Se indlæg
 Udskriv debat
Pension til herboende Thai
Hep
Hej allesammen,

Jeg kom til at tænke på hvordan det egentligt hænger sammen med folkepension til Thailændere i Danmark.

Hvis man er herboende Thailænder (ikke dansk statsborger) er man så berettiget til normal folkepension?

Nu er min kone kun 30 år gammel så der er lidt tid til at hun skal på pension, men det er da meget rart at vide om hun egentligt er berettiget til folkepension når den tid kommer. Er der nogen der ved det?

Mvh
Hep

ohayo
Ja, gå ind på sikringsstyrelsens hjemmeside her er linket http://www.dss.dk/ der står alt om hvem der har ret til pension og hvornår.

hfb
Kig her Cool

https://www.borge...KommuneId=

Lung Yao
Hep,
Generelt kan man sige at forudsat at din kone arbejder fra nu af og til hun bliver 65 år og dermed betaler til ATP ville hun være berettiget til 35/40 dele af almindelig folkepension, VEL og mærke om der er stadigvæk noget der hedder "folkepension" til den tid. Jeg er bange for at det bliver afskaffet om nogle år og ALLE skal opprette et eller anden form for pensions opsparing, første tegn på det er det "tiltag" fra VKO som blev "fejet" af bordet = SP.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

jylland55
Lung Yao skrev:
Hep,
Generelt kan man sige at forudsat at din kone arbejder fra nu af og til hun bliver 65 år og dermed betaler til ATP ville hun være berettiget til 35/40 dele af almindelig folkepension, VEL og mærke om der er stadigvæk noget der hedder "folkepension" til den tid. Jeg er bange for at det bliver afskaffet om nogle år og ALLE skal opprette et eller anden form for pensions opsparing, første tegn på det er det "tiltag" fra VKO som blev "fejet" af bordet = SP.

Yes men hun kommer ind under de nye regler så pensions alder er 67 år så der skal lige lægges 2 år til i år 2045 men det bliver jo nok ændret inden.

Hvis du er født før 1. januar 1959, er reglerne ikke ændret. så er det alder 65.

Født 1.1. 1963 eller senere så er pensions alder
67 år.
Hello ....

hfb
Kig nu på mit link. Det giver svar på spørgsmålene.

Der er helt andre regler hvis man er dansk statsborger o.s.v.

Hep
Hvad søren jeg var da ellers helt sikker på at jeg havde svaret tilbage på det her indlæg og takket for de gode besvarelser..

Nå men nu kommer den igen. Mange tak for jeres svar allesammen!

Lung Yao

DELVIS.

Hvad så hvis min Thai kone, efter at have boet fx. 31 år i DK og ønsker at nyde sit otium i Thailand (Brøkpension 31/40 af fuldpension):

Både du og Jeg kan medtage vores pension til Thailand , MEN kan hun ?

Kan du finde hvor der står at DK har indgået en aftale med Thailand vedr. pension for Thai statsborger ? Jeg kunne ikke, der står kun nævnt om << du er fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz: >>

Jeg skal nok skrive svaret, hvis/når jeg modtager den fra VFM.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

jeg mener at hun skal have boet i 30 år i Danmark for at kunne tage pensionen med til 3 lande som thailand, ligesom hun skal bo der de sidste 5 år før hun går på pension.
det hele handler om at sparer op, hun skal spare op alle de steder det er muligt, jeg hører som lung yao til dem som ikke forstår hvorfor SP ikke blev genindført, både i år og sidste år, og årene før, og tvivler også på at den bliver indført i 2010, den er nemlig blot suspenderet, og bliver hevet op af hatten hver år.
og sjovt nok er ATP det bedste rente sted, at have sine penge stående.

for grundene som blevet hevet frem, at de stakkels mennesker som allerede betalte 10-15 % i arbejdsmarkedspension, og så ikke havde råd til 1 % ellers måtte de gå fra hun og hjem.
kan ikke bruges til meget for den del af befolkningen som kun sparer op i ATP, eller slet ikke sparer op overhovedet.
man må håbe/ det gør jeg ihvertfald, at der bliver indført en tvangsopsparing på 15-20 % af alt indkomst i Danmark.

om 30 år skal man nok forvente at værre oppe i 70’erne før man kan gå på folkepension, ligesom den sikker også er specielt rettet mod de fattigste del af befolkningen, hvilke vi allerede kan se med ældrechecken

efterlønnen forsvinder indenfor det næste årti, der er dog ingen politiker som tørre at rører, ved den,

Spring til debat: