Se indlæg
 Udskriv debat
Nordens rose
amazing
Ganske rigtigt, Ebeth, mht. flyene over Ban Wangtan, men det vænner man sig nu til (mærkeligt nok), og de flyver meget begrænset om aftenen og slet ikke om natten normalt.
Men en lille skavank ved CM er ganske rigtigt lufthavnens helt tåbelige placering så tæt på byens centrum.
Rismarkerne er netop nu ved at blive tilplantet - yderligere en vægtig grund til at besøge nordthailand her i sommer for Thailandsrejsende - et gudesyn.

vh Peter
Email: psoegaard@hotmail.com
Website: [url]www.amazingchiangmai.dk[/url]

www.amazingchiangmai.dk
Suk Rak Ning
Tvivler nu paa at jeg kunne vaenne mig til fly-stoej, jeg ville ikke engang gi' det et forsoeg, tror at den slags stoej kan gi' en form for stress...

Nae, gi' mig fred og ro, det har jeg her hvor jeg bor nu, det eneste jeg kan hoere, det er fuglene og de forskellige insekter der spiller lidt soed musik i ny og nae, og det gi'r bestemt ikke stress..........Wink
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

huratho
Hej
Nu har jeg boet i CM mange år. Fly høre jeg ALDRIG, selvom de flyver lige hen over os, men derimod høre jeg når der er hunde som gør.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

amazing
Hej Suk

Har aldrig været i Nong Khai. Det er sikkert helt vildt fredfuldt og mindre stressende end i Chiang Mai, men så har vi nok en del i CM, som I ikke har i Nong Khai. Sådan er verden forslelligt indrettet, og heldigvis skal vi ikke bytte lige nu.
Jeg prøver helt ærligt med min tråd at lokke folk til Chiang Mai, hvor vi trods lidt oversvømmelser i ny og næ, lidt luftforurening i afbrændingssæsonen og nogle nærgående fly fra en nærliggende lufthavn alligevel har en hulens masse at byde på.
Imorgen regner jeg med at starte en tråd, som alene fokuserer på de positive sider af Chiang Mai.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Selv om jeg har været medlem af Dansk-Thai Website siden februar, så er dette min første selvkomponerede tråd.
Jeg er ret imponeret over at have haft over 800 besøgende på tråden på omkring en uge, men jeg kan godt se, at tråden nu er ved at ebbe ud. De fleste tråde har formentlig en begrænset levetid og kan ikke holdes kunstigt i live uden at der tilføres noget nyt.
Men det mest positive fra min synsvinkel, som der er kommet ud af det, er at jeg har fundet ud af, at der er mindst 2 - 3 danskere, bosat i Chiang Mai, som også bruger siden regelmæssigt. Og mindst en af dem forventer jeg at møde snarligt.
Jeg har nu boet i Chiang Mai i 2 ½ år uden at møde her fastboende danskere, så det er et ganske rart og hyggeligt outcome.
I aften går jeg på med krum hals og komponerer en ny tråd.
So long, so good.

Vh Peter Cool

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Fremfor at lave en ny tråd om emnet "Buddhist Lent", så vælger jeg lige at genoptage en hendøende tråd for en stund for at se om emnet skulle have nogen interesse.
Buddhist Lent, den buddhistiske fasteperiode starter idag overalt i Thailand. I de næste 3 måneder bliver de orangeklædte munke i deres templer og fordyber sig i studiet af buddhismen og meditation. Mange nye munke, helt unge drenge, men også ældre mænd, har forladt deres familie for i en periode at fordybe sig i buddhismen. Det kan man gøre i kortere eller længere perioder afhængig af lyst og behov.
Man kan læse meget mere om Buddhist Lent i en artikel i Chiang Mai Mail, som kan findes på adressen [url]www.chiangmai-mail.com[/url]

For os almindelige farangere betyder dagen, at munkene stort set forsvinder fra gadebilledet i en periode, lidt trist, men et meget forståeligt og sympatisk træk ved den buddhistiske filosofi og religion.
Normalt er munkene særdeles synlige i Chiang Mai og omegn, men hvis I skulle savne munkene i en tid, så er forklaringen altså "Buddhist Lent". Dette mest henvendt til turister, som undrer sig over munkenes fravær. Alle fastboende danskere ved det selvfølgelig i forvejen.

vh Peter
Redigeret af amazing d. 18/07-2008 02:54

www.amazingchiangmai.dk
Cxxxxsxxr
Munkene faster ikke i perioden. Faktisk er betegnelsen "Buddhistisk Lent" et sprogligt misfoster. "Lent" er den engelske betegnelse for kristendommens 40 dages faste-periode fra fastelavn til Påske. Buddhisterne går ikke til den slags ekstreme yderligheder.

Det er heller ikke særligt svært at finde munke i Chiang Mai perioden. Det vrimler med templer i Chiang Mai og templerne vrimler med munke. Faktisk er antallet af munke mangedoblet i perioden for, som amazing skriver, mange Thaier ordinerer som munk for nogle uger, 1 måned, 3 måneder.

Templerne er ligeså åbne som resten af året og faktisk mere livlige end ellers. Det billede man får ved at læse de sædvanlige 10-12 linier i turistbrochurer og touristsites er lidt overromantiseret. Man behøver skam ikke at være nervøs for at templerne er kedelige i perioden fordi alle munkene sidder i dyb meditation eller andægtigt bøjet over de hellige tekster. Selvfølgelig er mange munke seriøse, og opholder sig i afsondrethed det meste af dagen, men for mange andre har khao pansa mere præg af en selskabelig sammenkomst under afslappede former.
Redigeret af Cxxxxsxxr d. 18/07-2008 09:14

amazing
Meget fint og oplysende indlæg, Cyberstar.
Hvis nogen fejlagtigt skulle tro, at Cyberstar skriver dette indlæg efter aftale, så må de tro om; jeg kender ikke Cyberstar, selvom vi bor i den samme by i nordthailand. Fra et andet af dine indlæg ved jeg dog, at du bor i Den Gamle By, altså indenfor moaten (kanalen), som omgiver den gamle by.
Der vrimler det jo med templer, hvor munkene stadigt vil være synlige indenfor tempelmurene. Hvad jeg mente var, at munkene jo ikke længere vil være synlige i gadebilledet i f.eks. supermarkeder, på gader og stræder, i computerforretninger og på lokale markeder, som de ellers plejer at være.

Herude på landet, 10 km sydvest for Chiang Mais centrum, forsvinder de synlige munke i høj grad, men lydene, musikken og den daglige messen, forsvinder ikke.

Du har helt ret i det med fasten. Jeg har lyst til at tilføje, at ordet lent = faste på engelsk, selvfølgelig heller ikke på nogen måde skal forvekles med muslimernes faste. Jeg tror ikke, at det er forbudt for munkene at spise hverken ris, pomfritter eller burgere, selv om det første nok er det mest sandsynlige fødemiddel.

www.amazingchiangmai.dk
rinpoche
"Moat" betyder ikke kanal, men voldgrav. Wink

Khao Phansaa, som Cyberstar så rigtigt siger har ikke meget med faste/Lent at gøre.
Det er starten på den periode hvor mange munke i regntiden i højere grad end normalt helligerer sig religøse gøremål. Og mange "Nain", munkenovicer bliver ordineret for en typisk 3 måneders periode, indtil Ork Phansaa, en 3 måneder senere.
Mange munkenovicer/sønner gør dette for at "tham bun"/gøre fortjeneste for deres mødre, som ikke har den mulighed.

amazing
Bangkok Post skriver idag, at to munke er blevet arresteret for at drikke alkohol i forbindelse med Buddhist Lent Day.
En i henholdsvis Surat Thanis Phunphin distrikt og en i Pathum Thanis Thanyaburi distrikt. Den sidste endda i selskab med en 35-årig dame.
De vil selvfølgelig begge blive "disrobed and expelled from the monkhood", altså smidt ud af munkesamfundene.

Iøvrigt har Rinpoche selvfølgelig ret i, at moaten betyder voldgraven og ikke kanalen. Tak for hjælpen.

vh Peter

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Og så til et helt andet emne.

Mange af dem, som rejser til nordthailand, ønsker at kombinere oplevelserne i området med andre oplevelser i f.eks. Vietnam, Laos, Cambodia, Kina eller sågar Malaysia.

Jeg har et rigtigt godt link til en fyr herfra Chiang Mai, som siden 1999 har arrangeret rejser/oplevelser til omtalte lande:

Prøv at tjecke [url]www.smileofasia.com[/url]

Fyren er belgier og hedder Dirk, og udover at være dybt professionel og erfaren, så er han en skide fin fyr. Jeg har kendt ham igennem 10 år.

God fornøjelse

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Linket fungerede vist ikke så godt. Jeg prøver lige med et andet:

[url]www.smile-of-asia.com[/url]

Håber det var bedre.

www.amazingchiangmai.dk
amazing
Nu kommer så den andetsteds bebudede lille nyhed. Noget forsinket pga. lidt tumult på "Kom til Chiang Mai"-tråden her til morgen.

Nyheden består i, at jeg i ugens løb har haft et møde med netop Dirk fra "Smile of Asia" og aftalt et nærmere samarbejde. Et samarbejde med vidtrækkende konsekvenser for "Amazing Chiang Mai".

For det første koordinerer vi vores websider, hvilket allerede er startet. Der er nu indlagt danske oversættelkser af topics (=emner/overskrifter) på websiden, og en af gangen vil de hidtil oprettede sider på engelsk blive oversat til dansk.

Jeg har kritiseret Dirk lidt for, at kun få af de engelske sider er færdige, men han arbejder intenst på at få de belgisk/hollandske sider skrevet på engelsk, hvorefter de oversættes til dansk. Alle i en 2009-version.

Dernæst får samarbejdet den konsekvens, at hele min webside skal omformuleres. Alt logistik (guider, busser mv.) på mine tilbud i nordthailand skal i fremtiden udføres af "Smile of Asia" og via Dirks TAT-licens.

Først og fremmest bliver mine hidtidige tilbud om rejser i nordthailanfd jo nu udbygget med tilbud om rejseoplevelser i 19 lande i sydøstasien - noget af en revolution.

De aktuelle tilbud om privat ledsagede rejser i området kan nærmere studeres på Dirks hjemmeside, men jeg må vist kun referere til en webadresse en gang, så I må kigge lidt længere oppe for at finde linket (nr. 2 med bindestreger i navnet).

vh Peter

PS: Nogle vil finde nyheden dybt "boring" (kedelig). Det er der ikke noget at gøre ved, sådan er livet. For mig er det en epokegørende udvikling, der er sket de sidste dage.

www.amazingchiangmai.dk
Anonym Bruger
Du er godt en kedelig karl chaingmai peter
Med al den reklame for dig selv.
GABBBB
Hvad kommer det os ved hvad du laver med din hjemmeside
Få dig et liv

goldwing
Ja nyheden er sandelig dybt "boring" (kedelig).... skrevet med dine egne ord

Hvis du ser på denne tråd vil du lægge mærke til hvor mange andre medlemmer der har skrevet indlæg.

Er det ikke lidt trist at diskutere med dig selv?....
Forstår sandelig godt nogle mener det skulle forbydes med reklamer.

Har du slet ikke tænkt på om det skader din virksomhed mere end det gavner...... med den agresive ( kedelige) markedsføring du fremtoner med herinde?... ja kun en tanke.

Jeg ville aldrig råde andre ej heller bruge din virksomhed nogensinde, med din indstilling til markedsføring.

lols
Dette emne ser, som Kom til Chiang Mai, også ud til at være udtømt.

De de sidste indlæg er om firmaer og deres konstellerationer og et par smarte indslag med links til et andet firma, som viste sig at være delvist ens eget.

Derfor opfordrer jeg webmaster til også at lukke denne tråd.
Redigeret af lols d. 09/08-2008 22:09

Spring til debat: