Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Er PAD's demonstrationer anti-demokratiske når de prøver at tvinge Thailands folkevalgte premierminister væk fra posten ? | ||||||||||||||||
|
Demonstrationer i Thailand
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 02/09-2008 11:52
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Nu med alle de demonstrationer og lukninger af lufthavne osv. som vi har set i Thailand i de sidste dage så kom jeg til at tænke på hvad holdningen er til de demonstrationer som PAD står bag. Derfor denne lille afstemning og debat. Thaksin fik de et eller andet sted tvunget væk fra posten som premierminister, og nu står Samak for tur. Kan demokratiet overhovedet overleve i et land hvis en mindre befolkningsgruppe sætter sig på tværs hver gang de ikke er tilfredse og får deres vilje til trods for et flertal af befolkningen i landet har valgt den de er imod ? Er det demokrati eller anarkisme ? Og hvad alternativer har et land som Thailand, hvis demokratiet ikke længere er gangbart. I mine øjne er der kun de realistiske muligheder at enten Kongen tager over eller militæret - muligvis i fællesskab. Men Kongen lever ikke evigt, og hvad sker der så.... Nu er jeg ikke ude efter en diskussion omkring om Thaksin/Samak er skyldige og værdige til posten som premierminister, men om det ikke er demokratiets fallit i Thailand vi er vidner til i disse dage når de demokratiske spilleregler gang på gang bliver tilsidesat. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 02/09-2008 12:32
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Det lader jo til at PAD der ikke har læst på lektien angående demokrati , heroppe omkring hvor jeg bor og de folk jeg færdes i blandt er der ikke ret stor forståelse/respekt for den måde at PAD prøver at tvinge noget ned over hovedet på andre mennesker...... Det kan jo være at regeringen den her gang får lov at sætte kritikerne på plads uden utidig indblanden...Sådan virker det da pt. ifølge nyhederne Claus |
|
|
Jesse James |
Lagt på d. 02/09-2008 12:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 166 |
Demokrati=flertal..Men det er ikke altid flertallet har ret.!
Hr Olsson
|
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 02/09-2008 13:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
det kan godt være de ikke har ret, men der er Stadigvæk ca. 52 % der HAR stemt på dem, det giver som jeg ser det p.t. 48 % dårlige tabere, jeg ved godt det ikke er alle 48 % der demonsterer men dem der er i Bangkok har åbentbart ikke fattet ideen bag demokrati og frie valg, men tror at fordi de er kede af det, kommer kongen og reder dem. Jeg er bestemt ikke tilhænger af den sidende PM men ret skal være ret, han kan jo ikke gøre for han bare ER dårlig, som Obama sagde i hans takketale, "jeg tror ikke at Mccain vil have det skal gå dårligt for USA, men han kan ikke SE det går dårligt !" Der findes andre måder at åbne øjnene på andre på, det gøres gennem information og politisk arbejde ikke ved vold og blokader, men det finder de vel ud af !!! |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 02/09-2008 13:33
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Jeg synes ikke man kan sige at disse demonstrationer er direkte antidemokratiske, og kan ikke sidestilles med f. eks. valgsvindel. Men når det så er sagt så vil jeg udtrykke min antisympati for den slags mindre end fredelige demonstrationer, som ikke hører hjemme i et demokratisk land. Måske tankegangen hernede kører i en anden rille end ægte demokratiske landes befolkninger. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/09-2008 14:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Har hoert at man koeber demonstranter for 500 baht per person og hvis een person kan hyre minimum 30 er der 100 baht i findeloen per person. Mad serveres ligeledes. Saa for en gennemsnit Thaier saa er det ikke en daarlig deal. |
|
|
Lagt på d. 02/09-2008 15:23
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Der har aldrig været demokrati i Thailand, som demokrati forstås normalt. Ca. 50 % er købt til at stemme på et bestemt parti, og 50 % er truet på deres job, hvis de ikke stemmer på et bestemt parti. |
|
|
Hep |
Lagt på d. 02/09-2008 15:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Rent politisk er Thailand stadigvæk en banan republik set med mine øjne. Langt hovedparten af Thai'erne (i hvert fald uden for Bangkok) interesserer sig ikke en meter for politik. Det eneste de intereserer sig for er om der er en økonomisk gulerod i vente. (f.eks da Thaksin betalte for stemmer i provinserne). I min kones landsby har alle dem som jeg har snakket med stemt på Thaksin, men samtlige af dem hader Thaksin. Hvis man spørger hvorfor de så stemte på ham får man svaret "fordi vi fik 500 bath"... Demonstrationerne nu i Bangkok er vel hvad man kan forvente. Nu har de jo haft det forholdsvist roligt i X antal måneder og så skal der ske noget. Reelt set er det jo også ligemeget hvem som danner regering, da det i sidste ende er militæret som bestemmer og bare laver et kup igen. Jeg elsker Thailand og jeg elsker thailændere (i hvert fald de fleste af dem), men rent politisk, forfatningsmæssigt, juridisk med mere er de mindst 200 år længere tilbage end os andre. |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 02/09-2008 15:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 815 |
Demokrati i Thailand Har hele tiden sagt at det går da udemærket nu så længe den gode Konge er i live, men når han dør, så kan vi begynde at tale om en Bananrepublik.. Har også hørt om at Mr. Thaksin købte sine stemmer, i min kones landsby har de ikke hørt om det, men derimod så de at lægebesøg kunne man betale sig fra, en landsby Foundation blev oprettet så beboerne kun få bankrente lån, så de ikke skulle låne at lånehajerne til 10-15% pr måned samt andre goder. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 02/09-2008 19:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Thaksin købte stemmer? Surprise. Det er en stolt thai tradition. Det har de dæleme allesammen gjort. Og Thaksin indførte det der er kendt som et 30 baht health scheme. Det var noget de ubemidlede kunne bruge til noget. |
|
|
Hep |
Lagt på d. 02/09-2008 19:37
|
rinpoche skrev: Thaksin købte stemmer? Surprise. Det er en stolt thai tradition. Det har de dæleme allesammen gjort. Og Thaksin indførte det der er kendt som et 30 baht health scheme. Det var noget de ubemidlede kunne bruge til noget. hehe det er selvfølgelig rigtigt nok ;o) Har du nogen sinde været inde på et af de her hospitaler med 30 bath health scheme? Det er fandme en skræmmende oplevelse.. Det kan godt være at det kun koster 30 bath, men chancen for at overleve må være lille ;o) |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 02/09-2008 20:14
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Ja, selvfølgelig er al tvang og demonstration, antidemokratisk!!!!
Redigeret af FCKdk d. 02/09-2008 20:14 __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 02/09-2008 20:18
|
Hep skrev: rinpoche skrev: Thaksin købte stemmer? Surprise. Det er en stolt thai tradition. Det har de dæleme allesammen gjort. Og Thaksin indførte det der er kendt som et 30 baht health scheme. Det var noget de ubemidlede kunne bruge til noget. hehe det er selvfølgelig rigtigt nok ;o) Har du nogen sinde været inde på et af de her hospitaler med 30 bath health scheme? Det er fandme en skræmmende oplevelse.. Det kan godt være at det kun koster 30 bath, men chancen for at overleve må være lille ;o) Ja ja man skal sgu høre meget.... Så det vil sige at mange af de helt fattige ligger på vippen til at dø, hver gang de går til de læger hvor de kun skal betale 30bath?????????? |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 02/09-2008 20:33
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
FCKdk skrev: Ja, selvfølgelig er al tvang og demonstration, antidemokratisk!!!! Tja retten til at demonstere er en del af demokratiet, ytringsfriheden helt nøjagtigt - vil jeg mene. Så selvfølgelig skal man have ret til at forsamle sig og give udtryk for sine meninger. Problemet begynder i mine øjne der hvor man begynder at lukke infrastrukturen og besætte regeringsbygninger og så videre i den dur som vi har set det med PAD's demonstrationer. Så er det jo fordi man vil have sin vilje uanset om der er et flertal som mener noget andet og så er tingene på vej hen i en retning hvor demokratiet er i fare uanset hvor skrøbeligt det i forvejen er. Redigeret af Webmaster d. 02/09-2008 20:39 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 02/09-2008 20:45
|
Ja 100% rigtigt...Sondhi Limthongkul og resten af hans slæng giver sgu ikke op før de har fået deres vijle. |
|
|
Hep |
Lagt på d. 02/09-2008 22:12
|
Big-Viking skrev: Ja ja man skal sgu høre meget.... Så det vil sige at mange af de helt fattige ligger på vippen til at dø, hver gang de går til de læger hvor de kun skal betale 30bath?????????? Det kommer vel an på hvad man skal have fixet. Lad mig sige det sådan her. Efter at jeg så det hospital som ligger nærmest min kones landsby gjorde jeg det klart for dem at jeg hellere ville dø på vejen til et ordentligt hospital i Khorat end risikere at blive opereret der.. Et par eksempler: 1) Vi besøgte min kones fars bror. Han havde fået en eller anden forfærdelig betændelse i sin fod så den var svulmet op til 5 gange normal størrelse og der væltede betændelse ud af sprækker i foden. Han lå inde på en "stue" stuvet sammen med ca. 20 andre patienter. I sengen ved siden af ham lå en mor med sin nyfødte baby - umiddelbart vil jeg mene at det ikke er et miljø som en nyfødt skal befinde sig i, men hvad ved jeg. De andre patienter var ramt af alskens slags sygdomme nogle værre end andre. Der var dog flere, som efter min mening, lå på dødens rand og deres sengetøj var plastret ind i afføring og blod de havde hostet op. Rundt omkring på forskellige borde eller aflægningspladser lå der brugte kanyler og brugt gaze. 2) Min kones mor havde fået nogle problemer med hænderne. Desværre kan jeg ikke sige hvad det var fordi vi kan ikke finde det i nogen ordbog på thai eller dansk. Anyways hun gik på det her 30 bath hospital for at få det fixet. De ville operere begge hænder på samme tid (hvilket jo er idioti da man så ikke kan lave noget) men heldigvis stod hun fast og fik kun opereret den ene. Resultatet er at hun slet ikke kan bruge hånden mere og at den nu gør ondt konstant. Da vi hørte det sendte vi hende til St. Mary's hospital i Khorat men de kunne desværre ikke gøre noget ved det. De kunne dog operere den anden hånd til en pris af 6000 bath. Det har de gjort og den har det fint nu. Udtalelsen om at der er flere der dør af disse 30 baths hospitaler end der kommer ud igen er i øvrigt noget som høres konstant i landsbyen. |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 02/09-2008 23:10
|
Nu vil jeg ikke sige at det er et disideret hospital, men kun en landsby læge. Min egen svigerfamilie har brugt og bruger stadig det og de er godt tilfredse. Citat: Udtalelsen om at der er flere der dør af disse 30 baths hospitaler end der kommer ud igen er i øvrigt noget som høres konstant i landsbyen... Desværre jeg tror ikke på det. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 02/09-2008 23:13
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Lad mig sige det sådan her. Efter at jeg så det hospital som ligger nærmest min kones landsby gjorde jeg det klart for dem at jeg hellere ville dø på vejen til et ordentligt hospital i Khorat end risikere at blive opereret der.. Det forstår jeg så udmærket men det er jo en tænkt situation. Du har din rejseforsikring. De forhold du skitserer lyder langt fra optimale (for at sige det mildt) Men tænk på hvorledes forholdene var førhen inden introduceringen af denne plan. Der fik man lov til at gældsætte sig for at få den selvsamme behandling. Det indlysende problem med denne plan er at den ikke er bæredygtig rent financielt. De offentlige Hospitaler kører med underskud. Mangler tekniske hjælpemidler bemanding osv. Det er i lighed med Dk ulige mere interessant at arbejde på private hospitaler der har en hel anden funding. Trist at høre om din families erfaringer Hep. Men som sagt tidligere skulle de betale dyrt for at få den selvsamme behandling på de selvsamme steder. mvh |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 03/09-2008 00:01
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Jeg har været inde på nogle af disse 30 baths hospitaler. Sidste gang var det min kones veninde der var på et , hun lå med et brækket ben , jeg kunne simpelhen ikke klare det . Der var 30 patienter derinde og de lå stuvet sammen med diverse syge. Det endte med at vi fik hende flyttet til et godt hopital , da jeg heller ikke skulle risikere at konen ,børnene eller blev syge af at skulle besøge. Det var noget af det værste jeg nogensinde havde set ang hospitaler. Så er det ligefør jeg hellere ville ligge på gaden. Michael B Kristensen
|
|
|
John |
Lagt på d. 03/09-2008 07:12
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Hmmm lidt væk fra emnet Der er åbenbart stor forskel på disse hospitaler. Min pap datter har lige født (ukompliseret fødsel) på et 30 baths hospital i PhonPhisai. Enestue de første to dage, derefter 2 dage på 10 sengsstue udelukkende med kvinder der havde født. Har tidligere været med min svigerfar på hospitalet i BanDung (30 bath) fine forhold, indlagt 2 dage på stue med 5 senge. Redigeret af John d. 03/09-2008 07:13 john@dansk-thai.dk
|
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |