Se indlæg
 Udskriv debat
rejsebeskrivelse fra bangkok
Læste lige den her i bt, den er da meget sjov synes jeg.

http://www.rejsel...uden-naade

Hep
Når man tror, der ikke er plads til flere maser tiggende buddhistmunke sig ind i mylderet. Og nedefra er der pludselig også snavsede og vædskende krøblinge uden arme og ben, mødre med syge børn og spedalske, der med fingerløse hænder rækker tiggerskåle frem fra deres position i knæhøjde. Og allerlængst nede i hierakiet en hund, der humper halt med et forkert sammenvokset ben strittende bagud.

Nu har jeg været i Bangkok 11 gange inden for de sidste 3½ år og jeg har aldrig stødt på nogle tiggende buddhistmunke på Sukhumvit eller noget andet sted i Thailand for den sags skyld.

Er det bare mig der ikke har oplevet dette?

Ellers en udemærket artikel der giver et indtryk af Sukhumvit. Dog kan man læse alt hvad man lyster - jeg husker stadigvæk første gang jeg var der. Intet man læser kan forberede en på det ;o)

rinpoche
Du har helt ret Hep, og da slet ikke "sidst på eftermiddagen" som det fremgår af artiklen.
Munkene går deres runde tidligt om morgen ved 6-tiden, ikke for at tigge - det er helt misforstået og udtryk for uforstand omkring buddhismens koncept i det hele taget. Men derimod for at give deres trosfæller lejlighed for at "tham bun" = indlægge sig fortjeneste ved at donere mad til munkefællesskabet. De gør dermed deres trosfæller en tjeneste, ikke omvendt.

mvh

Ja jeg har nu heller ikke set munke direkte gå og tigge, men de har da ligesom en fortrinsret over alle andre synes jeg. De får altid de bedste pladser når man køre med bus og deslige, og kommer man til og tage deres plads bliver man ugleset.

Jeg synes da også der bliver lagt nogle baht i de forskellige templer, og der bliver sat mad ud til dem. Men det er vel også godt nok, de gør jo et godt stykke arbejde mange af dem.

samee
krøblinge uden arme og ben, mødre med syge børn og spedalske, der med fingerløse hænder rækker tiggerskåle frem fra deres position i knæhøjde. ved ikke om de er spedalske men jo har set dem også dem som ligger ned og trækker sig frem med sine arme, et meget sørgligt syn jeg bliver ked hver gang jeg ser detSad, har aldrig set munke de kommer sku når jeg sover Grin jeg så et par år en hvid som tiggede pga. et eller andet der stod på hans skilt....
It’s deep how you can be so shallow

prasat
ja jeg må åbenbart hænge for meget ud i sukrumvit området for jeg har flere gange oplevet munke tigge penge midt på dagen når jeg har sidet på kaffebaren på hjørnet af soi 7½. måske er det fordi jeg ligner sådan en godhjertet mand

prasat

lols
Den er nu god nok med de tiggende munke og ikke misforstået forståelse af buddhismen.

På det seneste har jeg set flere munke tikke penge i Sukhumvit området. De bruger deres skåle som de normalt får mad og går rundt blandt turisterne, oftest om aftenen.

Om det så er virkelig er munke, kan man tænke over. Nogle har jeans indenunder deres orange klæder. En munk bør vel egentlig slet ikke forlade udenfor templet om aftenen?

Lols

Jake
Jeg har mødt den samme, lidt belastende og anmasende, munk to gange på Sukhumvit. Jeg tvivler faktisk på, at han er en munk, da hans orange dragt er meget slidt og meget lidt farverig i forhold til de fleste andre munkes. Måske er denne blot en svindler... målet helliger midlet...

bruno
Jeg mødte to englæner på disko i den orange munke dragt, de vakte opsigt og var selvfølig ude på at lave lidt skægt i gaden, så man skal ikke tro alle der gå i den dragt er munke.

http://gj-blog.dk/
Lung Yao
bruno skrev:
Jeg mødte to englæner på disko i den orange munke dragt, de vakte opsigt og var selvfølig ude på at lave lidt skægt i gaden, så man skal ikke tro alle der gå i den dragt er munke.

Netop, << " KJOLEN" gører ikke præsten >>
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Ja bruno det er netop en af grundende til jeg aldrig giver noget i turistområderne, men i landsbyerne kan jeg godt finde på at give lidt.

Payanak
Det er et stigende problem i Thailand med falske munke พระปลอม / pra bplom. Der reporteres med jævne mellemrum om disse.

i279.photobucket.com/albums/kk121/ajarn-photo/Pratunam/IMG_0098.jpg

Denne mand, som sidder i Pratunam Bangkok hver dag, er en af slagsen.
Forskellen på ham her og mange andre falske munke er, at de fleste ikke er i tvivl om at han er falsk.

rinpoche
lols skrev:
Den er nu god nok med de tiggende munke og ikke misforstået forståelse af buddhismen.

JO, med mindre du refererer til de omtalte charlataner i tråden, der næppe har meget med munkeordenen at gøre, medmindre brancheglidning på det seneste er blevet et buddhistisk koncept. Wink
Hvorfor tror du de specifikt vælger at færdes i den vel største farang-ghetto i bkk, Sukhumwit? Og hvorfor ser man ikke selvsamme tigge-scenarier i provinserne .. ?
Fordi turister ikke kan se forskel på en legitim munk og een der udgiver sig herfor, men det kan de lokale.

pdrhan
prasat skrev:
ja jeg må åbenbart hænge for meget ud i sukrumvit området for jeg har flere gange oplevet munke tigge penge midt på dagen når jeg har sidet på kaffebaren på hjørnet af soi 7½. måske er det fordi jeg ligner sådan en godhjertet mand

prasat

Jeg elsker sgu også den lille kaffebar der.....
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

davs
Ja det er en dejlig kaffebar,jeg sidder der også og drikker en dejlig stor kaffe latte.og veksler penge lige på det andet hjørne.
Der sker altid noget der.Grin

Hep
En frisk lille update omkring "munkene" på Sukhumwit. Jeg stødte selv på dem her i fredags om aftenen, da jeg gik en tur sammen med min kone.

Hun blev ekstremt sur fordi det var jo dagen efter den store Buddha dag, hvor munkene skulle blive i deres templer i 3 måneder og derfor ikke kunne gå ud. Hun gav "munken" en mega skideballe og hun var indigneret over at nogen rent fatisk snød på den måde.

Da hun kaldte på politiet kan i nok tro at munken fik travlt med at komme afsted ;o)

lols
Her er "munken", eller en af dem. Ved ikke om der er flere.

Taget ikke langt fra kaffebaren 7½, Sukhumvit

[img]http://www.thaiguide.dk/images/smaaklip/munk.jpg[/img] is not a valid Image.

kanut
Jeg har boet på sukhumvit på alle mine rejser til Thailand i de sidste 20 år, der var en del mere sol på gaden inden sky trins blev bygget.
Va skal jeg sige ? jeg kan bare lide at være der ! Cool
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

kanut
PS - Jeg skal bo på Sukhumvit igen om 13 Dage, og jeg glæder migGrin
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

Spring til debat: