Se indlæg
 Udskriv debat
Prisforskel på farang og thai
pylle
Jeg må medgive hr. abekatten i hans synspunkter, hvorfor pokker tager i herud til dette dejlige land, når en ligegyldig tråd som denne, kan føre til så megen opmærksomhed. Bliv dog hjemme i jeres dejlige trykke Danmark, hvor ingen snyderShock

lols
Cha-nok skrev:

andre som ikke er født her må betale mere.

Er det ikke netop en af definitionerne på racisme. At skelne mellem nationaliteter?

Ellers ikke enig I andres mening om at man kan blive væk. Det her handler nok ikke om at nogle syntes det er for dyrt at betale de ekstra penge, men mere en diskusion om Thaierne er racistiske og deres motiver.

Det skal der vel være plads til at diskuttere i et debat forum?

For dem der har boet eller været her længere tid, vil alle være stødt på forskelsbehandling i dagligdagen. Forskelsbehandling, som ikke ville være accepteret efter dansk racisme lov.

Jeg kan da godt selv undres over det nogle gange, men vel ikke ensbetydende med at jeg skal rejse hjem Smile

Wili
Det er rigtigt at nogen steder i DK, bliver priserne bliver sat op i turistsæsonen, men priserne gælder for alle!!! -det er forskellen. I TH er der 2 forskellige priser en for thaier og en for farang.

MVH
Wili
Redigeret af Wili d. 28/09-2008 11:38

Wili
ABEKATTEN skrev:
Den prisforskel nogle har ondt i røven af, findes i hele verden, også i Danmark, så dem der har for meget ondt i røven, hold jer dog væk fra Thailand, en dag bliver I klogere (måske), men vi vil ikke savne Jer.Angry

Det var dog et fuldstændigt latterligt indlæg på en ellers nogenlunde seriøs tråd.

Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan du kan skrive et så komplet idiotisk indlæg uden at læse hele tråden. Det er mig der startede tråden og jeg er født og opvokset i Bangkok, hvordan kan du som "farang" bede mig blive væk fra det land jeg er født og opvokset i, det er vidst dig der skal blive klogere.........

Saendaeng
sonni08 skrev:
Hej saendaeng

Jeg tror nu, at vi er enige langt hen af vejen.

Men du siger det jo selv: Thailændere MENER AT HVIDE MENNESKER...

Min pointe i indlæg #55 omhandler de 6% superrige Thailændere (almindelig økonomisk viden), De er langt, langt rigere end både dig og mig. – men de skal stadig kun betale thai-priser…

Hvordan forklarer du det uden at bruge ordet racisme????

Frugtsælgeren fra soi buchao komme alligevel aldrig i zoologisk have. - det er kun middelklassen og de superrige, som kommer derud.

sonni08

Sonni08 jeg tror vi er enige når alt kommer til alt. Men jeg ved at vi kan ikke gøre noget ved det og kommer aldrig til det .
Vi må bare acceptere det , for sådan er det i meget af asien.
Kan sige et eksempel. Her i dag købte jeg æbler her i Korea og så skiltet at der stod 1000 koreapenge , men måtte se at han tastede 1500 ind istedetfor. Sådan er det nu engang. Jeg sagde det selvfølgelig til ham , men han forstår ikke engelsk og jeg ikke koreansk.Shock
Meen det går nu nok det hele..

Kan i alle have en god dag..Wink
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
sonni08
Hej saendaeng,

Tak i lige måde,

Jeg er nu ikke helt enig med dig om, at vi bare må acceptere det. Den eneste måde vi kan gøre noget ved racisme, er at udfordre det, hver gang vi støder på det. - at tie er at samtykke. Ved at betale mere accepterer du jo, at Thaier er mindre værd end dig. At du er overmenneske og de er mindreværdige (det andet synspunkt kunne også være, at de er de smarte og du er en tåbe). Jeg var personligt gået uden æblerne, hvis det havde været mig. - dog går jeg ind i nationalparker, betaler og sluger racismen.
- min kone blev af en ekspedient i en take-away i Thailand sprunget over tre gange til fordel for faranger, for ekspedienten antog, at hun ikke kunne eller ville betale farang-priser.

Det er selvfølgelig meget bekvemt for danskere med mindreværdsfølelser, at blive behandlet som konger (eller nok nærmere som dumme rige hvide idioter)

Det er slavementalitet og grunden til at Asien og Afrika forbliver fattige.

Johnson. Hvad har prisen på en shawarma i Vestjylland med prisen på Nørrebro at gøre med racisme? - Det har at gøre med udbud og efterspørgsel og geografi (samt moms og skattebetaling ikke at forglemme). Huse er mig bekendt også dyrere herovre i hovedstaden end på de vindblæste øde sletter mod vest.

Det koster 200 ThB i Pattaya for at køre uden styrthjelm for en Thai og 400 ThB for en europærer. Danskere og udlændinge får samme bøde for samme overtrædelser i Danmark.

Sonni08

jeg vil mene at det er ren forretning, thailand har som FN land tilsluttet sig denne erklæring, kig evt på atikel 2 og 27

http://da.wikisou...tighederne

Artikel 2
Enhver har krav på alle de rettigheder og friheder, som nævnes i denne erklæring, uden forskelsbehandling af nogen art, f.eks. på grund af race, farve, køn, sprog, religion, politisk eller anden anskuelse, national eller social oprindelse, formueforhold, fødsel eller anden samfundsmæssig stilling.

Artikel 27
1. Enhver har ret til frit at deltage i samfundets kulturelle liv, til kunstnydelse og til at blive delagtiggjort i videnskabens fremskridt og dens goder.

men turistpriser er normalt i asien, sydamerika og afrika, så bid i det sure æble, og nyd livet mens det varer
Redigeret af d. 28/09-2008 15:12

Saendaeng
Jeg betaler normalt ikke mere end thaier her i Thailand. Men har også boet her længe nu og taler sproget.
Men jeg siger også noget hvis de kræver anden pris for mig.
Men er efterhånden blevet en del af lokalsamfundet hvor jeg bor , så har ingen problemer der.

Men vi kommer ikke uden om at det ikke vil ændre sig de næste mange år. Så et eller andet sted bliver vi nød til at indse at sådan er det her.
Ligemeget hvor meget vi end skaber os.
Michael B Kristensen

rinpoche
Jeg er nu ikke helt enig med dig om, at vi bare må acceptere det. Den eneste måde vi kan gøre noget ved racisme, er at udfordre det, hver gang vi støder på det. - at tie er at samtykke

Der er jeg faktisk enig med dig. Denne holdning har også affødt polemik i thai kredse. Ikke alle tilslutter sig holdningen: Farang must pay more.

Ved at betale mere accepterer du jo, at Thaier er mindre værd end dig. At du er overmenneske og de er mindreværdige

Jeg ved ikke hvordan du kommer til den ejendommelige udlægning. Den står du vist ret ene med.

Jeg ser det som et udslag af: Thailand for thailændere, andre er velkomne, hvis de betaler mere Wink

Wili
Jeg er enig med dig, Sonni, jeg ville også bare gå igen med hensyn til æblerne. Så længe vi bare betaler, fedt for dem der tjener, sur for dem der betaler og thaierne ved det at det er forkert.

Derfor kunne det være rart med en liste herpå siden, hvor man kan se hvilke steder der er prisforskel på farang og thai, som f.eks. Ancient city, lidt udenfor BK, 300 bth for farang - 100 bth for thai.

Når listen er lang nok kan man måske gøre noget ved det, sende den til turistpolitiet eller andet sted hvor de tager sig af disse ting.

Hilsen
WiliSad

quickmouse
som skrevet her i tråden andet steds, at vi jo nok må finde os i det, indtil landet finder ud af at turisterne / falangerne finder andre græsgange, og det kunne jo være laos, cambodia, vietnam,

saendaeng skrev: 1000 koreapenge ,

til din oplysning så heder de : Sydkoreansk won (KRW), går ud fra at det var i sydkorea du var i, for æbler i nordkorea er vist kun for eliten Wink
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

rinpoche
Den liste findes allerede, blot på engelsk.
Kan ikke huske hvor jeg har set den, men prøv at søg på google på: "two tier price policy".
Det er selvfølgelig ikke kun her denne diskussion har været oppe Smile
Redigeret af rinpoche d. 28/09-2008 18:46

quickmouse
dette billed fortæller da også lidt Grin

[img]http://www.thai-blogs.com/pictures/guest/thaiticket.jpg[/img] is not a valid Image.

efter min ringe forståelse af thai så skulle der stå noget der ligner, thai ikke betale

quickmouse

da det er officiel politik, fra turistmyndighederne, så er der ingen hjælp af hente, udlanske selskaber bruger også samme metoder bla. Siam Ocean World i Siam Paragon shopping mall i Bangkok,
Siam Paragon, an Australian company, uses a two tier pricing system. Thai looking customers are charged 450 baht for adults and 250 baht for children, others are charged 850 baht and 650 baht respectively.

med de priser henvener de sig kun til de velhavendene thaier

Saendaeng
quickmouse skrev:
som skrevet her i tråden andet steds, at vi jo nok må finde os i det, indtil landet finder ud af at turisterne / falangerne finder andre græsgange, og det kunne jo være laos, cambodia, vietnam,

saendaeng skrev: 1000 koreapenge ,

til din oplysning så heder de : Sydkoreansk won (KRW), går ud fra at det var i sydkorea du var i, for æbler i nordkorea er vist kun for eliten Wink

Er skam godt klar over hvad pengene hedder quickmouse , men det var nu bare en talemåde.
Og yes jeg er på arbejde i Syd Korea. Tror ikke der er mange der sådan tager til Nord Korea.Smile
Michael B Kristensen

Payanak

Er der nogen som har overvejet, hvorfor man som f.eks engelsk underviser eller dykker instruktør, får MEGET mere i løn end en thai i samme stilling???
Her findes endvidere et tredje lønniveau for andre asiater og afrikanere, såsom phillipinere.

-Er dette også racisme?

-Eller hvorfor betaler de mere?

rinpoche
quickmouse skrev:

[img]http://www.thai-blogs.com/pictures/guest/thaiticket.jpg[/img] is not a valid Image.

efter min ringe forståelse af thai så skulle der stå noget der ligner, thai ikke betale

Yep. Khon Thai mai dtong sia.
Thailændere behøver ikke at betale.

quickmouse
rinpoche skrev:
quickmouse skrev:

Yep. Khon Thai mai dtong sia.
Thailændere behøver ikke at betale.

takker, så er der da hoppet lidt ind på lystavlen Grin

fortzat god mandag.
quickmouse

rinpoche
Cha-nok skrev:

Er der nogen som har overvejet, hvorfor man som f.eks engelsk underviser eller dykker instruktør, får MEGET mere i løn end en thai i samme stilling???

Det er markedsøkonomi. Hvis man vil tiltrække en uddannet native english speaker fra farangland til at undervise i engelsk må man simpelthen betale en vis sum. Ellers får man ingen.
At der så er nogle skoler der i deres naivitet lader sig nøje med ikke uddannede ikke native speakers med nogle gange tvivlsomme engelskkundskaber/manglende undervisningserfaring etc. siger vel noget om en generel mangel på kvalificerede thai undervisere.
Kunne også forestille mig at der for en skole er en vis prestige i at have et blegansigt tilknyttet: "Se vi skyer ingen anstrengelser ejheller udgifter for at give jeres håbefulde poder de bedst tænkelige forudsætninger" Wink

Payanak
Kunne også forestille mig at der for en skole er en vis prestige i at have et blegansigt tilknyttet: "Se vi skyer ingen anstrengelser ejheller udgifter for at give jeres håbefulde poder de bedst tænkelige forudsætninger"

Prestige er nøgleordet.
Så godt som ingen af skolerne går op i hvad eleverne lærer i farangens timer. Derimod går de op i at farangerne bliver set af de betalende forældre.
Som et eksempel herpå kan nævnes, at man på nogle skoler betaler farangen for at stå/sidde ved indgangen om morgenen mens eleverne bliver bragt til skole af forældrene.
Og hvorfor så gøre sig al denne ulejlighed??? Fordi skolen får større prestige og forældrene er villige til at betale mere.

Spring til debat: