Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Restauranter og spisesteder i Danmark
 Udskriv debat
Thai Restaurant I Kbh området..
on og kent
Grinjeg arbejder i københavn og har gjordt det i 8 år.
når jeg skal på thai restaurant ringer jeg som regel hjem til konen hvorefter hun fortæller hvordan jeg gerne vil have maden.
(thai pet)
har virket intil nu og forhåbentelig fremover
kent
 
on og kent
glemte at fortælle at min bedre halvdel ikke vil spise på restaurant i danmark mener at det ikke smager som thai mad men tillempet. hvilket jeg jo godt kan give hende ret i alt smager anderledes under en palme
med en beer changGrin
Redigeret af on og kent d. 13/10-2007 22:43
 
risbaronen
skal det være take away så har jeg hørt at risgryden på sallingvej i vanløse den skulle være rigtig god og betjeningen flink SmileSmile
 
http://vinduespudsningkoebenhavn.dk
bigfoot
.Home style thai med efterbrændermadanmeldelse
3 af 6 stjerner

3 af 6 stjerner Restaurant: Ranees
Maden er stærk og hjemmelavet fra grunden hos Ranee på Blågårds Plads.

Af Søren Frank
Fredag den 24. august 2007, 03:30

Menu-kortene på de fleste Thai-restauranter i København ligner hinanden til forveksling, og maden virker indimellem, som om den udgår fra den samme fabrik. Forklaringen er formentlig, at køkkenerne baserer sig på de samme præfabrikerede curry- og tom yum-pastaer, der kan købes overalt i byens asiatiske specialbutikker.

Sådan er det dog ikke hos Ranee med efternavnet Udtumpthisarn hun laver mad, som hun selv fik den hjemme hos sin mor i Esan, som det Nordøstlige Thailand kaldes. Restauranten på Blågårds Plads har i det hele et anderledes udtryk, stilen er meget tilbagelænet, hvilket ikke mindst gjaldt betjeningen, den aften vi var forbi, mere effektiv service er set. Indretningen er der ikke sket så frygtelige meget med, siden jeg sidst besøgte adressen for nogle år siden, hvor en tibetansk restaurant sad på lejemålet man genkender i hvert fald de lettere klodsede, institutionsagtige fyrretræstole.

Vi forlystede os indledningsvis med en sjov snack Miang Kam fra det nordlige Thailand. Syv små skåle stod i en rundkreds på et fad med chili, tørrede rejer, jordnødder, skalotteløg, lime, ingefær og ristede kokosflager. Ved siden af lå en bunke blade, som man foldede som en skål, fyldte med småbidderne og dryppede med den sødlige sojabaserede sauce, som stod i midten. Både hyggeligt og ganske velsmagende.

Hertil nød vi en flaske Free Beer version 3.0. En ganske sjov øl begået af kunstnergruppen Superflex i samarbejde med bryggeriet Skands. Konceptet går ud på, at alle har lov til at reproducere og kommercialisere øllet, hvis opskrift og label kan hentes på en hjemmeside. Selve brygget var her en aletype, rund maltet og sødmefuld og tilsat lidt guarana-nød, som dog ikke umiddelbart lod sig smage. (64 kr. for 70 cl).

Egentlig ville vi helst have spist Ranees store syvrettersmenu, som står til overkommelige 295 kr., men den blev ikke serveret denne fredag med den begrundelse at køkkenet havde for travlt. I stedet kombinerede vi os så ved hjælp af a la carte kortet frem til noget, som lignede prisen blev dog en anden, og fire forretter samt hovedret og dessert viste sig at være lige i overkanten af hvad vi kunne rumme.

Vi lagde ud med de klassiske satay-spyd, her tilberedt med vildsvin, som godt kunne have tålt lidt mere varme. Kødstykkerne, der ikke var helt reelt udskåret, var sine steder lovlig rå og dermed lidt svære at tygge. Men den ledsagende jordnøddesauce var rigtig lækker, tydeligvis hjemmelavet og meget chunky.

De thailandske fish cakes normalt kaldet tod man bla kommer man heller ikke uden om. Igen afveg Ranees version noget fra den, som man kender fra de andre thai-steder: Fiskefrikadellerne var ret lette og luftige gjort på en fintmalet fars med en let svampet struktur tankerne gik således i retning af de skumfiduser, man i gamle dage fik fra Norsk Fars. Smagen var ok, uden at være voldsomt karakterfuld, men endnu gang var en hjemmedip, her med sød chili, med til at rette op på billedet.

Så fulgte anden runde: Hvor første omgang havde været relativt mild, så stod vores smagsløg nu til en ordentlig omgang tæsk. Den klassiske Tom yam gung-suppe med citrongræs, lime og galangalrod skal være stærk og sur, og det var denne så sandelig også. Der var heldigvis heller ikke sparet på de store saftige tigerrejer, resten af fyldet udgjordes blandt andet af en del tomat.

Styrken var dog intet at regne i forhold til den servering af grøn papaya-salat som fulgte. Selv om vi bestilte den i den mindst stærke af to versioner kaldet Thai style, så var salaten smerteligt hed. Den tørrede røde chili var doseret med så løs hånd, at det smertede helt ned i tandrødderne ikke mindst var der en voldsom efterbrænder på som intensiveredes de følgende 10 minutter. Vi gøs ved tanken om husets ekstra stærke Esan style-servering. Salaten var i øvrigt ikke videre elegant, for det første var papayaen, som i sig selv ikke var den lækreste, jeg har smagt, ikke skåret specielt fint, og så var den lettere klodset garneret med store humpler af agurk og hvidkål.

Min gæst havde som hovedret valgt en rød curry med lammekrone det har jeg hverken smagt eller set før, men det fungerede nu okay, måske lige bortset fra, at man måske godt kunne have fjernet fedtbræmmen på lammekødet, eftersom den kokosmælksbaserede curry jo i forvejen er ret fed.

Jeg fik en gang tun nam thok, som er en lun thai-salat. Ingredienser var friskt lækkert tunkød, stegt så hurtigt at det stadig var rødt og saftigt indvendigt, men kokken havde måske været lige lovlig nærig med dosseringen hvilket man dog bestemt ikke kunne sige om chilien. Jeg blev igen sendt lige lukt ud i smertehelvedet. Tunen var vendt med blandt andet korianderblade, lime, fiskesauce og fik følgeskab af mere uønsket kål, denne gang af den røde slags.

Ranees ene dessert skulle vi selvfølgelig også smage. Hovedelementet var en kugle god mangosorbet, som var garneret af stykker af litchi- og mangofrugt samt den klisterede søde risengrød, som er en klassiker i det thailandske dessertkøkken.

Aftenen igennem drak vi en hvid helt glimrende biodynamisk Macon årgang 2005 (350 kr.), som dog til tider var hårdt presset, ikke mindst af papaya- og tun-salaterne. Ranees svoger Sune Rosforth er vinimportør med speciale i vine fra Loire og biodynamik det ser ud til, at han har hjulpet til med at lave det lille kort, som er noget sjovere, end man plejer at se det på byens Thai-restauranter.

Måltidet var til ende, og vi sad begge som to gamle boksere med forslåede gummer, hvilket selvfølgelig er den risiko man løber, når man spiser thai. Selv om der aftenen igennem bestemt havde været mange gode takter fra Ranees køkken, som kunne pege i retning af fire stjerner, så var der altså også et par skævere. Lagt sammen med den usikre betjening begge tjenere hævdede, at det var deres første dag på pladsen vælger vi at holde ved tre.

Print artikel Send artikel



Stjerner:
3 af 6 stjerner Restaurant:
Ranees
Adresse:
Blågårds Plads 10, Kbh N. tlf: 35 36 85 05
Hovedret:
105 kr
Menu:
5-rettersmenu 195 kr.
Vin:



Foto: Brian Berg





Se også 0
Forrige Næste
af
Det spiste vi:
Miang Kam snack 55 kr. Satay-spyd med vildsvin 85 kr. Fish cakes 65 kr. Thom yam gung 75 kr. Grøn papaya-salat 85 kr. Nam Thok, Thai-salat med tun 160 kr. Rød karry med lammekrone 165 kr. Mango sorbet med søde ris 55 kr.
To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problem
 
hamster01
skal det være take away så har jeg også hørt at la petit bankok på sallingvej 11 i vanløse også er rigtig god og betjeningen flink Cool
 
www.lapetitbankok.dk
Webmaster
hamster01 skrev:
skal det være take away så har jeg også hørt at la petit bankok på sallingvej 11 i vanløse også er rigtig god og betjeningen flink Cool


Ja, den må være helt speciet god siden du reklamere for den både i indlæg og i linket til din hjemmeside under din profil....
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
risbaronen
Webmaster skrev:
risbaronen skrev:
skal det være take away så har jeg hørt at risgryden på sallingvej i vanløse den skulle være rigtig god og betjeningen flink SmileSmile


Ja, den må være helt speciet god siden du reklamere for den både i indlæg og i linket til din hjemmeside under din profil....



jeg beklager meget men jeg syntes tråden inviterede til lidt skamløs reklame WinkSmileGrin
 
http://vinduespudsningkoebenhavn.dk
Webmaster
lol, ja det kunne jeg se :-)
Men skal vi ikke prøve at holde det til uvildig reklame fremover i trådene.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
risbaronen
jo det er en aftale
jeg skal jo også passe på med at reklmere for meget så får jeg bare for meget at lave Wink
 
http://vinduespudsningkoebenhavn.dk
Webmaster
Jeg har lavet en ny afstemning på forsiden hvor spørgsmålet er om det fremover skal være tilladt at reklamere for sin thai-relateret virksomhed i sin signature.

Reklamere for alt muligt som absolut intet har med Thailand at gøre kan vi vel allesammen blive enige om at vi helst er fri for. Men thai-relateret virksomheder kunne vi måske hjælpe lidt på vej ved at ændre forbudet i reglementet. Naturligvis, såfremt der er stemning for det, vil der blive lavet nogle regler mhs. til størrelse af reklamen i signaturen osv.

Afstemningen er naturligvis afledt af denne tråd.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
banphai skrev:
Davse Bamsen
Thai mad er sgu godt,men du syntes man tager på når man spiser thaimad.
Jo!! det er rigtigt nok,
Men kommer anden på hvad du spiser.
Vi har mange forskellige slag mad. du kan spise. Prøve *Esaan* mad
Yum yum kung. Tom yumGrin kung. Somtam grill mad Esan style.!!!
ikke så meget coconut mad med curry og ris. Du tage ikke på!!!
Fravel




Hej Banphai

Jamen jeg spiser skam isaan mad Smile
jeg spiser naesten alt thaimad..altsaa ikke paa en gang Grin

bamsen
 
paulsenp
Jeg synes, at det er ok med en diskret reklame i signaturen, men en falsk anprisning, som den hamster01 kommer med, er absolut ikke i orden. Den er i sig selv grund nok for mig til ikke at handle der.
Peter
 
banphai
Det gør jeg også.
:D
 
roald
THAILAND




Khun Yuk Oriental

Under flere års ophold i Frankrig har køkkenchefen (af samme navn som stedet) tilegnet sig en ypperlig evne til at fortolke det mest ophøjede i thaikøkkenet.

Alle retter er smagsmæssigt varierede inden for krydringens mildhed og styrke. Muslinger med citrongræs er et fint eksempel på det thailandske køkkens alliance med det europæiske. Karryblade, citrongræs og lime er de friske indslag i måltidet og karakteristisk for det royale køkken i Thailand.

Det er det lette køkken, hvor velsmag og velbefindende går hånd i hånd, og service, vinudvalg og stemning gør et besøg til noget ekstra, uden at man skal erlægge formuer. Da kvaliteten i håndværk, service og råvarer er helt i top, er det naturligt, at man finder et lidt højere prisniveau og skal regne med ca. 500 kr. per person for en middag med flere retter og et glas vin eller en øl.

Khun Tuk Oriental, Baron Boltens Gård, Store Kongensgade 9, 1123 København K. Tlf. 33 32 30 50




Kiin Kiin

Dette er en nytænkning inden for begrebet etniske restauranter. Med Khun Yuk som forbillede er Kiin Kiin intet mindre end et topstjernet spisested, der serverer dyre menuer med vine til, men alt med thailandsk tilsnit.

Det kræver sin forståelse at kunne fortolke og nyde dette. Tror man, at man finder et mere klassisk stjernested, bliver man måske overrasket, for maden er stadig thailandsk i sin grundvold.

Udsøgt, men asiatisk. Folkene bag er erfarne kokke og tjenere med restaurantchef Henrik Yde-Andersen (tidligere The Paul) som anfører. Her rejses østen for solen og vesten for månen og med stilfuld effekt på 1. klasse. En menu med seks retter og vine til gøres ikke for under 1.000-1.100 kr. per person.

Kiin Kiin, Guldbergsgade 21, 2200 København N. Tlf. 35 35 75 55

Læs også anmeldelsen: Thai-haut cuisine


http://ibyen.dk/r...450811.ece
 
ebeth
-Det er meget nemt at copy/paste en restaurent anmeldelse fra Politiken eller et andet sted fra!
Roald! Har du spist på en af de Københavnske steder du har puttet på her? En 'jeg har spist på dette sted'- anmeldelse kunne være interessant.
vh
 
roald
tråden hedder : THAI RESTAURANT I KBH området.. Shock
 
ebeth
Ja og ???? HAR DU PRØVET DEN ENE ELLER DEN ANDEN... hov min caps lock satte sig vist fast
 
noidam
min kone siger aldtid.!!!!
hvorfor spise ude, er min mad ikke god nok.
og det kan jeg jo kun give hende ret i.
godt nytår
 
roald
En kuvert pris på 1000-1100 kr. kan nok også afskrække de fleste
 
mattidk
har selv været på Kiin Kiin
menu koster 650 kr (*** )
vin menu 550 kr (***** jeg vil give 5 stars for vin)
+ nogle ekstra, så vi ender op med 1500 kr pr hovedet!

man får rigtige mange små retter fx 3 starter, 2 hoved retter, 3 dessert. mad er fusion så man kan ikke forvente at få noget ægte Thai mad der, fx man kan forstille at få en Tum Yum suppe fra en te kande, og jeg husker ikke rigtig om jeg bliver mæt, men vinmenu er noget særlige man skal prøve. Henrik er jo en dansk mester i vin smager.

Så hvis man har penge og vil gerne opleve noget særlige, det er det sted.
 
Spring til debat: