mener at jo bedre brevene kan gøres, des bedre for "vores sag". Mine kommentarer er i "bold" .....Nogle bor allerede i Thailand og har gjort det længe, de fleste har opnået deres pensionsalder før 2003 og har derfor ekstra store problemer. Og hvorfor man har valgt skæringspunktet 2003 lovmæssigt må stå hen i det uvisse. Dette afsnit i dit brev, kan du ikke forvente at de fleste "normale" læsere kan forstå. Hvad var reglerne før 2003? hvad er reglerne efter 2003? En simpel forklaring af regelændringen bør beskrives. ...MEN: Da du har valgt at bosætte dig uden for EU-landenes grænser, går alle overførsler via Den Sociale Sikringsstyrelse. Denne instans forvalter lovens regler med hård hånd. Har sågar udgivet et hæfte om samme, og heri kan man så læse, at når man bor i tredjeland, har man kun ret til grundbeløb. Herfra fratrækkes ca. 40 % i skat. Hvis du da ikke har en fiktiv adresse i Danmark. Og her tales ikke om en c/o-adresse. Så får du den fulde pension udbetalt. Altså direkte socialt bedrageri. Det betyder i al korthed, at folk, der igennem et helt arbejdsliv troligt har betalt deres skat i Danmark med forventning om en rimelig alderdom, kun får udbetalt små 5000 danske kroner om måneden. Hvis de vel at mærke lever efter lovens bogstav. Og bemærk venligst endnu engang: Vi betaler stadig skat.... Så vidt jeg kan læse skal man betale ca 40 % i skat af grundbeløbet. Grundbeløbet er ca. 5000 kr pr måned. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan du kan få udbetalt 5000 kr pr måned. Det må da være 5000 kr før skat og ca. 3000 kr efter skat. Hvis man bosætter sig i Thailand mister man vel personfradraget eller hvad? Iøbrigt er det ærgerligt at i/vi ikke kan blive enige om at have en "arbejdende bestyrelse" som koordinerer tiltag og holder alle orienteret. Jeg tror det er vigtigt at man ikke forsøger at tale sammen via e-mails men mødes "face to face". Det gør tingene meget klarere og alting kan gøres hurtigere. Ligeledes undgår/afklarer man mange misforståelser inden de vokser sig store. Jeg tror man skal passe på ikke at får for meget "støj på linien". Det er prisværdigt at mange vil hjælpe ved at sende breve i øst og vest, men man skal altså passe på at man ikke ødelægger mere end man gavner. Breve som ikke er velskreve kommer man ikke langt med uanset hvor god en sag man har. Det er som med jobansøgninger, hvis der er for mange fejl eller strukturen mangler, ja så kommer man ikke i betragtning. Derfor vil en "bestyrelse" som læser korrektur og som sørger for at de stærke punkter vi har i denne sag bliver nævnt på godt og tdeligt dansk. Det er naturligvis censur - men jeg tror mange her ikke tør deltage i det eksterne skriveri fordi de måske ikke skriver særligt godt selvom de har nogle gode argumenter - dem kan man få frem ved at dygtige skribenter a la Skeptikeren og Bjarne retter brevene til. Dem som ikke ønsker at blive "censuret" kan jo bare fortsætte med at skrive direkte til diverse modtagere. Jeg arbejder ca 60 timer om ugen og er ofte på arbejdsrejser og bor iøvrigt ikke i nærheden af andre skribenter her på siden (jeg bor hverken i Thailand eller DK) og er derfor ikke nogen god kandidat til en sådan "bestyrelse". Men jeg håber da der er nogen som kan afse tiden og har lysten til at udføre en god gerning. |
|
|
ohayo |
Lagt på d. 24/11-2008 15:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 82 |
Til golfer, der kom en ny pensions lov i Jan. 2003 for førtidspensionister, de får nu en pension der svare til højeste dagpengesats, og bliver ikke trukket noget hvis de rejser uden for EU/EØS: men førtidtpensionister før 2003 har et grundbeløb og et pensionstillæg, det samme som folkepensionister, og det er pensionstillæget man tager hvis man rejser uden for EU/EØS. Nej godt nok tager de meget fra pensionister, men personfradraget har vi da fået lov at beholde. |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 25/11-2008 02:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 153 |
[quote]Skeptikeren skrev: Først Erik Larsen. Tak for dit input jeg har her foran mig to stykker papir, det første dateret 14. december 2006 som er et afslag fra Den Sociale Sikringsstyrelse. Dernæst et afslag på min anke fra Ankestyrelsen dateret 6. marts 2007. Disse oplyser en masse personlige beløb som jeg ikke ønsker at offentliggøre her. Men der er diverse henvisninger til diverse love og §. ------------------ Hvis der er juridisk usikker baggrund for at Sikringsstyrelsen fejludbetaler pension i den 3 verden og Sikringsstyrelsen har behanlet klagen, skal Ombudsmanden bede Sikringsstyrelsen om at foretage en ny behandling af din klage, men kun hvis der er juridisk tvivl af udfaldet af Sikringsstyrelsens behandling. Ankestyrelsen tager kun prencipele og generale sager og er udueligt til alt klagebehandling, men de forskellige sagsbehandler henviser til Ankestyrelsen for at trække sager i langdrag. Men det er som i udlændingestyrelsens information om EU visareglerne, hvis de ikke vil, så vil de ikke, ikke udbetale fuld pension fuld uden for EU/EØ og det er Sikringsstyrelsens/Socialministeriets forståelse efter pensionsloven, at der ikke betales fuld pension uden for EU/EØ. så får du ingen hjælp hos Ankestyrelsen eller Ombudsmanden. Der er kun EUs menneskeret at klage til. Beklager, men den danske lovgivning består ikke af lovord, men af sagsbehandlernes fortolkning af loven og hvordan man økonomisk billigst ønsker at behandle efter lovgivningen. Bare se EU visa loven fra 2004 som skal fortolkes således, at vi skal have familiesammenførsel efter udlændingeloven § 9 i Danmark selv om vi bor fuld ligal med fuld rettigheder sammen i Sverige. OBS, næste år kan jeg få Svensk statsborgerskab og kan komme til Danmark med min Thai familie under EU loven om bevægelsesfrihed inden for EU, Men som Dansker er jeg kun et røvhuld. Erik Redigeret af Webmaster d. 25/11-2008 12:26 |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 25/11-2008 02:50
|
Golfer skrev; Jeg arbejder ca 60 timer om ugen og er ofte på arbejdsrejser og bor iøvrigt ikke i nærheden af andre skribenter her på siden (jeg bor hverken i Thailand eller DK) og er derfor ikke nogen god kandidat til en sådan "bestyrelse". Men jeg håber da der er nogen som kan afse tiden og har lysten til at udføre en god gerning.[/quote] ------------------------------------ lige et spørgsmål Hvad er lige din Interesse i Pangsionsudbetalingen i ikke EU/EØ lande Erik Redigeret af The Missing Link d. 25/11-2008 02:51 |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 25/11-2008 08:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Hej Erik Måske den samme som min og andre med privattegnede pensioner, som formentlig alligevel hindrer tillæg: Fair behandling og retfærdghed for danske pensionister generelt, uanset om de bosætter sig i Spanien, Tyrkiet eller Thailand. Måske er det idiotisk: Men der er faktisk mennesker, der bekymrer sig om andre end sig selv. Bjarne |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 25/11-2008 09:30
|
Bjarne skrev: Hej Erik Måske den samme som min og andre med privattegnede pensioner, som formentlig alligevel hindrer tillæg: Fair behandling og retfærdghed for danske pensionister generelt, uanset om de bosætter sig i Spanien, Tyrkiet eller Thailand. Måske er det idiotisk: Men der er faktisk mennesker, der bekymrer sig om andre end sig selv. Bjarne ---------------------------------------------------------------------- Ja, jeg vil helst bo i Thailand med fuld pension, Jeg fik pension d 01-02-2002 hvad er en meget uheldig tidspunkt, jeg mister nemlig mit pensionstillæget allerrede som 65 årig på grund af kommunens snøvl. Kun 11 måneder senere d 01-01-2003 ville jeg havde fået en ny og bedre pension i Thailand. Men jeg efterlyser noget konkret i denne diskution, da bare en debat ikke kan hjælpe os, noget konkret som f.eks; " er der blevet lagt sag mod Socialloven " "har nogen fundet en vej til at få behandlet vores klager om retten til fuld pension i Thailand" " hvor langt er vores klager kommet ? sidste gang da jeg spurgte socialministeriet og hvorfor vi ikke kan få ens pension i EU og Thailand fik jeg ingen svar, " har nogen klaget og har nogen fået et svar ? Redigeret af The Missing Link d. 25/11-2008 09:46 The Missing Link
fin dig i det eller rejs hjem |
|
|
manse |
Lagt på d. 25/11-2008 10:28
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Der er sendt relevante spørgsmål direkte til Karen Jespersen. Der er stillet relevante spørgsmål til folketingets social udvalg. Før jeg får svar på disse spørgsmål, har jeg ikke mulighed for at vurdere, og en klage skal sendes til EU's ombudsmand. Som der står i reglerne for EU's ombudsmand skal alle klageindstanser afprøves førend en sagen vil blive taget op dernede, derfor spørgsmål til de lovgivende myndigheder, for kommer der negative svar derfra, har jeg opnået retten til at fremsende en klage til EU, er jeg overbevist om, men hvis jeg er forkert på den, så sig endelig til. |
|
|
golfer |
Lagt på d. 25/11-2008 13:53
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
The Missing Link skrev: Golfer skrev; Jeg arbejder ca 60 timer om ugen og er ofte på arbejdsrejser og bor iøvrigt ikke i nærheden af andre skribenter her på siden (jeg bor hverken i Thailand eller DK) og er derfor ikke nogen god kandidat til en sådan "bestyrelse". Men jeg håber da der er nogen som kan afse tiden og har lysten til at udføre en god gerning. ------------------------------------ lige et spørgsmål Hvad er lige din Interesse i Pangsionsudbetalingen i ikke EU/EØ lande Erik[/quote] Eftersom jeg aldrig vil kunne opnå diverse pensionstillæg, har jeg personligt intet økonomisk incitament til at "arbejde for sagen" - men derfor kan man jo godt hjælpe andre mennesker som man føler bliver uretfærdigt behandlet. |
|
|
manse |
Lagt på d. 25/11-2008 14:09
|
Kære Golfer Det er jo også det vi andre gør her, og vi er flere der sejler i samme båd som dig, og derfor arbejder vi også meget seriøst med sagen, for at de mennesker der måske ikke har haft den samme mulighed, af forskellige grunde, ikke skal efterlades som nogle andenrangs danskere, uden mulighed for overlevelse. |
|
|
kimp |
Lagt på d. 25/11-2008 14:25
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 70 |
Hej Manse og andre aktive. Det er et fantastisk arbejde i gør, tak for det! det har været fantastisk, at følge denne tråd. Der er mange der kommer med fornuftige vinkler, som nogle af de skarpe penne, så kan bruge i deres skriverier. Dejligt, at se kampånden vågne i Skeptikkeren :-) og jeg håber, at der er én, er svarer på hans annonce, så han kan tage sit næste skridt. Jeg er ikke selv pensionist, men jeg synes som jer andre, at der virkeligt er noget galt, når forholdene er så urimeligt skæve, som de er. Jeg har ikke noget, at byde ind med ifht emnet, men synes, at jeg vil klappe de aktive på skulderen og sige GODT GÅET! mvh Kim Redigeret af kimp d. 25/11-2008 14:26 |
|
|
Lagt på d. 25/11-2008 14:50
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Skeptikeren skrev: ANNONCE Jeg søger en dansk pensionist som har de utopiske forudsætninger for at kunne søge FRI PROCES Vedkommende skal med andre ord være: Bosiddende uden for Danmark men med permanent dansk adresse Ikke have større værdier en tilladt for at kunne opretholde kravet om at søge fri proces Opfylde alle krav for at opnå den ærefulde titel: Andenrangsborger i Danmark Det vil sige at vedkommende kun kan få udbetalt mindste pensionsbeløb, ingen tillæg af nogen art. Jeg selv overholder alle de nævnte krav, dog har jeg kun en c/o adresse i Danmark og er derfor komplet afskåret fra at søge fri proces. Annoncen er dybt seriøst ment så evt. spøgefugle og andet godtfolk bedes afholde sig fra morsomme/sarkastiske bemærkninger Med venlig hilsen Skeptikeren fra Pattaya Her er et svar på din annonce: Iflg. denne hjemmeside (se link nedenfor) kan du søge fri proces, selv om du ikke bor i Danmark, så jeg foreslår du sender en ansøgning, hvis du har en sag, der kan prøves ved domstolene. http://www.fripro...roces.html Citat fra siden: "Du kan få fri proces til en retssag i Danmark, uanset i hvilket land du bor, og uanset om du er Dansk eller udenlandsk statsborger, flygtning, indvandrer, bor i Danmark på en opholdstilladelse eller er statsløs. " |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 26/11-2008 02:07
|
Skeptkeren skrev; Først Erik Larsen. Tak for dit input jeg har her foran mig to stykker papir, det første dateret 14. december 2006 som er et afslag fra Den Sociale Sikringsstyrelse. -------------------------------------- Der skal være en juridiske grundlag for afslagt, Kan du give os Begrundelsen/grundlaget for Sikringsstyrelsen og Ankestyrelsens afslag, Redigeret af The Missing Link d. 26/11-2008 02:18 The Missing Link
|
|
swedmark |
Lagt på d. 26/11-2008 08:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 169 |
hn skrev: Skeptikeren skrev: ANNONCE Jeg søger en dansk pensionist som har de utopiske forudsætninger for at kunne søge FRI PROCES Vedkommende skal med andre ord være: Bosiddende uden for Danmark men med permanent dansk adresse Ikke have større værdier en tilladt for at kunne opretholde kravet om at søge fri proces Opfylde alle krav for at opnå den ærefulde titel: Andenrangsborger i Danmark Det vil sige at vedkommende kun kan få udbetalt mindste pensionsbeløb, ingen tillæg af nogen art. Jeg selv overholder alle de nævnte krav, dog har jeg kun en c/o adresse i Danmark og er derfor komplet afskåret fra at søge fri proces. Annoncen er dybt seriøst ment så evt. spøgefugle og andet godtfolk bedes afholde sig fra morsomme/sarkastiske bemærkninger Med venlig hilsen Skeptikeren fra Pattaya Her er et svar på din annonce: Iflg. denne hjemmeside (se link nedenfor) kan du søge fri proces, selv om du ikke bor i Danmark, så jeg foreslår du sender en ansøgning, hvis du har en sag, der kan prøves ved domstolene. http://www.fripro...roces.html Citat fra siden: "Du kan få fri proces til en retssag i Danmark, uanset i hvilket land du bor, og uanset om du er Dansk eller udenlandsk statsborger, flygtning, indvandrer, bor i Danmark på en opholdstilladelse eller er statsløs. " Jeg har prøvet og "tyre" mig igennem Civilstyrelsen's skrivelse. En af tingene jeg bl.a. faldt over var de "økonomiske forpiligtigelser". Og her skal man være opmærksom på at det skal være en "fattig" frivillig pensionist som påtager sig opgaven om at søge fri process. Beløbne er som nedenstående: Enlige ansøgere 256.000 kr. Ansøgere i ægteskab eller andet samlivsforhold 325.000 kr. Forhøjelse for hvert barn 44.000 kr. Mvh swedmark |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 26/11-2008 09:46
|
Jeg opfordre alle de bor uden for EU/EØ om at skrive til socialministeriet og forlange deres manglende pensionstillæg udbetalt med tilbagevirkende kraft. ----------------------------------------------------- <>; Til den ansvarshavende for udbetaling af pension. Jeg fik tildelt mellemste førtidspension d 01-02-2002 i Vinderup kommune. Havde jeg fået førtidspension før d 01-01-2002 havde jeg fået invalide tillæg til jeg fylder 67. Havde jeg fået førtidspension efter 01-01-2003 havde jeg kunne tage hele (det fulde belø førtidspension med til f.eks. Thailand, hvor min kone kommer fra. 1. Jeg skal klage over denne forskelsbehandling af førtidspension der på ingen måde kommer dem der fik pension i 2002 til gode, mennesker der af pensionsloven bliver gjort til social taber, sammenlignet med andre pensionister særlig de der fik førtidspension efter 01-01-2003 2. Jeg skal klage over manglende pensionstillæg fra d 01-08-2004 til 01-11-2006, hvor jeg boede i Thailand, bede Dem om at udbetale det manglende pensionstillæg straks. CPR. NR. redigeret væk af Admin Erik Larsen Mener De ikke at kan udbetale det manglende pensionstillæg, skal jeg have oplyst den juridisk gyldige lovgivning der ikke giver mig ret til fuld pension i Thailand, Redigeret af Webmaster d. 27/11-2008 01:31 The Missing Link
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 26/11-2008 23:25
|
Blot til info: Jeg sendte henvendelse til alle Folketingets medlemmer og blev i aften (onsdag) ringet op af et af dem. Da det må betragtes som en privat samtale, vil jeg nøjes med at fortælle, at det er "en parti-ordfører for et ikke-relevant udvalg". Altså hverken social eller skat. Men vedkommende var ganske interesseret og kunne udmærket se urimelighederne. Og vedkommende ville da helt sikkert tale seriøst med de relevante ordførere inden for sit parti. Vedkommende har faktisk en bekendt, der leger med tanken om at flytte til netop Thailand, og som åbenbart kan blive ramt af de urimelige regler. De negative vil nok mene, at det ikke er meget bevendt. Vi positive må nok mene, at ethvert positivt signal fra Christiansborg er brugbart. Go' onsdag aften. Bjarne |
|
|
Lagt på d. 26/11-2008 23:34
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Bravo Bjarne, alt der peger i den retning er positivt, stort som småt |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 27/11-2008 01:48
|
[quote]Bjarne skrev: Blot til info: Jeg sendte henvendelse til alle Folketingets medlemmer og blev i aften (onsdag) ringet op af et af dem. Da det må betragtes som en privat samtale, vil jeg nøjes med at fortælle, at det er "en parti-ordfører for et ikke-relevant udvalg". Altså hverken social eller skat. ___________________________________________ Det lyder da enormt flot, men der mangler da navnet på parti-ordføren, så vi andre kan henvende os, Du må undskylde men jeg mener du gør det til en ensmands kamp med private samtaler med 1/175 del af folketinget, hvor vi andre kun skal leve med håbet om hjælp muligvis kan være på vej, på grund af en privat og hemmelig samtale. Skal der gøres noget skal vi alle være med, Der står i en af vores fædres sange og stik imod alt muslimsk " jeg kæmper med åben pande, for alt jeg i verden tror" Redigeret af The Missing Link d. 27/11-2008 01:56 The Missing Link
|
|
manse |
Lagt på d. 27/11-2008 02:05
|
Det var dog en underlig indstilling at have. Vi er flere der længe har haft sager kørende med forskellige ministre og andet godtfolk. Disse sager indeholder personoplysninger, og det kan jo ikke rage andre. Det er da godt at rejse i flok, men det er vel ikke ensbetydende med, at man skal være enige eller uenige med alle på DTW, for JA, så kommer vi ingen steder. Alt relevant fra eventuelle svar vil blive offentlige så snart de indløber, så kan den enkelte, og det kan være dig, samle en gruppe eller hele DTW til i samlet flok, at gøre noget. |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 27/11-2008 02:10
|
Det er ikke specielt flot. Det er blot en info om, at der faktisk reageres en smule. Da jeg betragter det som en privat samtale, får du ikke navnet, så du kan henvende dig til en ordfører, som jo i øvrigt ikke har noget med sagsområdet at gøre. Det samme vil gælde i andre situationer. Hvormeget har du i øvrigt selv henvendt dig hidtil? Der er anvist adskillige muligheder og ligger mailinglister klar til hele Folketinget, landsdækkende, regionale og lokale aviser, radio- og tv-stationer og ældre-organisationer. Hidtil har jeg mailet dem til én. Men det er rigtigt, at alle skal være med. Hvad bliver dit næste udspil? Den pågældende er blot 1 ud af 175 - og altså ikke ordføreren for hverken social- eller skatteområdet. Jeg vil gerne udbygge med en liste over relevante ordførere, hvis nogen i øvrigt har noget at bruge den til. Bjarne |
|
|
The Missing Link |
Lagt på d. 27/11-2008 09:41
|
Bjarne skrev: Jeg vil gerne udbygge med en liste over relevante ordførere, hvis nogen i øvrigt har noget at bruge den til. Bjarne Ja, det kan bruges til rigtig meget, lad os se listen, The Missing Link
|
Spring til debat: |