Se indlæg
Penge til familien
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 06/07-2008 17:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 348 |
God post FIDO, det beskriver meget godt hvad man kan forvente. Farang glemmer tit selv at vi i vores historie selv har skulle betale en slags "sinsod" ingen kulture har haft "gratis" giftemål. Det er jo klart et en fattig famillie der gifter deres datter væk til en udlænding har et håb om at komme væk fra fattigdom, det er der vel ikke noget mærkeligt i og det er man vel klar over før man gifter sig med den fattige pige, at famillien har hende som sikkerhedsnet, lidt som vi har bistandshjælp, dagpenge, pension, sygesikring osv. havde vi ikke disse goder i DK, så havde vi ikke været spor anderledes end Thaierne hvad dette angår. Det er vel ingen spøg at fattige mennesker har mange børn, det er der jo en god grund til at have. Men når det er sagt, vil jeg da lige slå fast at hverken jeg eller min kone er blevet spurgt om penge fra famillien, famillien arbejder, dette gælder også min svoger og svigerinde, ingen af dem feder den af i famillien og havde de gjort det så var kassen også lukket fra min side, jeg gør det sådan at hvis der skal købes/betales noget betaler jeg måske 50% og så må famillien selv diske op med de sidste 50%, jeg vil ikke betale for noget 100%, jo da svigermor røg på sygehuset pga. hun kørte ind i en hund der rendte over gaden og fik en regning på godt 30.000 bath for hospitals opholdet, da betalte jeg 100%, men det er også noget jeg har sagt til min kone at jeg vil tage ansvar for svigermor når hun har brug for det, hvilket jeg gør med glæde, da jeg jo får tifoldigt igen. Der er vel en mening med galskaben, men jeg ved godt mange har dette problem med en Thai famillie der er grådig og/eller doven og bare sidder og venter på penge bliver sendt til dem, så de kan drikke og få spillet lidt mere. Redigeret af taleofdk d. 06/07-2008 18:17 It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
Lagt på d. 06/07-2008 18:08
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Robert kronberg har en meget fin beskrivelse på sinrot i sin weblog dato: mandag septerber 11,2006. hvis der er nogen der kan gøre den aktiv vil det være fint lindy |
|
|
Fido |
Lagt på d. 06/07-2008 18:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
lindyras skrev: Robert kronberg har en meget fin beskrivelse på sinrot i sin weblog dato: mandag septerber 11,2006. hvis der er nogen der kan gøre den aktiv vil det være fint lindy Det må være denne her: http://weblog.kro...h?q=sinsot Glimrende blog iøvrigt, tak for oplysningen, lindy One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Lagt på d. 06/07-2008 18:31
|
|
Ja Fido det er den weblog,her kan man få svar på alt hvad hjertet begærer om thailand.tak tak. lindy |
|
|
ben |
Lagt på d. 06/07-2008 19:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 438 |
Damn Girobank! 750.000 kroner.... Gider du fortaelle historien saa vi kan laere af den. Du behoever ikke inkludere specifikke navne Etc. hvis det er et problem, men blot selve historien hvis muligt. Evt. i en ny traad. Skaal! girobank skrev: Jeg vil bare sige at vi alle er godt dumme. Er vi først begyndt med at sende penge til konens famile- ja så er den berømte skrue begyndt at køre rundt - nemlig den uden ende. Hvordan klarede familien sig før du/jeg kom ind i billedet???? Jeg kender ingen,der kan garderer sig mod noget som helst i Thailand-det er ikke muligt! Uanset hvad nogen vil påstå! Har selv tabt knap 3/4 milion gode danske kroner i Thailand. Derfor er min pengepung lukket! Min hustru sender kun 1000 kr./måned til sin gamle mor. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 06/07-2008 19:34
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Det er ganske rigtigt en glimrende weblog, men selvfølgelig ikke den endgyldige sandhed, da alt er set med forfatterens øje = en mand. Vi er alle forskellige, hvilket selvfølgelig også gælder for thailændere, derfor er denne weblog logisk nok ikke almengyldig, kun retningsanvisende. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 06/07-2008 19:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
saendaeng skrev: Min kone blev spurgt om at købe mælk og bleer til barnet. Så jeg åbnede en butik for scooter reperation til ham , så kunne han selv arbejde for det , hvis man bare begynder at fodre hele familien , så vil du se at de bare ligeså stille begynder at stoppe med at arbejde. Klogt af dig saendaeng at gøre hjælp til selvhjælp, hvem i Herrens navn gider at forsørge luddovne, opportunistiske alkholikere i arbejdsdygtig alder? Med den bemærkning refererer jeg selvfølgelig ikke til din familie, men har set det adskellige gange. "Søster/datter har fået jackpot (gift med farang) , nu skal jeg heller ikke lave noget"! Wooi sabaai jang. Det er der godt nok ingen der er tjent med. mvh rinpoche |
|
|
manse |
Lagt på d. 07/07-2008 01:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Jeg kan ikke forstå hvorfor folk bliver så harme over Thai's indlæg, for som jeg forstår det når jeg læser det er, at han jo bare siger send ingen penge og giv ingen penge uden nærmere undersøgelse af formålet med request. Ja jeg er sgu nok den naive type haha. Jeg tror altid det bedste i folk |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 07/07-2008 03:31
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Jeg syntes det er helt op til en selv , hvad kan man undværer og hvad vil man undvære. Der er mange skræk eksempler i Thailand , men oftest er det manden selv , der starter med at give for meget ud. Men husk at vi er i Thailand og det er normalt at hjælpe til , hvor man kan. Bare ikke altid de selv kan sætte en grænse.. Michael B Kristensen
|
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 07/07-2008 05:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 221 |
uha det ku godt se ud som om jeg er en smule for flink... jeg sender 30.000 thb om måneden, for det betaler hun husleje 6000 thb og sender 5000 thb til sviger mekanikken der passer hendes pige på 11 år. hun arbejder i restaurant og tjæner 7000 thb om måneden. spørgsmålet er hvordan jeg får sat det ned til et mere rimeligt niveu... jeg er sku egentlig ligeglad med pængene men vil jo såklart heller ik være til grin |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/07-2008 05:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Styrt3 Hvis du er ligeglad med penge, saa syntes jeg da at du skulle sende mindst det dobbelte, saa staar der maaske en lille statue af dig ude i landsbyen naeste gang du besoeger byen... Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Nuk |
Lagt på d. 07/07-2008 06:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 179 |
styrt 3 Du er til grin. Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
styrt3 |
Lagt på d. 07/07-2008 06:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 221 |
ja ok fair nok nu kommer hun heldigvis snart til norge og arbejder, så blir lejligheden sagt op og hun betaler familien ud af de pænge hun selv kommer til at tjæne ! ud af min løn sparer vi så op til at købe hus og en lille biks i thailand ! det jeg mener med at jeg er ligeglad med pængene er at om jeg sender 2 eller 5000 kr. ik betyder det store for mig og hvis det ka løfte hendes sociale status flere niveuer op og dermed gøre hende endnu mere smilene i hverdagen så det sku da det vær ! |
|
|
prasat |
Lagt på d. 07/07-2008 06:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 660 |
STYRT3 ER DA IKKE TIL GRIN. som jeg l;ser det er k;resten der nede og det er hende han sender de mange penge til. når min kone er i thailand sender jeg 25.000 om måneden. og når hun er i danmark sender vi 9.000 om måneden. derudover kommer husleje og bilen som som koster 27.000 pr. måned. ud af de penge der bliver sendt for forældrene 3.000 og lille søsteren som stadig går i skole for 1.500, hun betaler også for sin andens søsters uddannelse hun bor sammen med hende inde i bangkok. jeg sender en hulens masse penge der ned men har det lige som styrt3, når pengene ikke er et problem hvorfor så være nerrig. hvis min kone ikke tog sig af sine søstre så ville disse 2 tøser ende i soi cowboy og da vi har muligheden for at hjælpe med uddannelse i stedet for ser jeg ikke noget problem i det. så jeg syntes det er dig nuk der er til grin. og dig suk du for sku nok ikke engang en mindeplade. prasat |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/07-2008 08:14
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Gavmilde Prasat. Dig har jeg aldrig brudt mig om, men at du ikke kan se at det jeg skriver ang. statuen skal tages med et smil, ja det viser jo bare lidt om dit sind..... Og saa har vi alle vidst forstaaet, hvor flink og gavmild du er.... Flot at du reder 2 piger fra at blive ludere....der er naesten ikke et oeje toert.. Ang. mindeplade, saa er det aftalt hvad der skal ske, naar jeg har sunget den sidste sang. Dejligt at man har en kone der elsker en for andet end penge... Ps. Hvis penge ikke er et problem, saa forstaar jeg ikke at der skal betales husleje, samt afdrag paa bil..det er det vi jyder kalder for fattig-fin..TIL GRIN 555555555 Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/07-2008 08:42 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 07/07-2008 09:54
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Er vi i dårligt humør idag
Michael B Kristensen
|
|
|
Lagt på d. 07/07-2008 10:04
|
|
ja eller for mange beer leo eller carlsberg Men kan det ikke være lige meget hvor mange penge folk sender, jeg kan ikke se det kommer andre ved. |
|
|
Clunse |
Lagt på d. 07/07-2008 10:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 136 |
Jeg har i mit tilfælde valgt at vende det hele om og kigge indad - hvis jeg nu gik hen og eksempelvis blev alvorligt syg og blev afhængig af min thaifamilie. Ville de så stille op for mig med de midler, de havde? Det er jeg slet ikke et øjeblik i tvivl om at de ville. Derfor er det måske slet ikke så dumt såsom at investere penge i uddannelse til familien eller bygge en ordentlig selvforsynende fremtid op, som andre herinde gør. Så har de jo netop noget at dele ud af, hvis du skulle have brug for det. Jeg har ikke selv største midler at råde over, derfor sender jeg ikke et fast beløb af sted. Jeg har dog hjulpet til et par gange, hvor det har brændt på, så godt som jeg nu kunne. Er der ikke også noget, der hedder "naam jai", hvor man ved at gøre gode gerninger for familien, på en eller anden måde får det mangefold tilbage igen? Dette værdibegreb har vel betydning for thaifamilien? Men det er der nok nogen, der kan uddybe bedre end jeg. Selvfølgelig er der nogle, der vil udnytte det. Man finder samme situation i Danmark så vel som i resten af verden. |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 07/07-2008 11:08
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Hej Styrt3. Jeg synes du er lidt for gavmild. Selv om ökonomien er OK öjeblikket, ved man jo intet om fremtiden, og der er ingen grund til, at hun vender sig til et stort pengeforbrug, som du/I måske ikke kan klare i fremtiden. Specielt om I har tänkt at leve på en på en lille biks i TH. Om hun har 10.000bath til sig selv, når huslejen og barnets forbrug/skolegang er betalt, er det meget godt målt i TH forhold. Så du skulle pröve at sätte belöbet ned til 15-20.000/måned. Ved godt, at det kan väre svärt, med du kunne jo pröve en lille nödlögn, og fortälle hende, at din lön ikke er så god i öjeblikket Ingolf |
|
|
ben |
Lagt på d. 07/07-2008 11:09
|
Øvet medlem Antal indlæg: 438 |
Hvis folk har pengene og er glad for at hjaelpe er der sgu ingen grund til at "doemme" dem. Ser ud til at de fleste her der hjaelper med penge i det mindste har undersoegt hvad pengene gaar til/checket priser etc. Jeg har talt med bar-piger der har sponsorer der sender flere tusinde US$/md og tror at det er noedvendigt, men igen: hvis alle er glade og de har raad til det er det saa ikke ligemeget? Jeg selv ville sikre at jeg betalte de aktuelle udgifter til skole/husleje/bil DIREKTE frem for mellemled, men jeg er nok ogsaa lidt af en kyniker (og ikke gift) Skaal! |
|
Spring til debat: |