Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Kursen - veksle
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 10/06-2008 12:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
L skrev: Jeg prøver lige igen hvordan får man som turist bedste kurs ? købe baht hjemmefra og NU hvor den er så billig ? medbringe danske kr og veksle i bangkok lufthavn ? eller veksle medbragte danske i en bank når man er fremme ? eller blot hæve i Thailand med sit VISA kort ? Hej L., Efter min "egen vurdering/erfaring" (beste til dårligeste): -Overførsel via Netbank (kræver at du har adgang til Netbanking og en Thailandske konto) . 20-30kr i gebyr afhængig af din bank i DK + 200-500baht i TH. - Vekselersteder i TH. kræver at du befinder dig i TH.(hvor med Netbank kan du gøre det hjemmefra i DK, fx. i dag, for måske kunne kursen var blevet "kun" 6.55 efter d.20-6-08 (eller 7,5, hvem tør spå). - Veksle medbragte danske i en bank når man er fremme ? kunne være at kursene har ændret sig i mellemtiden, både + - . -blot hæve i Thailand med sit VISA kort ? Banken "vælger" selv hvornår de veksler din "debit"(mest fordelagtigtkurs for dem + de ville koste dig 30-50dkr i DK per transaktion, betaling med VISAkort på hotel/restaurant/forretninger er som regel "gratis" ). - medbringe danske kr og veksle i bangkok lufthavn(eller andet lufthavn i verden) ? Det "dårligeste" sted at veksle sine penge(dårligeste kurs). Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Hep |
Lagt på d. 10/06-2008 19:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Lung Yao skrev: -blot hæve i Thailand med sit VISA kort ? Banken "vælger" selv hvornår de veksler din "debit"(mest fordelagtigtkurs for dem + de ville koste dig 30-50dkr i DK per transaktion, betaling med VISAkort på hotel/restaurant/forretninger er som regel "gratis" ). Det er en dårlig bank du har så.. Min bank (Nordea) tager 30 kr. i gebyr for kontanthævninger i ATM's og banker. M.h.t kursen bruger bankerne (i hvert fald Nordea) Nationalbankens valutakurs på dagen + et tillæg på 1.5%. (1.0% inden for Europa) Hvis man tager udgangspunkt i kursen i dag den 10/06-08 er Nationalbankens kurs 14,55. Med et tillæg på 1.5% til nationalbank kursen bliver det 14,76 kr for 100 bath. Kursen hos Superrich er 6.82 bath per kr, hvilket svarer til 14,66 kr per 100 bath. Kursen hos Bangkok Bank ved bankoverførsel er i dag 6.81750, så det er igen 14,66 kr for 100 bath. Forskellen er altså 10 øre per 100 bath. Det er altså ikke så dårligt efter min mening. Der hvor det dog kan blive lidt dyrt er hvis man hæver kontanter på sit Visa kort mange gange i løbet af ferien. Hver gang koster det de 30 kr i gebyr for at hæve max 12.000 bath. Det absolut dårligste man kan gøre på sin ferie (og specielt i Thailand) er at bruge et MasterCard. Gebyret for at hæve kontanter er vist nok 50 kr, men problemet er deres omregningskurs. MC bruger også Nationalbankens valutakurs på dagen, men deres tillæg er mellem 11 og 13%. Det kan gå hen og blive adskillige tusindene kroner ekstra på en ferie, hvis man f.eks betaler hoteller og billeje med et MasterCard. |
|
|
lols |
Lagt på d. 10/06-2008 19:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
Her kan I se hvad jeg vil gøre mht pengene og veksling. [url]www.thaiguide.dk/indendurejser/penge/penge.htm[/url] Ikke udfra hvad der er billigst, men udfra hvad der også er nemmest, bekvemt og så der ikke mistes alt for mange kontanter, hvis uheldet skulle være ude. Alt andet lige er det ikke formuer, der er at spare på veksling i Danmark eller Thailand, når prisen for hele ferien tages i betragtning? Med mindre det altså er større summer end almindeligt feriebudget. Har ikke netbanken med. Det er nok den smarteste, nemmeste og mest fleksible løsning for dem der har adgang til Thailandsk konto og ATM kort. Enig med Hep, undgå Master Card i Thailand. På linket kan I læse lidt mere også se om DR Kontant udsendelse om MasterCards store gebyrer. |
|
|
Frankie-boy |
Lagt på d. 10/06-2008 22:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
ingolf skrev: Ja, men det er faktisk ikke så farligt. den danske kr har i mange år väret ca 1,25 svenske kr. Jeg ved, for jeg har haft indkomst fra begge sider af sundet i mange år! Om du regner om svenska kr 5,51 svarer det til en kurs 6,89. (5,51/80*100) Og det kan jeg godt leve med. Forövrigt bruger jeg nästen altid danske penge i TH. Mest beroende på at Den Danske Bank kun tager 20kr for at sende penge, men de svenske svenske tager i snit 100kr!! Ingolf Det skal du ikke skrive Ingolf, tænk hvis der sidder bank folk og læser "vores tråd" så bliver gebyret lige som i Sverige også 100,-kr. Hilsen Frankie-boy.
"Do it my way" |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 11/06-2008 11:15
|
Hej Hep, Min bank er lige så god/dårlig som din Min bank (Nordea) tager 30 kr. i gebyr for kontanthævninger i ATM's og banker. Det gører Danske bank også. Jeg skulle måske have tilføjet : << afhængig af hvilken bank du har >> Når man snakker om god kontra dårlig: Så forlanger/betinger DB ikke i lighed med Nordea at man køber rejsen med MC for at få rejseforsikkring med. Opfriskning: NOGET helt andet og meget vigtigt ved at tage valuta med til Thailand: http://www.thaiem...rrency.htm Redigeret af Lung Yao d. 11/06-2008 11:16 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
manse |
Lagt på d. 11/06-2008 11:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Alle disse gebyrer, hvorfor pokker opretter man ikke en konto i Bangkok bank, eller anden bank,,altså hvis man tager herud med jævne mellemrum. Overfør dine penge inden du rejser så står de på din konto herude, så kan du jo bare hæve når du har lyst, hvis du ikke kan få et hævekort kan du jo bare bruge et par minutter på at gå til kassen og hæve for en uge af gangen, ja så spare du alle disse gebyrer. Du betaler engang for overførelse vupti pengene er til rådighed. |
|
|
Lagt på d. 11/06-2008 12:44
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Det ikke engang løgn manse, man kan også bare få lavet et Hæve/visa kort så kan man hæve i danmark også, hvis man skulle komme på rumpetten |
|
|
lols |
Lagt på d. 11/06-2008 15:11
|
Lung Yao skrev: Opfriskning: NOGET helt andet og meget vigtigt ved at tage valuta med til Thailand: http://www.thaiem...rrency.htm Linket her beskriver deklarering af indførelse af valuta på mere end USD 20.000. Blot lige nævne, at det også gælder for bankoverførsler. Overføreres mindre end USD 20.000 per gang skal der ikke deklareres noget. |
|
|
manse |
Lagt på d. 11/06-2008 15:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 723 |
Nu er det godt nok et år siden jeg indførte en del penge til Thailand fra Danmark. Jeg har aldrig deklareret noget selv da jeg indførte en sum på noget mere end du beskriver. De eneste der kontaktede mig var min bank i Thailand som spurgte hvad jeg skulle bruge disse penge til, da jeg svarede til mit hus, sagde de bare okay. Jeg har kun været ude for det engang i mit liv. Det var da jeg overførte til Tyrkiet, og det har jeg beskrevet før, også dette uden problemer men dog med indbretning til vor kære fader...staten.... |
|
|
Hep |
Lagt på d. 11/06-2008 18:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Lung Yao skrev: Hej Hep, Min bank er lige så god/dårlig som din Min bank (Nordea) tager 30 kr. i gebyr for kontanthævninger i ATM's og banker. Det gører Danske bank også. Jeg skulle måske have tilføjet : << afhængig af hvilken bank du har >> Når man snakker om god kontra dårlig: Så forlanger/betinger DB ikke i lighed med Nordea at man køber rejsen med MC for at få rejseforsikkring med. Det var nu mere din udlægning af kursomregningen jeg skød efter. Banken "vælger" selv hvornår de veksler din "debit"(mest fordelagtigtkurs for dem + de ville koste dig 30-50dkr i DK per transaktion, betaling med VISAkort på hotel/restaurant/forretninger er som regel "gratis" ). Her virker det som om banken er en slags "sidegade-veksler" på trods af at de rent faktisk arbejder efter nogle faste og ganske fordelagtige rammer for kunden. M.h.t MC rejseforsikring bruger jeg det ikke, men jeg er godt klar over at der er rigtig mange forskellige dækninger og betingelser på disse MC forsikringer. Jeg har p.t 3 forskellige MasterCards, som alle har en rejseforsikring på og på alle 3 er der forskellige betingelser for forsikringerne De gør det sgu ikke nemt for folk, selv om man får kastet MasterCards i nakken hele tiden p.g.a co-branding og andre finurlige reklame fremstød. Jeg så at Tivoli snart lancerer deres eget Tivoli MasterCard.. Vi har valgt at betale knap 600,- kr om året for en rejseforsikring hos Tryg, da forsikringsbetingelserne er langt mere fordelagtige set med mine øjne. |
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 11/06-2008 18:53
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
Blot lige nævne, at det også gælder for bankoverførsler. Overføreres mindre end USD 20.000 per gang skal der ikke deklareres noget. Man skal heller ikke altid overgive eller deklerere noget over 20000 USD, jeg Har da overført både 150.000 kr og 200.000 kr. uden problemer men der KAN stilles spørgsmål til pengene.... Den ene gang (ved de 150.000) tog det 2.5 uge inden pengene gik ind på min konto, min landlord arbejder i min bank og kigge efter pengene for mig da de ikke var kommet endnu, og hun sgade at de VAR sat ind men ikke "Frigivet" endnu, altså blev de nok tjekket i det skjulte, men jeg blev aldrig spurgt eller antastet på de penge... MHT Mastercard så er der 75 % af udbyderne der kræver at du har betalt HELE rejsen med dit kort før de dækker med forsikringen, blot til info !!! |
|
|
filihankat |
Lagt på d. 11/06-2008 21:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 302 |
manse skrev: Alle disse gebyrer, hvorfor pokker opretter man ikke en konto i Bangkok bank, eller anden bank,,altså hvis man tager herud med jævne mellemrum. Kan man virkelig det? Hvordan gør man? Hvad kræves der af papirer? Jeg troede man skulle have en mere eller mindre permanent opholdstilladelse i Th. for at oprette en bankkonto. mvh. filihankat |
|
|
John |
Lagt på d. 11/06-2008 21:42
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
tuktuk skrev: Man skal heller ikke altid overgive eller deklerere noget over 20000 USD, jeg Har da overført både 150.000 kr og 200.000 kr. uden problemer men der KAN stilles spørgsmål til pengene.... Hmm det er åbenbart lavet om, for Thai ambassaden skriver at det skal man http://www.thaiem...rrency.htm john@dansk-thai.dk
|
|
|
lols |
Lagt på d. 11/06-2008 22:28
|
Her er reglerne som Krungsri Bank (Bank of Ayudhya) skriver om bankoverførsler. [url]www.krungsri.com/eng/personal_transfer04.htm#02[/url] Måske relativ ny regel, fra januar 2008. Der udfyldes en deklaration og pengene er frigivet indenfor 10 minutter. Overførsel kan så gøres på 3-4 dage. |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 11/06-2008 23:59
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
En overførsel fra Dk , vel og mærket en eskpress (koster 175 kr). Er disponibel inden for en time i Krungsri Bank (Bank of Ayudhya) . Min løn går ind i den bank og hvis der er tale om en normal overførsel , går der kun 2 bankdage. Har brugt banken i over 3 år nu. Michael B Kristensen
|
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 12/06-2008 06:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
jeg er godt klar over rgelerne, men overførte pengene men blev aldrig antastet på beløbet ved ikke hvorfor !!
|
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 12/06-2008 15:48
|
Hej Tuktuk, Vi taler forbi hinanden. Reglerne er blevet "skærpet" m.h.t. både for Ind/Udførsel af valuta til/fra Thailand. Bank overførsler har de styr på, men kommer du en en store "papkasse" med over 20.000 dollars SKAL du Uopfordret deklarer dem når du kommer forbi tolderne. << From now on, any person who brings or takes an aggregate amount of foreign currency exceeding USD 20,000 or its equivalent out of or into Thailand shall declare such amount of foreign currency to a customs officer at all Thai customs checkpoints. >> Din "raisonement" svarer til den som mange bruger når de kommer hjemme til DK med fx. 5 flasker sprut og 3 karton cigaretter : << Jeg gik bare forbi og blev ikke antastet >> Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
Frankie-boy |
Lagt på d. 12/06-2008 22:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Husk at der må tages 10.000 euro ud uden spørgsmål, ( euro-zonen)over det beløb vil skat & told "undersøge" hvor pengene stammer fra iflg. CPH web-site. (Så rejses der med mange kontanter skal de også "undersøges" når du rejser ud, og 20.000$ ved indrejse i TH.) måske skulle man blive hjemme...... Hilsen Frankie-boy.
"Do it my way" |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |