Se indlæg
Turist visa for 5 gang...
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 06:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 283 |
Hej, jeg skriver lidt i fortvivlse... Min kone er pt. i bangkok og har været inde og afleverer visaansøgning, forud for dette har der selvfølgelig været de dag tællendene sessioner hvor man har talt sig selv halvt ihjel for at finde den rigtige dag, min kone var i danmark sidste gang fra: 9.maj - 6. aug = præcis 90 dage. fra 7. maj - 6 nov, skal hun være i thailand = 91/92 dage og vi har bestilt den nye billet fra 06.nov. - 3. Feb, Nu siger de fandma at vi har sat forkerte dage på... og hun først kan komme tilbage d. 9 fordi hun kom sidste gang d. 9... Når jeg tæller dage fra d. 9 maj og så 180 dage frem så rammer jeg altså d. 4 november - jeg har så med vilje lagt 1 safe dag ind i mine beregninger. Hun var inde og spørge 2 gange - og begge gange sagde de at hun først kan komme tilbage d. 9 - jeg fatter det simpelhen ikke, og gør mig noget så rasende - for min kone tør nemlig ikke rigtig at give dem uret... Nu siger de at der skal ændres flybillet - og rejseforsikring så det passer med de nye dage - ja jeg fatter ingen ting - bliver vækket her kl. 5 af en kone der heller ikke forstår det... Måske i kan se noget som jeg ikke kan ... |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 06:04
|
og i ørvirg har det da altid været sådan (eller sådan har vi ihvertfald gjort det de sidste 5 gange) at man tæller fra den dag hun kommer hjem - og hun skal så være hjemme i 90 dage har da aldrig hørt at de tager udrejse datoen fra sidste gang med i deres beregninger. I det hele taget giver det jo ingen mening - argggg bliver så gal |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 15/09-2008 06:20
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Året består jo af 365 dage, så der er vel en eller anden skrankepave, som har siddet og regnet ud, at det ikke skal väre 180 dage, men 182,5 dage. Og der er nok intet i kan göre ved det, så igang med at ändre billet og alt det andet. Lykke til, Ingolf. |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 07:33
|
Ja du har nok ret... har aldrig tænkt på det som 90 dage pr. ½ år men istedet for 90 dage i dk 90 dage i th osv osv. Arggg jeg bliver sindsyg af alle de forbehold og regler man skal tage hensyn til! |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 15/09-2008 08:46
|
Så er det lidt lettere her på den anden side af sundet. Man får 90dage på ambassaden, som kan forlänges med 90dage i Sverige. Da vi skulle forlänge, sad jeg omhyggelig og regnede 90dage frem, men da vi kom til imig. skrev han bare 3 måneder frem. Jeg påpegede for ham, at det er 92dage, men fik som svar ---det er lettere sådan. Når jeg stille undrede, om vi ikke kunne få problem, svarede han---når jeg har sat mit stempel og underskrift, er der ingen som klager, og det var der heller ikke. Jo, paspolitiet i KBH når hun rejste hjem. Han sad og regnede dage, og fortalte hende, at nu kommer du ikke ind i DK/S igen i flere år. Noget som han ikke har en skid med at göre, for hun har opeholdstilladelse i Sverige---Schengen. Ingolf |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 10:23
|
Ja det er utroligt at man skal have andre folk til at bestemme over ens liv! Og denne gang er vi sluppet rimelig billigt afsted. Jeg ringede til sas og sagde at jeg gerne ville ændre min - hun siger til mig at jeg jo havde bestilt en SAS Fixed billet som ikke kunne ændres, Jeg oplyser hende at når man klikker på linket "sas fixed" kommer der en box frem der oplyser om at "fixed" billetter kan ændres mod betaling. http://www.flysas...ew=Economy Hun siger at hun vil vende tilbage og får mit nummer - 5 min efter ringer hun og siger at min billet altså ikke kan ændres - men pga. misvisende oplysninger på deres hjemmeside så vil de gerne ændre den for mig mod jeg betaler 100$ som skulle være diffen mellem fixed og flexible - så nu er billetten ændret fra d. 6 til d. 9 for en 500 kr. - hun kunne så oplyse at i næste step i flybillet bookingen der stod vilkårne for lige min billet om at den ikke kunne ændres.. Men nu er den ændret og alt er "næsten" fryd og gamme :-) |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 15/09-2008 11:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
fjelle123 skrev: Ja det er utroligt at man skal have andre folk til at bestemme over ens liv! Man kan være uenig med sagsbehandlingen, men ellers er der vel ikke nogen, der på baggrund af sagens karakter, bestemmer over dit liv. Det jeg ville gøre: Undersøg hvorledes de tæller dagene. Der er alt afh. hvilken forvaltning man har kontakt til forskellige tællemetoder. Dette kan specielt illustreres ved anke sager og sager om administrativ rekurs. |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 14:30
|
@sudsakhon Jeg syntes da i den grad der er andre der bestemmer over mit eller dele af mit liv.... Stod det til mig så boede jeg i danmark sammen med min kone - det havde jeg gjort i 3 år nu. Der er nu andre der bestemmer over hvornår hun må komme her, hvornår hun må blive her osv. osv.. Du har selvfølgelig ret i jeg kunne bare have valgt anderledes til at starte med - men såen er der jo så meget. Jeg kan blot konstaterer at jeg de 5 andre gange har været "heldig" i planlægningen at jeg ikke har ramt oven den halvårs regl - denne gang har vi været meget mere præcise og sagt 90 dage rent - de andre gange har vi sagt 90 +1-2 stykker. Men no problem - Savija var meget sød at snakke med - jeg har sendt hende den nye flybillet og rejseforsikringen pr. mail og hun har kontaktet min kone og sagt hun kan komme og hente sit visa på mandag, så godt nok er der 1 måneds ventetid på at komme til på ambassaden - men når visaet bliver udstedt på en uge er det OK. Men jeg syntes stadig at det er andre folk end mig der bestemmer over mit liv - næsten somom man er kriminel fordi man har fundet en udenlandsk kvindfolk. |
|
|
Hep |
Lagt på d. 15/09-2008 14:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
De har en eller anden åndsvag måde at regne de her dage ud. Jeg stødte selv på problemet i 2006 med min kones visumer. Jeg mener at have en forklaring på det her med dagene derhjemme i arkivet.. Jeg kigger lige efter det senere. |
|
|
jens |
Lagt på d. 15/09-2008 15:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 810 |
Sagen har jo været oppe og vende før, hvor det sågar var i et af forbrugerprogrammerne på TV, jeg kan ikke lige huske hvilket. Men det var også en Thailænder der var blevet nægtet visum 2 gang da udlændingeservice havde regnet sig frem til at hun havde været i DK i 91 eller 92 dage første gang. Men pga noget med før og efter midnat ved ind/udrejse, hvor de lavede et meget underholdende indslag med en skoleklasse der talte dage så måttte udlændingeservice jo erkende at hun ikke havde overskredet de 90 dage. Fjelle er det stadig sådan at man slipper for sikkerhedsstillelse 2 gang der søges visum.' Mvh Jens Redigeret af jens d. 15/09-2008 15:10 |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 15/09-2008 15:22
|
@Jens jeg stillede kun sikkerhed første gang hun var her. Derudover var hendes ansøgning kun inde og vende hos US de første 2 gange - de sidste 2 gange har de udstedt visummet direkte i bangkok på en uges tid efter ansøgningen var afleveret - og det samme denne gang . Det med at tælle - var det ikke et dansk philipin par der havde kommet til at tælle en dag for meget og som prøvede at undskylde det med at de havde talt timer ? Det er egentlig ganske simpelt at tælle dagene - man starter på den da hun lander i kastrup og fortsætter til man rammer 90 - det er så den dag hun skal flyve - ikke så meget pis der... Problemet var at jeg havde "overser" den der "kun 90 dage pr. halve år) og selvom hun lander i kastrup på dag. 182 talt fra den dag hun landede sidste gang - ja så er det også forkert - bummer - nå hul i det - det kostede lidt nattesøvn - 100 dollar og lidt arbejdstid så ikke det vilde. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 15/09-2008 23:09
|
fjelle123 skrev: Det er egentlig ganske simpelt at tælle dagene - man starter på den da hun lander i kastrup og fortsætter til man rammer 90 - det er så den dag hun skal flyve - ikke så meget pis der... Undskyld hvis jeg bliver lidt direkte (Det er en erhvervs skade som juridisk rådgiver ) Men hvordan kan du vide at det du skriver er tilfældet? Det giver unødige bekymringer at "gætte" sig til sagsbehalingens eventuelle hjemmel med baggrund i subjektiv logik. US følger en visumpraksis. Udfærdiget i et visumnotat. Og dette har hjemmel i gældende lov!! Det vil sige, at du kan (på forhånd) bede om en specifikation af praksis for netop dit interesseområde. Det bør du anmode om at få skriftligt, som så vil være bindende. Det er alså deres forvaltningspraksis man kan få et bindende tilsagn om...Ikke udfald af enkeltsager!!! |
|
|
fjelle123 |
Lagt på d. 16/09-2008 13:32
|
sudsakhon skrev: Undskyld hvis jeg bliver lidt direkte (Det er en erhvervs skade som juridisk rådgiver ) Men hvordan kan du vide at det du skriver er tilfældet? Det giver unødige bekymringer at "gætte" sig til sagsbehalingens eventuelle hjemmel med baggrund i subjektiv logik. Nu kan det godt være at jeg ikke er juridisk uddannet men jeg fatter ca. 5% af det du skriver Jeg gætter mig som såen ikke til nogen dage - nu har vi søgt visum 5 gange (og fået det) så vi har vel talt rigtigt ellers havde vi vel ikke fået visum igen igen igen - jeg havde herdenne gang overset at der skulle gå et halvt år fra sidste ankomstdato til næste ankomstdato - det er nu blevet rettet - men vi har skam aldrig talt forkert... Det par som var har i 91 dage og blev "bannet" i 3-5 år de talte netop dage og timer og ramte skævt, men de må være her i 90 dage på 91. dag skal de være ude altså skal de rejse på 90. dag. nå men gider ikke gå ind i en diskution da jeg unægtelig vil tabe da jeg ikke har læst den store visum bog :-) men blot forholder mig til hvordan jeg er blevet rådgivet af US og ambassaden. men nu du er juridisk uddannet - kan du så ikke lave en guide til hvordan vi kan få permanent opholdstilladelse i danmark - Jeg er 27 og hun er 21 - jeg er nemlig blevet enormt forvirret af alt det snak der har været de sidste par måneder - hvad kan lade sig gøre og hvad kan ikke - skal man arbejde i sverige eller skal man ikke osv osv. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 16/09-2008 16:59
|
@fjelle123 Det var skam ikke en diskussion, som jeg var interesseret i at starte. Mere et godt råd til hvordan man undgik frustrationerne. En guide til hvordan vi kan få permanent opholdstilladelse i danmark ligger der allerede her på DTW. Den seneste polimik omkring EU dommen er næppe relevant lige nu. Reglerne er simpelthen fur "uprøvede" |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 16/09-2008 20:53
|
Fjelle 123. Pröv at kikke på sverigelösningen. Du flytter til Sverige, inveterer din pige til Sverige, i gifter jer, sög opeholdtilladelse for konen, du arbejder et par måneder i sverige, når papirerne er klare i Sverige flytter i tilbage til Dk, og söger OHT, og i får det. Spiller ingen rolle at konen er under 24. Ingolf Redigeret af ingolf d. 16/09-2008 22:01 |
|
Spring til debat: |