Se indlæg
Danskundervisning
|
|
calun |
Lagt på d. 09/12-2007 19:45
|
Begynder Antal indlæg: 21 |
Hej Min kæreste og jeg overvejer at flytte til Malmø, ikke så meget for at være sammen (selvom det jo også vil være dejligt ;-)), men fordi jeg har søgt arbejde i København. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om man har mulighed for at deltage i danskundervisningen i Danmark, hvis man er bosat i Sverige. Nogle der kan svare på det ? Mange tak. Med venlig hilsen
Carsten - Min kæreste bor i Ban Phu nær Udon Thani - |
|
|
Hep |
Lagt på d. 10/12-2007 17:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Umiddelbart vil jeg desværre tro at i kommer til at betale for det. En fra min kones klasse var bosat i Sverige grundet 24 års reglen og de skulle betale 70,- kroner per time. |
|
|
polar |
Lagt på d. 15/12-2007 10:40
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Danskundervisning, hvorfor skulle din kæreste dog lære dansk. Er det ikke Sverige i vil bosætte jer i??? Integration??? Hvis din kæreste/kone får opholdstilladelse i Sverige, kan hun jo kun arbejde i Sverige, og IKKE i Danmark, hvis hun da ikke lige står på posetivlisten. Du sætter da hende i en dum situation, hvordan skal hun kunne få et job i Sverige, hvis hun ikke taler og forstår svensk? I vil også have jeres liv i Sverige, handle ind der, gå til læge, så hvorfor skal hun lære dansk?? Hvis i får opholdstilladelse, og din kone/kæreste efter 5 år vil skifte sit thailandske statsborgerskab ud med et svensk, så hun kan arbejde i DK, så vil det måske være en god ide, men den tid den sorg. Men tag en tur ud i Fields, og se hvor mange svenskere der arbejder der, uden problemer Hvis i flytter til Sverige, vil din kone få tilbudt svenskundervisning og man gør mere i Sverige for at få dem ind på arbejdsmarkedet. Og tag og kig i de andre forummer, som måske nok lige mere henvender til den situation, som du er i. http://www.sundde.../index.php http://www.aegtes...aenser.dk/ Polar |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 15/12-2007 12:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Hej Carsten Jeg forstår ikke umiddelbart hvorfor din kone skulle lære sig dansk, når i vælger at bosætte jer i Sverige. I Sverige er alt voksenundervisning gratis, og det er rimeligt nemt at komme ind på en af de skoler som har SFI, (svensk for indvandre) det er skolerne Lernia og Komvux. Du spørger også om det er muligt at modtage undervisning på dansk i Danmark, når man er bosat i Sverige som indvandre. Til det kan jeg kun svare; det har jeg aldrig hørt om. For at kunne modtage undervisning med offentlig støtte i Danmark skal man have et dansk cpr.nr. Og et dansk cpr.nr kan din kone / kæreste- med opholdstilladelse i Sverige – tidligst opnå når hun har fået svensk medborgerskab. Og det tager med de regler som er i dag 5 år at opnå, da du er dansk statsborger. Havde du været svensker tager det kun 2 år. En ansøgning om permanent opholdstilladelse i Sverige tager pt. ca. 6 – 10 måneder, og man kan først søge efter 5 års ophold i Sverige. Ansøgning om svensk medborgerskab tager yderligt ca. 6 – 7 måneder. Så der går minimum 6 år før din kone / kæreste kan få sig et dansk cpr.nr. Polar skrev: Hvis i får opholdstilladelse, og din kone/kæreste efter 5 år vil skifte sit thailandske statsborgerskab ud med et svensk I Sverige er det muligt at have dobbelt medborgerskab, så det er ikke nødvendigt at fraskrive sig sit Thailandske pas / statsborgerskab. Men her er det vigtigt at hun bibeholder sit eget Thailandske efternavn hvis i skulle få den skøre ide at gifte jer. Rasmus |
|
|
calun |
Lagt på d. 15/12-2007 17:45
|
Begynder Antal indlæg: 21 |
Hej igen Tak til Rasmus og polar, I get the point ! Jeg tænkte mere på fremtiden, men som I lægger det frem, kan jeg godt se at det ikke er nødvendligt... Rasmus: Som jeg læser det du skriver, så behøver vi ikke at gifte os for at hun kan komme til Sverige !? Vil det også sige at hun kan arbejde i Sverige uden at vi er gift !? Tak. Carsten Rasmus skrev: Hej Carsten Jeg forstår ikke umiddelbart hvorfor din kone skulle lære sig dansk, når i vælger at bosætte jer i Sverige. I Sverige er alt voksenundervisning gratis, og det er rimeligt nemt at komme ind på en af de skoler som har SFI, (svensk for indvandre) det er skolerne Lernia og Komvux. Du spørger også om det er muligt at modtage undervisning på dansk i Danmark, når man er bosat i Sverige som indvandre. Til det kan jeg kun svare; det har jeg aldrig hørt om. For at kunne modtage undervisning med offentlig støtte i Danmark skal man have et dansk cpr.nr. Og et dansk cpr.nr kan din kone / kæreste- med opholdstilladelse i Sverige – tidligst opnå når hun har fået svensk medborgerskab. Og det tager med de regler som er i dag 5 år at opnå, da du er dansk statsborger. Havde du været svensker tager det kun 2 år. En ansøgning om permanent opholdstilladelse i Sverige tager pt. ca. 6 – 10 måneder, og man kan først søge efter 5 års ophold i Sverige. Ansøgning om svensk medborgerskab tager yderligt ca. 6 – 7 måneder. Så der går minimum 6 år før din kone / kæreste kan få sig et dansk cpr.nr. Polar skrev: Hvis i får opholdstilladelse, og din kone/kæreste efter 5 år vil skifte sit thailandske statsborgerskab ud med et svensk I Sverige er det muligt at have dobbelt medborgerskab, så det er ikke nødvendigt at fraskrive sig sit Thailandske pas / statsborgerskab. Men her er det vigtigt at hun bibeholder sit eget Thailandske efternavn hvis i skulle få den skøre ide at gifte jer. Rasmus |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 16/12-2007 10:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Den gang min kone flyttede til Sverige i 2000, var det ikke nødvendigt at vi var gift for at hun kunne få opholdstilladelse. Som EU borger bosat i et andet EU land, havde man ret til at have sin samboende med til Sverige uanset om hun var EU borger eller ej. Om den regel stadig gælder er jeg ikke klar over, men da det er en EU regel tror jeg stadig den gælder. Men det skulle ikke undre mig at svenskerne har lavet deres egne regler i stil med Danmark. Netop for at dæmme op for en gigantisk tilflugt af muhamedanske kvinder med rødbedefarvet pas, som ”ønsker” deres påtvunget fætter fra hjemlandsbyen i Afghanistan med til Sverige. Når man i Sverige får opholdstilladelse, har man dermed også automatisk arbejdstilladelse i Sverige. Denne tilladelse har intet med en arbejdstilladelse i Danmark at gøre. I Danmark er myndighederne skide ligeglade med hvor mange arbejdstilladelser man har i Sverige. Når en udlænding har opnået permanent opholdstilladelse i Sverige (ca 5-6 år), er det muligt at det bliver nemmere af få et cpr.nr og dermed mulighed for at arbejde i Danmark. Men det er ikke noget jeg er sikker på. Hilsen Rasmus |
|
|
polar |
Lagt på d. 16/12-2007 13:33
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Man kan ikke få et dansk cpr-nr, hvis man ikke har en fast adrese i DK. Ved jeg af egen erfaring, min søn er dansk statsborger, men har ikke noget dansk cpr.nr, da han aldrig har været bosat i DK. AT man har fået fast opholdstilladelse i Sverige gælder heller ikke, man er nødt til at blive svensk statsborger, før end man kan søge arbejde i DK. Hvis du vil vælge sverigesløsningen, så find dig en lejlighed derovre, få et svensk personnummer, og i kan såbegynde at søge om opholdsilladelse til din kæreste. Det skal dog siges, at der går nemmere, hvis man er gift. Men gå ind på Migrationverkets hjemmeside og læs om de forskellige regler. http://www.migrat...verket.se/ Polar |
|
Spring til debat: |