Se indlæg
købt kone
|
|
FON |
Lagt på d. 08/05-2005 02:55
|
Begynder Antal indlæg: 7 |
HEJ ALLESAMMEN ER DET IKKE SÅDAN AT ALLE TROR MAN HAR KØBT SIN THAI KONE? FORDI MAN BETALER SIN-SOD,DE GLEMMER AT I DANMARK KOSTER ET BRYLLUP OGSÅ PENGE,SÅ HER BETALER VI OGSÅ. BARE EN MENING. |
|
|
jager |
Lagt på d. 08/05-2005 08:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
nej du har købt hende når du har betalt sin-sod, brylluppet betaler du for bagefter. dette var også bare en mening. er der egentligt nogle der ved hvad det er der bliver sagt når man sidder i benenden af sengen og faren og moren lægger hånden på ens hoveder og siger en hel masse for derefter at forlade soveværelset og man så har natten for sig selv mens de andre fester. jager |
|
|
oleskyum |
Lagt på d. 08/05-2005 10:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 716 |
Ja og i Danmark de deres sin-sod. Her er navnet Bankgaranti i 7 år. |
|
|
kresten |
Lagt på d. 09/05-2005 12:09
|
Begynder Antal indlæg: 19 |
jager skrev: nej du har købt hende når du har betalt sin-sod, brylluppet betaler du for bagefter. dette var også bare en mening. jager Ja man kan kalde det at købe en kone, og det er det vel dybest set... Selvom menneshandel er forbudt også i Thailand.. Men i fordums dage var det nok mere et forsøg på at holde fattige ude af rige familier.. eller dårlige ude af mindre dårlige. At det så er blevet til grådig udnyttelse i de senere år er en anden side af sagen, ikke mindst når der er en farang inde i billedet. Og teoretisk betaler man også sin sot fordi nu forlader det kære pigebarn reden og kan ikke længere betale familiens udgifter.. Men også det ser som regelen lidt anderledes ud når farang er inde i billedet, så stiger de månedlige bidrag ofte i stedet for. Og brylluppet det er traditionelt pigens familie der betaler den. Hvis farang betaler den betyder det bare han bliver taget i en vis del. Ja og det er så også bare min mening... men jeg er også kun kommet 20 år i th. Så mange ved sikkert bedre. |
|
|
falang yao |
Lagt på d. 09/05-2005 12:30
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1075 |
Hi Folks, Hvad med "denne gang" at i DK (Europa) skulle bruden have en MEDGIFT, når hun skulle giftes og det er ikke forfængeligt længe siden. Hvor mange "karle" ikke fik deres udkårende, fordi hun var en "dårlig parti" (fattiglus). Bare en mening. M.v.h., M. Rasmussen Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk |
|
|
MisterM |
Lagt på d. 09/05-2005 14:40
|
Øvet medlem Antal indlæg: 471 |
kresten skrev: jager skrev: nej du har købt hende når du har betalt sin-sod, brylluppet betaler du for bagefter. dette var også bare en mening. jager Ja man kan kalde det at købe en kone, og det er det vel dybest set... Selvom menneshandel er forbudt også i Thailand.. Men i fordums dage var det nok mere et forsøg på at holde fattige ude af rige familier.. eller dårlige ude af mindre dårlige. At det så er blevet til grådig udnyttelse i de senere år er en anden side af sagen, ikke mindst når der er en farang inde i billedet. Og teoretisk betaler man også sin sot fordi nu forlader det kære pigebarn reden og kan ikke længere betale familiens udgifter.. Men også det ser som regelen lidt anderledes ud når farang er inde i billedet, så stiger de månedlige bidrag ofte i stedet for. Og brylluppet det er traditionelt pigens familie der betaler den. Hvis farang betaler den betyder det bare han bliver taget i en vis del. Ja og det er så også bare min mening... men jeg er også kun kommet 20 år i th. Så mange ved sikkert bedre. MAN KAN IKKE KOEBE EN THAILANDSK KONE! Kan i ikke forstaa det! Sin-sod er et status symbol! Thailandske piger er nogle af de mest selvstaendige i verden. Derfor bliver mange faranger meget overrasket, isaer hvis de moeder pigen paa en bar i Pattaya... Hvis i vil giftes med en hvor pigens familie skal betale det hele saa tag til Japan! Her kan i let skovle en million danske kroner i medgift! I andre lande hvor pigens familie skal betale udgifterne draeber man ofte pigerne fordi de vil blive til stor udgift for en fattig familie. Saa lad os vaere glade for at thailand er som det er. Var foeste gang i Thailand i 1957... og bor her nu. |
|
|
surin999 |
Lagt på d. 13/05-2005 09:15
|
Øvet medlem Antal indlæg: 298 |
sin-sod for en farlang er altid en udnyttelse af falangen uanset om beløbet er stort eller lille og hvorfor sin-sod er at du imens du bliver gift viser nogle penge helst så mange som muligt over for dine svigerforældre og grunden er at du her med viser at du kan forsørge deres datter det har aldrig været meningen at pengene var til svigerforældrene de og gæsterne skal kun se dem men som thaipiger er bedst til kan der malkes så lad der blive malket Surin er død længe leve Surin999 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/09-2005 18:00
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej, Sin-sot er for at vise respekt over for forældrende, fordi de har opdraget og taget sig af pigen, og måske endda sørget for en god uddannelse. Sønnen viser derimod respekt ved at blive munk, men datteren viser altså respekt ved at hendes kommende mand ofrer sin-sort. Ofte vil faderen returnere sin-sot til datteren, så hun kan gemme pengene som et socialt sikkerhedsnet for hendes nye familie (husk det ofte er kvinden i Thailand, som sidder på pengene). Forældrene i sengen op til brudenatten, siger pæne ting og ønsker held og lykke, og giver gode råd om livet som ægtefolk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Khun Tee |
Lagt på d. 04/09-2005 18:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 110 |
Godt Kronberg. En ganske enkel og nemt forståeligt forklaring og lyder som den samme forklaring jeg tidligere har fået, jeg er da helt sikker på at mine svigerforældre i thailand taler pænt om os og ønsker os al mulig lykke. Man kan ikke købe kærlighed for penge, kun noget der ligner og det ender ofte med hjertesorger. John Jensen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing |
|
|
Lagt på d. 04/09-2005 19:36
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hejsa Ja den sinsod har vi vist diskuteret mange gange, og vi har alle hver sin mening om det at gi sin sod og købe sin kone. bamsen |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 04/09-2005 22:09
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Vi har faktisk haft en afstemning omkring spørgsmålet. Se nærmere på [url]www.dansk-thai.dk/infusions/member_poll_panel/polls_archive.php[/url] Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/09-2005 07:21
|
Efter min mening er Thailand ikke en supermarked, hvor man kan vælge den smukke pige, men fravælge respekten for hendes familie. Det er fint, at sige, jeg er dansk, og vi køber ikke koner. Men er det fint, at forældrerne taber ansigt i deres lokalmiljø, i familien, og på deres arbejdsplads? Og er det fint, at når pigen endelig skal sige tak for alt, hvad forældrerne har givet, liv, omsorg, mad og uddannelse, så står hun tomhændet? Uanset om pigen siger til farang, det er ok så, så græder hun indvendigt... En pige, som ikke får sin-sot, har ramt bunden, desværre. Derfor har jeg ikke respekt for den holdning, men jeg er måske miljøskadet herude. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 06/09-2005 12:00
|
|
KronbergTH Hejsa Jamen pigen er jo ikke tvunget til at gifte sig med en mand hvis han siger han ikke vil købe hende. Citat : Men er det fint, at forældrerne taber ansigt i deres lokalmiljø, i familien, og på deres arbejdsplads?Citat slut Hvis hun er bange for alt det du siger ja så mener jeg hun da er godt dum hvis hun alligevel siger ja, Og hvor mange gange skal de forældre ha sin sod ....hver gang hun gifter sig ? Men det er jo helt op til den enkelte at betale hvis han har lyst.... pigerne har jo en god overtalelses evne over mænd, på mange områder, det ved jeg selv af erfaring bamsen |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 06/09-2005 13:18
|
Hej Bamsen, Egentlig er der kun sit-sot første gange, og især hvis der følger et barn med fra tidl. ægteskab, så er sin-sot ikke længere relevant. Nej, pigen er ikke dum, hvis hun indgår et førstegangs-ægteskab uden sit-sot, men hun forsøger så bare at gøre begge kulturer tilpas. Fint nok, men her er det, at farang også må gå på kompomis og sige, ok, brylluppet er kvindens dag, og så bliver det på hendes måde. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
Lagt på d. 06/09-2005 14:51
|
|
Hejsa Ja men mange mener jo også at vi skal betale ,selv om hun har været gift før og har evt.børn. Jeg har hørt om store summer, og ja i mine øjne så har de faranger alt for mange penge. Jeg vil for eksempel heller ikke gå ind i templet med min kone til munkene, jeg mener ikke jeg har noget at gøre der, jeg vil heller ikke slæbe hende med ind i en kirke. Men igen vi er jo forskellige allesammen. heldigvis bamsen |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 06/09-2005 16:36
|
bamsen skrev: Hejsa Ja men mange mener jo også at vi skal betale ,selv om hun har været gift før og har evt.børn. Jeg har hørt om store summer, og ja i mine øjne så har de faranger alt for mange penge. Jeg vil for eksempel heller ikke gå ind i templet med min kone til munkene, jeg mener ikke jeg har noget at gøre der, jeg vil heller ikke slæbe hende med ind i en kirke. Men igen vi er jo forskellige allesammen. heldigvis bamsen Hej Bamsen, Jeg tror, det er et vanskeligt problem, for hvis den fraskildte kvinde har stor "værdi", så skal der stadig betale sin-sot. Det betyder med andre ord, hvis man ikke vil betale sin-sot til sin kommende kone famile, så er det, fordi man ikke synes, at hun har nogen værdi. Omvendt, så kan jeg ikke helt respektere, hvis faderen sidder hjemme i landsbyen i sin træhytte, og datteren bliver gift for anden eller tredje gang, at han stadig inkasserer sin-sot, som han bruger til en ny bil til sig selv, eller lignende. Det kræver noget visdom at gennemskue, men et andengangs-ægteskab har normalt en mindre fest, ligesom en brud i Danmark, kun er hvid brud ved første vielse, og så er sin-sot følgende mindre eller måske helt anderledes. Og nej, jeg har også visse forbehold ved det buddhistiske. Jeg kommer fra min kultur og min religion, uanset hvor religiøs man end er, og den må jeg stå ved i mit møde med det fremmede. Jeg vil fx ikke sidde foran munke, så her må svigerfar selv træde ind som suppleant og sidde med datteren, og måske kan jeg gøre et par enkelte ting. Det samme med troldmanden, som binder snoren om hovederne og laver tegn i panden. Jeg vil ikke har en troldmand til stede overhovedet, så går jeg, så let er det. Men faderen kan lave den snor-ting. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
Spring til debat: |