Se indlæg
 Udskriv debat
Pensionister
man kan sagtens leve af 28128 Bath, endda på hotel, hvis det var det man ville.
De normale folkepensionister i Danmark kører ikke rundt store biler, eller tager på restaurant 3 gange om dagen.

, problemet er at vi bliver snydt i forhold til folk som bosætter sig i skattely som fx. Bulgarien, hvor pensionister stor set ikke betaler skat. jeg mener det er 5 % og vi så samtidige ikke har krav på lægehjælp.
vi burde have lov til at tage pensionstillægget med, især dem som slet ikke har nogen arbejdsmarkedspension at tage af.

visa regler vil kun skabe misundelse,
at man ender et flot brev med PS send flere penge. jeg har dog allerede minimum 150.000 kr. stående i banken hernede, som sikkert ikke er opgivet til skat i Danmark, vil ikke hjælpe i denne sag.
visa regler er også meget forskellige, der findes folk med permanent ophold som ikke behøver at have penge stående, folk som er gift som har det halv stående, og folk som har været på pensionsvisa meget længe og stiller en mindre garanti.
det kan og vil aldrig værre Danmarks problem hvordan thailand har indrettet deres visa regler, jeg tror at DF ville blive glad hvis de kunne lave visa regler på samme måde

swedmark
Man bør vel også fra statens side også tage med i vuderingen, at mange som vælger at pensionere sig i Thailand eller andre lande måske har opsparet en pension gennem et langt arbejdsliv.

Hvis dette er tilfældet, vil disse personer automatisk ryge ned på lavest tildelte pension, og derved egentlig ikke ligge systemet til belastning.

Så retfærdigvis kan man sige, at det kun er dem som er berettiget til fuld pension, der ville få det med sig ud af landet.

Og så kan det vel kun være en tilfredsstillelse fra statens side at ændre reglerne.

Mvh swedmark

manse
Jeg kan kun give dig ret swedmark. Det bliver jo ikke alle, eller jeg vil tro 40% mindre end der er i dag. Vi fra de store årgange, i hverttilfælde fra min omgangs kreds, har alle haft betalt firmapension, så vi vil alle der har egne pensionsordninger, altid kun få grundbeløbet.

Det gør det jo ikke staten berettiget til, at fjerne det for alle. For det er jo ikke alle der har haft den mulighed for firma betalt pensionsordninger.

swedmark
Enig manse,

For mit eget vedkommende vil der under alle omstændigheder kun være tildeling af mindste pension.

Ok, fair nok. Men jeg ville da egentlig gerne have muligheden for at kunne få frit tilgang til det danske sundhedsvæsen.

Mvh
swedmark

manse
Kære Swed

Jeg er overbevist om, at der kommer en EU sag inden så længe, for der er ingen retfærdighed i, at man skal betale til et sundhedsbidRAG, OG IKKE FÅ NOGET TILBAGE. Det er en velkendt ting inden for EU regi, at hvis man betaler for noget, ja så er det som en forsikring, men det har Danmark desværre glemt, så jeg er af den overbevisning, at dette måske kunne blive den nye EU sag mod Danmark, men jeg afventer stadig Jespersens svar, inden jeg kan komme videre, for som reglerne siger, skal man have udtømt alle klageinstandser inden der kan laves en sag, men det er også derfor jeg afventer med spænding må ministerens svar, for når det kommer er det bare fremad..............................

Rayong Info
Hej Godwing

goldwing skrev:
Ja sikken dog nogle politikere som svarer.....Sad

Husk næste gang I går til stemmeboxen, at sætte krydset hvor der er politikere som taler og hører borgernes røst.....

Ja, du har helt ret, men som udedansker har jeg ikke stemmeret.

På det område er Danmark også bagefter vores nabo lande.

MVH

Har d.d. afsendt brev med flg. ordlyd til Folketingets Ombudsmand, selvfølgelig med behørig navn og adresse på min person:

Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K

Som De måske allerede har erfaret gennem dagspressen er vi en gruppe af danskere med relation til Thailand, der nu endelig har fundet sammen om at prøve at få gjort den danske befolkning, men især den danske regering opmærksom på den uretfærdighed der pågår overfor danske pensionister der har valgt at leve uden for EU/EØS. Mange har familiemæssige relationer til Thailand og bor, eller agter at bosætte sig i Thailand, når deres erhvervsaktive del af livet er forbi. Med andre ord: Når de når pensionsalderen eller sygdom og nedslidning forhindrer fortsat erhversindkomst.

Nogle bor allerede i Thailand og har gjort det længe, de fleste har opnået deres pensionsalder før 2003 og har derfor ekstra store problemer. Og hvorfor man har valgt skæringspunktet 2003 lovmæssigt må stå hen i det uvisse.

Alle har vi har fuldt dansk statsborgerskab og har haft det siden fødselen.

Vi skal lige gøre opmærksom på at dette ikke kun er et problem for danskere i Thailand men for alle danske statsborgere der bor uden for EU/EØS i såkaldte 3.lande, der ikke er omfattet af specialaftaler landene imellem.

Vi må derfor gøre opmærksom på følgende uretfærdighed i det danske pensionssystem:

Er du bosat i Danmark med dansk statsborgerskab eller som indvandrer eller flygtning, har du som pensionist ret til folke- eller førtidspension med alle de tillæg, der måtte følge efter behov. Her taler vi om ”Det gule sygesikringskort”, varmehjælp, huslejetilskud, medicintilskud, ret til indlæggelse på de danske sygehuse og plejehjem, ret til hjemmehjælp, tilskud til bus-, og togkort samt sikkert en hel del mere, som vi ikke har undersøgt nærmere.

Som udenlandsdansker bosat i andet EU/EØS-land har du de samme rettigheder, uanset om du kun har beholdt en fiktiv adresse i Danmark. Du kan sågar få sendt din pension til dit opholdsland uden andre beskæringer, end den normale skatteprocent. Du kan på det gule sygesikringskort enten vælge at tage hjem til Danmark til behandling eller vælge at blive behandlet i dit opholdsland. Det er dog kun, hvis du har denne fiktive adresse, du kan søge om de ekstra tillæg, og får så på denne måde dækket dine flybilletter til og fra sydens varme lande.

Som udenlandsdansker bosat i såkaldte tredjelande er det helt anderledes. Ifølge Lov om social Pension §3, stk. 4 har du ret til de samme tillæg.

MEN: Da du har valgt at bosætte dig uden for EU-landenes grænser, går alle overførsler via Den Sociale Sikringsstyrelse. Denne instans forvalter lovens regler med hård hånd. Har sågar udgivet et hæfte om samme, og heri kan man så læse, at når man bor i tredjeland, har man kun ret til grundbeløb. Herfra fratrækkes ca. 40 % i skat. Hvis du da ikke har en fiktiv adresse i Danmark. Og her tales ikke om en c/o-adresse. Så får du den fulde pension udbetalt. Altså direkte socialt bedrageri.

Det betyder i al korthed, at folk, der igennem et helt arbejdsliv troligt har betalt deres skat i Danmark med forventning om en rimelig alderdom, kun får udbetalt små 5000 danske kroner om måneden. Hvis de vel at mærke lever efter lovens bogstav.
Og bemærk venligst endnu engang: Vi betaler stadig skat, vi er stadig danske statsborgere, men har efter 2 års udlandsophold ingen ret til at stemme til valg i Danmark.
Vi kan end ikke vælge at rejse hjem til evt. læge- eller sygehusbehandling. Hvis vi gør det, er der et halvt års karantæne, før vi kan søge om nogen form for lægehjælp og det kan kun foregå ved at man tilmelder sig en adresse på et herberg for hjemløse og så visiteres derfra. Vi er altså henvist til at tegne dyre sundhedsforsikringer i udlandet og må ydermere selv bekoste medicinforbrug til priser der modsvarer de danske fra trukket tilskudsordningerne. Men endnu værre vi bliver alle trukket 8 % i statens sygeforsikring uden at kunne buge det selv, hvis uheldet er ude, eller man allerede er medicinafhængig bruger.

Kan så oplyse at for min egen part har jeg medicinudgifter i størrelsesorden 7-10.000 Baht per måned = ca. 1.600-2.000 DKK. Jeg må selv bekoste en sygeforsikring med de begrænsninger alder og sygdom nu giver til et beløb af 36.000 Baht = ca. 5.500 DKK. Altså årsmæssigt udgifter der udhuler de påståede billige leveomkostninger som er Sikringsstyrelsens postulat for ikke at ville udbetale f.eks. medicintilskud.

Jeg ankede afgørelsen for et par år siden, og blev i første omgang fortalt at jeg kunne søge varmetilskud. Ja, du læser rigtigt! Da jeg i et tilbagesvar gjorde opmærksom på at det ikke ligefrem var varme jeg savnede, men om jeg kunne få beløbet vekslet til tilskud til Air-Con. Fik jeg som svar at jeg ikke skulle blive uforskammet. Ved det endelig afslag hos ankeinstansen fik jeg at vide som en slutbemærkning at jeg da via mine tidligere høje indtægter og pensioner jo BARE kunne have sparet op, så havde jeg ikke haft de problemer i dag.

Hvorfor denne forskelsbehandling? Hvorfor deles der op i A- og B-pensionister?

De allerfleste af os vælger f.eks. Thailand af helbredsårsager, giftermål med en thai, af kærlighed til landet og dets natur og befolkning. Fri for stress og jag i håb om nogle gode år som pensionister. Men med den lave udbetaling er det end ikke muligt at bibeholde opholdstilladelse i Thailand. De thailandske myndigheder kræver enten 800.000 Baht - ca. 135.000 kroner - stående som garantisum på en bankbog eller en månedlig indkomst på 65.000 Baht - ca. 13.000 kroner. Kan man ikke præstere det, så er det ud. Og dermed menes hjem til Danmark på de ovenfor nævnte vilkår, et hjemløseherberg.

Nu er det naturligvis ikke Danmarks problem at sikre opholdstilladelse i Thailand. Men jeg mener, at det er et problem for Danmark, at pensionister sorteres i A og B efter et langt arbejdsliv med betaling af skat på lige fod med alle andre, blandt andet til sikring i alderdommen. Man har immervæk betalt den samme portion, uanset om man runder livet af med at opholde sig i Spanien eller Thailand.

Som en lille krølle kan man undre sig over, at alle danskere, hvor de nu end har valgt at bosætte sig og får invalidepension, den dag de fylder 67 år, ikke er invalide længere. Da inddrages invaliditetstilskuddet, og de overgår til at være almindelige folkepensionister med deraf følgende kraftig reduktion af det udbetalte.
En svensker fortæller, at pensionister i Sverige (som jo er EU-land) kan få hele deres pension med til Thailand. Og ikke nok med dét: Hvis de flytter deres adresse til Thailand, betaler de kun 19 procent i skat. Begrundelsen er, at de ikke længere belaster det svenske system.

Nordmænd får hele deres pension med til Thailand. De er ikke i EU, men med i EØS, hvor reglerne jo er de samme. De har endvidere det gode at de via nogle få norske kroner i kontingent, kan tilmelde sig Utlandstrygde og dermed få en stor del af deres læge og medicinudgifter dækket via den norske stats TrygdeUtland.

Hvordan øvrige borgere fra medlemslandene får udbetalt deres pension ved fraflytning til 3. land ved jeg ikke meget om.

Jeg sendte en tilsvarende forespørgsel for et par år siden, via Folketingsmedlem Mogens Jensen og daværende socialminister Eva Kjer Hansen har besvaret spørgsmål fra MF Mogens Jensen om emnet blandt andet således:

”Når pensionstillægget godt kan medtages indenfor EU/EØS, hænger det sammen med, at Danmark ifølge artikel 10 i EF-forordning nr. 1408/71 ikke må nedsætte eller ændre en pension, fordi pensionisten er bosat i en anden medlemsstat end den, hvorfra pensionen udbetales”.

Men altså gerne, hvis man vælger ”den forkerte side af plankeværket”.

Eva Kjer Hansen svarede videre:
”Folkepensionen er indrettet med henblik på at sikre, at pensionister bosat i Danmark har et rimeligt forsørgelsesniveau. Grundbeløbet skal dække den basale forsørgelse, mens pensionstillægget skal dække de almindelige leveomkostninger for pensionister med ingen eller få midler udover folkepensionen. Pensionstillægget er således tilpasset det – i relation til andre lande – høje niveau for leveomkostninger i Danmark. Pensionister bosiddende i udlandet, som alene modtager folkepensionens grundbeløb, har dog mulighed for at søge om personligt tillæg, hvis de er i en økonomisk vanskelig situation”.

At man så, når man søger, i mere end 90 % af tilfældene, får afslag begrundet med en uvidenhed hos styrelsen om de faktiske leveomkostninger i f.eks. Thailand gør jo ikke situationen lettere. Man bruger Danmarks Statistik som kilde der jo som alle ved ikke er up-to-date med sine oplysninger.

Det høje niveau for leveomkostninger i Danmark er tilsyneladende gældende også i en række andre lande. Nemlig EU- og EØS-lande. Lige så snart, man har den frækhed at bosætte sig i et tredjeland, vælger Danmark at køre på billigste billet, og ”et rimeligt forsørgelsesniveau” er ikke længere gældende.
Vi er klar over, at situationen formentlig er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi er også klar over, at den så trænger til en revision og beder dig om at se sagen efter i sømmene.

Til orientering er spørgsmålet et meget varmt emne på flere fora blandt rigtig mange pensionister og folk, der nærmer sig pensionsalderen. Blandt andet på Dansk-Thai Website, hvor frustrationerne ind imellem får frit løb. Men hvor mange udmærkede mennesker åbenlyst har vanskeligt ved at få hul på bylden: Skab retfærdighed for os og giv også os mulighed for en rimelig retræte.

Vi håber, at du vil være en af dem der gør en indsats, så vi efter et langt arbejdsliv kan få en rimelig pay-back og ikke skal friste resten af tilværelsen som B-pensionister.

Med venlig hilsen

Jeg regner med at jeg har samlet kræfter nok til at lave tilsvarende skriv til folketingets medlemmer samt dagspressen, radio og TV i morgen.

Skeptikeren

ohayo
Hej Skeptikeren, meget meget flot skrevet.

manse
Hej skeptikeren

Godt gået.

Jeg afventer Karen Jespersens svar førend jeg kan sende den videre til EU's ombudsmand. Det kan jo være jeg får et fornuftigt svar, så jeg ikke behøver dette, men jeg har fået et foreløbigt svar, og sagen er nu i hendes sekretariat, så jeg afventer med spænding, samtidig er der sendt brev til samtlige medlemmer af socialudvalget.

Skatteministeren afventer jeg også svar fra. Når jeg har alle dem med fakta, ja så vil sagen gå videre til EU. Har undersøgt muligheden for noget sådant, så det er der check på.

Poul Jensen
Hej Skeptikeren. Det er sku godt skrevet.

Bjarne
Hej Skeptiker
Jeg mindes, at du ved flere lejligheder har pylret om, at du ikke orkede mere, ikke havde kræfter til mere o.s.v.
Sikke noget vrøvl! Det er vidunderligt at se, at du har fået fornyede kræfter.
DET ER DÆLENDUNDREMIG STÆRKT!!!!!

Du er simpelthen en hjørnesten i fundamentet for, at det kan lykkes at skabe rimelig forhold.

Jeg forventer ikke, at alle har power til noget tilsvarende. Men en opfordring til alle, der endnu ikke har været i aktion: Brug Skeptikerens indsats som et klokkeklart eksempel og gør noget. Et eller andet. Skriv til nogen, ring til nogen. Den lokale avis, den lokalt valgte folketingsmand/kvinde. Skeptikeren (og andre) har gjort sagen rigtig varm. Nu må det være en fælles sag at få den på kogepunktet.
Bjarne

Bjarne
Nogen har tidligere nævnt en dansk-filippinsk hjemmeside. Jeg har søgt forgæves. Kan nogen hjælpe? - måske kan vi motivere dem til også at være med. Og gerne andre, hvis nogen har kendskab.

I øvrigt: Som tidligere nævnt, har jeg lister klar med mail- og postadresser samt telefonnumre til Folketingets medlemmer, en stor del af dagspressen (landsdækkende, regionalt og lokalt) samt nogle ældre-organisationer. Undrer mig lidt, at ingen tilsyneladende har brug for en eller flere af dem. De ligger bare og venter på en indsats!
Send en PB med en mail-adresse, og jeg sender de ønskede lister.
Bjarne

JackH
Så man håbe det ikke "koger over" eller backfirer...

Danskere er svært misundelige, og gider sgu' ikke høre mere brok fra udlandsdanskere. Ovenikøbet mange af dem fra Pattaya, hvor de vælter sig i damer og druk. Og nu vil de så ovenikøbet ha' flere penge! Nix do, kassen er lukked..!

Inden i brokker jer over mit indlæg, så må i være forberedte på at dette kan blive reaktionen. Det er IKKE min holdning, tværtimod, kun et muligt scenarie jeg nævner.

Bjarne
Jeg kan godt følge din tankegang. Men det er ikke ignoranterne og idioterne, vi skal have i tale. Det er dem, der bliver betalt for at sætte sig ind i tingene og have indflydelse.
Hvis man resignerer og beslutter, at "det nytter nok alligevel ikke noget", er man sikker på, at profetien går i opfyldelse.
Så længe, vi har argumenterne i orden (og det har vi!), kan vi med åben pande møde dem, det er vigtigt at få i tale. Så til h...... med de andre, der konsekvent er negative og misundelige.

1. A- og B-pensionist, alt efter om du bosætter dig i Tyrkiet, Spanien m.m. - eller i Thailand?

2. Betaling af 8 % sundhedsbidrag for noget, du ikke får?

Det er et par rigtig gode argumenter, som vi skal kæmpe videre for.

Bjarne

JackH
Helt enig, det er dybt uretfærdigt.

Hvorfor dog spilde Folketingets Ombudsmands tid med sådan en lang smøre ?
det er jo ikke ham, der laver lovene !

Bjarne
Folketingets ombudsmand er en intelligent mand, og jeg har fuld fortrøstning til, at han nok skal komme igennem skrivelsen.
Han laver ikke lovene, men han holder øje med, om lovgiverne følger dem. Tvivlen kan være, om det er tilfældet i opdeling i A- og B-pensionister samt på spørgsmålet om pensionsbidrag.
Bjarne

Bjarne skrev:
Folketingets ombudsmand er en intelligent mand, og jeg har fuld fortrøstning til, at han nok skal komme igennem skrivelsen.
Han laver ikke lovene, men han holder øje med, om lovgiverne følger dem. Tvivlen kan være, om det er tilfældet i opdeling i A- og B-pensionister samt på spørgsmålet om pensionsbidrag.
Bjarne

Hvilket pensionsbidrag ?

bamseA
Jeg vil gerne ønske jer held med at få loven ændret for det er på tide med lidt retfærdighed for alle:Cool

Bjarne
Hej hn
For meget snak om pension. Der skulle naturligvis have stået sundhedsbidrag. Min bøf burde være nogenlunde gennemskuelig, hvis man har engageret sig en smule i debatten hidtil.
Beklager fejlen.
Bjarne

Spring til debat: