Se indlæg
 Udskriv debat
Pensionister i Thailand
Bjarne
En ny bruger har spurgt mig til råds om fremtiden som pensionist i Thailand, fordi jeg er en af kontaktpersonerne til brugergruppen Pensionister i Thailand. Jeg har blankt erkendt, at jeg ikke er klædt ordentligt på til at give det korrekte svar. Derfor formidler jeg spørgsmålet videre - i håb om gode svar, som helt sikkert er vigtige for mange.

Bjarne

Og så spørgsmålet:

Jeg forbereder mig paa en tilvaerelse som pensionist i Thailand, er Thai gift og vi har alerede 2 huse i Thailand et i Kalasin provinsen og et i Bang Saere taet paa Pataya, og er nu ved at bygget et nyt naer Hua Hin som staar faerdigt til November i aar.
Jeg har derfor brug for oplysninger saasom visa er det et NON Emigrant "O" married?
Jeg er 57 aar og forventer at stoppe med at arbejde om 3 til 5 aar, afhaenger af mange ting, saasom efterloen etc.

manse
Hvis det var mig der stod i denne situation ville jeg gøre følgende:

Jeg vil få et 1års Multible Non "O" visa om du basere det på marriage eller andet er for den sag ligegyldigt, så har du fred i 15 måneder, Du skal bare til en grænseovergang nærmest ved hver 3 måned. Inden de 15 måneder er gået skal du så belutte dig om du vil have et marriage visa elle et retirement visa. Her er der så forskellige kriterier for noget sådan, men det kan du finde ud af ved se på denne side eller tage et kik på www.Thaivisa.com

Dit Multy "O" kan du jo nemt få i Hvide Sande

huratho
Hej
Der er da ingen, som skal ud af landet hver 3. mdr. Man skal vise sig på imigrationen hver 3. mdr. og det er også der man får et nyt 1 års-visa
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

HansW
Jeg er spoergeren, i Bjernes indlaeg, takker for de kommentarer i har givet, og vil foelge op paa disse
Hans

ann
Du må max. opholde dig 3 måneder udenfor EØS-området pr. kalenderår for at være berettiget til efterløn.Sad

HansW
Tak for oplysningen, jeg tar til DK inden for de naeste 2 aar og bliver ansat i vores danske afd saaledes at jeg kan faa oparbejdet de timer der kraeves for at faa retten til efterloennen

manse
da jeg har et non-emigrant "O" multy skal jeg ud af landet hver 3. måned. Jeg tror det er det bedste visa at få, når man kommer herud første gang. Derefter kan man altid få et af de andre. Så Huratho du har ikke ret, men jeg vil lave et retirement visa når mine 15 måneder er op. Ja det er faktisk ikke så vanskeligt.

ann
Det jeg mente var: Hvis du er gået på efterløn, må du ikke opholde dig mere end 3 måneder/kalenderår udenfor EØS-området for at fortsætte med at modtage efterløn.

HansW
Glemte at informer dig om at jeg har fast ejendom i DK og derfor stadigt er begraensed skattepligtig og nogle af mine kolegear har gjordt det samme som jeg, arbejdet i Saudi i en aarraekke faaet arbejde hos vores DK afdeling og faaet deres bevis, jeg ved ikke om der skulle vaere kommet nye regler indenfor det sidste aar.
Hilsen Hans

HansW
Til Ann,
Det var jeg ikke klar over vil undersoege dette tak for paamindelsen
Hilsen Hans

ann
Hans, jeg kender ikke noget til betingelserne for at få beviset under de omstændigheder du nævner.

Jeg taler kun om tiden efter man er gået på efterløn. Du kan ikke bare rejse til Thailand og tro, at du lovligt kan hæve efterløn ud over 3 måneder. Du kan derimod godt placere 3 måneder fra oktober til december der ene år og igen 3 måneder fra januar til marts det næste år, men så er det også sket. Så må du igen tilbage til EØS-området.

HansW
Hej Ann,
Ja det aendre jo lidt paa hvad jeg havde i tankerne, da vi havde planlagt at vaere i DK fra April til Oktober og resten af aaret i Thailand indtil jeg er 65 og gaar paa pension

bangkoknielsen
Kære Manse du skriver, at du skal være ude af landet hver 3. md. på et non-imigrant 0 visa - det passer ikke - du kan nøjes med at besøge imigrationskontoret, for mit vedkommende i Bangkok og det koster intet, før fornyelse af den årlige opholdstilladelse skal ske...
Konsulatet i Hvide Sande, har efter mine oplysninger kun tilladelse til at udstede visum for max. 3 md. - Helårligt visum udstedes kun i Thailand mod behørig dokumentation (anbefalelsesbrev fra ambassaden, med oplysninger om indkomst/formue, fremvisning af indestående i Thailandsk bank samt en lægeattest, der oplyser om man lider af livsfarlige, smitsomme sygdomme - men også alkoholisme og stofafhængighed er taget med på blanketten, der normalt udfyldes af en thailæge, der knap nok lytter til en med stetoskopet...
For 8. gang skal jeg selv snart igennem "Møllen" igen - men mon det ikke også går denne gang - til trods for, at DK stadig kun vil udbetale grundtillæg til pensionister der bosætter sig udenfor EU...
Ka´I alle have en rigtig god weekend...

som bangkoknielsen der er ingen grund til at tage ud og ind af thailand, et 1 årige visa vil for en person med din økonomi værre meget nemt at få.
selv en fattig førtidspensionist kan nemt få en marry visa

men det er nok lidt ligegyldig hvis du får efterløn, der gælder som nævnt 3 månder ude af eøs, og så er kassen lukket

HansW
Jag havde som foeromtalt regnet med at arbejde til jeg er 62 hvis helbredet stadigt er som idag og have 3 aar paa efterloen hvor jeg havde regnet med en opdeling af tiden halvt aar i DK den anden halvdel i Thailand.
Som du naevner er oekonomien OK, og ja jeg behoever ikke PT efterloennen for at leve, men har dog betalt baade fagforening samt bidrag til samme som en sikkerhed da ingen ved hvad dagen imorgen vil bringe.
Hilsen Hans

HansW
I oevrigt er jeg meget taknemmelig for at i har besvaret mange af mine spoersmaal, som jeg vil rette mig efter, saaledes at jeg ikke kommer i klemme i systemet
Hilsen Hans

Spring til debat: