Se indlæg
sawang daen din
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 01/10-2008 15:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 221 |
er der tilfældigvis nogen der bor i sawang daen din, eller bare i sakon nakhon ?
http://www.yeha.dk/
|
|
|
Isan |
Lagt på d. 01/10-2008 15:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 113 |
hej min kone kommer fra en lille by lidt udenfor sawan retning mod sakhon nakhon . så har efterhånden været i landsbyen en del gange i løbert af de 8 år vi har været gift her i dk isan |
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 01/10-2008 15:57
|
grunden til at jeg spørg er at min kæreste kommer derfra og vil gerne ha at vi bosætter os der ! jeg har ikke selv været der men ifølge hende er d "same same afrika" nu ligger landet sådan at der er blevet et stykke land sat til salg og hun syntes vi ska købe det, men jeg ved ik helt ! planen er at købe lidt land, bygge et hus og starte en kyllinge farm og dyrke mango og banan, men om det ska være der er jeg meget i tvivl om ! http://www.yeha.dk/
|
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 01/10-2008 16:16
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Jeg syntes ikke du skal træffe nogen beslutning før du har været der. Det er meget nordligt, og der er langt til stranden! Ved jo ikke hvor meget du kender til Essan, men det er en god ide selv at havde været der før I køber noget! Regner med at du skal betale!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 01/10-2008 16:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Vi er alle forskellige Styrt3. Min kone kommer fra en lille landsby midtvejs mellem Udon Thani og Sakon Nakhon. Jeg har brugt mere tid der end jeg kan holde ud at tænke på. Godt og vel ½ år. Støn..... Rare og venlige mennesker har jeg mødt over hele linjen MEN jeg holder ikke mere end et par dage i landsbyen idag førend jeg visner af ren og skær kedsomhed og ufortagsomhed. Du har ikke selv været der siger du. Gør dig selv den tjeneste at "aftjene din værnepligt" deroppe førend du beslutter dig således at du har et fornuftigt beslutningsgrundlag. Jeg har et par bekendte der er noget ældre end undertegnede og de synes det er evigt fedt at bo i sådan en lille søvning Isan landsby og det tilmed uden at de kan gøre sig forståelig overfor andre end konen. Som sagt den ene mands drøm er den anden mands værst tænkelige scenarie mvh |
|
|
Lagt på d. 02/10-2008 04:53
|
|
Begynder Antal indlæg: |
styrt3 - læs, lyt og lær - rinpoches indlæg rammer plet hele vejen. Min hustru er fra et sted midtvejs mellem Kalasin og Sakon Nakhon, så vi taler om samme område. Det er en afstand på omkring 1000 km fra BK. Jeg har 940 her fra Pattaya, så man tager ikke bare af sted. Husk benzinpriserne nu om dage. Elsker at komme der, nyder hvert sekund sammen med familie og venner - men - ikke mere end max 3 dage. Der er i byen kun min hustru og en anden thaikvinde som kan engelsk, så alt samtale foregår på byens præmisser - Thai - eller rettere Lao. Så hvis du ikke kan sproget, ikke kender traditioner og tænke- og væremåder så er du ilde stedt. Det er en helt anden verden. Du kan godt kalde den primitiv (det mener jeg nu ikke, men jeg er også romatiker), det er bare anderledes, lidt som landsbylivet tilbage i 30-40erne i DK. Hvis jeg ikke havde mine bøger og mine farvelader så ville jeg nok ikke ane hvad jeg skulle lave de fleste timer på dagen. Jeg er for gammel til at gå i markerne, så/høste/luge, selv om det er skønt så er det varmt, alt for varmt. Der er store vide horisonter, mange naturskønne steder men det kan jeg ikke leve af mentalt i længere tid. Jeg har en gammel cykel jeg dytter rundt på og det er OK, men jeg har 16 km. til nærmeste lidt større by med marked. Du skriver at du vil dyrke mango og banan og så en kyllingefarm. Hvad har du selv af erfaring fra den type job? Har du sat dig ind i afsætningsmuligheder? Og alt det andet der følger med at være en enson farang farmer langt fra alting. Har du (og andre som har samme drømme) tænkt på den tilvandte bekvemmelighed hjemme fra DK. Ingen eller meget lidt offentlig transport, sygehus, læge, indkøbsmuligheder, så at sige alt. Nu kender jeg ikke rinpoche's bekendte i nævnte landsby, men dem jeg har mødt andre steder bruger det meste af deres tid foran en række flasker af forskellig kulør, det kalder jeg ikke noget liv, kun en afventning af den uundgåelige skrumpelever. Har du tænkt på at der måske ikke er telefon, måske ikke engang en ordentlig sendermast i lang afstand og dermed dårlig mulighed selv for wireless o.s.v., o.s.v. I Nong Saeng har vi 2 (skriver to) fast telefoner, een hos sheriffen og en hos lægeklinikken. Mobilnettet er så dårligt at vi skal gå ca. 500-800 meter ud af vejen før vi kan tale og opfatte - næsten problemløst. Næh, du tag du op og snus til dig, før du driver dine drømme videre. Bare et velment råd fra en gammel Skeptiker |
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 02/10-2008 06:23
|
sagen er den at vi har haft et lille rækkehus i halvandet år i pattaya, hvor kæresten har arbejdet i restaurant. nu er hun(lykkeligvis) blevet gravid, og er taget hjem til sawang hos familien. jeg selv arbejder i norge og har planer om at blive ved med det en 3-4 år endnu. pattaya er en fantastisk festby, men ikke et sted jeg ville bosætte mig, og under ingen omstændigheder et sted jeg vil ha mit barn til at vokse op !!! hendes far er farmer, moren står på marked, og det var min plan at de skulle nyder derses alderdom med at stå for det admistrative. hendes bror og et par mand udefra ku så arbejde på farmen ! min bekymring går på skolegang(hendes datter på 11 år skal snart på college) hospital o.s.v jeg ville enlig helst finde et sted i udon, det er kun et par timer derfra og en storby med de fornødenheder der dertil hører ! men som sagt er jeg meget i tvivl, og ville høre om der var nogen der havde erfaring derfra ! men tak for de goe råd og tanker indil videre, det gir lidt stof til eftertanke http://www.yeha.dk/
|
|
|
frederico |
Lagt på d. 02/10-2008 08:18
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
hej styrt 3 jeg har baaet i udorn (udonthani) i mange aar og kan kun anbefale det, du behoever bare at bo lidt udenfor byen saa er du midt paa landet i en landsby. Forbindelserne ind til byen er fantastiske naesten alle vejne og i byen er der alt hvad du oensker og skolemaessigt er der mange forskellige skoler at vaelge imellem. Ligeledes bor der en del danskere her i Udonthani som du kan faar kontakt med, saa jeg vil anbefale dig at bosaette dig hernede fremfor i pampas. .frederico |
|
|
lols |
Lagt på d. 02/10-2008 12:42
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
styrt3 skrev: nu ligger landet sådan at der er blevet et stykke land sat til salg og hun syntes vi ska købe det, men jeg ved ik helt ! planen er at købe lidt land, bygge et hus og starte en kyllinge farm og dyrke mango og banan, men om det ska være der er jeg meget i tvivl om ! Det er jo en klassisk situation syntes jeg som alle pigerne prøvet på. Men inden du køber jord, flytter osv så syntes jeg da der er et par ting at overveje og være sikker på er noget for DIG. Kan du leve rimeligt langt ud på landet, det sted hvor stort set alle omkring dig kun taler det lokale thaisprog eller laotisk? Og hvor de lokales interesser, dagligdag, "visioner"og måde at leve på og tænke på er væsentlig anderledes end vores. Hvad vil du få tiden til at gå med? Hvor der ikke sådan lige er noget rigtigt i nærheden andet end marker Er det det rigtige at bo meget tæt på svigerfamilien? Det kan nogle gange vise sig at være uheldigt på flere måder? Er kyllingefarme levedygtige, når det er en farang der står bag? Måske efter thaiernes budget lægning, som hovedsagelig er baseret på indtægter som beregnes som overskud. Mens de faste udgifter og variable omkostninger ikke tælles med. Mange ting kan vise sig at være dyrere og mere besværligt, når de hører om den hvide mand. Ikke at der som sådan er noget galt i det, men det ændrer regnskaberne en del. Så lige et spørgsmål. jeg ved selvfølgelig ikke hvor gamle svigerforældrene er. Men hvorfor skal de pensioneres, for dine penge, hvis de stadig er arbejdsdygtige? Kan det ske at andre i familie vil føle de også skal "pensioneres", vil stoppe med at arbejde og sidde og vente på tngene bliver betalt for dem? Værste senarium: Du river teltpælene op, sælger alt du har og bosætter dig i huset på landet. Efter nogen tid siger konen hun ikke gider at bo sammen med dig. Hvad gør du så? Jorden er hendes. Måske har du lavet en 30 års leasing kontrakt på huset, men vil du blive boende i det alene uden konen. Hvor skal konen så bo? Kan det blive svært at få en god dagligdag alene hvis man har smidt konen på gaden? Jeg mener hvad vil den øvrige lokalbefolkning sige/gøre? Det kunne betyde at du skal flytte fra det hele og ja pengene er forsvundet. Ja på næsten klassisk maner vil jeg sige. Alternativet ville være at købe en lejlighed den første tid. Jo forstår at pigen nu skal bo alene et par år inden du kommer og hun ikke vil være i Pattaya området. Men så vendt med at bygge det hus og køb en lejlighed når du kommer herover. Så kan du bruge nogen tid til at se om det nu også virkelig kan bære. Husk det hus hun bor i nu er ganske normalt for stort set alle thaierne deroppe og der hvor hun boede inden hun tog til Pattaya for at finde lykken. Grunden til et nyt? Show Off for de andre at nu har hun scoret kassen? Måske ikke din kæreste, men mange andre. Anden rigtig god læsning er Hr. Manses 2 tråde om hans erfaringer efter den første tid herude. Prøv at finde dem. De er vel fra sidste måned. Dette ikke for at sige det er forkert at flytte derop!!! Bare et par ting at tænke over. |
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 04/10-2008 07:07
|
begge hendes forældre er sidst i 60´rne og har levet et hårdt arbejdsliv, på trods af det bliver de ved, også selvom undertegnede sender en pæn slat. de gider ganske enkelt ikke bare side og trille tommelfingre ! hvis "worst case scenario" skulle blive en realitet så må jeg jo bare æde den, den slags ka ske alle vegne ! jeg ælsker hende og glæder mig heldt vildt til at vi bliver forældre, og det er jeg sikker på hun også gør. jeg satser gerne hele butikken, jeg ved jeg ka "bounce back" hvis det skulle komme dertil. så den side af sagen er jeg ik bekymret for. med hensyn til hvad jeg ska bedrive tiden med, så regner jeg med at skulle tulle rundt på "farmen" og arbejde der med lidt af hvert..... men jeg ved bare ikke om det skal være i sawang eller udon...... http://www.yeha.dk/
|
|
|
goldwing |
Lagt på d. 04/10-2008 10:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
styrt3 Tænk på ordsproget: KÆRLIGHED GØR BLIND... Jeg følger det lige op med mit: Når man bliver skilt får man synet tilbage..... heldigvis. Gør hvad du føler, men tag endelig mange af de gode råd til dig. Rådet med at købe en lejlighed de første 3 år anbefaler jeg også. Invister aldrig mere end du har råd til at miste... Held og lykke på din vej. |
|
|
swedmark |
Lagt på d. 04/10-2008 11:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 169 |
Hej styrt3 Jeg var inde og kigge på et kort over Sawang Daen Din. Hvis der er i udkanten af denne by du vil købe land, tror jeg ikke der er grund til mange af de bekymringer der er nævnt i de tidligere indlæg. For mig at se er den på størrelse med Kumphawapi hvor jeg selv har hus, og planer om at flytte til i nær fremtid. Og der har vi alt hvad man forventer at have i en større by. Offentlige kontorer, stort hospital, samt et mindre (som mest fungerende som skadestue), 3 skoler, stor markedsplads, og alle mulige butikker. Er det shopping center man vil til, skal vi dog til Udon Thani (ca. 40 kilometer). Mht. at købe land vil jeg råde dig til at tage den fornødne tid. Der er hele tiden noget nyt til salg. Så man kan ligeså godt bruge tiden på at finde "det rigtige". Man skal også gøre op med sig selv hvor tæt man vil bo på familien (læs: svigerforældrene). Mine bor i en lille landsby ca. 25 kilometer borte. Og de bor netop i en landsby som nævnt i de tidligere indlæg, hvor der ikke er telefon, eller internet, og kun 2 butikker. Vejene i byen er grusveje, og fra nærmeste asfaltvej, er der 5 kilometer grusvej med masser af huller. Her kan jeg kun holde ud at være en ½ dag, så skal jeg væk. Med dine 38 år så skal du have noget at tage dig til hvis du bestemmer dig for at flytte permanent til LOS. I landsbyerne vil du kede dig ihjel, i de større byer risikere du at drikke dig ihjel. Og jeg kan også forstille mig der stadig skal være en indkomst i fremtiden. Så hvis du har overvejet alle "for og imod" siderne, så syntes jeg absolut ikke det skal afskrække dig at flytte ud på landet. Mvh og held og lykke swedmark |
|
|
mrbfly |
Lagt på d. 04/10-2008 20:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 115 |
Hej Styrt3 m fl Jeg blev den 8. august viet til den dejligste kvinde fra Sawang Daen Din området, nærmere bestemt Chuampa som ligger ca 20 km vest for Sawang. Vi blev viet der og jeg er blevet forelsket i området! Efter hele mit liv at ha boet og arbejdet i København trænger jeg til en U-vending i livet og ser frem til at nyde mit otium helt derude hvor kragerne vender. Min hustru råder over grund i Chuampa hvor vi bygger hus næste år. Jeg synes det er et pragtfuldt stille (meget stille) område. Min tid skal bl a gå med at passe vores rismarker, en frø-farm samt opdræt af fisk. I øjeblikket passer min svigerfar det hele for os. Hvis man ønsker en smule luksus er det nok ikke området at søge til. Jeg holder meget af Sawang som har en passende størrelse men skal der ske noget mere har Udon Thani jo det hele. Mht leje/køb af grund eller hus var det måske en ide at gå ind FBI-hjemmeside www.udonrealestat... Indehaveren af FBI er dansk og hedder Flemming |
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 05/10-2008 06:24
|
tillykke mrbfly og tak for linket, jeg vil helt sikkert kontakte flemming http://www.yeha.dk/
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 05/10-2008 09:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Skal man bo ude på landet ?? Det er jo en smagssag,nogle kan trives med det andre kan ikke.... Ligegyldigt hvor man er henne skal man have et eller andet at give sig til ellers går man i forfald rent mentalt,nogle kan så godt nøjes med at være omgivet af thaier,andre behøver så at sidde sammen med andre Farang hele tiden....... Konen og jeg bor selv ude midt på larstyndskids mark.....landsbyen vi bor i har vel omkring 100 indbyggere.... så det er jo ikke fordi man ser så mange forskellige mennesker når man er herude i landsbyen..... Hvad med indkøbs muligheder,ja man kan jo købe lidt stort ind i Makro eller BigC en gang imellem.....de fleste af de ting vi bruger til den daglige madlavning er jo enten noget man kan dyrke selv, ellers er der andre der gør det i nærheden (grøntsager, kød og den slags)...... Kommunikation med omverdenen.....ja det er der da osse muligheder for ...jeg er feks koblet op til net og tlf pr. parabol.....der findes dog andre muligheder,ved at svigerfars"hustlf." er en såkaldt fixed gsm....altså en hjemmetlf,som funker via gsm nettet,så den kan han tage med over det hele og smække i stik kontakten....CAT telekom har osse noget der hedder CDMA som er en slags wireless internet ...... Så mener man at man kan trives på landet og har mod på det er der ikke nogen grund til ikke at gøre det......selvfølgelig skal man kigge sig lidt omkring og se om man nu mener det er det rigtige sted man nu vælger at bosætte sig..... Det med svigerforældrene kan da være en svær en har jeg ladet mig fortælle,men det kommer ligesom an på alle parter,kan sige at mine bor omkring et par hundrede meter væk,de kommer da forbi et par gange om dagen,men det er overhovedet ikke sådan at vi føler de trænger sig på eller vil bestemme over vores liv...... Alt i alt er jeg glad for at bo herude i stille og rolige omgivelser Claus |
|
Spring til debat: |