Se indlæg
 Udskriv debat
SAS PRISHOP!
Klovn
Så stiger prisen igen på rejser med SAS til Thailand! Sad

Frankie goes to Pattaya
Redigeret af Klovn d. 29/04-2008 20:32
 
Hep
Så du sammenligner priser på billetter du har købt sidste år til afrejse her til sommer med priser på billetter købt her og nu? Så er det da klart at der er forskel på prisen.

Har selv købt billet med SAS til Bangkok og rejser den 27-06/08 til 20-07/08 - pris 5.100,- kr. Billetten er bestilt for ca 5 måneder siden.

Prisen på billetterne er i stor grad bestemt af hvornår du bestiller billetten.

Hvis man kigger på www.sas.dk nu koster en billet i jeres rejseperiode (jeg går ud fra at det er fra 19-06-08 til 17-07-08) 14.305 kr. Denne afgang er tilsyneladende ret fuld. Dog kan man ved at rykke sin udrejse 2 dage til den 17-06-08 i stedet for få billetten til 9.500 kr.

En søgning på billet hos Thai Airways med samme datoer giver resultatet 15.433 kr per billet hos online rejseselskaber. På Thai Airways hjemmeside er prisen følgende:

2 adult(s) x (13,380.00 + 1,170.00) = 29,100.00 DKK
2 child(ren) x (10,035.00 + 1,170.00) = 22,410.00 DKK

total for all travellers 51,510.00 DKK
 
Hep
Nå nu har du redigeret dit oprindelige indlæg væk.
 
Klovn
Ja jeg beklager at mit første indlæg ikke var væk før du besvarede det
og jeg kan da også se pointen med dit indlæg håber blot at priserne
ikke siger nu hvor SAS har et stort underskud! jeg vil ikke flyve med
THAI da deres fly er alt for gamle!
 
bn1608
Købte billet til Bangkok med SAS den 15/4 . afrejse den28/5 til den 24/6 fra Aal-Cpk -Bangkok retur til 5560 kr.

brian nissen
 
mugge
Ja og onde tunger påstår at CPH-BKK routen er i fare for at blive forkortet ned endnu engang til 2 ugentlige afgange, men det er forhåbentlig kun onde rygter...Frown
 
jesperfrb
Syntes det er lidt skægt med alle de rygter, for 2 år siden ville de stoppe helt, men åbnede en rute fra stokholm i hele højsæsonenShock
Og Kbh flyvers stadigvæk 6 gange om ugenWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!


Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage
 
Hep
Frank Johansen skrev:
Ja jeg beklager at mit første indlæg ikke var væk før du besvarede det
og jeg kan da også se pointen med dit indlæg håber blot at priserne
ikke siger nu hvor SAS har et stort underskud! jeg vil ikke flyve med
THAI da deres fly er alt for gamle!


Jeg tror bestemt at priserne kommer til at stige, men jeg tror ikke kun at det gælder for SAS. På grund af de ufatteligt høje oliepriser er flyselskabernes fuel omkostninger steget helt enormt. Denne prisstigning må de sende videre til kunderne så det vil uden tvivl betyde højere priser.

Langt de fleste flyselskaber i verden kom ud med et kæmpe underskud for første kvartal og en stor del af det kommer fra de stigende fuel priser. Jeg tror at man vil se en generel prisstigning på flybilletter i hele branchen.

Selv Ryanair som altid har været så smarte og selvfede har måtte sætte 20 fly på jorden på grund af økonomiske problemer.
 
Hep
jesperfrb skrev:
Syntes det er lidt skægt med alle de rygter, for 2 år siden ville de stoppe helt, men åbnede en rute fra stokholm i hele højsæsonenShock
Og Kbh flyvers stadigvæk 6 gange om ugenWink


Ja der er konstant rygter om det ene og det andet, men typisk er det jo bare Ekstra Blad's "journalistik".

Bangkok flyveren er altid fuld, men det er jo primært ferierejsende som er med. Bangkok er ikke en typisk destination for forretningsrejsende så de tjener sikkert ikke mange penge på business class billetter. Jeg tvivler dog på at man vil lukke eller drosle ned for ruten, da Bangkok er et vigtigt knudepunkt til Asien.

Jeg læste at det ekstra fly som SAS havde planlagt at købe til at flyve San Francisco og Delhi med var blevet udskudt. De vil dog stadig flyve Delhi til sommer men må så åbenbart rokere rundt med de eksisterende fly.
 
laodenmark
Ja vi må håbe at dollaren ikke stiger for kraftigt, samtidigt med at olieprisen bibeholdes på nuværende niveau.

Så tror jeg ikke at jeg komme til at finde 'star alliance' billetter igen til god 3800 retur (som jeg har for maj/juni)

et lille (hoved)regnestykke: SAS skriver 0.034 l/pr. passagerkilo.
er det så omkring 300 ltr. pr passager til bkk. f.eks ?
og 600 ltr. retur. med en liter pris på f.eks 4 kr. vil det svare til 2400 kr alene for fuel. eller hvad ???
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'
 
Lung Yao
mugge skrev:
Ja og onde tunger påstår at CPH-BKK routen er i fare for at blive forkortet ned endnu engang til 2 ugentlige afgange, men det er forhåbentlig kun onde rygter...Frown


Det gører ikke noget for så ville Thai Airways nok forhøje deres "kvota" til 10-12 afgange ugentlig (bare vente og se). Det har været på tale før at TG skulle også have et par "aftenafgange" oveni den planlagte skema.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
Lung Yao skrev:
mugge skrev:
Ja og onde tunger påstår at CPH-BKK routen er i fare for at blive forkortet ned endnu engang til 2 ugentlige afgange, men det er forhåbentlig kun onde rygter...Frown


Det gører ikke noget for så ville Thai Airways nok forhøje deres "kvota" til 10-12 afgange ugentlig (bare vente og se). Det har været på tale før at TG skulle også have et par "aftenafgange" oveni den planlagte skema.


Ja lung yao er helt enig med dig, en ting er sikkert jeg kommer i hvert fald ikke til og savne sas. Og nu når de skal til og spare, puha hvor dårlig bliver det så ikke at flyve med dem? Det sgu elendigt nok som de flyver nu, ja så det da godt vi har thai airways. GrinGrin
 
Lung Yao
Hej Frank J og Hep,
De høje priser som I nævner er "katalog priser", alle selskaber har dem.
Kan "grov sagt" sammenlignes med forretningernes vedledende priser og "udsalgs eller dagpriser"(som rejsebureauer må sælge dem for).
Har du aldrig "undret dig" over at på den billet som du har måske købt til 3995kr + Tax, står der i nederste ventre hjørne fx.
8450 DKR + Tax .
Jeg ved ikke om ved tilfælde af "afbestilling"(forudsat at man har afb.forsikring) om forsikringsselskabet ville "godtage" den pris der står på billetten eller den der står på kviteringen Wink Grin Grin
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
Hep
laodenmark skrev:
Ja vi må håbe at dollaren ikke stiger for kraftigt, samtidigt med at olieprisen bibeholdes på nuværende niveau.

Så tror jeg ikke at jeg komme til at finde 'star alliance' billetter igen til god 3800 retur (som jeg har for maj/juni)

et lille (hoved)regnestykke: SAS skriver 0.034 l/pr. passagerkilo.
er det så omkring 300 ltr. pr passager til bkk. f.eks ?
og 600 ltr. retur. med en liter pris på f.eks 4 kr. vil det svare til 2400 kr alene for fuel. eller hvad ???


Nej hvis dollaren stiger nu så går det da først helt amok.

Din udregning virker rigtig nok. 8600 km hver vej til Bangkok giver knap 300 liter fuel, men umiddelbart vil jeg tro at literprisen er mere end 4 kr.

Jeg læste et eller andet sted at hvis olieprisen stiger 1% betyder det 70 millioner s.kr i øgede omkostninger for SAS. Det er helt vildt.
 
Hep
Lung Yao skrev:
mugge skrev:
Ja og onde tunger påstår at CPH-BKK routen er i fare for at blive forkortet ned endnu engang til 2 ugentlige afgange, men det er forhåbentlig kun onde rygter...Frown


Det gører ikke noget for så ville Thai Airways nok forhøje deres "kvota" til 10-12 afgange ugentlig (bare vente og se). Det har været på tale før at TG skulle også have et par "aftenafgange" oveni den planlagte skema.


Det har Thai Airways sagt de sidste 5 år. Seneste udmeldning var sidste sommer, hvor de sagde at de ville øge på København med en ekstra afgang 5 gange om ugen fra årsskiftet af.


Lung Yao skrev:
Hej Frank J og Hep,
De høje priser som I nævner er "katalog priser", alle selskaber har dem.
Kan "grov sagt" sammenlignes med forretningernes vedledende priser og "udsalgs eller dagpriser"(som rejsebureauer må sælge dem for).
Har du aldrig "undret dig" over at på den billet som du har måske købt til 3995kr + Tax, står der i nederste ventre hjørne fx.
8450 DKR + Tax .
Jeg ved ikke om ved tilfælde af "afbestilling"(forudsat at man har afb.forsikring) om forsikringsselskabet ville "godtage" den pris der står på billetten eller den der står på kviteringen Wink Grin Grin


Korrekt, men som du jo selv har forklaret i mange andre indlæg er priserne opdelt i forskellige klasser. De billigste klasser bliver solgt først og jo tættere på afgang jo dyrere bliver billetten, da de kun er tilgængelighed i de dyre klasser.

Lige pt med den SAS flyver til BKK den 19 Juni som Frank skal afsted med er der kun C, D, J og Y klasse tilbage. Med andre ord - Business og Economy Extra.
 
rinpoche
Det har Thai Airways sagt de sidste 5 år. Seneste udmeldning var sidste sommer, hvor de sagde at de ville øge på København med en ekstra afgang 5 gange om ugen fra årsskiftet af.


Hvor er det sandt!
Har tit udret mig over den udmelding, specielt når den ikke udmøntet i noget konkret.

De høje priser som I nævner er "katalog priser", alle selskaber har dem.


Ja, den er vi også rendt ind i.
"små børn betaler 10% af prisen" Fint, vi rejste for 4.000 og barnet var 1.600 kroner? Hvaad? Svaret lød: 10% procent af den pålydende værdi af billetprisen... Og der stod 16.000 på billetten.
Som jeg fik forklaret det, fastsætter flyselskaberne billetpriserne en gang om året og så er der frit slag for at div. rejsearrangører at give rabat på denne.
Måske Lung Yao eller Hep kan kaste lys over i hvilket regi, disse priser indledningsvis bliver fastsat? For jeg aner det ikke.

mvh


 
jesperfrb
Kan da lige informere om at prisen på fuel iøjeblikket ligger lige over 6 krSadSadSad
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!


Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage
 
Hep
rinpoche skrev:
Måske Lung Yao eller Hep kan kaste lys over i hvilket regi, disse priser indledningsvis bliver fastsat? For jeg aner det ikke.


Groft sagt kan man sige at alle flyselskaber opererer med 3 forskellige slags priser.

1. IATA priser. Dette er generelle priser som er "bestemt" af IATA (International Air Transportation Association). Disse priser er reelt et levn fra fortiden, hvor flytransport var noget for de rige og smarte. Fordelen ved prisen er at den er generel for en given rute og ikke varierer for flyselskaberne. IATA Priser er typisk inddelt i F, C og Y klasse (første klasse, business klasse og full economy).

Eks.
CPH - BKK Businessclass (C-klasse) koster måske 36.000 kr retur med IATA prisen.

Disse IATA priser bliver primært brugt til intern afregning i mellem flyselskaberne og danner basis for f.eks regler for priser i de næste to kategorier.

2. Publiserede priser (det som Lung Yao kaldte "katalog prisen"Wink.

Disse priser er nogle som er tilgængelige til alle personer og som flyselskaberne selv fastsætter.

Jeg vil tro at flyselskaberne fastsætter priserne efter deres omkostningsniveau, samt konkurrencen på den pågældende rute.
Disse publiserede priser er inddelt i rigtig mange underkategorier(klasser). Der findes måske 5 forskellige priser for Business Class og 15 forskellige priser til Economy.

Det kunne eksempelvis se sådan her ud:

--- Business class ---
C – 30000 kr
S– 26000 kr
D – 23000 kr
J – 20000 kr

--- Economy class –
Y – 16000 kr
M – 14000 kr
L – 10000 kr
V – 6000 kr
Q – 4300 kr

Flyet er så delt op i klasser. Der er måske 20 sæder tildelt til Q klasse, 20 sæder tildelt til V klasse og 50 sæder tildelt til L klasse o.s.v
De første billetter der bliver solgt er naturligvis de billigste. Derfor så snart at de 20 Q klasse billetter er væk kan man ikke længere købe den klasse. Næste alternativ er V klasse . Når de er solgt L klasse o.s.v.

Indenfor hver klasse er der så forskellige regler tilknyttet. Det kunne f.eks være at man max må være væk i 1 måned eller at man mindst skal være væk i 7 dage. Det kunne også være at billetten skal købes og betales mindst 21 dage i forvejen. Andre ting kunne være forskellige niveauer m.h.t optjening af bonus point / miles. Mulighed for at ændre navn eller datoer på billetten.

For at det ikke skal være løgn så er klassefordelingen indenfor flyselskaberne ikke den samme. Altså – Q klasse på Thai Airways behøver nødvendigvis ikke at være den billigste billet med f.eks SAS eller Lufthansa. Hvis jeg husker ret er den billigste klasse hos SAS benævnt K.

Der er dog en form for ensretning m.h.t klasserne inden for f.eks Star Alliance, men ingen regel uden undtagelser.

Disse publiserede priser skifter så også i løbet af året. Ligesom året er opdelt i årstider er flybilletterne opdelt i sæsoner. Low Season, Shoulder Season, High Season, Peak Season. Billetterne er naturligvis dyrere i Peak Season end i Low Season.


3. Special priser / Kampagne priser / IT priser (IT står for Inclusive Tours).

Disse priser er special priser som allokeres til f.eks rejsebureauer. F.eks kunne SAS eller Thai sætte 50 sæder til salg på hver flyning og ”reservere” dem til rejsebureauerne. Disse 50 billetter vil typisk være billigere end den laveste klasse fra de publiserede priser (f.eks Q – 4300 kr fra eksemplet ovenfor). Prisen kunne være 3999,- men i langt de fleste tilfælde kræver flyselskaberne at det skal være en ”Inclusive Tours”. Det betyder at rejsebureauer ikke kun må sælge flybilletten, men skal sælge f.eks hotel med. Det skal altså være en pakkerejse.

Grupperejser – der er mulighed for at få en rabat pris hvis man er over 10 personer der rejser sammen.

Før i tiden var det sådan at man næsten altid kunne få den billigste pris ved at handle med et rejsebureau, da de havde adgang til IT priser. Sådan er det ikke længere. Flyselskaberne lægger selv deres billigste priser på deres hjemmesider for at sælge dem der. Dog går det som regel hurtigt med at få dem solgt. I nogle tilfælde kan alle de billige publiserede priser være solgt, men rejsebureauer kan stadig lægge inde med billige IT priser på den samme flyvning.

Rejsebureauet skal dog lægge udgiften til for f.eks hotel samt deres egen fortjeneste. Derfor – den pris der bliver udbudt fra flyselskaber til 3999 kunne godt ende med at blive solgt for f.eks 5500,- kroner.

Pu ha.. det blev en lang smørre..

Nå men hvorfor kender jeg så til alt det her.. Well. Jeg har i 6 år arbejdet som konsulent for flybranchen og har derfor indsigt i forholdene. Derudover har jeg i knap 3 år haft ca. 100 rejsedage om året i forbindelse med mit arbejde og har vel fløjet med 50 forskellige flyselskaber gennem tiderne.
 
Hep
rinpoche skrev:

Ja, den er vi også rendt ind i.
"små børn betaler 10% af prisen" Fint, vi rejste for 4.000 og barnet var 1.600 kroner? Hvaad? Svaret lød: 10% procent af den pålydende værdi af billetprisen... Og der stod 16.000 på billetten.


Glemte lige at kommentere denne her ;o) Har også selv været ude for noget lignende.

Da jeg skulle giftes i Thailand ville min familie gerne med. Min søster havde på det tidspunkt en 1 årig datter. Jeg snakkede med SAS (og fik i øvrigt en rigtig god pris) og m.h.t til hendes billet ville hun få Infant rabat på 90%. Super - det lød jo rigtig godt. Prisen for selve billetten var 900 kroner (10% af 9000 pålydende værdi), men derudover kom et fuel tillæg på 800 kroner hver vej. Altså kostede hendes billet 2300,- kroner på trods af at hun vejede 10 kilo (og altså ikke har brugt ret meget ekstra fuel) og ikke havde noget sæde, da en Infant skal sidde på skødet af forældrerne.

Der var ikke en gang noget mad til hende på flyet.. Det var sgu lidt speget syntes jeg.
 
Hep
Fandt lige det her


http://sg.biz.yah...4g2bu.html


Friday April 25, 4:52 PM

Thai Airways to raise fuel surcharge due to high oil prices
Thai Airways will increase its fuel surcharge by between 20 and 35 dollars per passenger on most international flights due to rising oil prices, an airline official said Friday.

The increase will take effect from Monday with the surcharge on most domestic flights rising to 750 baht (around 23 dollars) from 600 baht.

Passengers on most international flights will now have to pay a fuel surcharge of between 45 and 140 dollars, compared with the current charge of between 25 and 105 dollars.

Pandit Chanapai, executive vice president at Thai Airways International's commercial department, said the flag carrier had to adjust its surcharge to reflect the increase in fuel costs due to rising global oil prices.

"The company previously took responsibility for these increases and delayed any further increase in the fuel surcharge since the recent Songkran (Thai New Year) holiday, so as to not impact large numbers of passengers' travel," Pandit said in a statement.

The increase will not affect services between Bangkok and most Southeast Asian cities, where passengers will continue to pay 25 dollars.

The 25-dollar surcharge would also stay in place for Hong Kong-Taipei, Dubai-Kuwait, Karachi-Muscat and Chiang Mai-Kunming flights.

Thai Airways is controlled by the Thai government, which holds a 54.21 percent stake.
 
Spring til debat: