Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
hvordan er lovene for kvinder i thailand?
|
|
suthadesdame |
Lagt på d. 19/06-2008 09:16
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
har kvinder ligeså meget at sku ha sagt som mændene har? hvordan er deres love med hensyn til det? |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 19/06-2008 09:35
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Så vidt jeg ved er Thailand ikke et muslimsk land med andenrangsmennesker - I Thailand er der "ligestilling", forstået på den måde, et loven er lige for alle.
|
|
|
Lagt på d. 19/06-2008 13:39
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Det er langtfra at være rigtigt, Locturian. En gift kvinde kan ikke få pas uden mandens underskrift, I et ægteskab er det manden der bestemmer hvor mindreårrige børn skal opholde sig. Jeg har selv haft begge regler "inde på livet", idet min kæreste var gift, da jeg mødte hende. Der er uden tvivl mange andre lovregler hvor manden har bestemmelsesretten. |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 19/06-2008 14:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 348 |
Det er jo et buddhistisk land og det gør at der er en forskel på kvinder og mænd, men selve loven lavet af regeringen er vel ens for mænd og kvinder, jeg har aldrig hørt om at en kvinde skal bede om lov af en mand for at få et pas ? Har du penge er du uskyldig, har du ingen penge er du skyldig. It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
Payanak |
Lagt på d. 19/06-2008 17:48
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
En gift kvinde kan ikke få pas uden mandens underskrift Jo, kvinden skal spørge manden om lov til at lave et pas. Så vidt jeg ved er Thailand ikke et muslimsk land med andenrangsmennesker Jeg tager jeg det godt nok lidt ud af en sammenhæng, men jo Thailand har andenrangsmennesker... Faranger! |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 19/06-2008 17:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hertil kan man jo så passende føje især: burmesere og cambodianere.... Jeg kan fortælle "nydelige" ting omkring thailænderes behandlig af disse Nå, det var et sidespring, beklager. |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 19/06-2008 18:42
|
Ajarn skrev: En gift kvinde kan ikke få pas uden mandens underskrift Jo, kvinden skal spørge manden om lov til at lave et pas. Så vidt jeg ved er Thailand ikke et muslimsk land med andenrangsmennesker Jeg tager jeg det godt nok lidt ud af en sammenhæng, men jo Thailand har andenrangsmennesker... Faranger! Det passer ikke at en kvinde skal spørge om lov til at lave pas, jeg tror i mixer tingene sammen med at kvinden (konen) har et "nyt" efternavn hvis hun er gift (mandens) og bliver hun skilt fra manden skal hun tilbage til hendes eget efternavn, er en thai kvinde skilt fra en Thai mand skal hun vise skilsmisse papir og tibian ban etc. til myndighederne pga hendes efternavn er ændret, men det er da for at fastslå hun er den hun siger hun er når der skal laves nyt pas eller ændres efternavn i passet eller i hendes id kort, det er da ikke manden der bestemmer dette. Manden skal af gode grunde ikke igennem dette, da han har hans efternavn fra fødsel til død, modsat kvinden som gifter eller lade sig skille fra ham. It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 19/06-2008 18:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Iøvrigt bliver thailandske kvinders rolle traditionelt refereret til som "elefantens bagben" Man kan jo så passende forestille sig hvor langt elefanten kommer uden sine bagben |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 19/06-2008 19:29
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
rinpoche skrev: Hertil kan man jo så passende føje især: burmesere og cambodianere.... Jeg kan fortælle "nydelige" ting omkring thailænderes behandlig af disse Nå, det var et sidespring, beklager. Det hører med, til historien!!!! I øvrigt er prostitution ulovligt i Thailand, hvilket formodentligt mest rammer kvinder!!!! Altså, hvis det blev håndhævet, dette forbud! Redigeret af FCKdk d. 19/06-2008 19:29 __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Lagt på d. 19/06-2008 20:23
|
|
Havde en samtale med min kæreste fra Krabi gennem 2 år, hun sagde: "I mean as I am girl ,we want little thing like nice words that make her feel he cares her. Sometime I know I am fussy with your life but Mads, that is girl job,boring for you?" Sweet words, hehe 5555 |
|
|
Lagt på d. 19/06-2008 21:36
|
|
Talefod, der var ingen der sagde at en kvinde skulle spørge om lov til at få et pas, der blev sagt at en GIFT kvinde skulle spørge om lov til at få et pas. |
|
|
Lagt på d. 19/06-2008 22:06
|
|
dsd |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 19/06-2008 23:28
|
ABEKATTEN skrev: Talefod, der var ingen der sagde at en kvinde skulle spørge om lov til at få et pas, der blev sagt at en GIFT kvinde skulle spørge om lov til at få et pas. Dette er alså ikke sandt som du beskriver det Jeg skriver om man er gift eller skilt, du siger gifte kvinder skal bede om lov, ergo du kan have ret, men så er det manden´s kone der spiller John Wayne over for hans kone og familien det er ikke loven eller nogen anden der siger at en Thai kvinde der er gift (eller skilt) skal bede om lov fra manden til at få/ændre et pas eller ID kort. Konen skulle sikkert bruge disse papir til at ændre hendes pas da hendes efternavn ikke er det samme som før hun blev gift, ergo må manden i dette tilfælde have disse papir, da konen enten har smidt hendes væk eller afleveret hendes part til manden, så er det rigtigt at hun skal bede manden om disse ting da han jo af gode grunde måske har dem i dette tilfælde ............. myndighederne skal se dem for at hun kan få et pas da hendes efternavn jo er ændret fra det efternavn hun er født med, da hun jo er gift med manden. Så vidt jeg ved skal hun bruge deres tibian ban, ægteskabs papir (eller skilsmisse papir) og hendes ID kort for at få et pas eller ændret et efternavn i hendes pas, det fungere jo ikke at der står et efternavn på hendes id kort, men et andet efternavn i hendes pas, eller at hendes efternavn ikke stemmer overnes med virkligheden, tænker her på hvis hun er gift men ikke har fået hendes efternavn ændret i hendes pas eller vice versa. It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 20/06-2008 00:14
|
Jeg har helt glemt at nævne børnene, det passer heller ikke du siger at det er manden der skal bestemme over mindre årige børn. Jeg tror du her snakker om en personlig erfaring. Du kan vende den om og se på DK, der er det tit far der bestemmer hvad børnene kan og ikke kan, i nogen famillier enda med en hård hånd, men det er jo ikke ens betydende med at det er den gældende danske lovgivning på dette område, at nogen fædre i DK som i TH raver en magt til sig med rette eller urette. At en Thai famillie tit ses med et såkladt over hovede i familien, det ligger vel til den kultur som de tilhøre i Thailand, men den moderne Thai er i mine øjne ved at vende op og ned på dette, igen lidt som i DK, man skal ikke ret mange år tilbage før far´s ord var lov hjemme i privaten It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
Locturian |
Lagt på d. 20/06-2008 07:09
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Drenge, husk på, at der forskel på lov og "kotume" i Thailand, ligesom der er det i Danmark. I Danmark er vi "lige", alligevel er det som hovedregel, moderen der får forældre rettigheden ved en skilsmisse (hvis ikke de kan blive enige). Der er naturligvis forbehold, hvis konen ikke er istand til at passe børnene. Thailand har mange skrevne buddhistiske regler men det moderne Thailand hælder mere og mere til ligestillingen. Jeg har nu heller aldrig hørt at kvinden skal spørge manden om lov til at lave pas eller ID. Der kan som der bliver nævnt, være nogle problemer hvis mand og kone er blevet skilt, og konen ikke har fået skiftet efternavn. Og derfor så skal i kontakt med ex manden for at få det reddet ud, før hun kan få lov at lave pas eller ID. DSD - Det billede der - Det var da plat Det kan være at det er herre toilettet eller en MENS CLUB. Der er ingen kvinder tilladt i en rigtig MENS CLUB. Fordi det står der, tror jeg ikke at man som kvinde bliver anholdt af politiet fordi man går derind Eller... Måske, det er jo at trænge ind på privat grund... Hmm.. Og andenrangsmennesker - Ja, det er rigtigt, det er der - Burmesere og indere. Men nu tænker jeg på mand og kvinde set i øjene af loven. For mig er vores "mørke" venner i Danmark (Ihvertfald dem der ikke opfører sig pænt) også andenrangs mennesker. |
|
|
Lagt på d. 20/06-2008 07:54
|
|
Talefod, jeg har nok udtrukt mig uklart, men jeg talte om en GIFT kvinde, der skulle have sit FØRSTE PAS, ikke noget med at ændre eksisterende pas. Nu tør jeg slet ikke fortælle om de andre ting jg selv har oplevet, hvor kvinden er "andenrangs" afhængig af ægtemandens forgodtbefindende. |
|
|
Hep |
Lagt på d. 20/06-2008 08:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Da vi skulle have lavet pas til min kones søn for at tage ham til Danmark var det hans biologiske far der skulle skrive under på alle papirerne. De ville ikke lave noget pas uden at faderen havde underskrevet dem - min kones underskrift var ligemeget. Dette skal ses i lyset af at min kone rent faktisk har den fulde forældremyndighed over drengen, samt at faderen rent faktisk også er dømt/pålagt til at betale 1500 bath i børnebidrag om måneden. |
|
|
Lagt på d. 20/06-2008 09:08
|
|
Nej Loc det billede er ikke plat. Det illustrerer bare, at der stadig ikke er ligestilling mellem kønnene i thailand. Men ligestilling har vi i øvrigt heller ikke i DK. Vores politikker kan ikke engang samle et flertal til en ligeløns kommission, som var/er et krav under denne arbejdskonflikt vi pt. har i DK. dsd |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 20/06-2008 09:36
|
ABEKATTEN skrev: Talefod, jeg har nok udtrukt mig uklart, men jeg talte om en GIFT kvinde, der skulle have sit FØRSTE PAS, ikke noget med at ændre eksisterende pas. Nu tør jeg slet ikke fortælle om de andre ting jg selv har oplevet, hvor kvinden er "andenrangs" afhængig af ægtemandens forgodtbefindende. Læs lige mit indlæg igen, jeg taler om gifter kvinder. Hep: Det du taler om der er da ganske normalt, deres fælles barn skal forlade Thailand så skal manden give samtykke til at barnet kan forlade Thailand, det samme vil gælde hvis det var manden der tager barnet med ud af Thailand, så skal han bede om moderens samtykke. Redigeret af taleofdk d. 20/06-2008 09:40 It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
Lagt på d. 20/06-2008 09:43
|
|
Talefod, jeg opgiver, du taler om at ændre et pas jeg taler om udstedelse af pigens første pas, jeg taler overhovedet ikke om børn. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |