Se indlæg
EU slår hul i danske udlændingeregler
|
|
Lagt på d. 25/07-2008 17:43
|
|
Begynder Antal indlæg: |
EF-domstolen åbner for familiesammenføringer, uden at den tilrejsende på forhånd skal have fået opholdstilladelse. Hvis ægtefællen er kommet lovligt ind i EU, så har parret ret til at bo sammen i et EU-land. Det fastslår EF-domstolen i en ny afgørelse, der rammer durk ind i de danske familiesammenføringsregler. Opholdstilladelse ikke et krav inden ægteskab Retten konstaterer, at ægtefæller, der kommer til EU fra områder uden for unionen, kan slå sig ned, uden at det er nødvendigt, at partneren forinden har haft opholdstilladelse i et andet EU-land. Afgørelsen kolliderer dermed med de danske familiesammenføringsregler, der har fået en del par til at flytte til Sverige, fordi de ikke kunne få lov at etablere deres familie herhjemme. »En ikke-EU-ægtefælle til en EU-borger kan flytte og slå sig ned med denne borger i unionen uden forinden at skulle have haft ophold i et af EU-landene«, fremgår det af dommen. Irsk afslag endte i EF-domstolen Dommen falder i forbindelse med fire afrikanske mænd, der havde giftet sig med EU-borgere i Irland, men som ikke kunne få nogen opholdstilladelse i landet. Mændene var ankommet som asyl-ansøgere og havde fået afslag, men havde under asylbehandlingen giftet sig med EU-borgere, der opholdt sig i Irland. Efter giftermålet søgte de om opholdstilladelse, men den blev afvist af de irske myndigheder, der afviste med den begrundelse, at mændene ikke havde haft lovligt ophold i et andet EU-land, inden de blev gift. Men det er forkert, slår retten fast. Behøver ikke vente på opholdstilladelse Dommen betyder umiddelbart, at en herboende EU-borger, der ikke er dansk statsborger, uden videre kan få sin partner fra et tredjeland ind. Men den vil også ifølge eksperterne medføre, at en dansker, der falder for en ikke-EU-borger, får lettere ved at få sin nye partner ind. Det er ikke længere et krav, at partneren fra et tredjeland skal have opholdstilladelse. Partneren behøver ikke at have opnået opholdstilladelse i et andet EU-land, førend de kan flytte sammen i Danmark. Den dom, vurderer adjunkt ved Syddansk Universitet, Peter Starup, der har p.hd. i EU og udlændingeret, vil også gælde i tilfælde, hvor danske par vil tilbage til Danmark efter et arbejdsophold i et andet EU-land »I og med at ægtefællen nu ikke længere skal have forudgående lovligt ophold, for at opnå familiesammenføring, så er der ikke længere nogen saglig begrundelse for at kræve, at ægtefællen skal have udstedt opholdsbevis i værtslandet«, forklarer han. »Det er logisk, og det vil gøre det endnu nemmere at komme uden om de danske regler. Det gør det i hvert fald hurtigere«, tilføjer adjunkten. Medlemsstaterne afgiver suverænitet Ifølge Peter Starup er det en vigtig dom. »I stedet for at trække i land så udvider domstolen denne her retspraksis. Det er endnu et skridt i retning af medlemsstaterne afgiver suverænitet på det her område. At reglerne om fri bevægelighed er vigtigere end de nationale hensyn«, finder Starup. Advokat og medforfatter til en bog om EU-ret, Poul Runge Nielsen er enig i, at dommen også får konsekvenser for danskere, der vil opnå lettere familiesammenføring ved hjælp af af EU-reglerne. »Som det er nu, stiller Danmark som krav, at ægtefællen har fået opholdstilladelse i det andet EU-land, før man kan påberåbe sig EU's regler om fri bevægelighed. Men dommen siger, at selve omstændigheden, at man indgår ægteskab, eliminerer ulovligheden. Og ifølge EU-retten har man rettigheder som ægtefælle til en EU-borger. Derfor behøver man ikke vente på at få det lovlige ophold.« http://politiken....544332.ece |
|
|
Lagt på d. 25/07-2008 17:46
|
|
hvis man ikke har andet at lave kan man jo lige læse dommen her http://curia.euro...0057en.pdf http://curia.euro...f=C-127/08 Redigeret af d. 25/07-2008 17:48 |
|
|
Lagt på d. 25/07-2008 18:33
|
|
Umiddelbart lyder det jo godt, men jeg tænker på hvordan det har betydning på garenti, regler for bolig samt alderskravet og den test vores udkårdne skal til.. Der er mange aspekter i den her sag som jeg, der jo hverken er advokat eller geni, ikke lige umiddelbart kan gennemskue! |
|
|
Lagt på d. 25/07-2008 18:50
|
|
ja der er vist massere fra eu som er så godt gennemtænkt. garentien frafaller, såvidt jeg ser der, det gør boligkravet formenlig også, dem som bor til leje har jo allerade et boligkrav, i boligselskaber osv. de fleste steder max 2 personer pr. rum. alderskravet frafalder også, men den sidste sprogtest og alt det der skal til for permantophold i danmark er vist de eneste der består. |
|
|
kylling |
Lagt på d. 25/07-2008 22:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 789 |
Danmark vil jo nok gøre det: Ikke give udelændinge rettigheder så som sygesikring,arbejdstilladelse og alt anden råd og hjælp, ja jeg tror vi kan blive ved. En ting jeg tror er sikkert er at de vil trække det ud til en uendelighed,med nye retsager O.S.V. Desværre Men vi er jo verdens lykkelige land, så det klare vi nok også????? HA``en god dag |
|
|
manse |
Lagt på d. 26/07-2008 02:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Det bør bemærkes at denne lov har været gælden siden EU's start efter en professors udsagn, så Danmark har ingen forbehold over for denne lov, hvorfor gældende praksis er ulovlig. Danmark vil få det svært ved at køre en retsag på dette, da de allerede ved deres indtræden i fællesskabet godkendte denne lov. Men det bliver vel som altid ved sådanne fejltagelser, at danskerne bare sige undskyld og retter sig ind efter den fremover og ikke med tilbagevirkende kraft. |
|
|
Lagt på d. 26/07-2008 09:53
|
|
vis dette betyder man ikke skal stille den garenti på 57.000 er der en masse folk som burde få sine penge tilbage |
|
|
Lagt på d. 26/07-2008 16:31
|
|
ezal skrev: vis dette betyder man ikke skal stille den garenti på 57.000 er der en masse folk som burde få sine penge tilbage ja jeg ville sku gerne have mine penge igen, kan glæde mig over et meget dyrt boliglån, de sidste 20 % er aldrig billige, imens jeg har 56500 ståendene til 2,75% i banken. har meget svært ved at forstå hvorfor tidligeres tideres regeringers fejltagelser skal gå ud over mig |
|
|
swed |
Lagt på d. 26/07-2008 17:53
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 523 |
df må have det rigtigt skidt nuog v-k når df skal markere sig, hvis de tør
Swed
|
|
|
Thai |
Lagt på d. 29/07-2008 18:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 166 |
Ja det var da en dejlig nyhed, så kan vi nok snart få flere muslimske kriminelle voldspsykopater ind i Danmark. FUCK EU. |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 29/07-2008 22:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 348 |
Thai skrev: damn, voldspskopaterne er nu dem der kommer fra øst i EU, plus de kan tage hele familien med til DK når først de har et arbejde i DK og bosætte sig i DK uden noget problem og garanti, det pisser mig af, at DK smider danskerne ud og lader polakkerne og andet godt folk flytte ind og så vil jeg sk..e på om de er muslimer/katoliker/kristne/satanister eller hvad de nu måtte være ........... hvis en dansk statsborger vil gifte sig med en muslim hvad er problemet ? din udmelding pisser på de danskere der er med til at betale til den velfærd du nyder godt af.Ja det var da en dejlig nyhed, så kan vi nok snart få flere muslimske kriminelle voldspsykopater ind i Danmark. FUCK EU. Hvorfor skal danskere straffes i deres eget land og EU borgere forgyldes ? Og den der med at så kommer der flere muslimer og sorte til DK det er jo nok ikke lige det hele dommen og pylemikken handler om, da den regel gælder for alle i EU og nu åbenbart også i DK hvordan tror du eksempelvis polakkerne og tyskerne kommer til DK med deres familie ? så stop den der med at musllimerne kommer i hobe tal, der kommer hverken flere eller mindre end der gør den dag i dag. Om du gifter dig med en muslim (eller en thai) fra Tyskland/Sverige/Thailand eller Tyrkiet kan sgu da komme ud på et som dansk statsborger, forskellen ligger i regler (DK vs EU) og garantien Om du er Tysker, Polak eller Thai betyder nada, de skal vel alle sammen i skole i DK for at lære dansk og vores kultur at kende, men at man har A borgere i EU og B mennesker uden for EU det er sgu da for lavt at man lovmæssigt straffer danske statsborgere på den måde. En Polak der kommer med famillien har nok en mindre lyst til at lære dansk og kendskab til Danmark, end eksempelvis en Thai der er gift med en dansker, jeg tænker på hvor er udgiften størst ? og hvor er retfærdiggørelsen i at Danskerne skal stille med en garanti for at få Thai konen/manden med DK, når alle andre EU borgere kvit og frit kan flytte til Dk uden nogen form for tilknytning til DK. Redigeret af taleofdk d. 29/07-2008 22:15 It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
Spring til debat: |