Se indlæg
 Udskriv debat
Den verdensomspændende økonomiske krise og Thailand.
Thai
Ja Skeptikernes indlæg er altid super velskrevet og underholdende Grin også selvom jeg ikke altid er enig i hvad du skriver, bliv endelig ved med at skrive her på DTW.
Hvad er din faglige baggrund?
Mvh. Thai

JackD
Jeg er sådan lidt synsk når jeg har en skid på, og det er nu, så mit gæt er:

Tidligere exportsælger og senere exportdirektør for flere store danske virksomheder.

Rejst overalt i Asien, hvilket nok har gjort ham en smule kynisk, og til en stor SkeptikerGrin

jette
Hej skeptiker

Hvor er du altså go'

Dejligt at følge de tråde, hvori du bidrager med dine både lærerige samt skønne humoristiske indslag.

Vi har også spekuleret på, hvad du har været i dit arbejdsliv, men skulle vi umiddelbart gætte "uden en lille skid på"Wink må det være journalist/udenrigskorrespondent.Grin

kvindemin
nogle gange er jeg enige, andre gange uenige med skeptikeren, men kors i røven hvor har du den hvasse og skarpe pen i din hule hånd, og tak for detGrin,,altid en fornøjelse at læse dine skarpe og relevante indlæg, og de sidste par måneder har dine indlæg været befriet for den pladderballe sødme romantisk forhold omkring pattaya, som jeg har/havde svært ved at kapereSmile hvis jeg en dag forvilder mig til pattaya igen, vil jeg meget gerne byde på en god middag, jeg tror ikke vi er så langt fra hinanden holdingmæssigt, som vores indlæg nogle gange tyder på, det ser vel hårdere ud på trykSmile en hvis man sidder overfor hinanden og snakker

mit tip: tidligere journalist, og ivrig debattør i diverse aviser

( og et skud i tågen: medlem af amnesty int.Pfft

Det er jo en helt unik situation sådan at blive rost i høje toner her på DTW. Her er en tråd som er set og læst af 1287 og kommenteret af 23 personer.

Når man ser bare nogle få måneder tilbage så var sådanne tråde allerede blevet afløst af fnidder/fnadder. Jeg tilskriver den positive forandring Webmasters måde at håndtere tingene på og at mange skribenter er begyndt at se fornuften i at skrive pænt til og om hinanden. Og tak for det, det gør verden lidt lysere. Og så - var det Cha-nok? - der fandt ordet Troll, og har brugt det nogen gange, tak for det! Det har jo stoppet mange af disse varylere.

Se i forhold til trådens alvorlige emne (som jeg mener endnu ikke er færdigdebatteret), så er min ringe person ikke særlig interessant.

Jeg kan fortælle at jeg skriver på mine erindringer, indtil nu 120 sider og jeg er kun nået til tiden omkring min 30 års fødselsdag. Så der er lang vej igen. Og jeg er gået totalt i stå. Har en blokering, som jeg må se at komme over. Alle gæt her er ramt næsten helt ved siden af, både med hensyn til virke og uddannelse. Meeeeen - det snerper.

Jeg har levet et helt utroligt spændende liv, lige fra fødsel og til i dag. Mødt et utal af mennesker og personligheder. Jeg er opdraget til at vise åbenhed for mine omgivelser og medmennesker og hade løgnen i al den væsen. Derfor har alle der har krydset min vej og vist sig at bruge løgnen over for mig og mine, blevet afvist. Nogen har det taget lang tid at afsløre, men enhver løgner afslører sig selv til sidst. Og så er personen ude af mit liv.

Jeg er opvokset med navne som Kirk, Scherfig, Bidstrup, Wied og alle hans figurer samt mange, mange andre, som en del af min barndom når de gæstede vort hus. Jeg har set min far blive ført bort af danske Gestapo og selv blive gennet ind i soveværelset med en bajonet plantet i maven af en stor, gradvoksen Værnemagtsoldat. Det har præget mit liv til at kæmpe mod al vold og magtanvendelse.

Qua min opdragelse og min uddannelse har jeg så opnået at få lov til at møde alle disse: Jeg kan i flæng nævne navne som Golda Meir, Indira Ghandi, Palme, Havel, Valeska, Pave Johannes Paul II, og mange flere.

Jeg har også mødt despoter, f.eks. Arab Moi fra Kenya og en af de ting jeg har lært gennem disse møder er, at despoterne altid sørger for at have fotografer om sig der kan fotografere en given begivenhed og de personer despoten nu hilser på. Modsat de andre, de hviler bare i sig selv.

Alene mødet med Paven kunne dække mange sider i min bog, når jeg når så langt, fordi det var bare en ren tilfældighed at vi mødtes, oven i købet i hans egen have bag Vatikanet. ja nu bliver i nysgerrige, men tålmod, det må blive et andet sted - husk dette er en site om Thai/Danmark relationer. Men kan da kort fortælle, at hvorfor jeg var i haven på netop den tid hvor han gik formiddagstur, var at jeg havde fået til opgave at udforme en mindesten for Nicolaus Steno, og den blev sat op omme i Vatikanets Akademiske Universitet som ligger lige op ad Hans Velærværdigheds bolig og have. Så jeg kan prale med at Thorvaldsen og jeg er de eneste danske der har lavet stenhuggerarbejde i Vatikanet. Mit dog bare noget sekundabras i forhold til den store danske landsmands vidunderlige marmorfigurer. Fik såmænd i den anledning håndspålæggelse og blev velsignet (han vidste ikke at jeg var fritænker), måtte selvfølgelig kysse hans ring. Hvad gør man ikke for at mænge sig med de store?

Jeg er såmænd bare en ganske almindelig håndsætter/trykker af uddannelse - eller som det så flot hed den gang - en af sortekunstens mestre, der har formået via et åbent og levende sind at møde verden og prøve at lære af dens mangfoldighed af forskelligheder. Også menneskene der befolker vor klode. Skulle der være noget liv efter dette, så håber jeg at jeg vil blive genfødt som thai og Buddhist.

Og skulle vi så se at komme tilbage til trådens emne. Der er jo allerede siden den blev startet sket mange positive ting, men dem der har satset deres penge på aktier og obligationer må nok nogen tid endnu se på fremtiden med et mørkt sind. Jeg har heldigvis ikke haft midler til at spekulere, så jeg kan sove roligt, lige bortset fra det med pensionen.

Kan i nu opføre jer pænt, passe godt på jer selv og hinanden, kysse konen/madammen/manden og sig at I elsker hende/ham, se så hvad der sker? Der blev smil omkring jer - IKKE SANDT?

Skeptikeren

swedmark
Hej Skep,

Flot indlæg, og kom nu videre med bogen, for den glæder jeg mig til at læse.

Et råd; hvis du har valgt at skrive dine memorier i kronologisk rækkefølge, vil du uværligt gå i stå på et tidspunkt. Spring derfor videre frem til et tidspunkt i dit liv hvor "ordene igen flyder" og forsæt derfra. Så vil du se at pludselig kommer der igen inspiration til tidligere kapitler.

Har langt fra selv haft så oplevelsesrigt liv som du beskriver, men sidder alligevel lidt og "fedter" med skriverier til en bog (som nok aldrig bliver udgivet) om mig selv.

Ups! det var vist lidt uden for emne. SorrySmile

Mvh. swedmark

Må så lige følge op på min galde fra forleden. Har haft en helt vidunderlig glædelig overraskelse.

Ham amerikaneren jeg fortalte om som lignede en kommede besærk sad ovre hos veninderne på massagen i går. Jeg var hos bageren og købe brød og så drejede jeg lige forbi for at hilse. Der sad han, rejste sig op da han så mig, stak hånden frem og sagde på bredt texaner noget der ligner dette på dansk:

"Hermed har du min dybeste undskyldning for min opførsel forleden, jeg har tænkt utroligt meget over hvad du sagde og jeg giver dig fuldstændig ret. Vi faranger kan ikke være bekendt gang på gang at beskylde ALLE thaipiger for at snyde og bedrage, selvfølgelig er der dem som gør, som du selv sagde, men f.eks. nu disse piger lige her. Søde, rare, venlige, oprigtige. Tak fordi du åbnede mine øjne".

Er det ikke flot? Det er første gang herude at jeg har hørt en farang indrømme sine fejl. Pigerne havde haft besøg af ham hver eneste dag lige siden. Han sad der mindst et par timer og sludrede om alt muligt. De taler alle et fortrinligt, let forståeligt engelsk. Han havde de sidste 3 dage købt mad som de alle sad og nød i fred og fordragelighed.

Der er altså også glæder her i livet.

Hilsen fra Skeptikeren

PS! Swedmark, jamen tak for det. Jeg skriver nøjagtig som du beskriver, men jeg er nået til en meget sørgelig dag i mit liv (et dødsfald) og den ligger åbentbart dybt begravet, kan simpelthen ikke skrive mig ud af lige den situation, men jeg har nu udtænkt en "bagvej" til at få løst op. Så må jeg se om det hjælper. Bogen er nu mest skrevet for at mine børn og børnebørn kan få historien om bedstefars familie, liv og levned. Men den rummer da en del lokalkolorit fra min fødeby Roskilde.

Og så tilbage til BiBob Man's tråd.

Jeg må sige at jeg bliver mere og mere pessimistisk for hver dag der går angående Thailands fremtid rent økonomisk. Har som tidligere beskrevet set, når jeg har kørt rundt, hvordan byggesektoren ligger stille. Ufatteligt mange lejlighedskomplekser ligger gabende tomme. De er for dyre for en thai og faranger vil ikke - og kan måske ikke købe dem på grund af lovgivning.

I dag skinnede solen så det blev en lang tur ud til Naklua, ned til alt det nybyggede derude, derfra af Sukhumvit helt ned på den anden side af Na Jomtien. Et generelt billede for mig er, at alle steder HVOR der er byggeri i gang, så er antallet af bygningsarbejdere mere end halveret, måske endda mere. D.v.s. at evt. lovede indflytnings terminer langt fra vil blive overholdt - om nogensinde.

Der er også nogle stort opslåede og opreklamerede bygværker der simpelthen er lukket ned. F. eks. The Beach på Jomtien Beachroad. Ejet af Hvidsten Gruppen fra Norge. Der har været grundstensnedlæggelse med besøg af adskillige fine folk og utal af munke. Det er helt vildt opreklameret igennem mere end et år, og de reklamerer stadig, men byggepladsen ligger øde hen. Stålet er begyndt at ruste, ukrudt er begyndt at brede sig. Og det er bare en af dem. Hvor ejeren og idemande er i den historie står hen i det uvisse. Men hvis i har set billede af ham så kan I se at han ville være et oplagt emne til Godfather III hovedrolle.

De eneste steder hvor der stadig er vild gang i den er det nye Pattaya Festival Center som rejser sig i et spændende byggeri mellen Second og Beachroad. Her går alt efter planerne med åbningsfest i januar. Men - og der er mange men' er - Hvad nu når det åbner, hvad med kundeunderlaget, det skal tages fra alle de andre centre i byen og da turist strømmen er dalet til utroligt lave højder så bliver det vist pauver hvad der kommer af salg i de butikker, som er nøjagtig de samme som er de andre steder. Altså Hennes & Mouritz og alle de andre prestige mærker skal konkurrere med deres egne mærkevarer inden for en radius af 1-2 km. Sindsygt. Og skråt over for ligger så Made in Thailand, hvor de samme varer sælges til under det halve.

Endnu mere sindsygt er det, at et højt besunget byggeri - hvoraf nogen her på sitet for et stykke tid siden forsøgte at sælge lejligheder - det ligger nu klods op af dette nye center. Alle der har købt lejlighed har nu mistet deres havudsigt og ligger i skygge hele dagen fra centret. Set med mine øjne vil de ikke få solgt een eneste lejlighed mere i det byggeri. Ude på Jomtien Beach Road er man nu igang med at renovere et mere end 10 år gammelt kompleks, hvor der skal være alt muligt fancy til at få en på opleveren.

Hvem der skal opleve det, er så spørgsmålet. De byggearbejdere der er i byen og som er dem der er flest af, de har ikke penge og kræfter til at komme sådanne steder. Turisterne kan ikke finde ud af hvor de evt. skal tage hen fordi udvalget bliver større og større. Barpigerne har heller ikke råd. Når de står op hen på eftermiddagen så skal de lige have et hurtigt måltid og så på arbejde igen - de har heller ikke pengene - nåh jo, hvis de har en rig sponsor så går det vel.

Så hvordan alt dette byggeri skal gøres rentabelt når kunderne udebliver er så spørgsmålet. Jeg tror der er mange investorer der ligger søvnløse. Og jeg tror helt oprigtigt at de investorer der kommer fra udlandet, de aner ikke en skid af hvad der foregår. Jeg tror ikke man sender korrekt info hjem om realiteterne

Jeg personlig er lykkelig for at jeg ikke har noget i klemme økonomisk.

Kan I passe godt på Jeres penge derude, lad Jer ikke ikke lokke til noget, der er mange slemme drenge der er ude efter dem, så de kan få dækket hullerne i deres egne lommer.

Skeptikeren

Og jeg tror at det er samme billede overalt ikke blot i Thailand men det meste af verden.

goldwing
Til skeptikeren
Måske lige et sidespring, men nu da du har taget turen omkring Jomtien, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan det går med det storslående og `prangende` Ocean Tower? ....som skulle være et af Thailand højeste bygninger.

Jeg har en ide om at det aldrig bliver en realitet, uanset nedgangstider eller ej.

Men måske du er informeret om hvordan byggeriet går?

sank
Ja goldwing vi må nok hav den motoriserede skeptiker til at fræse ud og se på det byggeri ? mener dog det stadig er igang ?? men ellers må jeg jo på Cyklen Angry

nu I nævner det, så tænkte jeg på selvsamme her til morgen. Jeg vendte Phantomet lige før jeg nåede der ud.

I aften kommer fruen hjem - vidunderligt - så i morgen skal jeg hygge om hende. Men lørdag tror jeg jeg tager turen. Hvis det altså ikke regner, som det nu har gjort hver formiddag - og eftermiddag.

Kan dog her og nu fortælle at hverken Ocean Tower eller The Sail bliver omtalt eller annonceret (nu i flere måneder), har hørt at alt byggeri i de højder er blevet stoppet af de øverste bygningsmyndigheder i BK. Dermed også The Beach. Man blev opmærksom på problemet da den lokale domstol gav tilladelse til at fortsætte byggeriet af det højhus der nu skygger for Jomtien Condo, det er skudt op nærmere stranden en lovligt (200 m) men nogen gav altså lov. Der er flere byggerier der viser sig at være opført ulovligt, altså under de 200 meter. De har jo bl.a. på Kho Larn måtte rive nogle bygninger ned, der har ligget der i mange år. Man fandt ud af at de var opført på offentligt land. Hvor mange mon de finder frem til af den slags her i byen? Så noget positivt sker der da her i området.

Ny rapport søndag - måske?

Skeptikeren

goldwing
Skeptikeren skrev:
nu I nævner det, så tænkte jeg på selvsamme her til morgen. Jeg vendte Phantomet lige før jeg nåede der ud.

I aften kommer fruen hjem - vidunderligt - så i morgen skal jeg hygge om hende. Men lørdag tror jeg jeg tager turen. Hvis det altså ikke regner, som det nu har gjort hver formiddag - og eftermiddag.

Kan dog her og nu fortælle at hverken Ocean Tower eller The Sail bliver omtalt eller annonceret (nu i flere måneder), har hørt at alt byggeri i de højder er blevet stoppet af de øverste bygningsmyndigheder i BK. Dermed også The Beach. Man blev opmærksom på problemet da den lokale domstol gav tilladelse til at fortsætte byggeriet af det højhus der nu skygger for Jomtien Condo, det er skudt op nærmere stranden en lovligt (200 m) men nogen gav altså lov. Der er flere byggerier der viser sig at være opført ulovligt, altså under de 200 meter. De har jo bl.a. på Kho Larn måtte rive nogle bygninger ned, der har ligget der i mange år. Man fandt ud af at de var opført på offentligt land. Hvor mange mon de finder frem til af den slags her i byen? Så noget positivt sker der da her i området.

Ny rapport søndag - måske?

Skeptikeren

Dejlig du gider køre forbi Ocean Tower, så vi lige kan blive opdateret...

Vedr. sagen om View Talay 7 i Jomtien, ja så ved jeg der har kørt en sag hvor byggeriet blev bremset....

Hvordan sagen endte er jeg ikke orienteret om, men når du skriver de arbejder videre, så er sagen nok tabt.

Ved på et tidspunkt at de kun måtte bygge op til 4 etager, som vist blev lavet om til 8 etager.
Men byggeriet skulle vist indeholde 27 eller 28 etager.

Ja synd for dem som troede de havde havudsigt og købte de dyre lejligheder i Jomtien Complex.Angry

Lovgivning i Thailand er jo som altid...... dem med flest penge kan gøre hvad de vil..... men synd.

jo, jo, de bygger da på fulde kraft på View Talay 7, hele vejen op til 22nd.

Men nu syntes jeg at det kunne være på sin plads at spørge hvordan det ser ud alle andre steder i Thailand. Er scenariet lige så nedslående som her?

Fortæl, fortæl!!! Og hvordan ser det ud hjemme fra, er der nogen der ved om de danske estates klarer sig her ude, eller udsender de også blålys?

Kun nogle meget få norske har det som vanlig, resten er lukket. De svenske er efter sigende lukket eller ved at blive det.

Alle de andre, fra andre lande har gabende tomme butikker. Ser aldrig, som førhen, folk stå og kigge på udstillingsplancherne i vinduerne. I Bangkok Trader i dag, rådes der til at købe mens priserne er i bund, hvis man har råd til langsigtet investering.

Skeptikeren

View Talay 7 sagen, er afgjordt for længst, View Talay krævede ikke engang erstatning, af staklerne i Jomtien Complex, for det stop de havde haft i byggeriet.
hvilke bliver gjodt i en tilsvarendne sag næsten ved siden af.
kort fortalt så findes der ingen lokalplan, som forbyder nybyggeri, i det område, ligesom nybyggeri udbygger området, hvilke betyder flere penge i kassen,

gad vide hvem der køber alle de view talay condoer, har dog flere gange lejet mig ind i dem. da jeg var dernede i sommers lå de store view taly 5 bygninger næsten øde hen, der var kun ganske få lys i dem om aftenen.

Først må jeg lige spørge endnu engang:

Hvorfor i alverden hører man intet fra andre dele af Thailand? Jeg mener her er da debattører nok fra både Hua Hin, Phuket, Bangkok, Chang Mai og Rai o.s.v.

Syntes i bruger mere krudt på Krokodille tårer end på seriøsiteten.

Jeg har så fulgt op på det jeg lovede. Var helt nede i nærheden af Bang Sare.

The Sail er bare nogle få betonsøjler inde på marken, websitet er væk og alle skilte ud mod vejen revet ned.

Alle de mange smukke og velindrettede resorter, condominiums og andre typer komplekser står gabende tomme eller med meget få (under 10%) indflyttede.

Ocean1, som jo skulle rejse sig flot og majestætisk ude på Soi 5 lige over for Emigration, tja, er der nogen aktivitet er den godt skjult bag plankeværket, ser ingen håndværkere. Deres webside har ikke været opdateret siden januar.

Clayton Wade skriver i sin klumme på Homes & Condos en lang og anklagende artikel (som han nu har gjort mange gange før) om alle de platugler der har startet noget op og så er forsvundet. Ikke bare her på Eastern Seaboard men over hele Thailand. Her på kysten har man nu formået at lave en slags forening for de seriøse Real Estates.

Han omtaler bl.a. i et andet magasin den belastning det er for Thailands domstole med alle disse søgsmål fra faranger der er blevet snydt. Og de sagsøgte nu befinder sig uden for landets grænser.

Jeg må sige at det er en absolut nedslående oplevelse at se alle disse byggerier ligge hen. Det er jo i dette klima kun et spørgsmål om få år, så er de, hvis de ikke bliver udluftet daglig ikke mange penge værd.

Men endnu engang, giv os et billede fra det øvrige Thailand, vi er mange der tørster efter at høre nyt fra de så højt besungne steder. Men de er måske slet ikke ramt at nedgangstiderne? Er restauranterne lige så gabende tomme som f.eks. langs Jomtien Beach? Kun lige omkring Soi 3-4-5 og 7 er der liv og så ude ved Soi Welcome i nogle få barer og restauranter.

Skeptikeren

manse
Jeg byggede hus her i Nakhon Sawan på et tidspunkt for ikke så længe siden. Siden er det gået meget stærkt. Der er nu 290 huse og ejer af landet kan ikke følge med efterspørgelsen på huse, men han er en klog mand, intet bliver bygget til den enkelte førend du kan bevise du har pengene, eller banken siger okay, så han har jo alt på den tørre jord.

Det eneste jeg kan konstatere er, at husene er steget 20 procent inden for det sidste år. Jeg kan også konstatere, at flere og flere farangs kommer hertil, men det er måske fordi de har fundet ud af, at leveomkostningerne i forhold til Phuket, Hua Hin og Pattaya er så meget lavere, at man kan have et anstændigt liv, selv med en folkepension.

Og så er der her bare så dejligt. Vi er 22 mennesker på onsdag der skal sejle op af floden til den store lysfest. Jeg glæder mig alleredeSmile

goldwing
Skeptikeren skrev:
Først må jeg lige spørge endnu engang:

Hvorfor i alverden hører man intet fra andre dele af Thailand? Jeg mener her er da debattører nok fra både Hua Hin, Phuket, Bangkok, Chang Mai og Rai o.s.v.

Syntes i bruger mere krudt på Krokodille tårer end på seriøsiteten.

Jeg har så fulgt op på det jeg lovede. Var helt nede i nærheden af Bang Sare.

The Sail er bare nogle få betonsøjler inde på marken, websitet er væk og alle skilte ud mod vejen revet ned.

Alle de mange smukke og velindrettede resorter, condominiums og andre typer komplekser står gabende tomme eller med meget få (under 10%) indflyttede.

Ocean1, som jo skulle rejse sig flot og majestætisk ude på Soi 5 lige over for Emigration, tja, er der nogen aktivitet er den godt skjult bag plankeværket, ser ingen håndværkere. Deres webside har ikke været opdateret siden januar.

Clayton Wade skriver i sin klumme på Homes & Condos en lang og anklagende artikel (som han nu har gjort mange gange før) om alle de platugler der har startet noget op og så er forsvundet. Ikke bare her på Eastern Seaboard men over hele Thailand. Her på kysten har man nu formået at lave en slags forening for de seriøse Real Estates.

Han omtaler bl.a. i et andet magasin den belastning det er for Thailands domstole med alle disse søgsmål fra faranger der er blevet snydt. Og de sagsøgte nu befinder sig uden for landets grænser.

Jeg må sige at det er en absolut nedslående oplevelse at se alle disse byggerier ligge hen. Det er jo i dette klima kun et spørgsmål om få år, så er de, hvis de ikke bliver udluftet daglig ikke mange penge værd.

Men endnu engang, giv os et billede fra det øvrige Thailand, vi er mange der tørster efter at høre nyt fra de så højt besungne steder. Men de er måske slet ikke ramt at nedgangstiderne? Er restauranterne lige så gabende tomme som f.eks. langs Jomtien Beach? Kun lige omkring Soi 3-4-5 og 7 er der liv og så ude ved Soi Welcome i nogle få barer og restauranter.

Skeptikeren

Takker mange gange for din opdatering...

Ja jeg havde hørt om at mange projekter allerede lå stille, og når man tænker på at disse nedgangstider ikke er så gamle, ja så frygter jeg også at der vil blive mange condoèr til salg i Jomtien og omegn.

Farangerne skal måske bruge pengene hjemme i farangland....

Så billige lejligheder om et års tid bliver måske en mulighed...

Spring til debat: