Se indlæg
 Udskriv debat
begravelse
rolan
hej håber i kan hjælpe mig
min kones stefar er lige faldet bort og familien spør om vi kan hjælpe
normalt sender vi ikke penge hjem til thailand kun i krise situationer
mit spørsmål er hvor mange penge (baht ) koster det at holde begravelse i thailand ca
hun kommer fra nordthailand kan det være rigtigt at det koster 10000 baht ikke for at jeg skal være smålig men jeg syntes det lyder lidt underligt det er altid søsteren der ringer når det er noget med penge
min kone syntes hvist også at der er noget galt da hun vil ringe til moren og tjekke
på forhånd tak rolan

rolan
glemte lige i farten at jeg også gerne ville høre om lidt om hvordan en buddist begravelse foregård
mvh rolan

oleskyum
Hej Rolan

Lige først lyder det ikke af meget, da en begravelse varer min. 3 dage
med mad og drikke til venner og bekendte, det lyder for mig endog meget billigt.

Henrik J
Hej Rolan

10.000 er ikke ret meget som Ole skriver.

Jeg var med til min svogers begravelse. Det kan godt være mine detaljer er lidt unøjagtige........men, familien kunne vælge mellem en 7 dages ceremoni og en 3 dages ceremoni. De valgte en 3 dages ceremoni. Men dødsdagen og dagen hvor han blev brændt talte ikke med i de 3 dage. Så det var ialt 5 dage med mad og drikke til ca 50 personer hver dag.

Jeg spurgte min kæreste hvad det kostede ialt. Hun var ikke helt sikker, men hun troede det kostede ca. 50.000.

De fleste gæster medbragte en konvolut med penge i. Det gør de jo nok også til din svigerfars begravelse. Men det er formentlig ikke nok til at betale for det hele.

Der vil også være en ceremoni efter 1 måned og efter 6 måneder, hvor der kommer mange mennesker der skal bespises.

MVH Henrik
Once you go asian, you never go caucasian

John
Hej

10.000 lyder af meget lidt, der må være nogle fra familien der betaler en stor del, da en ganske alm. begravelse hurtigt løber op i 50.000.

Der er desuden mange farmere der har tegnet en form for livsforsikring hvor der kommer et beløb i størrelses 150-200.000 til udbetaling.

Når det nu altid er søsteren der beder om penge og din kone syntes det er underligt, så er det nok en god ide at tjekke det med moderen.

Håber du kommer med en tilbagemelding.

John
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
rolan
hej og tak for svarende
det vil sige at jeg er heldig at de bor i en lille by tros alt
der er 6 søskende så det kan jo godt passe at det koster 30-50 tusind baht
hvor den ene er gift med en englænder der underviser i thailand
er dog glad for at der nok ikke er lusk med i spillet da det heller ikke har været min opfattels hidtidet der bare ærgre mig er at hver gang vi har fået sparet lidt op sker der et eller andet så vi må sende pengene nå jeg når vel til thailand endag
så må man jo bare håbe at hun har mere familie tilbage
mvh rolan

kresten
prisen bestemmes jo helt og holdent af hvor meget de vil bruge på det.
der er den obligatoriske betaling til munkene for at sidde og sige en masse lyde ingen forstår, medmindre man har lært deres specielle sprog. og der skal betales for musik anlæget hvis det foregår hjemme..
maden er ofte af en karakter som man skal være ret sulten for at spise og koster nogle få baht pr person. Antallet af gæster hvem kan vide det, da det jo afhænger af familie og omgangs kreds og hvor meget der spilles i området, da spil ved begravelser anses for tilladt. Og det er meget alm at diverse spille bander render rundt til begravelserne.

En god ide vil være at gøre dem klart at man ikke sender penge igen til 100 dages seremonien og 300 dages seremonien, da de jo har fået pengene ind fra gæsterne.. Men de bruges ofte til alt muligt andet og så har man pludselig ingen penge til de 2 efter følgende seremonier.

oleskyum
kresten skrev:
prisen bestemmes jo helt og holdent af hvor meget de vil bruge på det.
der er den obligatoriske betaling til munkene for at sidde og sige en masse lyde ingen forstår, medmindre man har lært deres specielle sprog. og der skal betales for musik anlæget hvis det foregår hjemme..
maden er ofte af en karakter som man skal være ret sulten for at spise og koster nogle få baht pr person. Antallet af gæster hvem kan vide det, da det jo afhænger af familie og omgangs kreds og hvor meget der spilles i området, da spil ved begravelser anses for tilladt. Og det er meget alm at diverse spille bander render rundt til begravelserne.

En god ide vil være at gøre dem klart at man ikke sender penge igen til 100 dages seremonien og 300 dages seremonien, da de jo har fået pengene ind fra gæsterne.. Men de bruges ofte til alt muligt andet og så har man pludselig ingen penge til de 2 efter følgende seremonier.

Jeg synes det lyder megat nedladende, at kritisere deres. sprog, og mad.
Desuden er spil ikke tilladt, spillebander?
Det lyder nærmest som en Amerikansk Hollywod film.

Denne fremstilling af en Thai begravelse er langt fra mine oplevelser, og jeg har været til nogle stykker.

kresten
Ja ja man kan jo tolke et indlag som man har lyst.

Det var faktisk ikke spor nedladende men en konstatering. du kan jo prøve at spørge din kone om hun forstår deres messen...
Thailand har flere sprog og munkenes er et af dem, som ikke ret mange forstår medmindre de har studeret det...
Jeg har også varet til adskillige begravelser og maden har godt nok aldrig varet noget at skrive hjem om.

Spille bander..... det er meget alm at der spilles ved begravelser og det er kliker / bander der sidder og scorer kassen.. Nej det er ikke lovligt rent bogstaveligt, men thaier tolker loven lidt og derfor er der nok også så meget der giver grund til diskutioner...

dkjohnt
Min kone siger hun godt forstår hvad der siges når munkene messer. Det er thai, men krydret med gamle thai gloser og udtryk. De messer og ønsker den døde god rejse osv osv, præcis som præster gør herhjemme til begravelser.
Maden er normalt tilberedt så også munkene kan spise det. Altså uden oksekød/fisk/kylling som de ikke spiser i deres munketid. Men er da ok.
Ja, der spilles kort - men det er mest på grund af sammenholdet, for mange thaier er bange for - i forbindelse med begravelsen - at der kommer sorte katte, genfærd osv - og for de der overnatter i templet er kortspil en måde at hjælpe hinanden og blive sammen på. Sorte katte skulle være noget af det mest forfærdelige der kan komme ved begravelser. Prøv bare at spørge jeres koner!!
Spillebander syntes jeg ikke at have hørt om i forbindelse med begravelser.

Redigeret af dkjohnt d. 20/04-2005 19:21
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.

"If you havnt been - you havnt live"

clydehaumann
Kresten du skriver som du har forstand til.

Hvad munkene siger eller ikke siger er ikke henvendt til de tilstedevaerende ved begravelsen men er beregnet paa det sted hvor sjaelen skal hen. Sproget er Phali. Et gammelt nord indisk sprog beslegtet med sanskrit. At der spilles ved begravelser er rigtigt. Spillet der spilles er et terningespil og det er en tradition. Man kalder det at holde den doede med selskab. Hvordan maden er ved en begravelse kommer helt an paa familiens oekonomiske formaaen. Betaling til munkene. Der er ikke tale om betaling men om en offergave. Som alle Thaier gaar i templet og ofrer til munkene for at faa et bedre liv i det naeste liv goer de det ogsaa for dered afdoede slegtninge. Alle i familien og omgangskredsen hjelper efter bedste mulighed og at begynde at stille betingelser i denne forbindelse er det samme som at sige man giver fanden i familien.
Sert med Danske oegne tager en Thai begravelse sig nok lidt maerkelig ud, men man skal huske at her er det ikke kun afslutningen paa et liv men ogsaa et sporgsmaal om at bane vejen for en naeste.
Giv hvad du kan give og lidt mere og du vil blive husket som en god mand. Stil betingelser og du vil aldrig vaere andet end en naerig farang.
Clyde
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
rolan
hej
min kone siger også at det er indisk de messer og at de spiller om natten når de holder vagt over afdøde.

hun siger også at i hendes landsby gir de kun 5 baht for hvert hus. der er 50 - 70 huse i landsbyen

mvh rolan

kresten
Clyde jeg troede du var mere voksen....

Rolan....
5 baht.... det plejer at vare mere, jeg tror du har misforstået det..

Spring til debat: