Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Verdens stærkeste chili
|
|
Hep |
Lagt på d. 31/08-2007 15:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Vi plejer at købe chiliplanter herfra http://www.gartne...egaard.dk/ og putte dem i vores drivhus. Der er mange gode varianter imellem. Vi har blandt andet købt Omnicolor, som er møg stærk men Toftegaards Citron Chili er også rigtig god. |
|
|
John |
Lagt på d. 31/08-2007 18:05
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
huratho skrev: Hej Vi har dem i haven, hvis der er nogen som ønsker frø, så sig til. Jeg kan så også oplyse at de er ikke stærkere end fugle chilli. Vi bruger dem til mad lavning næsten hver dag, men selfølgelig med forsigtighed Hugo Hvis du mener at Bhut Jolokia ikke er stærkere end fugle chili, så er det ikke Bhut Jolokia du har i haven Forøvrigt så er der ikke så mange frø i dem john@dansk-thai.dk
|
|
|
xxxx |
Lagt på d. 05/10-2007 15:47
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
hmmmmmm det var da mystisk, endnu engang forsvandt indlæget op i den blå luft. Verdens stærkeste chili.... Der er kommet ny igen. Naga Morich.. over 1.500.000 scu ( scoville scalaen ) Bhut Jolokia 1.041.427 Thai chili og omnicolor... ca 150.000 scu ( tøsedrenge mad ) Bird chili, hvis det er den du har Hurato, den er kun halvt så stor og skifter fra grøn til brun til rød.. Og man skal være hurtig når de modner, ellers har fuglene ædt dem. Den er lidt stærkere end alm thai chili. Skulle nogen være med på at bytte frø, så er jeg interesseret, også i div Danske frø. Lige nu har jeg kun 3 slags chili og 5 slags auberginer plus div på lager, men har sået, så der kommer mange flere.. Le-si |
|
|
on og kent |
Lagt på d. 06/10-2007 02:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
min kammerat mener at han får hovedpine af chilli dog elsker han meget stærk chilli nogle med erfaringer med dette kent chilli er ikke en smag men en smerte siger de kloge |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 06/10-2007 06:58
|
kent Næh jeg har nu aldrig oplevet at få hovedpine af chili. eller hørt om det før.. Selvom jeg får skyld for at lave meget stærk mad engang i mellem, selv for thaier Vil man have chili smagen uden de er så stærke, piller man frø og frø stok ud, det er der det stærke gemmer sig le-si |
|
|
chillielsker |
Lagt på d. 17/10-2007 13:49
|
Begynder Antal indlæg: 16 |
Nu er jeg så heldig at være Thaigift, ikke så dårligt når man ikke kan få mad stærkt nok (troede jeg). Jeg hørte så om denne Chilli og gik så straks på jagt, har fundet frø, men det går lidt langsomt da vi ikke har drivhus og lillemor bestemt ikke fråser med varmegraderne derhjemme. Men utålmodige som vi er søgte vi hid og did efter færdige chilli, og i Tyskland lå der minsæl en biks som impoterede skidtet direkte fra Indien, hvilket jeg umiddelbart anså som en fordel, da jeg havde læst mig til at planter som står på vores breddegrader, der giver frugterne kun 70% af den styrke som de ellers har under mere behagelige varmegrader. Straks blev der bestilt 90gram af chillien i flager, da jeg ville være sikre på at vi havde til lidt forbrug. Jeg forklarede hende omhyggeligt at hun skulle være varsom med mængderne da der stod en hel del advarsler på glasset som det kom i, hvor man groft sagt spiser skidtet på eget ansvar. Nå der blev bikset lidt mad sammen hvor hun så puttede nærmest latterligt lidt i saucen som blev serveret ved siden af, hun lavede også sin traditionelle stærke Thai sauce da hun ikke forventede at den smule Jalokia kunne smages. Lige da man smagte saucen blev man vel nærmest skuffet, smagte faktisk af Ananas og andre tropiske frugter og var faktisk ret velsmagende, og så skal jeg ellers love for at Jalokiaen tager fat, efter 10-15 sekunder, løb hun nærmest hen til køleskabet for at finde mælk og alt hvad der kunne dæmpe bare lidt af effekten, jeg sad bare stille og roligt og prøvede på at stoppe min næseblod Heldigvis aftager smerten relativt hurtigt efter ca. 30 sekunder, så chillien er ren og uspoleret SMERTE og jeg har aldrig i mit liv tilnærmelsvis prøvet noget der bare var i nærheden af denne. Ikke at det skal afholde mig fra at tage nogle frø med til Thailand så vi kan få hendes familie til at dyrke nogle. Men mange af jer har sikkert i lighed med mig masser af gange hørt at den mad er ikke stærk osv. giv lillemor lidt af denne Chilli, og der er ret stor sikkerhed for at sådanne kommentarer vil du ikke høre mere |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 17/10-2007 15:56
|
Hej chilielsker. Ja chili kan da være stærk, men man vænner sig stille og rolig til det, jeg får skyld for at lave det pet mag mag her i huset... Ikke fordi jeg bruger flere chili end thaierne gør.. for det meste da.. Men jeg hakker chilien så smag og styrke frigives. Gerne en tur gennem persille hakkeren og styrken varierer også afhængig af hvad man putter chilien sammen med.. Sukker mindsker bla.. Og thaier har en mærkelig uvane med at komme sukker i maden. Jeg venter stadig på frø af verdens 2 stærkeste chili, men har lige sået div andre.... Høstede i går 11,5 kg fra 100 planter Og høster ca 1 kg modne hver dag, som jeg i første omgang har lavet chili pulver (flager) og pasta af... Næste forsøg er en chili saouse... Når ellers jeg kommer før fugle og dværghøns, de tager godt for sig af retterne. Utrolig de er så vilde med chili..... le-si |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |