Se indlæg
 Udskriv debat
At tage motorcykelkørekort i Thailand
Rasmus
Som Skeptikeren skrev, var det engang umådeligt let at erhverve sig et motorcykelkort i Thailand. Dengang bestod teoriprøven i at skulle svare rigtigt på 20 ud af 25 spørgsmål. Det var den slags prøver med 3 mulige svar, hvoraf kun ét var rigtigt. For et beskedent ekstrabeløb kunne man få teoriprøven, hvor de første 20 spørgsmål allerede var udfyldt. Hvorefter man så - i ro og mag - kunne side og fedte med de sidste 5 spørgsmål.

Den praktiske prøve, bestod i at kunne håndterer motorcyklen på en afspærret parkeringsplads gennem nogle orange kegler. Ret barnemad!
På den måde, er jeg overbevist om at mange fastboende faranger har erhvervet sig sit MC kørekort i Thailand. Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig, hvilke ulykker disse faranger gennem tiden har forvoldt på sig selv, og ikke mindst andre.

Men sådan forholder det sig heldigvis ikke i dag. I dag stilles der helt anderledes og seriøse krav til potentielle MC fører - både for Thaier og faranger der vil have sig et kørekort.

For ca. 3 år siden lovede min kone at betale for et stort førerbevis til min svoger. (lastbil over 3.500 kg.) Mod at han på visse specifikke sociale områder forbedrede sig! Da jeg hørte om denne indgåede aftale søskende imellem – var jeg ved at pisse i bukserne af grin. Der var ingen som kunne overbevise mig om at dette ville holde i længden!

Der gik heller ikke lang tid før min svoger kom på idéen, om at betale/bestikke sig til kørekortet. Men nogle dage efter kom han tydeligt, og noget slukøret hjem fra køreskolen. Han fortalte helt ærligt, og uden omsvøb, at han havde forsøgt at bestikke/købe lærerne på skolen til sit store førerbevis. Men her havde han fået den besked: at hvis han i fremtiden fremsatte ligene forslag, ville han øjeblikkeligt blive bortvist fra køreskolen - samt en politianmeldelse til følge!

3 dage før vores hjemrejse, havde min svoger omsider erhvervet sig sit store førerbevis – vel og mærket på ærligt vis. Hvad angår den aftale som min svoger indgik med min kone, har han til fulde i dag levet op til. Han drikker aldrig inden han skal køre bil/lastbil, samt supporterer forældrene økonomisk.

I dag har min svoger et lille trælastfirma i udkanten af Bangkok, et firma som leverer træ til byggebranchen. Om anstødsstene til min svogers ændrede adfærd, har noget at gøre med den bratte opvågning i forbindelse med sit bestikkelsesforsøg omkring kørekortet - skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men jeg har mine formodninger! Smile

Rasmus

jpo
hvis man er thai gift og har et 3 maaneders visum,
og et danskkorekort til bil, er det nemt at fa kort til motorcykel, der er kun 1 lille prove 1 farve prove,
og en anden hvor man skal vise at man kan bruge speeder og bremse,
saa alt lige det er stadigvaak let at faa korekort til motorcykel.
jeg har til bil og mc og saa er det billigt.
der hvor jeg fik 1 laageerklaaring var det hende der passede telefonen der lavet den.
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

http://www.nonsunghomestay.webs.com
gall
Vi har kørt mc mange steder i Thailand, og oftest er det nok at vise sit danske kørekort. Men du skal have det internationale ifølge lov, og da det kun koster 25 kr. i DK er det da tosset ikke at få det med. Det gælder et år. Der er forskellige regler vedrørende ombytning af kørekort alt efter hvad land man har erhvervet det i. Men du skal være bosat i mindst 6 mdr. i landet, og bestå teori og køreprøve i DK. Bemærk. Der er indført nye prøver i DK for mc pr. 1. okt. Det er ikke blevet hverken nemmere eller billigere.
Thomas

FCKdk
Og hvad så ????
Kan man på nogen måde erhverve sig et i Thailand,
gyldigt førerbevis, hvis man kommer fra Danmark, uden nogen form
for kørekort (Jeg har haft både B+C for adskillige år tilbage!!!!)
Jeg rejser som almindelig 1-måneds-turist og vil bare have et
fornuftigt dokument at fremvise, når "Hr. Bruno" spørger og tror
han skal sine sdædvanlige 100 baht (jeg har aldrig betalt mere!!!!).
????

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

jpo
du skal have et 3 maaneders visum for at faa korekort i thailand. saadanne er det bare.
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

jpo
jeg fik mit for et aar siden. og det gaalder 1 aar.

Locturian
Nå - Vil lige give mit besyv med Smile

Først. Thai kørekort til MC.

MC Kørekort i Thailand, er det samme som de bruger til knallerter/scootere. Det er det samme. Det er alt for nemt at tage, og koster det samme som et hurtigt stop i 7/11. Man skal naturligvis have sine papire i orden, som tidligere beskrevet. Jeg anbefaler dog IKKE at man hopper op på andet end en lille knallert hvis ikke man er vant til trafikken i Thailand. Skal man spille smart med en "big bike" gør man det kun til det første hul i vejen, og så er det godnat Ole.

Med hensyn til kørekort til bil

Det er rigtigt, at det er blevet sværere at tage kørekort til bil, men det er stadig latterligt let. Det koster 500 baht, og tager en halv dag, inclusive ventetider osv. Som udlænding kan man enten få et Thai kørekort baseret på sit danske Internationale kørekort (det store pap kort til 25kr), eller man kan tage det fra bunden. Er ikke helt obs på hvilke test man skal igennem, hvis man i forvejen kan præsentere sit kort...

Testen består af en :
* farveblindhedstest
* reaktionstidstest
* afstandsbedømmelsestest
* teoriprøve
* praktisk køreprøve

Alle test er jokes der er så nemme at man næsten kan gøre det med lukkede øjne. Man får først et kørekort for 1 år, og så fremt man bor eller arbejder her, kan man komme tilbage når det er udløbet, og få det forlænget i 2 eller 5 år... Har netop lige fået mit forlænget med 5 år Smile

[bcolor=#ff0000]ADVARSEL![/bcolor]

Ja, det er muligt at tage et Thailandsk kørekort helt fra bunden, uden at have haft kørekort før. MEN! Det er umådeligt DUMT! Thailand er IKKE landet man skal LÆRE at køre bil i som udlænding. Ja, det ser nemt ud for Thaierne til de køreprøver, men mange har også kørt bilen rundt ude hos familien ude på landet siden de var 10 år gamle... Og mange har også kørt rundt på vejene i mange år, men har først nu fået skrabet 500 baht sammen til et kørekort... Min kammerat på 33 fik sit første kørekort forleden - Og han har egen bil, og kører rundt hver dag... Jeg kan ikke understrege nok, at den Thailandske trafik er MEGET anderledes end den danske og LANGT farligere hvis ikke man er helt obs på hvad man gør!

Og vigtigt - At konvertere sit Thailandske kørekort til Dansk

Jeg tvivler på at det er muligt... Ikke fordi at det ikke juridisk kan lade sig gøre, men fordi at du skal have en praktisk og teoretisk prøve for at kunne gøre det. Og den Thailandske test og den Danske er SÅ langt fra hinanden, at du ikke ville have den mindste chance for at bestå. Jeg husker da jeg tog mit danske kørekort... Der er SÅ mange spørgsmål og der er mange der dumper... Og køreprøven - Well - Den er jo af helt klare årsager helt anderledes fra den Thailandske... Så det kan godt være du kan få det billigere i Thailand, men gør dig ikke forhåbninger om at få det ombyttet til et Dansk Smile

Til sidst - NEJ! Det alm. danske plastickørekort duer IKKE hvis politiet stopper. Den eneste grund til at de, de fleste gange lader dig køre videre, er fordi de ikke kender reglerne. De kigger bare på det, og kan se et lille billede af en bil. Og hellere end at virke dum, så tror de på dig. Møder du en politibetjent der er bare en smule oplyst, får du en bøde. (Ok, de giver alle sammen bøder når de kan.. hehe) Og som også skrevet før, er du involveret i et uheld uden gyldigt kort, være det sig internternationalt kort eller Thailandsk kort, så er der ingen forsikring der hjælper dig. Så står du i lort til halsen, og alle regninger, materiel og personskade, bliver din gæld at betale...
Redigeret af Locturian d. 06/11-2008 05:04
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
jpo
til locturian at tage korekort i thailand, det er ikke samme overalt i thailand, her i udon thani hvor jeg fik mit korekort, var jeg oppe til en farve test, skulle se 3 farver, og saa en hurtigheds test, og intet andet, fordi jeg havde mit danske korekort, de ville ikke se det store der galt for 1 aar men det lille plast kort. nemt ja meget.

xxxx
Knallert = lod-bob kræver ikke kørekort.

Ellers er det vist beskrevet ret fyldest gørende.
Især af Loc. det er tumbe ikke at have det i orden og kan blive rasende dyrt.

hvis man har min. 3 mdr turist visa og Int. kørekort.
Først 1 år med test i farve og reaktion, fornyes til et 5 års uden andet end papir arbejdet. Læge erklæring købes stadig udenfor hos en gade sælger..
skulle man af ukendte årsager ikke ønske at følge de simple regler, ja men så skal man kende en som kender vejen. så kan kørekortet stadig købes for små penge.

Om man kan ombytte det til et Dansk køre kort.. ja teoretisk...
Men når man skal bestå de Danske krav kan det jo være total ligegyldigt om man har en Thai.

Brasmus
Hej Le-si...........

Når du nævner knallert eller lod-bob mener du så dem som i daglig tale benævnes som motor-bike, og som thaierne kører på i hobetal.

Jeg er noget i tvivl om, hvornår der er tale om det vi i DK ville kalde en knallert, og hvornår der er tale om en motorcykel.

Har det ikke noget med motor størrelsen at gøre?

Brasmus

Locturian
Jeg kalder det en knallert på dansk, og en motorbike på engelsk (selvom det ville være korrekt at sige "moped" (knallert)).

I mine øjne er en "rigtig" motorcykel en med en stor motor. En big-bike eller en harley variant.

De fleste (99,9%) der kører rundt hernede, er det vi i danmark ville kalde en knallert. Dog er farten dog LANGT anderledes end det de kan køre i Danmark. I DK er de begrænset til ca. 40km/t eller ca. 55km/t for EU45 knallerter. Hernede kører de snildt 100km/t. Min gamle scooter (Ja, det kalder jeg dem også, hehe), kunne på en god dag, ned ad bakke, køre 125km/t. Mand jeg var glad for den - Indtil min "ven" som jeg stolede på, "mistede den", uden at dække omkosningerne... æv.... Tak ANDERS HASLE NIELSEN! Hvis I ser ham, så fortæl ham at han er en røv...

Så, Brasmus, det enkle svar er vel, at en knallert og en motorcykel er 2 vidt forskellige ting, men at det de bruger hernede, primært er knallerter, men bliver _kaldt_ motorcykler fordi de kører så hurtigt... godt så... Smile
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.

goldwing
Så vidt jeg er orienteret, så er det noget med motorstørrelse, altså KUBIC

En såkaldt motobike (thailand) er vist på 50 kubic, og alt derover er BIGBIKE og kræver MC kørekort.

Jeg ved at der kræves MC kort til en 125 kubic og derover....

Om der findes nogle på under, eller mellem 50 og 125 ved jeg ikke.

Motobike (nogle) kan sagtens komme op på 120 km timen.

Brasmus
Så fik jeg da forståelsen af hvad der betegnes som knallert, motor-bike og MC.
Som Loc nævner, så vil jeg også gerne betegne køretøjet som en scooter. Jeg er selv ejer af et sådant køretøj, som jeg har stor glæde af, når jeg i perioder opholder mig i Thailand.
Jeg mener også at Goldwing er inde på noget af det rigtige m.h.t. motor størrelsen , men langt hovedparten af motor-bike i TH er da over 50cc.

Nu efterlyser jeg klare regler for hvilket førebevis/licens der kræves for at kunne køre lovligt på de nævnte køretøjer. Kræves der det samme af en thai som af en farang?
Nogle som kan hjælpe med svar eller eventuelt komme med henvisninger til div. oplysninger.

Venlig hilsen
Brasmus

claus31130
en lod -bob er en knallert....på ca 50 ccm,vi har en gammel honda ,den går på en god dag ca.80 siger konen....motorcykler...
jamen det er dem thaierne kører rundt i hobetal på.....der er nogle der er 100, 110, 115, 125, 150 ccm og så der opad......alt over knallert kræver mc-kørekort(2 hjulet altså) så er det lige meget om det er en 100 ccm honda wave eller en 1300 ccm yamaha ....samme regler...mc kørekort

Claus

http://www.cs-web.in.th/
xxxx
Det der adskiller en scooter fra de andre er de smaa hjul.

claus du skal have skiftet olie, naboens honda-bob triller snildt 100. Pfft

Brasmus
Tak til Loc og Claus 31130 for klare svar. I har begge bekræftet mig i mine antagelser.

Som jeg ser det, så kører stort set samtlige thaier rundt på en Motor-bike med en motor størrelse på over 50 ccm, og skal som følge deraf være i besiddelse af MC-kørekort.
Min påstand er, at kun et fåtal har et sådant kørekort. I hvert fald ikke her ude på landet, hvor jeg holder til.

Men lad det nu ligge. Langt værre er det med de mange turister, der lejer en Motor-bike i god tro, fordi de ikke er klar over, at de skal være i besiddelse af et MC-kørekort. Jeg er overbevist om, at mange sammenligner den med en EU45 knallert som vi kender i DK, og derfor tror, at et almindeligt kørekort til bil er brugbart.

Det er nok for naivt at tro, at udlejeren fortæller noget, der skal jo penge i kassen. Han kender sikkert heller ikke reglerne.

Er jeg helt galt på den ........eller

Brasmus

Conrad
Jeg har på Phuket og i sydthailand kun set en knallert på 50 ccm og den var gammel.

Alle de små motorcykler (som ligner en scooter) af mærkerne Honda og Yamaha med automatgear de er på 110ccm og kan køre over 100km/t.

Dem med alm. gearkasse af div. mærker er på 100 ccm eller mere og kan køre endnu hurtigere.

Der skal motorcykel kørekort til for at køre lovligt på dem, Thai eller dansk (incl. internationalt). Det er almindeligt at det koster 200 baht hvis politiet stopper en og man ikke har kørekort, men hvis der sker et uheld og man ikke har gyldigt kørekort, så kan det blive meget dyrt.

De fleste thai'er jeg kender har ikke MC kørekort og betaler derfor ind imellem en bøde, når de bliver stoppet, selv om det kun koster 65 bath for et MC kørekort, men det tager det meste af en dag at tage det, hvis man består første gang og mange gider ikke at bruge en dag på det.
Det er ikke alle steder man kan "købe" det.

Personligt ville jeg ikke køre hverken bil eller motorcykel uden gyldigt kørekort, der sker mange uheld i Thailand og særligt er der mange uheld med motorcykler involveret og mange personer dør eller bliver svært skadet og det gælder også for udlændinge.

Så husk styrthjælmen, en god en og ikke kun den alm. billige plastikdims, som de fleste udlejere leverer.

Hilsen Conrad

Locturian
Med hensyn til styrthjelm - Det dummest er når turister leger kong gullerod, og kommer farene ned igennem gaden med stor fart, med en thaipige bag på. Enten har de ikke hjelm på, eller også er det en af de der plastic hjelme, hvor de ikke engang har gider spænde stroppen... Jeg har SET resultet meget tæt på, når det går galt. Og der er EN MENING med hjelm. Når man først har set ens svoger mangle halvdelen af hovedet, og hele hjernen er blæst ud, så husker man hjelmen næste gang....

[bcolor=#ff0033]HUSK FOR FANDEN HJELMEN NÅR I ER PÅ 2 HJUL![/bcolor]

Suk Rak Ning
Hej Loc.

Kan kun vaere enig........forleden koerte en af mine venner galt paa 2 hjul....7 braekkede ribs, hul i hovdet, den ene lunge naesten kaput, braekket skulder + asfalteksem.......min. 1 md. paa hospitalet.......han slap trods at billigt.....Koere altid selv med hjelm nu......

Conrad.

En 50'er har dog aldrig set her ude.........Frown
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

mr tirak
Og naar i nu snakker om lejede 2 hujler.

Rejseforsikring-Rejseforsikring-Rejseforsikring. saa er i selv daekkede, ikke hvis men naar ulykken er ude.

Int. koerekort er et krav, lej kun 2 hjul med forsikring ellers kommer i til at staa for modparten, hvilket i 99 procent sikkert kommer til.

Der er godt at vaere paa ferie, men vi ser hver uge, hulkende turister med skader og regninger de har svaert ved at betale.

Mr Tirak
Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker

Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje.

Blue Top Coffee Shop
Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand.
Koh Pha Ngan.
Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak

WWW.thebeachhouse.asia
Spring til debat: