Se indlæg
Fra THAILAND TIL THY
|
|
swedmark |
Lagt på d. 07/09-2008 09:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 169 |
hfb skrev: Det irriterer mig også hver gang jeg fortæller jeg er gift med en Thai pige, så skal jeg på en eller anden måde forsvare eller fortælle mere i detaljer hvordan jeg har mødt min kone. Men det kan jo selvfølgelig også bare være den almindelige nysgerrighed. Forhåbentligt snart får jeg min kone til Danmark og derfor kommer jeg nok snart til at skal give den samme historie mange gange. Hvad mener I? Føler I også i skal forklare mere når I snakker med andre om Jeres kone? Hej hfb. Har det helt på samme måde som dig. På onsdag står jeg i Kastrup lufthavn og henter min kæreste. Dette er almen viden bland familie, venner naboer og arbejdskollegaer. Det er første gang hun kommer herop, så det har selvfølgelig en vis bevågenhed bl.a. på arbejdet. Nu ved jeg allerede, at når jeg møder på mandag skal jeg høre på alle mulige åndsvage spørgsmål set i relation til udsendelsen sendt i aften, og hendes ankomst på onsdag |
|
|
Anders And |
Lagt på d. 07/09-2008 11:13
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 97 |
Swedmark alle de åndsvage spørgsmål er nok ikke foranlediget af den udsendelse. Herhjemme forbinder man pr automatik thaipiger som ludere ( hvilket de 99 % nu også er ) af dem der kommer herop.Jeg ved godt mange siger, at netop deres pige ikke har været i servicebranchen. Så jeg håber for dig selv, at du har afklaret med dig selv, inden du er kommet så langt som du er. Men held og lykke med forholdet. |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 07/09-2008 11:23
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 815 |
Ja mennesker kan hurtigt få ry for et eller andet om det så er Thaipiger, Grønlandske eller Østeuropæere. Men at skære alle over en kam er forkert og det er kun uvidende folk der skære alle over en kam. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 07/09-2008 11:40
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Kent26 skrev: Pardon my French: Men op i røven med hvad andre folk tænker - hvis du og din kone/kæreste har det fint. De mennesker der holder af dig vil være glad på dine vegne. Du skal overhovedet ikke forklare noget. Sgu da ligegyldigt om hun kommer fra Bogense eller Bangkok. Jeg er fuldstændig enig med dig. Oplevede i øvrigt selv i sin tid at én fra bestyrelsen i ejendommen kom og ringede på en aften på vegne af bestyrelsen for at spørge hvad fanden jeg bildte mig ind at bo sammen med en kineser. Kunne kun svare at for det første er hun ikke kineser og for det andet så skulle hende fra bestyrelsen bare skrubbe af inden jeg fik øje på hende og hun kom til skade. Det er nu omkring 13 år siden, og de har valgt at holde sig væk siden dengang. Hvad de mener og tænker rager sådan set mig en høstblomst. Det er deres problem, ikke mit. Jeg render jo hellere ikke og ringer på deres døre og spørger hvordan fanden de har kunnet finde på at finde sammen med en blegfed sæk lort for det rager sådan set ikke mig. Så min pointe er at uanset hvor og hvordan I har fundet sammen, så er det vigtige om I har det godt sammen. Ingen skal leve op til noget for at tilfredsstille nogle andres idealer om det perfekte. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 07/09-2008 11:49
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Eddie skrev: Swedmark alle de åndsvage spørgsmål er nok ikke foranlediget af den udsendelse. Herhjemme forbinder man pr automatik thaipiger som ludere ( hvilket de 99 % nu også er ) af dem der kommer herop.Jeg ved godt mange siger, at netop deres pige ikke har været i servicebranchen. Så jeg håber for dig selv, at du har afklaret med dig selv, inden du er kommet så langt som du er. Men held og lykke med forholdet. Tror du ikke det er lidt overdrevet med de 99%. At mange af pigerne har været i servicebranchen er der ingen tvivl om. Det er rigtigt at mange danskere eller for den sags skyld resten af verden forbinder thaipigerne med at de er ludere , men andre steder er de ikke så fordomsfulde som danskerne er ang netop dette emne. Det er en af grundene jeg aldrig vil tage min kone og børn op til DK. Det danske samfund er for sygt til at mine børn skulde opvokse der. Michael B Kristensen
|
|
|
hfb |
Lagt på d. 07/09-2008 12:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Eddie skrev: Swedmark alle de åndsvage spørgsmål er nok ikke foranlediget af den udsendelse. Herhjemme forbinder man pr automatik thaipiger som ludere ( hvilket de 99 % nu også er ) af dem der kommer herop.Jeg ved godt mange siger, at netop deres pige ikke har været i servicebranchen. Så jeg håber for dig selv, at du har afklaret med dig selv, inden du er kommet så langt som du er. Men held og lykke med forholdet. Det kan godt være at det er mange der har været i servicebranchen. Men det tal er dog totalt overdrevet. Jeg ved hvilket firma min kone arbejder i og hvad hun har lavet før. Min kone er ikke mere interesseret i penge end alle almindelige danske piger også er det. Jeg tror det også har lidt at gøre med fra hvilket miljø og hvor man har fundet sin kone / kæreste.... For mit vedkommende kunne jeg havde fundet en pige fra USA, Australien eller hvilket som helst andet sted på jorden. At det blev en Thai kvinde er faktisk en stor tilfældighed. Redigeret af hfb d. 07/09-2008 13:22 |
|
|
MrCcCooL |
Lagt på d. 07/09-2008 13:33
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Tror også lige at 99 % af alle piger i thailand har været i serivce brancen er lige lovligt meget overfdrevet . og det gør mig ked af det at læse sådant noget bavl
Life is Good
|
|
|
thyboen |
Lagt på d. 07/09-2008 13:48
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Som en af de medvirkende i dokumentarfilmen ”Fra Thailand til Thy” vil jeg gerne komme med mine kommentarer til nogle af de negative indlæg som der har været til filmen og til den måde som vi mødtes på og lever i vore ægteskaber. Men først vil jeg skrive lidt om baggrunden for filmen. Min kone blev kontaktet af Sine, som havde boet 3 måneder i min kones landsby i Korat-provinsen, hvor hun havde fundet ud af, at min kone var den første ud af mange, som var immigreret til Europa. Da det kun rører os lidt hvad andre mener og tror om min kone og mig, sagde vi ja til at medvirke i filmen, som skulle vises på landsdækkende TV. (Vi har aldrig tidligere haft negative reaktioner på Thai/Dansk- ægteskabet, hverken fra familie eller bekendte) Vi var samtidig enige om at være ærlige og oprigtige i optagelserne, som strakte sig over mere end 3 måneder. (Der blev optaget mere end 70 timers rå-film, som bliv klippet til 1 times udsendelse) Jeg selv mødte min kone, der er fra Korat-provinsen, på en bar i Pattaya i 1991, hvor jeg forelskede mig i hende. Jeg fik hende til at rejse til Danmark ”på prøve” i 3 måneder, hvor hun kunne lære lidt om hvordan vi levede i Danmark inden hun bestemte sig for om vi skulle gifte os. På daværende tidspunkt var jeg selv ”fattig” efter at have boet alene med en datter i 8 år efter en skilsmisse fra en dansk kone, som jeg havde været gift med i 17 år. Hun fik derfor at vide, at hvis hun ville til Danmark og bo sammen med mig var det nødvendigt at også hun arbejdede for at vi kunne klare os. Da der var gået 3 måneder havde hun lært så meget dansk at hun fik arbejde (op til 3 forskellige job samtidig). Hun skulle betale maden og jeg de faste og uforudsete udgifter. Af hendes ”overskud” sendte hun 1.000 dkr. hjem til familien hver måned, som 8 personer (hendes forældre samt deres børnebørn) stort set levede af. Hun kom fra en stor fattig familie med mange søskende og fætre og kusiner. På en rejse til Thailand et par år senere kom der flere piger i hendes familie hen til hende i landsbyen og spurgte om hun ikke kunne finde en mand til dem i Danmark. Vi inviterede derfor en af pigerne til at komme og besøge os i Danmark for at undersøge om det var muligt at finde en mand til hende. Da hun var kommet herop satte vi en kontaktannonce i avisen. Vi blev overrasket over den store interesse der var for at få en Thailandsk kone, idet vi fik mellem 60 og 70 svar på annoncen. Der er senere kommet flere fattige familiemedlemmer til Danmark. Der er tale om fattige piger fra landet som er blevet gift med helt almindelige danskere. Af de piger som vi har fået herop er kun 1 blevet skilt (6,7% af pigerne) hvilket er væsentlig lavere end de 60% skilsmisser der efter sigende er mellem Dansk/Thai ægteskaber. En af forklaringerne er nok at inden pigerne kommer til Danmark har de fået fortalt hvordan livet er i Danmark, så de ikke møder op med for store forventninger, så de bliver skuffet over at skulle arbejde med rengøring eller på fabrik og bidrage til den fælles økonomi, samt at ingen af dem har arbejdet i turistområderne og set hvordan ”falangerne” smider om sig med penge, når de er på ferie. Nu mine kommentarer til de negative indlæg. Til sattahip: Jeg kan ikke forstå hvad du kan have imod at en fattig thailandsk pige finder tryghed (og senere kærlighed) ved at blive gift med en genert eller ensom dansk mand, som gerne vil giftes og bo sammen med sin kone, men som pga. sprogproblemer måske ikke selv ønsker at rejse til Thailand alene. Med hensyn til din ”pengemaskine” kan jeg oplyse at da der er tale om familiemedlemmer har vi aldrig modtaget penge for at formidle kontakten, hvilket efter din og andres opfattelse lyder usandsynlig. Til hfb: I de tilfælde hvor vi har været behjælpelig med at udfylde diverse blanketter i forbindelse med FS har vi svaret ærlig på samtlige spørgsmål, idet jeg er enig med dig i at det kommer man længst med. Uanset om de kun har kendt hinanden i kort tid er der endnu ingen som har fået afslag på FS efter at de er blevet gift. Til swed: Vi har aldrig medvirket til at finde en pige på 25 år til en mand på 60 år. Vi forsøger at finde en mand i passende alder til pigen. Til bamsen: Som jeg skrev til sattahip hører vi ikke til dem som tjener penge på at formidle kontakt til et familiemedlem. Min kone gør det for at hjælpe fattige familiemedlemmer til en bedre tilværelse. Til dem der er bange for hvad andre siger om deres Thai/Danske ægteskaber Jeg kan helt ærlig ikke forstå hvad i er bange for. Er i flove over hvordan i mødte jeres koner? Går i meget op i hvad andre mener? Uanset hvordan i har mødt jeres koner ville jeg fortælle sandheden. Afslutningsvis Som jeg nævnte indledningsvis så rører det mig kun lidt hvad andre mener og tror om filmen som er en skildring af hvordan jeg mødte min kone, samt hvordan hun har hjulpet andre thailandske piger til Danmark. Hvad andre mener om den måde vi lever på er fuldstændig op til dem. Mvh. thyboen |
|
|
John |
Lagt på d. 07/09-2008 14:44
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
SÅDAN, tak for det Thyboen
john@dansk-thai.dk
|
|
|
JackH |
Lagt på d. 07/09-2008 15:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 436 |
En stor tak skal lyde her fra ligeså. Så er sladderen og rygtedannelsen forhåbentlig manet i jorden en gang for alle? Snusfornuft, jysk ro og besindighed, det ku' nogle af de højtråbende og kritiske båtnakker på DTW tage ved lære af.. JH |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 07/09-2008 16:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Ja . tak til thyboen for at have kastet lidt lys over tingene ...har da set filmen med min kone et par gange hvor jeg har oversat det danske for hende.....glæder mig da til 2'eren osse Claus |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/09-2008 17:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Til evt. nye medlemer og gamle rotter er her en gammel traad om udsendelsen......... http://www.dansk-...rowstart=0 Ogsaa stor tak til Thyboen for det fine indlaeg... Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/09-2008 17:14 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 07/09-2008 18:17
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
håber at dokumentar 2 er bedre end 1´eren, jeg er da også samtidig godt klar over at 70 timer rå film barberet ned til 1 time ikke vil sige så meget, så var det måske bedre at lave en tema udsendelse om sagen, fek.s på DR2.
quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 07/09-2008 18:42
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Her fra også et stort tak til Thyboen. Hvor er det dog befriende at læse et indlæg fra en der er ærlig og ikke bange for at indrømme at han har mødt sin kone på en bar i pattaya. Alle vi andre der har mødt vores koner på det lokale universitet med en bachlor grad i hånden kunne nok lære noget. Venligst Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
Lagt på d. 07/09-2008 18:46
|
|
Begynder Antal indlæg: |
også herfra et stort tak for dit indlæg thybo |
|
|
waree |
Lagt på d. 07/09-2008 19:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 304 |
ih hvor er du go thybo |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/09-2008 19:05
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Den udsendelse dækker kun et segment af thai-danske ægteskaber som mange også herinde kan tale med om. Jeg har en god del bekendte af yngre årgange (fordi min omgangskreds nu engang er yngre) som har truffet deres tilkommende over nettet. på rejser. på kongresser. på udstationeringer. på job eller som bosiddende i Thailand. Det er et meget beskedent fåtal af deres kærester der har haft arbejde i "service-industrien". Ikke fordi der er noget galt i det. Og jeg bryder mig ikke om det ensidige billede af thai/danske forhold der uværgerligt bliver konklusionen af udsendelsen: Post ordre brude. arrangerede ægteskaber. mellemmænd/kvinder osv. Samtidig stiller jeg spørgsmålstegn ved den research som Sine fremlægger. a) hun taler ikke sproget og er henvist til en tolk som måske/måske ikke farver fortolkningen for at landsmændene skal fremstå i et bedre lys. Når de interviewede får at vide at deres respons vil indgå i en dokumentarudsendelse. Hvorledes kan man forestille sig at det influerer deres besvarelser? Jeg tror personligt at mange af vores thai-koner uden dagsorden vil kunne levere et mere nøjagtigt billede. JH skrev: E Så er sladderen og rygtedannelsen forhåbentlig manet i jorden en gang for alle? Og hvorpå grunder du den antagelse? Fordi det står her? Som du måske også har læst her blot inden for de sidste par dage. så hævder den ene at Bent Jensen er død og den anden ikke. Den ene hævder at ejerne at et eller andet dansk sted i Krabi er søde og hyggelige og den anden siger de er bedragere og udnyttere. |
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 07/09-2008 20:11
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
mr tirak skrev: Her fra også et stort tak til Thyboen. Hvor er det dog befriende at læse et indlæg fra en der er ærlig og ikke bange for at indrømme at han har mødt sin kone på en bar i pattaya. Alle vi andre der har mødt vores koner på det lokale universitet med en bachlor grad i hånden kunne nok lære noget. Venligst Mr Tirak fint nok at folk er ærlige, jeg kan oplyse at jeg mødte min kone for øhhh 6 år siden til fest ugen i århus, og den eneste udanelse hun har er bachelor gadekøkken administrator fra bangkok. ( godt nok udenfor trådens emne så sorry ) Redigeret af quickmouse d. 07/09-2008 20:13 quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
Lagt på d. 07/09-2008 20:17
|
|
Begynder Antal indlæg: |
er der andet end genudsendelser på den kanal
Redigeret af d. 07/09-2008 20:18 |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/09-2008 21:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Nu så jeg så en del af udsendelsen. Flot flot filmet! Interessant dog at høre hvorledes den allestedsnærværende Sommai refererer til den kommende danske ægtemand til Mongs søster som Man มัน. Det vil jeg slet ikke kommentere på da det vil se ud som om jeg er forudindtaget men overlade til thaikyndige her på dtw hvis de skulle have lyst |
|
Spring til debat: |