Se indlæg
 Udskriv debat
penge
rasmussen
hvorstor en formue alså kr for at kunne leve i thailand resten af livet + man har betalt forsikninger og div jeg er 43

quickmouse
per rasmussen skrev:
hvorstor en formue alså kr for at kunne leve i thailand resten af livet + man har betalt forsikninger og div jeg er 43

hvis du regner med a blive 100+ så bliver det sikkert meget dyrt,
men 10.000 dkr om måneden + alt det løse + inflation så er du sikkert godt garderet........... Wink
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Davs
Ja det kommer helt an på hvordan du vil leve,
og hvor henne i thailand.
Men ja 10.000 kr. om måneden,
så er du ikke helt gal på den.
Man kan jo finde en rimelig billig condo/lejlighed
og så selv lave mad.
Jeg selv regner med 50000 baht om måneden

bamsen

golfer
Det afhænger allermest af 3 forhold:

1. Hvor mange år skal formuen holde.

2. Hvad er dir forbrug

3. Hvad er dit afkast af formuen (efter skat)

Vedr. 1.

Jo yngre du er des større formue. Du er 43 - hvad er din forventninger til restlevetid - hvor længe ønsker du at kunne opretholde levestandarden? Nogle siger at blot de har det godt indtil de er 80, derefter er det ligegyldigt - andre regner med 90 år osv. Dette er op til dig.

Vedr, 2.

Hvor meget ønsker du at leve for? Nogle siger 10.000 kr per måned. Dette er meget individuelt. Jeg vil f.eks akdrig flytte til Thailand uden at have mindst. 20.000 kr til forbrug (boligen købt og betalt).

Derudover skal du tænke på inflationen vil udhule din formue og det er af stor betydning når man som du kun er 43 år. Hvis ikke dit afkast i starten overstiger dit forbrug, vil købekraften af dit afkast jo blive mindre og mindre.

Vedr. 3

Man kan med 100 % sikkerhed forrente sine penge med ca. 5 % før skat - hvad er din skattesats??

Man kan få en højere rente i visse valutaer - men så løber man en større kursrisiko.

Nogle kan investere i aktier med held og forrente formuen med 10 % om året - men det med en forhøjet risiko for at det går galt og at man dermed utidigt må rejse tilbage til Dk.

En meget simpel måde at beregne formuestørrelsen er ved at bruge følgende formel:
Månedlig forbrug * 300 = nødvendig formue

MÅden er naturligvis noget forsimplet, men den er nu ikke helt forkert. Den kan dog ikke bruge af 18 årige eller 70 årige. Men for dig på 43 år passer den nok forholdsvist godt.

Suk Rak Ning
per rasmussen skrev:

Tvivler paa at nogen kan svare paa dette underlige spoergsamaal.

Nogen kan trives i et gammelt traehus + at ha' en gammel nedslidt knallert som transportmiddel, andre vil bo mere europaeisk + ha' en god bil...........nogen gaar paa bar hver dag, andre gaar slet ikke paa bar.......Nogen syntes at " gadekoekkenmad " hver dag er okay, andre vil ha' farangmad i ny og nae......Alt er smag og behag og koster ogsaa derefter.....
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Payanak

Hvis du kan leve som en gennemsnits thai så regn med 1000,- kr. om måneden.

Skal du leve som en dansker i Thailand så regn med 100.000,- kr. om året.

Det afhænger helt af hvordan du vil leve.
Du er nød til at udbybe i detaljer hvad du forestiller dig om dit fremtidige liv i Thailand.

huratho
Hej
Vi har THB 90000.00 pr mdr. og lever rigtigt godt, vi har ikke sparet på noget. Forsikringer og alt er i top.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Forsikring har jo meget at gøre med alder, specielt når man tegner den. Hvis man er forbi de 55, kan en sygeforsikring blive dyr.

Men ellers... jeg har i en periode levet for 25.000 bath, fordi det skulle jeg bare. der var ikke flere penge.

Nu har jeg det jeg skal bruge, vi er to, og vi lever stadig for det samme, 25.000 bath, dog plus visatrips, etc. Vi bor småt men godt, lever som vi har lyst til.

Der findes danske mænd, som betaler en thaipige det samme, som min samlever og jeg bruger til "det hele".

Til dig der spurgte: Det kommer meget an på hvordan du lægger ud. Hvis du starter som verdensmester, og kaster pengene omkring dig, begynder det hurtigt at gå stærkt.

Tænker også på, hvad du vil lave her ude, du var i starten af 40erne, ikke? Du skal have noget "fornuftigt" at give dig til. Ellers kan det nemt kokse for dig.

Drømmen om Thailand kan hurtigt blive til et mareridt.

Payanak

Tænker også på, hvad du vil lave her ude, du var i starten af 40erne, ikke? Du skal have noget "fornuftigt" at give dig til. Ellers kan det nemt kokse for dig.

Drømmen om Thailand kan hurtigt blive til et mareridt.

Ja, det er meget vigtigt at have noget at give sig til.
Noget at stå op til.

Kedsomhed, og heraf følgende ensomhed, føles MEGET værre i Thailand.

ben
Mit forbrug (single, mand, midt i 30'erne) er ca. 50.000 Baht per md med lejlighed og bil betalt. Det inkluderer forsikringer/management fees osv.

Jeg gaar ikke og sparer men er dog stadig bevidst specielt omkring vilde byture/spise farang mad ude. Det punkt alene kan goere forskellen mellem 50k/md og 100k/md.

Saa det foerste spm du skal afklare er hvor meget kan DU leve for i Thailand? En god lang ferie(flere mdr) hvor du kommer ind i "normalt liv" og ikke blot feriehalloej(der generelt er dyrere saefoeli) er den bedste maade at finde ud af hvor du er paa skalaen vaerende sig 20000 Baht/md paa landet, eller 150000 Baht/md med vilde byture.

After du har afklaret det bruger finansielle advisors ofte en 4% eller 5% regel for en balanceret portfolio (aktier/obligationer/commodities Etc.). Dvs. finder du ud af at 50k/md (justeret for inflation loebende) er nok skal du bruge 600k/aar. med 5% reglen vil det betyde at opsparingen skal vaere ca. 12M Baht.

Hvis man senere har pension eller anden indtjening aendrer tallet sig heldigvis nedaf.

Skaal!

noidam
brug kun 95 % af det du tjener, så kan det aldrig gå galt.
(det sagede brask thomsen aldtid) PfftPfft
skål og god weekend.

manse
Jeg vil sige, at 10.000.- dkr om måneden. Det er omregnet i thai ca. 70.000.- bath lyder af meget, men det er vel afhængig af hvor man lever, og hvad man forlanger. Her på landet hvis man kan kalde Nakhon Sawan for dette, kan man snildt leve for 5,000,- dkr om måneden, men det kræver alt er betalt og uden min nu dyre sundhedsforsikring på 10.000.- om året, så hvis dette er med også ja så 7.000.- måned så er der også råd til min daglige bajerGrinGrinGrin og lidt sjovt ved siden af, men det lever jeg ikke for, for jeg har besluttet at sidste del af mit liv ikke bare skal være opsparing men et godt liv, og uden at komme nærmere ind på mit personlige forbrug vil jeg sige, at hvis du har 10.000.- dkr om måneden, ja så mangler du ikke noget

joenielsen
43 år?? når jeg spørger nogen steder får jeg at vide at jeg skal være 50 år for at FLYTTE til Thailand, og det er ikke nok.. man skal også have 60.000 baht om måneden eller noget i den stil..

Mvh. Joe.

www.joenielsen.dk
styrt3
60k baht om måeneden ? du ka da klare dig for langt mindre !!! hvis man vil såklart Wink
Redigeret af styrt3 d. 13/07-2008 13:12
http://www.yeha.dk/

joenielsen
Hehe ja det tvivler jeg ikk påSmile men det er "den kære" ambassade der har fortalt mig at hvis jeg vil FLYTTE til Thailand så skal jeg være fyldt 50 år, og have omkring 60.000 om måneden.. mener faktisk at det var lidt mere hun sagde, men det var i 60´erne..
Jeg kan som 23-årig ikke opholde mig længere end 9 måneder i Thailand, ifølge ambassaden.

Mvh. Joe.

www.joenielsen.dk
FCKdk
joenielsen skrev:
Hehe ja det tvivler jeg ikk påSmile men det er "den kære" ambassade der har fortalt mig at hvis jeg vil FLYTTE til Thailand så skal jeg være fyldt 50 år, og have omkring 60.000 om måneden.. mener faktisk at det var lidt mere hun sagde, men det var i 60´erne..
Jeg kan som 23-årig ikke opholde mig længere end 9 måneder i Thailand, ifølge ambassaden.

Mvh. Joe.

Hej Joe!
Det er da noget værre sludder ambassaden har bildt dig ind!!!!
Der er bare andre indkomst- og formue- krav når du ikke
er ældre.
Du kan også forsøge dig med et sprogstudie-visum,
jeg kender dog ikke lige de konkrete regler!!!!
God sommer!!!!

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

joenielsen
Den Thailandske ambassade er bare generalt ikke glad for at man besøger deres land åbenbart.. hun startede med at sige at jeg ikke må være længere end 2 måneder i Thailand, så "forklarede" jeg hende at man bare kan tage på immigrationskontoret, så måtte hun også med en meget trist stemme give mig ret, og sådan i det hele taget er de meget afvisende og uhøflige, nærmest løgnagtige!

Mvh. Joe.

www.joenielsen.dk
ben
Joe; et godt tip er at soege om dit visa paa konsulatet i Hvide Sande selv om du bor i KBH omraade.

De er en hel del mere flexible og soeger du feks et 1 aars non-emmigrant O multiple entry visa for at "studere Thai sprog og kultur" kunne man ihvertfald tidligere faa et saadan visa.

Kikser det; kan du som naevnt gaa paa (godkendt) Thai sprogskole (MEGET flexibele timer - faktisk som det passer dig. Ikke fuldtid) der arrangerer et 1 aars visum for dig (mod betaling) helt legalt.

Endelig boer selv ambassaden vaere villig til at give dig et dobbelt entry turist visa (ihverfald ingen problem paa konsulatet) som du saa kan strakke i 6 mdr enden du maa en tur ud af landet.

SKaal!

Spring til debat: