Se indlæg
Kan en Thai turist føde i Danmark
|
|
bisse73 |
Lagt på d. 05/11-2008 11:11
|
Begynder Antal indlæg: 3 |
Hej Jeg er ny her på siden, og har kigget lidt rundt men kan ikke finde noget hjælp til mit specielle problem, så derfor prøver jeg at skrive her... Jeg har en Onkel der er gift med en Thai i ca 20 år, konen bor i Thailand, mens min Onkel bor i Danmark, og tager til Thailand 1-2 gange om året. Nu er min tantes datter fra før ægteskabet så kommet på turist besøg i Danmark. Hun er gravid med en thailandsk kæreste som hun ikke ser mere.. Efter en tur til Stockholm for at besøge en veninde, har hun fået at vide af nogle thai kvinder i Stockholm, at man som single mor, kan få lov til at føde sit barn i Sverige og at Staten betaler for hende og barnet. Dette har jeg meget svært ved at tro på, da jeg mener, at Sverige skal følge samme regler som Danmark pga. Schengen. Men vil alligevel høre her, om der er nogen der har hørt om dette, eller kender til nogen anden måde hun kan blive i Danmark, udover at gifte sig med en danske. |
|
|
PeterT |
Lagt på d. 05/11-2008 11:35
|
Hvis du bor i region hovedstaden, og du har søgt om familiesammenføring, kan du føde på hospital uden at betale. Ellers må du betale for en fødsel. På Hvidovre hospital koster en norma fødsel 16000 kr. |
|
|
bisse73 |
Lagt på d. 05/11-2008 13:25
|
nu er det ikke så meget betalingen for fødslen jeg tænker på, men hendes ophold i Danmark. Der er ikke søgt om fammilie sammenføring, da min Onkel ikke er hendes far.... Hun er her udelukkende på turist visum, og det udløber inden hun er sat til at skulle føde |
|
|
Lagt på d. 05/11-2008 13:57
|
|
Begynder Antal indlæg: |
hvis hun er højgravid får hun ikke lov til at flyve, især hvis hun gør opmærksom på det, over for flypersonalet. betaling skal jeg ikke gørre mig klog på, men i thailand betaler man jo for at føde på hospitalerne, jo bedre jo dyere. jeg mener det kostede os ca. 65000 bath, men så fik min kone også en hel uge på hospitalet, i danmark havde hun ikke fået 24 timer |
|
|
bisse73 |
Lagt på d. 05/11-2008 15:08
|
ja jeg er jo lidt dårlig til at forklare mig :-) Det der er spørgsmålet er, at det at hun er single gravid kommende mor kan give hende lov til at blive i landet efter at hendes turist visum udløber, det er dette hun har fået at vide af sine veninder i sverige, jeg har bare svært ved at tro på det. Hun har en flybillet hjem i 30 ugeaf graviditeten (og sidste dag af visum) og det kræver en lægeattest for at flyve, som jeg har bestilt tid til, men hun siger at hun vil blive i danmark og føde i danmark, fordi hendes veninder i Sverige har sagt at det sagtens kan lade sig gøre som single mor..... |
|
|
Jesper_Hein |
Lagt på d. 05/11-2008 15:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 112 |
Jeg har været hele møllen i gennem, så jeg forsøger med et diskret svar. Alle du spørger vil fortælle dig at det koster penge. Alt fra 15.000 til 100.000, pris for fødsel i hovedstadsregionen er ca. 15.000 inkl. fødselsforberedelse, jordemoder etc. DOG kan du altid påråbe dig akutloven, som sætter en fødsel for en turist på statens regning. Hospitalet må ikke benægte behandling (som udgangspunkt). Dette dækker KUN fødsel, når vandet er gået etc., IKKE forberedelser, konsultationer hos læger/jordemoder/scanninger etc. Min kone fødte teoretisk på turistvisa (fik officielt opholdstilladelse dagen før). Efter ansøgning om FS var indleveret, og kopi af ansøgning indleveret til hospitalets økonomiafdeling, blev vi økonmisk dækket ind af sygesikringen. Du har ingen økonomiske rettigheder, når du føder som turist i Danmark, og er du familiesammenført, så betinger dine rettigheder sig af din opholdstilladelse. Som udgangspunkt skal du have arbejdet fuldtid i 13 uger for at kunne få barselsdagpenge. Er du familiesammenført, hvor manden har delebarn med DK statsborger, kan andre regler træde til. Ovenstående skrives med forbehold for, at reglerne er ændret siden juli 2008 MVH Jesper PS. ved naturlig fødsel kan hun risikere at blive sat på fly hjem under en uge efter fødsel. Ved kejsersnit kan der forlænges i op til 6 måneder med ophold for egen regning - mener jeg at have hørt. Redigeret af Jesper_Hein d. 05/11-2008 15:37 คำๆเดียวที่มีหั้ยก้อคือ รัก
|
|
|
lols |
Lagt på d. 05/11-2008 18:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
Prøv måske at kontakte Udlændinge Service direkte. De kan måske give det helt rigtige svar? Jeg tror ikke, at det at Danmark og Sverige begge er medlem af Schengen samarbejdet betyder, at de har ens regler for sygehus ophold og betaling. Schengen samarbejdet er hovedsagelig lavet for at gøre adgang mellem landende nemmere. Jeg ville ikke lytte alt for meget til de svenske veninder. Personlig mening er nu nok at hvis pigen via lægeerklæring er egnet til at flyve hjem og hendes visum udløber, ser jeg ikke nogen grund til at Danmark skal betale noget overhovedet, eller forlænge visumet og så risikere at hænge på nogen regning. Men det var en personlig mening og ikke fakta om hvordan det er. Single mor, det er jo egentlig pokkers svært at tjekke? |
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 05/11-2008 19:12
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
lols skrev: Prøv måske at kontakte Udlændinge Service direkte. De kan måske give det helt rigtige svar? jeg ville nu ikke turde stole på de vejledninger de giver i us. quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
lols |
Lagt på d. 05/11-2008 19:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
quickmouse skrev: lols skrev: Prøv måske at kontakte Udlændinge Service direkte. De kan måske give det helt rigtige svar? jeg ville nu ikke turde stole på de vejledninger de giver i us. Næ måske ikke altid, men det skader da ikke at forhøre sig der også. Bliver det et nej, kan der jo så arbejdes videre ud fra det go den begrundelse som forhåbentlig følger. (tror de er blevet mere opmærksomme derinde den senere tid). Bliver det et ja er det bare at få udfyldt papirerne som de så kan henvise til. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 05/11-2008 19:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
bisse73 skrev: ja jeg er jo lidt dårlig til at forklare mig :-) Det der er spørgsmålet er, at det at hun er single gravid kommende mor kan give hende lov til at blive i landet efter at hendes turist visum udløber, det er dette hun har fået at vide af sine veninder i sverige, jeg har bare svært ved at tro på det. Hun har en flybillet hjem i 30 uge af graviditeten (og sidste dag af visum) og det kræver en lægeattest for at flyve, som jeg har bestilt tid til, men hun siger at hun vil blive i danmark og føde i danmark, fordi hendes veninder i Sverige har sagt at det sagtens kan lade sig gøre som single mor..... Så synes jeg at hun skulle flytte tilbage til Stockholm og få hendes "veninder" til at ordne det for hende. I DK, er det bedøvende ligegyldigt om du er single eller gift , det er som Jesper_H skrev, at hun kan føde "gratis" enten hvis hun har opholdstilladelse i landet eller ved akut tilfælde, og vedr. forlængelsen af opholdet udover visums udløb er det kun hvis der er fare for moderens eller barnets liv. Jeg ville råde jer til at "afkorte" hendes besøg og sende hende tilbage til Thailand for at føde der. Har hun måske tænkte sig at "bortadoptere" barnet her i DK ? Redigeret af Lung Yao d. 05/11-2008 19:45 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
Spring til debat: |