Se indlæg
 Udskriv debat
Godkendt oversætter
ANMIC
Vi har været hos politiet for at få ombyttet min kones Thailandske kørekort til et dansk, men vi mangler en oversættelse af kørekortet til dansk, og det skal være af en tolk som er godkendt af politiet.
Er der nogen som ved hvor der en godkendt tolk evt. Jylland eller Fyn.

Anton !Smile

www.dao-anton.dk
oleskyum
Jeg tror ikke i bare kan få byttet hendes kørekort, så skulle der være kommet nye regler. Det har hidtil været orieterende køreprøve, desværre.Cool

rinpoche
Jeg ved ikke om jeg ville bruge ordet desværre.
Husker hvorledes min kone gik op til køreprøve i Thailand, dumpede eftertrykkeligt i testen - hun havde ikke læst en linje på lektien ejheller nogensinde dengang siddet i et føresæde.
Vi får så at vide at hun kan komme og tage testen igen i næste uge, hmm, det var hun jo ikke helt tilfreds med, hvilket den "prøvesagkyndige" godt kunne se, så han tilbyder at vi betaler 600 baht her og nu og pappet er hjemme Shock
Som sagt så gjort.

Det var først da vi kom til Danmark at hun lærte færdselsregler m.m. og måtte tage kørekort på officiel vis.

rinpoche

oleskyum
Var det ikke noget med spænding, det er så kedelig med de normale trafikanter. Lidt Thai trafikkultur kunne live lidt op.

ANMIC
Det er nok mulig at hun skal til orienterende køreprøve, det skulle heller ikke være det store problem, da hun er vant til at køre bil i Danmark, men før vi kan komme så langt skal vi altså bruge en oversættelse af det Thailandske kørekort.

Mvh. . Anton !
Redigeret af ANMIC d. 21/04-2005 17:49

www.dao-anton.dk
oleskyum
Thailands General Konsulat
Stormgade 8
6960 Hvide Sande
Tlf. 9731 1541
fax. 9731 1542

De kan måske henvise til en godkendt oversætter.

rinpoche
oleskyum skrev:
Var det ikke noget med spænding, det er så kedelig med de normale trafikanter. Lidt Thai trafikkultur kunne live lidt op.

Smile
Er ikke sikker på at hun med sine daværende køreegenskaber ville have kunnet "live trafikken op", tror snarere hun ville have aflivet den. Pfft

rinpoche

jens
Der står lidt om reglerne for ombytning af kørekort her
http://danmark.dk...ema=PORTAL

og her
http://www.politi...koerekort/
og jeg tvivler ikke det mindste på at en thailænder skal til orienterende køreprøve incl teoriprøve, så vejen går vist forbi en kørelærer, men hun slipper da for kravet om antallet af køretimer.
Jeg vil nu også sige at jeg er mest tryg ved at de skal bestå en dansk køreprøve inden de bliver sluppet løs, da de har en lidt anden opfattelse af færdselsregler i Thailand, og her i DK slipper man altså ikke med at stikke betjenten 500Baht når man har kvajet sig.
MVH
Jens

jens
Ja det er jo specielt teoriprøven der kan volde thaierne kvaler, her vil jeg anbefale at i sørger for at finde en kørelærer der er vant til at undervise udlændinge.
Da konen skulle have kørekort startede hun med en helt grøn kørelærer, og det var kun penge ud af vinduet.
Og det var først da hun skiftede til en gammel rotte i faget at det hele gik uden problemer.
MVH
Jens
Ps
Det koster 5000kr første gang man bliver taget uden kørekort og derefter fordobles bøden plus evt hæftestraf.

ANMIC
Hej Sneppevej !

Min kone har internationalt kørekort som også gælder i Danmark, og som hun har kunnet bruge de gange hun har været her på ferie, dog er det således at når hun nu har taget fast bopæl i DK kan hun ikke længere bruge det og skal have et Dansk kørekort.
Da vi var hos politiets kørekortkontor ringede de til færdselspolitiet og spurgte hvad de ville gøre hvis de stoppede hende, vi fik det svar at hvis hun viser sit internationale kørekort og fortæller at hun har søgt om et Dansk, så vil de ikke gøre noget ved det.

Jeg er forøvrigt 100 % tryg ved at lade hende køre her i landet.Wink

Mvh. Anton !

www.dao-anton.dk
oleskyum
Så snart din kone har folkeregister sdresse i Danmark, skal hun bytte sit kørekort til Dansk, og hun må ikke bruge det internationale som fastboende.

Da hun så kommer fra et af de lande som ikke er godkendt, til direkte ombytning, er der kun vejen til ny køreprøve.

Vel nok ganske fornuftig ordning.

h
reglerne er at hun lovligt kan køre på internationalt kørekort så længe hun ikke har bopæl her i danmark når hun så får bopæl her så skal hun op til alm køreprøve og teoriprøve men der stilles ikke krav om et vist antal timer før prøven som for nystartede husk at disse regler kun gælder hvis det thailandske kørekort er taget inden hun fik fast bopæl i dk og dette skal kunne bevises
bøden for at køre uden kørekort er 5000 kr dog kan jeg af erfaring sige at hvis man går i retten med bøden så kan der henvises til tidligere dom fra helsinge ret (min x-kones dom) at bøden nedsættes til 2500 kr hvis der fremvises et thailandsk kørekort

ANMIC
Så kan konen køre lovligt i DK, hun har i dag bestået køreprøven.Smile

Det sværeste var egentligt teorien, fordi der jo også har været lidt svært for hende at forstå alle de nye ord og udtryk.

Nå, men efter 5 måneders teori undervisning gik hun til teoriprøve og bestod 1. gang med kun 2 fejl. Køre prøven blev bestået 2. gang p.g.a. en dum lille fejl ved første prøve.

Hun er meget glad i dag.Grin Grin Grin

Mvh.
Anton !

www.dao-anton.dk
christian-s
Hej Anto, tillykke til din kone - det er flot !! Og pas så på Jer selv ude i trafikken når vintervejret kommer.
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

rinpoche
Hej Anmic,

Flot og tillykke.

Og dit eksempel illustrerer også at det ikke er bare lige at få dansk kørekort, selvom man har et thailandsk ditto og har kørt nok så meget.

mvh
rinpoche

MisterM
ANMIC skrev:
Jeg er forøvrigt 100 % tryg ved at lade hende køre her i landet.

Mvh. Anton !

Giver dig retGrin Her hvor jeg bor er der mange kvinder som har koerekort og bil og de koerer perfektGrin Jeg er ogsaa 100% tryg naar de koerer. Jeg er nok en af de faa her som synes at thaierne, incl. kvinderne, er gode til at koere bilGrin

Jeg har ogsaa undervist mange i at koere bil og de har alle bestaaetGrin
Men det er jo nok forbudt ifoelge ClydeGrin

Vi havde ogsaa et sjovt uheldSmile En far (thai) havde koebt et nyt hus samt en ny bil til sin datterSmile Hun er kun 20 aar gammel og bor aleneCool
Hun havde vaeret i byen og var ogsaa fundet hjem men da hun skulle parkerer bilen faldt hun i soevn og bilen fortsatte og oedelagde 3 naboers biler, 2 af dem var TOYOTA 4X4 samt en trailerGrin men forsikringen/faren betalte det hele. Nu faar hun ekstra undervisningGrin

Spring til debat: