Se indlæg
Kære Skatteminister
|
|
manse |
Lagt på d. 29/06-2008 11:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Golfer har lige gjort mig opmærksom på et problem med hensyn til opstart af en dabLad nu være med at fare blækhuset med billige kommentare, men jeg har startet et oplæg, som jeg håber når det er færdigt vil kunne bidrage til noget konstruktivt. Læs det om kom med forslag til forbedringer. Kære Kristian Jensen Jeg skriver til dig fordi jeg med en hvis undren, har fundet ud af, at hvis man som pensionist er bosat uden for EU, ja så vil man kun få sin pensions grundbeløb, som beløber sig til kr. 4.000.-++ efter skat, ud fra dette skal man leve og betale sygeforsikring (hvilket jo ikke er billigt ca. kr. 2.000.- dkr. om måneden), så det er vel nemt at konstatere, at dette beløb kan ingen leve for. Du skriver så flot i de danske medier, at du og andre har konstateret, at flere og flere nu og i fremtiden vil bruge dækadresser, så de ud over grundbeløbet kan få deres surt optjente tillæg, og derfor vil du lave et rejsehold for at kontrollere dette. Jeg kan godt se, med de årgange der kommer nu, vil der måske kunne inddrages en lille klat penge på denne konto, men jeg kan ikke se, hvorfor en regering vil lave en sådan skævdeling, og derved i fremtiden fremtvinge flere sociale svindlere. Jeg synes du og regeringen skulle tænke over situationen med hensyn til denne skævdeling. Lave en ny lov så pension bliver ens for alle uanset hvor man befinder sig i verden, for uagtet af hvad du måtte mene, så har disse mennesker igennem et helt liv opsparet til denne pension. Prøv at se lidt til vores norske venner, som ikke kommer ud for denne skævdeling. Jeg har en lille historie, som jeg mener sætter ovenstående i relief: Jeg kender en mand som for år tilbage var ude for et trafikuheld, hvilket bevirkede, at det danske system opgav ham, hvorfor han var nødsaget til at se frem til brug af rullestol resten af livet. Han fik tilkendt optræning 1. gang hver 14 dag, hvilket jo var det samme som at tisse i bukserne, det varmer kort, men har ingen effekt ud over det ubehagelige. Vedkommende fandt så ud af, at Tyrkiet havde et meget specielt sted for optræning af trafikofre og tog sagen i egen hånd. Brugte sine forsikringspenge på genoptræning og ophold i 18 måneder, hvilket har bevirket, at han nu ikke skal bruge stolen så tit. En person som ham, vil når han nu skal pensioneres ikke have chance for at overleve, fordi han skal til stadighed have varmen og træningen, og dette har han ikke mulighed for, med kr. 4.000.- om måneden. Regeringen og loven tvinger en sådan mand til at snyde systemet, ikke fordi vedkommende vil snyde, men bare fordi manden vil overleve,… Ja og dette kalder du snyderi… Jeg kalder det overlevelse.. Jeg har også meget svært ved at forstå, at folk som bor i udlandet og ikke kan bruge de danske hospitaler ud over dem der har private sundhedsforsikringer. Hvorfor skal de betale sundhedsbidrag, Dette er dog noget af en skævdeling der batter af noget 8%, ja jeg synes vi skulle skamme os over en sådan behandling af mennesker, men det mener den siddende regering åbenbart ikke med de nye tiltag. Kære Kristian. Jeg synes du skulle gennemgå hele denne pensionslovgivning, ud fra dette handle, så du ikke tvinger folk til socialt bedrageri, for der er ingen ting der taler for denne skævdeling. Det er også svært for mange i udlandet at forstå, hvorfor mennesker der bor på Christiansø skal have særbehandling uagtet af, at det er et militært område. Jeg vil nærmere kalde det et militært skattely, for disse mennesker får alle goderne uden at deltage med bidrag til den fælles kasse. Er dette rimeligt?????at af ovenstående, hvorfor jeg skriver igen så jeg og andre måske kan få lidt hjælp. |
|
|
golfer |
Lagt på d. 29/06-2008 13:35
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Jamen siden jeg er nævnt, må jeg jo hellere bidrage lidt. Jeg ved godt at mit indlæg er forholdsvist kritisk og kan virke negativt, men jeg håber du tager kritikken konstruktivt - for den er ment sådan. Jeg synes blot at emnet er for vigtigt til at Kristian Jensen skal have for let ved at svare udenom. Generelt mener jeg du har for mange ting med dit brev. Hvad er det du vil med brevet? Er det: 1. At forskelsbehandlingen mellem fraflytning til EU og ikke-EU lande er uretfærdig. 2. At du synes det er tåbeligt eller unfair at regeringen vil forsøge at finde de personer som snyder med adressen. 3. At du kender en person som snyder i Tyrkiet og at det er regeringens skyld og at det iørigt er helt i orden. 4. At de personer som ikke er dækket af sygesikringen, ikke bør betale sundhedsbidrag? 5. At folk som bor på Christiansø ikke bør have særbehandling. Som du kan se af ovenstående kommer du ind på alt alt for mange emner som hr. Jensen i sit svar kan vælge at gøre mere eller mindre ud af. Der er ingen tvivl om at han vil koncentrere sig om punkt 2 og 3 hvor du ikke finder megen sympati hos befolkningen - snyderi er danskere ikke til - og det ved hr. Jensen udmærket godt. At du så har interessante spørgsmål i 1 og 4 er så måske en anden sag, men dem vil han da sikkert ikke behandle særligt grundigt i sit svar og eftersom du har givet ham masser af muligheder til svar i de øvrige punkter. Jeg vil anbefale at du gør dit brev mere snævert og mere konkret. Du skal ikke give ham mulighed for at svare på andre ting end dem du ønsker at han SKAL svare på. F.eks: Beskriv forskellen i reglerne (de økonomiske) ved flytning til et EU land mod et ikke-EU land - du kan f.eks. bruge Grækenland og Tyrkiet som eksempel (Nabolande og begge i Europa). Hvilke tilskud og forsikringer mister man i Tyrkiet i forhold til Grækenland. Spørg ham om han mener denne forskelsbehandling er rimelig og i givet fald hvorfor han synes det er rimeligt. Det er helt fint at du henviser til de Norske regler idet vi ofte sammenligner os med vores skandinaviske venner, men du skal være helt sikker på at det holder vand og det ikke blot er information som du har hørt fra en tilfældig Nordmand nede på den lokale knejpe - ellers vil Hr. Jensen hurtigt udnytte denne fejl - så tjek dette hvis du vil inkludere det i brevet. Du kan godt bruge ovenstående punkt 4 i dit brev - jeg ved ikke om du har ret, så her bør du også kontrollere reglerne. Punktet bør dog bruges subsidiært (at hvis forskelsbehandlingen skal fortsætte, så bør der på dette punkt i det mindste blive ændret på reglerne). Glem alt omkring skattesnydere - der vil du aldrig få sympati fra regeringen eller danskerne iøvrigt. Du ødelægger fuldstændigt dit forehavende med disse afsnit. Glem alt om Christiansø - du fjerner jo helt fokus fra det du vil. Jeg håber du kan bruge ovenstående forhåbentligt sammen med mange andre godr forslag. Redigeret af golfer d. 29/06-2008 13:36 |
|
|
manse |
Lagt på d. 29/06-2008 14:20
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Kære Golfer Tak for dit konstruktive svar, i hvilket jeg kun kan give dig ret. Jeg satte egentligt også alle punkterne ind fordi jeg tænkte, at når de nu kom i vaskemaskinen vil de få lidt klorin og blive rene. Du har ret jeg blander alt for meget sammen hvilket selvfølgelig vil give anledning for den svarende part , til at omgå de egentlige emner. Jeg siger dig mange tak, og vil i forbindelse med de 18 huller morgen, gå og fintænke lidt mere. Jeg giver dig helt ret i dine betragtninger og siger tak. Kan du have en god dag Manse |
|
|
zarathustra |
Lagt på d. 29/06-2008 14:31
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
Som jeg "ser" det, består uretfærdigheden i, at der er forskel på Førtidspensionister -alt efter hvilket tidspunkt, vi er tildelt pensionen. Dette er og bliver forskelsbehandling. Så det skal der slås på. Dernæst er der uretfærdigheden i, at man i nogle lande opretholder sine tillæg (EU lande) og i andre ikke gør det. Husk at leve mens du gør det
|
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 29/06-2008 14:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Hej Manse Godt udspil. Men som du også selv er med på, skal vi holde os til den helt skarpe essens: Forskel på pension (førtids og folke) i og uden for EU. Samt naturligvis de goder, man fraskriver sig uden for EU, men som man beholder inden for EU. Lad den simre et par dage. Så har vi det helt rigtige. Bjarne |
|
|
bangkoknielsen |
Lagt på d. 29/06-2008 15:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 435 |
Zarathustra - nu er der jo ikke alene de førtidspensionister, der blev tilkendt pension før januar 2003 der drejer sig om (for FPére der er tilkendt efter januar 2003 kan frit bosætte sig hvor de vil, medbringende den fulde pension indtil 65 års alderen). Men efter min menig drejer det sig i særdeleshed om folkepensionister! - Mange har haft et langt og hårdt arbejdsliv med en drøm om, at kunne tilbringe sine sidste leveår hvor man ønskede - det tillader Danmark også, - men sætter dog store begrænsninger i mulighederne for bosættelse hvor man vil..! Forlader du EU kan du kun få udbetalt folkepensionens grundbeløb, ca. 4.400 dkr. hvoraf der skal betales skat, - for de flestes vedkommende 38%, - desuden skal du selv sørge for sygeforsikringer, medicin, læge m.v., hvilke kan være meget dyre når man er nået op i alderen... Jeg mener det er en "dejlig tak for mange års trofast arbejde med store skatteindbetalinger" der her udvises af den danske stat... Når man har nået folkepensionsalderen, er det jo faktisk kun et spørgsmål om tid, hvorlænge udbetalingen kan og vil ske - og jeg er af den absolutte overbevisning, at beløbet vil vil være i småtingsafdelingen på statsbudgettet, især da vi jo ikke på nogen måde belaster samfundet socialt eller sundhedsmæssigt... - Hvorfor ikke udbetale pensionen som man gør til danske pensionister i EU - vi der er bosatte udenfor slider jo hverken på veje, sundhedssystem eller andet i DK, selvom vi i mange, mange år har været med til at opbygge det der er idag... Jeg ved godt, at der er mange unge her der endnu ikke tænker på folkepension - men, jeg håber da for alle, at alderen opnås og der til den tid er skabt en klaring på de nuværende urimeligheder, men skal det ske skal der også handles - så jeg kan kun opfordre til "kamp" nu... Go´søndag... Redigeret af bangkoknielsen d. 29/06-2008 15:50 |
|
|
zarathustra |
Lagt på d. 29/06-2008 16:16
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
Bangkoknielsen. Det har du naturligvis ret i. Folkepensionister kommer jo så at sige ind i samme ramme som førtidspensionister tilkendt førend 2003. Det er nemlig nøjagtig samme lovgivning, bortset fra førtidsbeløbene. Det må du meget undskylde. Husk at leve mens du gør det
|
|
|
bangkoknielsen |
Lagt på d. 29/06-2008 16:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 435 |
Zarathrustra - du skal ikke undskylde, men du bør også vide, at de personer der er tilkendt FP før 2003, bevarer pensionen indtil de fylder 67 år og pensionen er lidt større end folkepensionen, da man kan, efter ens økonomiske situation, søge Sikringsstyrelsen om tilskud eller bevare visse tillæg - der er ikke alle, men denne mulighed har folkepensionister heller ikke - jeg har forsøgt, foreløbigt uden held...
Redigeret af bangkoknielsen d. 29/06-2008 16:58 |
|
Spring til debat: |