Se indlæg
Effekt af anbefalinger
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 02/09-2008 19:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Tager rejsende anbefalinger til sig? I nogle tilfælde gør de... også så det batter Jeg har en i thailand baseret kammerat kendt som Flemming hængekøje. Han rejser en 6-7 gange om året til en ø i Koh Chang arkipelaget. Han havde været på sit udsøgte sted mange gange førend vi mødte ham der sidste år. Aldrig mødt en dansker der indtil vi ødelagde hans statistik. Så udkom bogen "Strandhytter! skrevet af en af vores residerende medlemmer Michael Fjording. Denne bog blev også eksponeret i Aftenshowet i TV. Stedet blev ligeledes omtalt af hjemvendte og begejstrede turister efter deres hjemkomst på div. danske fora. Hængekøjen tager for guderne må vide hvilken gang tilbage til sit smørhul og stor er hans overraskelse da han finder ud af at han kan tale dansk med indvånerne i 10 ud af de 14 hytter det prangende resort kan bryste sig med. Samme mønster gentager sig på hans næste 2 besøg i de kommende måneder. Han taber underkæben helt ned på brystet da det thailandske personale i restauranten spørger: Hvad vil du spise i aften? på gebrokkent dansk Og her har hængekøjen gjort en herkulisk indsats bistået af sin hulde viv for at lære sig tilstrækkeligt thai til at tale med personalet der i parentes bemærket ikke just udmærkede sig med deres engelskkundskaber. Og nu taler de guhjælpemig dansk til ham Har i oplevet tilsvarede? mvh rinpoche |
|
|
Hep |
Lagt på d. 02/09-2008 19:43
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
haha det var da lidt ærgeligt at hans smørhul nu er overrendt ;o) Jeg havde selv en sjov oplevelse for ca 1½ år siden. Vi var på ferie i Thailand og hjemme for at besøge min kones familie i landsbyen. Der bor vel 2000 mennesker der og de engelsktalende kan vel tælles på to hænder. Anyways - en dag var der fest i templet om aftenen og vi gik selvfølgelig derned. Jeg gik rundt for mig selv da der kommer en ung thai fyr op til mig - smiler lidt og siger så "Hej jeg hedder xxxx - hvad hedder du?". Jeg blev lidt rundtosset og det viste sig at ham fyren her studerede dansk i Bangkok (ved desværre ikke hvor) så han kunne faktisk føre en helt fornuftig samtale. Han var helt vild med Danmark selvom han aldrig havde været der - I hans halskæden hang der en dansk fem-krone, som han havde fået af en dansker i Bangkok. Det var en skæg episode som jeg absolut ikke havde regnet med |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 02/09-2008 20:28
|
Hængekøjen er nu ikke ked af at der kommer mange danskere til hans smørhul. Der er som sagt kun 14 hytter så om de er danskere eller hvad det er jo lidt ligemeget. Pudsigt tilfælde Hep. Første gang jeg besøgte konens landsby var der en gammel dame der kom hen til mig. Hun havde hørt jeg var fra danmark. Ved ikke engang om hun var klar over hvad det var. Nå. Men hun viste mig et brev fra en af hendes døtre. Det var lidt spooky for hendes datter boede på Bornholm og der havde jeg boet 4 år! Kender du hende? Spurgte konen. Det gjorde jeg så heldigvis ikke det ville have været for langt ude mht dansk talende thailændere i Thailand. Der har jeg også nær gået i vandet. Det var på Phuket i restauranten på Little Mermaid i Kata. Et rigtigt danskersted. Der møder jeg en typisk sydthailænder. Rigtig mørklødet og robust bygget. Vi snakker lidt sammen da han pludselig spørger mig på rigtig sydsjællandsk: Du er da fra Danmark ik`? "Glup. Øh jow da". Det viste sig han var født og opvokset i Vordingborg og nu havde et resort på Koh Lanta. Man skal ikke skue hunden på hårene |
|
|
Jake |
Lagt på d. 02/09-2008 23:43
|
Øvet medlem Antal indlæg: 380 |
Jeg har oplevet, at skrædderne i Patong sagde, når de fandt ud af at jeg var fra DK: Billigere end Bilka.... |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 03/09-2008 00:35
|
hehe. Det er godt nok langt ude Og så har du iøvrigt også været på den ø jeg taler om kan jeg se på din avater |
|
|
cesse |
Lagt på d. 03/09-2008 01:02
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
Jeg sad i Chiang Mai på en lille bar der skulle sælges Et ungt Thai par sad og snakkede med den engelske ejer og pigen førte oret da det var hinde der kunne engelsk endda så godt at den engelske ejer spute om hun havde været i Europa det havde hun da blandandet i Danmark Så var det at jeg spute sådan let kækt om hun kunne snakke dansk hun slog straks om i et fejfrit københavnsk Det viste sig at hun havde boet 16 År med sin mor i danmark og var dansk statsborger Se der kan man jo bare se Hilsen Cesse |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 03/09-2008 08:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Jeg fik engang forvildet mig ind på en go-go bar i Chaeweng Koh Samui. Her var en dame, der vist var ansat til at tale med kunderne, og få dem til at bruge penge. Hun kom hen hvor jeg sad og begyndte at ævle løs om dit og dat. Da jeg sagde jeg kom fra DK så begyndte hun at forklare mig at hun kun arbejdede det pågældende sted midlertidigt Hun talte godt dansk og hvor var det bare en underlig oplevelse. En anden gang fik jeg et opkald fra en pige som jeg ikke kendte. Hun havde ringet forkert men vi talte lidt sammen, og hun fortalte, på dansk, at hun havde været au pair i DK...et eller andet sted nord for KBH. Hun fortalte også at hun nu arbejder i en bar i Soi 5 Pattaya. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 03/09-2008 09:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Sad i baren på på et hotel i Pattaya, sagde til en kammerat at vores servitrise virker rigtig sød og rar. Min kammerat sagde at jeg lige skulle klappe hesten. Et øjeblik efter henvendte hun sig på perfekt jysk, havde boet i kolding i mange år, og var igang med at lære Thaisproget (et af dem ). Iøvrigt var hun rigtig sød, fik desværre ikke hendes telefonnummer, hun kunne jo have undervist min kæreste Nee i Dansk. |
|
|
maik |
Lagt på d. 03/09-2008 16:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
Det er tilsyneladende ikke af ny dato, at der findes thaier, som taler dansk. Rejsebogsforfatteren mm Jørgen Bitsch beretter i bogen 'Hvorfor smiler Buddha' fra 1963 om Bangkoks havnekvarter: "En åben bil kører forbi med et par blonde nordiske matroser og et par cafe au lait-farvede siameserpiger. Pigerne synger 'skibet skal sejle i nat' på fejlfrit dansk. Det er glædespiger fra den del af havnen, hvor de skandinaviske både lægger til - ikke almindelige prostituerede, men de mest trofaste veninder, en sømand kan ønske sig. Når de har fundet en ven på et af skibene, holder de sig til ham de uger, skibet ligger i Bangkok, og forsvarer med næb og kløer deres førsteret, hvis en outsider skulle forsøge at snuppe deres 'mand' fra dem. Mellem disse glædespiger - hvoraf mange taler 'skandinavisk' - hersker der en meget streng moral..." Dette var tiden før Patpong, Pattaya mv. Maik |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 03/09-2008 17:50
|
På et tidspunkt opholdt vi os på Phi Phi Don en 3 ugers tid. Min kone begyndte at kede sig og fandt så ud af at der i en restaurant arbejdede en pige fra samme provins som hun kom fra. De begyndte at snakke meget sammen og inden jeg så mig om gik min kone til hånde i restauranten og tog imod bestillinger serverede etc. Ind kom den ene dag en dansk familie og bestilte mad. De var ikke just tilfredse med måltidet og sad indbyrdes og brokkede sig over dette og hint. Da min kone kom og fjernede servicen efter måltidet spurgte hun dem på dansk: "Kunne i lide maden?" Dødsstille .... og derefter var de ved at falde over deres egne ben for at berømme måltidet |
|
|
torben mustang |
Lagt på d. 15/09-2008 17:15
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 81 |
Jeg syntes denne side er blevet mærkelig, man skal jo kunne læse og skive Englesk for at være med her , men når man bliver gammel ?????? Det svar jeg kom med forsvant ????????????? Måske fordi jeg ikke kan det her.
Redigeret af torben mustang d. 15/09-2008 17:19 [mail][/mail]
|
|
|
Pop-rock |
Lagt på d. 15/09-2008 17:28
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 27 |
Jake skrev: Jeg har oplevet, at skrædderne i Patong sagde, når de fandt ud af at jeg var fra DK: Billigere end Bilka.... Det oplevede vi engang også at en skrædder gjorde i Hua Hin haha: - Where do you come from? - Denmark - Oh, Billegere end bilka xD haha |
|
|
gg |
Lagt på d. 15/09-2008 17:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 141 |
Pop-rock skrev: Jake skrev: Jeg har oplevet, at skrædderne i Patong sagde, når de fandt ud af at jeg var fra DK: Billigere end Bilka.... Det oplevede vi engang også at en skrædder gjorde i Hua Hin haha: - Where do you come from? - Denmark - Oh, Billegere end bilka xD haha ha ha, ham gik jeg også forbi i Hua Hin sidste år :-) |
|
Spring til debat: |