Se indlæg
 Udskriv debat
om at flytte til Thailand.
Kent26
Synes det er nogle underlige opdelinger.
Phuket er OGSÅ Thailand.
Las Vegas er OGSÅ USA.
Bornholm er OGSÅ Danmark.

Hvad er det "sande USA"? Eller det "sande Thailand"?

Ulrich som startede tråden er faldet for Phuket - fred da være med det, men nej - straks skal nogle fortælle ham at det bestemt ikke er Thailand.

For det "rigtige" Thailand - det findes i nord-øst - helst så langt ude på bøh-landet som muligt..

Vil så som mit sidste indlæg i denne tråd ønske Ulrich al mulig held og lykke, hvis han flytter derned permanent - er sikker på du ikke vil fortryde det.

Og ja, Ulrich - du kan sagtens klare dig for de penge - kender et engelsk par, som har næsten samme beløb til sammen - klarer sig fint.
De 300K kan være en slags forsikring - back up.
Redigeret af Kent26 d. 16/08-2008 17:54

Conrad
Hej,

Det var da en værre usaglig smøre om at flytte til Phuket som mange af indlæggene i denne tråd disker op med.

Til Ulrich55 følgende:

Jeg har nu boet på Phuket i 2 år (det meste af tiden) og har tidligere været på ferie her og andre steder i Thailand i længere perioder.

Phuket blev mit valg, bla. fordi her er der dejligt varmt året rundt, men ikke for varmt, god infrastruktur med hospitaler, indkøb, fornøjelser mm. og selvfølgelig også dejlige strande.

Jeg flyttede hertil da jeg blev 60 og er nu selvpensionist, dvs jeg får ikke noget fra det offentlige i DK.

Jeg har også 50.00 thai bath til forbrug om måneden, men derudover bruger jeg ca. 100.000 thai bath pr. år til en sygeforsikring, når man bor i Thailand kan man jo ikke bare tage til doktoren eller på hospitalet i DK og hvis man ikke har en sygeforsikring her, så er det ikke rart at blive syg Angry

Et lille thai style rækkehus kan lejes for 3.000 bath pr måned, så er der stue, soveværelse, bad og lille køkken udenfor, man kan også leje små huse fra 8-10.000 bath og opad.

Der er masser af spisesteder hvor den daglige føde ikke koster meget.

Jeg har bil og motorcykel, men du kan fint klare dig med en motorcykel og sådan en koster mellem ca. 35-55.000 bath som ny, afhængig om du vil have en uden eller med automatgear, men pas på, der er mange MC uheld her og flere med dødelig udgang hver uge.

Hvis du vil følge lidt med i livet her, så se: www.phuketgazette...

Jeg bor ca. midt på Phuket, 6 km til Surin og Bang Tao beaches og det er stort set som at bo ude på landet mange andre steder i Thailand, men der er ikke så langt til alt hvad man har brug for, som ude på landet i "det rigtige Thailand".

Så kom bare til Phuket og prøv det først, hvor jeg bor er der ikke mange udlændinge og jeg har stadig tilgode at møde den første dansker her i området.

Jeg startede med et 2 måneders visa og fik siden et års "retirement extension of stay" og det kan man få fra man er 50 år og har 65.000 i månedlig indkomst eller 800.000 i banken 3 måneder før man søger eller en kombinaton af disse, der er dansk konsul på Phuket der kan udfærdige pensionsbrevet til at give til Immigration ved ansøgningen.

Hvis der er noget specielt du gerne vil vide om Phuket og det at leve her, så send mig en PM.

Venlig hilsen
Conrad

Payanak
Hvis der er noget specielt du gerne vil vide om Phuket og det at leve her, så send mig en PM.

Det kan da udemærket skrives i denne tråd!

claus31130
Kent26 skrev bla.
Hvad er det "sande USA"? Eller det "sande Thailand"?

....Det "sande" billede af et land,det være sig thailand eller hvilket som helst andet land......finder man ikke på turist steder,der er tingene jo netop lavet for at sælge varen til turister.....det er selvfølgelig som du skriver osse en del af de respektive lande....
Jeg er kommet lidt rundt i mit arbejde som søkok,der har jeg i mange lande både været på turist steder,og så i andre havne byer hvor der ikke har været skyggen af turisme,jeg synes godt nok der er stor forskel...
Her i Thailand synes jeg osse der er stor forskel på turist steder og så byer inde/oppe/nede i landet....

Selvfølgelig kan man ikke sige at det ene frem for det andet er det bedste sted at bo,det er jo noget der bliver afgjort hvad man føler for....
Det "sande" thailand er ikke turist stederne...... selvfølgelig er der da osse noget der hedder arbejde og hverdag der,men det er ligesom..."internationaliseret" .....
Ikke at jeg har noget imod at folk der lever og ånder for turist stederne
Det er deres valg,ligesom det er mit at bo heroppe i det ludfattige nord....
Jeg ønsker da osse ulrich alt muligt held og lykke med hans nye liv i thailand.....
Og hvis det er Phuket han er faldet for,er det jo da der han skal bo
GrinGrin

Claus
Redigeret af claus31130 d. 16/08-2008 18:31

http://www.cs-web.in.th/
huratho
Hej
Jeg kan kun give Claus ret og jeg ønsker også Ulrich god vind her i Thailand.
Til slut vil jeg spørge, hvad forståes ved ludfattig?
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Fifidong
"Her har i mig tilbage"...!!!Grin

Phuket ER en herlig ø, og man kan da sagtens - som Conrad (flot, venligt og balanceret indlæg, tak, det ku' flere lære noget af, Suk bl.a.!) - leve stille og roligt der, på samme måde som i Nong Khai, Buriram, Roi Et osv.

Problemet er nok bare at de der er flyttet laaangt ud i provinsen ikke ku' styre deres tendenser til det søde liv i baren og med skiftende damer der fra, eller måske p.g.a. deres "farang-temperament", og dertil hørende dårlige manerer, samt økonomi, helbred, for meget sprut (lever, hjerte m.m.), har set sig nødsaget til at forlade øen.
Eller måske har de fået et vink med en vognstang fra den lokale mafia-boss om at skrubbe af! Jeg mener: Hvor mange thai'er gider egentlig at se flere overtussede, alkoholiserede farang-tabere, mange af dem ovenikøbet belæsset med buddistiske amuletter, optræde på slap line med sprut, damer og "big bikes"??

Kig på de billeder Suk udstiller via sit photobucket-link, vor herre bevar mig vel. Den grimrian af en tusset englænder (og suk himself..)ku' vi godt ha' undværet!

Men det der undrer mig uendeligt er at nævnte suk åbenbart får lov at styre biksen her, med hadske udfald mod indlæg der IKKE lige passer ind i hans snævre og indskrænkede verdensbillede. Samtidig forsvares han af flere medlemmer (fanklubben)... Det fatter jeg ikke en hujende fis af. Men det er måske meget dansk, selv en Jønke er noget nær en helt i Danmark, mystisk...

Fifidong
Redigeret af Fifidong d. 16/08-2008 18:54

Fifi du starter jo selv med at svine suk til i det indlæg d.16-08-kl.1216
om suk er hjernedød ved jeg ikke så meget kender jeg ham ikke men i kan tage hinanden i hånden og se hvem der har flest hjerneceller

lindy

golfer
Hvorfor sådan en stor diskussion om hvad der er det "sande" Thailand. Det vigtigste er vel at man er glad for at bo der hvor man bor.

Jeg kunne aldrig finde på at bo på landet langt væk fra alting. Jeg vil bo i områder hvor jeg også kan tale Engelsk og Tysk en gang imellem og spise og handle internationale produkter. Det koster naturligvis ekstra da man "kæmper" om pladsen med andre købedygtige.

Jeg møder mange som bor på landet fordi det er "det sande Thailand" og det taler de så om i 5 minutter hvorefter de bruger timevis på at tale om hvor dyrt det er i Pattaya og Phuket. Det virker nu mere som om de bor på landet af økonomiske årsager. Når man så samtidig opdager at de stort set ikke taler Thai (udover de ca. 100 ord man lærer første gang man besøger Thailand) ja så fatter man ikke hvad de får tiden til at gå med - de kan jo ikke engang kommunikere ordentligt med familie og naboer.

Men okay, har man "kun" pensionen fra DK, så er det sikkert ikke voldsomt spændende at bo i turistområderne. Men det bør vel ikke få folk til at kritisere dem som har lidt mere og derfor kan bo godt i turisområderne (de internationale områder).

Jeg kan da sagtens forstå at folk ikke ønsker at bo i Pattaya og se deres børn vokse op med sexindustrien som nabo, men omvendt forstår jeg også godt folk som gerne vil sætte deres børn i en international skole og det er altså svært når man bor på landet.

Det er smag og behag hvad folk bør vælge, men ofte økonomien som afgør det - som jeg ser det.

rinpoche
Suk skrev:
Phuket er flot...ja, men den er sq da ogsaa lige til at lukke op at skide i.....

Har selv boet der i 1/12 aar..alt er dyrt og der er masser af platugler.

...

Og det tog 1½ år at finde ud af det? hmmm...

Lyder som et klassisk tilfælde af projektion.

Webmaster
Kære Fifidong og Suk,

Helt ærligt hvad er det for en måde at I begge tiltaler hinanden på. Hvis I kigger tilbage i tråden, så må I da begge kunne se at det er fuldstændigt unødvendigt at lukke sådan en gang ævl ud.

Jeg er ligeglad med hvem der begyndte og hvem der fortsatte. Sådan noget skal hverken startes eller fortsættes her på siden. Jeg er fuldstændig overbevist om at I begge kender til reglementet og grundtrækkene i det.

Det der er allerværste ved det hele er sgu' at alle andre herinde skal overvære jeres stridigheder. Jeg håber I lige vil tænke over at det måske var mindre smart med den opførelse, så vi alle slipper for det fremover ellers må det løses på anden måde.

Jeg ser mig helst frabedt for kommentare til dette indlæg. Og lad os så komme tilbage til den oprindelige emne i tråden og glemme alt om det her.

Tak
- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Suk Rak Ning
Fifidong skrev:

Kig på de billeder Suk udstiller via sit photobucket-link, vor herre bevar mig vel. Den grimrian af en tusset englænder (og suk himself..)ku' vi godt ha' undværet!

Fifidong

Fifidong.

For at tage hensyn til dine sarte oejne, har jeg nu fjernet det modbydlige link til mit fotoalbum.......

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Picture009.jpg

GrinGrinGrinGrinGrinGrin

Rin. skrev

[i]Og det tog 1½ år at finde ud af det? hmmm...

Lyder som et klassisk tilfælde af projektion.[/
i]

Atter et guldkorn fra dig og din loeftede pegefinger, var det ikke noget for dig at blive Adm. isaa fald, vil jeg haabe at du vi skrivet et sprog alle forstaar....pidestalen bli'r ikke hoejere at at slynge om sig med fremmedord....

Naa men det handlede vist om Phuket, som fasboende syntes jeg at oeen er for turistplaget.

TAK
Redigeret af Suk Rak Ning d. 17/08-2008 00:36
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

For lige at komme tilbage til tråden.

Ulrich, een ting du skal være opmærksom på, jeg ser du bor i KBH, er hvor du får dine ting opbevaret. Vi solgte lejlighed i august 2003 og fik alt opbevaret hos Bryde & Sønner, som jeg kendte den gang via mit job, som en hæderlig samarbejdspartner

Jeg havde hele min bogsamling og en masse andre personlige ting jeg nødig ville undvære hvis jeg besluttede mig for at flytte hjem igen.

Allerede i efteråret 2003 valgte vi at købe hus her i Pattaya. Her var jeg faldet til, her var alt det som jeg nyder, ved en storby. har boet på "landet" hele min barndom, så kan slet ikke trives uden det daglige pust af "internationalitet" som findes her. Når jeg så vil have "hvilet ørerne" så tager vi op i landsbyen, 950 km væk fra alting. 4-5 dage, så er stilheden for overvældende og jeg må hjem igen.

Nåh det var et sidespring. Opbevaring! I 2004 fik jeg så Bryde & Sønner til at give tilbud på at pakke og forsende til Thailand. Det kostede blod, sved og et utal af mails før jeg fik nogen respons. Mere end 3 mdr. før de fik taget sig sammen til at pakke. De valgte så, uden min viden, det dyreste transportfirma i hele verden - Santa Fe - til at forestå transport, fortoldning og handling her i landet.

Det tilbud jeg havde fået på små 20.000 Dkk løb, da alt var betalt, op i små 400.000 Baht. Den gang var kursen et stykke under 5. Alene afgift til Thailand 7 + 7%. Man skal være opmærksom på at en af reglerne for toldfri indførsel af gods er at det skal ske inden for de første 6 mdr. af den permanente flytning, og at der ikke er antikviteter. Der er flere små fælder i disse regler, jeg har desværre ikke disse papirer mere ellers kunne jeg have sendt dem, men husker at der fandtes en hjemme side hvor man kunne læse dem.

Jeg måtte lave alenlange lister med alt pindet ud til små detaljer, ikke titler på hver bog, men antal bøger i hver kasse. Hvert enkelt item i en kasse fik et nummer. Alt skulle værdisættes, så det var bare med at finde den regnemaskine frem der kunne skrive de laveste tal, der skulle opgives årstal på de enkelte dele. Jeg fik at vide at hvis de lavede stikprøve og det ikke stemte blev hele containeren inddraget og ville tilfalde den Thailandske stat. Alt i alt betalte jeg 73.000 Baht i skat og afgifter og 67.000 Baht for handling og transport fra Lam Sabang til Pattaya.

Så for at gøre det helt klart, brug aldrig Bryde og Sønner, de er slet ikke klædt på til at handle sådan en international opgave. Forhør dig omkring og find bedre alternativ!

I dag, nåh nej den 29. er det så 5 år siden vi drog af sted permanent. Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund. Jeg har alle mine gamle minder, min historie, omkring mig i dagligdagen, når jeg ikke sidder og klaprer min livshistorie ned, så læser jeg, hører musik, kører til stranden eller rundt og ser på nedblæste reklamestkilte eller det nybyggede hotel eller alle de andre ting der sker og ændre sig her i byen fra dag til dag. Eller over på et af de efterhånden mange antikvariater der findes i byen og snuser. Ikke en dag i Pattaya er som dagen før - hvis man selv vil altså. Desværre har jeg ikke "mine" elefanter mere, men det er en helt anden historie.

Hvor jeg vil hen med alt dette? Jo såmænd, hvis du ikke på forhånd har gjort dig klart hvad du vil med dit liv herude, ender du meget hurtigt "i dårligt selskab". Dermed mener jeg, alt det ævl og bævl (mundhuggeri) som udslynges her på sitet ind imellemog de tilsvarende, er lige nøjagtig det du får at høre hvis du sidder på danskerstederne. Pis og pladder, de selvsamme ord som du hører på den lokale bodega hjemme i gamle Danmark. Og så er det jeg mener, så kan man sku lige så godt blive hjemme og spare de dyre penge på at flytte.

Er du derimod opsat på at lære sproget, kulturen, menneskene bag kulturen, ja så får du en oplevelse som ikke findes noget andet sted. Her er så mange muligheder for at gøre sin dagligdag aktiv.

Og vigtigst af alt, smilet og venligheden som omgiver dig, hvis du vel at mærke selv smiler og er imødekommende. Hvor nødig jeg end vil, så må jeg give Fififjongong ret i, at er der noget Thaier er trætte af, så er det højtråbende, drukne faranger der ikke kan opføre sig. Og endnu værre en farang der praler med alt sin vestlige viden uden at have noget at have den i.

Er der noget thaier finder frastødende så er det disse faranger der møder op i badebukser eller små shorts, pigerne i bikini, på en bar, i gadebilledet, på en restaurant eller bare ovre på markedet. En stor svedig, oppustet mand med en bar overkrop, gnidende sig op af dig i trængslen er sku da noget af det mest ulækre på denne jord. Men de tror selv de er verden svar på Rambo. Thaier taber enhver respekt for vedkommende, men det går slet ikke op for disse. Når man hører hvad de små thaipiger taler om bag deres ryg - åh hvor frydefuldt at lytte til!

Så Ulrich - og alle jer andre der overvejer at tage det sidste skridt. Bare klem på. En verden af skønhed venter jer.

Pas på jer selv derude, verden kan være en grum ting!

En Skeptiker der altid prøver at være positiv, selv om det ind i mellem kan være nok så svært.

Fifidong
Rin. skrev

Og det tog 1½ år at finde ud af det? hmmm...

Lyder som et klassisk tilfælde af projektion.

Suk skrev:
Atter et guldkorn fra dig og din loeftede pegefinger, var det ikke noget for dig at blive Adm. isaa fald, vil jeg haabe at du vi skrivet et sprog alle forstaar....pidestalen bli'r ikke hoejere at at slynge om sig med fremmedord....

Jamen, hvis den var for avanceret, kan jeg da hjælpe dig.

At projicere: (iflg. C.G.Jung) Egenskaber, både negative og positive, i ens egen psyke/bevidsthed man ikke ønsker at vedkende sig, PROJICERES ud i andre mennesker og omgivelser. Kaldes også at man ikke vil vedkende sig sin "skygge". Læs H.C. Andersen om Skyggen. Hvad kan vi så alle sammen lære af det? Jo, ingen er uskyldige (selv ikke FifidongShock) - vi er i samme båd allesammen, herligt ikke??

Eller som børn siger: "Det man siger, er man selv"!

Konklusion: Har man travlt med at kritisere alt og alle, var det måske en ide for en sjælden gangs skyld at glo indad, hvis det da er muligt, og finde sine egne fejl først...

1½ er længe om at finde ud af at Phuket ikke er stedet, der må ligge noget begravet i "skyggen" mon ikke?Grin

- og tilbage til tråden: Thailand og Phuket er skønt, men jeg sætter mere og mere pris på Bangkok-forstaden jeg bor i.

Kan gå i månedsvis uden at møde een eneste landsmandGrin

Fififjongdong Smile
Redigeret af Fifidong d. 17/08-2008 08:25

Suk Rak Ning
Slettet.........af undertegnede !!!
Redigeret af Suk Rak Ning d. 17/08-2008 08:39
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Skeptikeren skrev

Hvor jeg vil hen med alt dette? Jo såmænd, hvis du ikke på forhånd har gjort dig klart hvad du vil med dit liv herude, ender du meget hurtigt "i dårligt selskab". Dermed mener jeg, alt det ævl og bævl (mundhuggeri) som udslynges her på sitet ind imellemog de tilsvarende, er lige nøjagtig det du får at høre hvis du sidder på danskerstederne. Pis og pladder, de selvsamme ord som du hører på den lokale bodega hjemme i gamle Danmark. Og så er det jeg mener, så kan man sku lige så godt blive hjemme og spare de dyre penge på at flytte.

Ja skep hvor har du så ret, det er også en af grundende til jeg ikke gider komme på chr 4 og alle de andre danske steder. Ok når man møder folk enkeltvis så synes jeg nu det er hyggeligt, men hold da op når der er en hel flok øldrikkende danskere så føler man sig godt nok flov.

mit råd vil være at ta derud 6 måneder ad gangen over et par år, og se om det nu også er det man vil.
jeg flyttede til Pattaya med min thailanske kone i 1990 efter at have solgt min forretning i udlandet, og var på det tidspunkt 40 år, og gik derfor fra et meget aktivt liv, til at lave absolut ingenting. Lige så stille begyndte jeg at leve mit liv på div. danske barer og lignene, med det resultat at jeg begyndte at leve mere og mere om natten. efter knap to år besluttede jeg sammen med konen at rejse til danmark. det har jeg aldrig fortrudt jeg har ikke karakter til at leve fast i thailand, uden noget at rive i.
jeg kan da også efterfølgende tælle mere end 15 der har stillet træskoene i thailand, ganske enkelt af TB. tobak og bajere

jeg har lagt mærke til at der er nogen her på siden, som kommer godt efter det og det er dem som holder afstand til barerne og måske forsøger at starte anden forretning, som kan gi inhold i dagen

at leve livet på barerne i thailand år ind og år ud, er nok den korteste vej til graven (eller blive brændt og smidt i havet, ovre ved ko larn ud for pattaya) Sad

Ulrich55
Jeg takker selvfølgelig for alle indlæg, og kan godt forstå der er krig i verden, så længe en side som denne ikke kan fungere uden, at i skal pisse på hinanden...men Phuket er hvad jeg har oplevet før, og det var Thailand for mig...Nogle danskere mener måske ikke at københavn er danmark o.vs.v...Nu til mit spørgsmål om visarun, fpr jeg vil og skal i første omgang til Phuket 1 januar, og vil gerne blive så længe som muligt....H´vis jeg får et turist visa, på 2 mdt, hvor mange visa run kan jeg så tage...?? all the best Ulrich55
Ulrich

JCL
Jeg har boet lidt hist og pist, Bangkok, Chiangmai og Phuket, og også på landet, i det der betegnes som det rigtige Thailand.
Det er noget ensomt derude, må jeg sige, når alle ved hvem "farangen" er, og også ved alt om hans seneste eskapader.

Røvekedeligt, hvis jeg må være så fri.

Forrige år var jeg i Pattaya, der var der ikke kedeligt, i begyndelsen, men så indsneg sig en fornemmelse af at være en del af en malkeko der skulle malkes for de sidste rester, inden den blev sat på flyet hjem til hvor den nu hørte hjemme.

Jeg har boet i slummen i Soi Saengsuk, Bangkok,og der gik man kun nødigt alene hjem , uden et Baseball bat i baglommen.

Men jeg har også boet pænere steder i Bangkok, bla. husker jeg et sted vi boede da min kone studerede til Advokat, et pyttelille sted hvor der nøjagtigt var plads til et nyforelsket par, der ikke var omforfattet af den danske 24 års regel, og tak for det Pia.

I december skal jeg til Nakhon Sawan, da jeg har mødt en sød pige der har fået øje på onkel Jørgens eventuelle fortrin, tiden vil vise om hun har ret.
Eller om kokadaveret bliver sat på flyet hjem igen, til stor fortrydelse for den svenske stat, der forsøger at holde landet som et nogenlunde rent sted for den omsiggripende invasion fra de gamle koloniers retmæssige ejermænd.

Sådan kan det gå, når man ikke passer på.

Hvad jeg iøvrigt skal huske , inden flyet letter.

claus31130
Ulrich55 skrev bla.
H´vis jeg får et turist visa, på 2 mdt, hvor mange visa run kan jeg så tage...??

Hej Ulrich..Hvis du får et turistvisa på 2 mdr (60 dage),den kan du så få forlænget på immigrations kontor med 30 dage,så du ialt får 90 dage på det visa,så kan du lave visarun 3 gange altså max 90 dage inden du skal på en ambassade/konsulat og lave et visa igen...
I danmark er konsulatet i hvide sande hvis det sted man får den bedste service

Claus

http://www.cs-web.in.th/
Ulrich55
hvor finder jeg et sådan kontor i Phuket...
Ulrich

Spring til debat: