Se indlæg
Efterladte thai børn
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 09/10-2007 19:30
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
For at foregribe begivenhedernes gang, så vil jeg lige for en god ordens skyld angive, at dette er et helt generelt indlæg ikke rettet mod nogensomhelst. Hvad jeg vil ind på er følgende: Jeg kan ikke lade være med at være rystet over de mange thai kvinder der med største sindsro efterlader deres børn hos familie/bekendte og selv rejser udenlands for at blive gift og opholde sig tusinder af kilometer fra deres børn. Som Dann Sørensen også humoristisk har været inde på, så tror jeg at der kan blive fælles fodslaw om at for en thaikvinde ligger hendes børn meget højt i hendes prioriteringsliste. Vel nok før hendes mand, det er kun naturligt. Og så melder spørgsmålet sig, hvis hun kan forlade sit barn/sine børn for at blive udenlandsk gift og bosiddende, hvor meget skal der så til for at hun forlader sin mand, som - vel angiveligt står lavere i selvsamme rækkefølge? Jeg tror min personlige holdning til dette spørgsmål klart lader sig aflæse af mit indlæg, men er samtidig opmærksom på at der meget vel kan være facetter af situationen som jeg ikke umiddelbart kan gennemskue, da jeg ikke selv har været i denne situation. mvh rinpoche |
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 10/10-2007 00:53
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Tjaa, føler mig måske lidt ramt Men nu er det langt fra alle af de børn der bliver efterladt hos familien, mødre der rejser til udlandet. Det er jo helt normalt i Thailand at rejse derhen hvor der er arbejde, og det gælder både fædre og mødre! Kender masser af mennesker der arbejder på hoteller rundt om i Thailand, der har efterladt børnene hos mor eller bedstmor. Det er jo en del af kulturen, så jeg tror ikke at det er det stor problem! Men de gør da alt hvad der ideres magt for at støtte deres børn, som de fleste mennesker ville gøre, sender penge hjem, ringer hjem osv. Men der er de færreste af dem der kommer hjem mere end 1 gang om året! Min oplevelse af at efterlade et barn hos familien i Thailand, for at arbejde et andet sted er en del af kulturen! Dette er ikke ment som en undskyldning for den situation jeg og min kone befinder os i, men er en generelle betragtning af hvad der er normalt i Thailand! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 10/10-2007 02:43
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Ja hvad skal man sige til det. For det kan jo ikke undgås at nogen føler sig trådt over tæerne. vel jesperfrb.. fordi du var modig nok til at skrive om de problemer der kan følge med når man svigter.... Ja jeg syntes faktisk det er modig gjort du tør tage den debat, med dig selv i hovedrollen.. Jeg har tidligere prøvet at tale med nogen om det og det er som regelen endt med at vi ikke taler mere sammen, for min helt klare holdning til det er.. Vil man have moderen, så må man tage børnene med som sine egne... Og betale sig fra problemet, selvom moderen syntes det er ok, mener jeg er forkert. Det er i hverrt fald ikke barnet der bliver taget hensyn til, for intet i denne verden kan erstatte far / mor.. En pap far kan dog for det meste erstatte den rigtige far. Men jo det er meget almindelig at forlade både børn - kone - mand her ude. Og vel en af grundene til at mange Thaier er så overfladiske som de er, for de mister jo forfærdelig ved at leve på den måde, livet bliver bare sådan noget overfladisk / materielt noget. De fleste her kender nok til hvordan man har det hvis man mister den man elsker, lur mig om ikke thaier føler det samme, når de bliver kaseret. Så kan man sige som du gør Jesper.... det er en del af kulturen.... jo men så er man også med til at den kedelige cirkel fortsætter og skaber nye mennesker der føler sig svigtet/forladt, blliver kolde og tager hva de kan få. Man kan selvfølgelig påstå moderen er forkert på den, for det er hun jo.. Men hun kender kun måden det foregår på her, en enlig mor må tage hva hun kan få, stille krav til en thailandsk mand vedr. hendes børn. Hvis hun da i det hele taget kan finde en som vil have hende vil nok i de fleste tilfælde betyde hun ikke ser ham mere. For at have børn i Thailand er en dyr affære.. Om børnene ligger højt på moderens liste.. jo det gør de nok på en eller anden snørklet måde, men for mange dog under jagten på guld, under det at have det sjovt. Og ja hvor stiller det så os mænd på den liste.. Huh..Grim tanke.... Børn - guld - sjov - familie - thailand - mand..... Men vi har jo selv valgt det, så det hjælper ikke at hyle over det.. Problemet er så alm at der ligefrem findes en musik video om det, som var meget populær, jeg mener det er 3 år siden, den kørte konstant på tv. Konen forlader mand og børn for at tage til Tyskland og kommer så hjem på ferie sammen med tyskeren ( hendes mand ) og skal lige besøge hendes broder ( hendes mand )... Der var også engang en der fortalte mig at når de var på ferie her ude, skulle de altid besøge familien for det betød så meget for hende og hun sov altid sammen med broderen når de var der, hun elskede ham så meget .. Jo jo det kan da have været hendes bror Livet er ikke altid nemt, men det er nemt at tage en forkert beslutning. Le-si |
|
|
ebeth |
Lagt på d. 10/10-2007 15:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Le-si det er da ikke "kun" en thai-farang ting, at børn bliver efterladt hos familien! Det er da helt almindeligt at når thai forældrene arbejder, måske langt hjemmefra, har de familien til at passe afkommet. I DK er det vuggestue og børnehave, vi behøver jo sjældent at rejse langt for at finde arbejde, i Thailand Kindergarden, bedsteforældre og diverse tanter der træder til i kortere eller længere tid. Den der med at komme hjem med en farang ægtemand og konen så sover sammen med sin "bror" lyder som en vandrehistorie eller en afsindig naiv ægtemand.... for det er vel ikke dig der har oplevet det |
|
|
bastian |
Lagt på d. 10/10-2007 18:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 176 |
thaiér har det med deres børn som vi andre har det med hundehvalpe når de er små er de noget så søde men når de vokser op er de ligeglade med dem men det er en del af deres 1000000000års historie og så skal vi ikke blande os men jo de er ligeglade med deres børn thaier har det med penge som vi har det med vores børn vi/de elsker dem af hele vores hjerte |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 11/10-2007 01:42
|
Hejsa Ebeth.. Glemte du ikke at læse noget af indlæget Jeg skrev... .Men jo det er meget almindelig at forlade både børn - kone - mand her ude. Og vel en af grundene til at mange Thaier er så overfladiske som de er, for de mister jo forfærdelig ved at leve på den måde,....... Og ja der findes da også Danske mødre som er mere eller mindre ligeglade med deres afkom. men nok knap så udbredt som her i thailand. Og nej det var ikke mig, der lod konen sove sammen med broderen.. Havde hun lyst til det, havde hun have fået lov til det permanent Og desværre så tror jeg ikke det er en vandre historie.. Bastian. Jeg plejer at sige de behandler babyer som dukker. Om vi skal blande os i det, næh kun i de tilfælde hvor vi vælger en mor som partner. le-si |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 11/10-2007 07:54
|
Som jeg indledningsvis angav, er dette indlæg ikke rettet mod nogen herinde, men foranlediget af de prægtige thailanske kvinder i mit lokalområde som har dumpet deres børn i Thailand. Man kunne jo have den holdning,at hvis det er thailandsk kultur at efterlade sig børn her og der, så er det vel snarere et udtryk for mangel på kultur. Samtidig er der vel også forskel på fx at tage til byen i tørketiden på sæsonarbejde og så efterlade børnene permanent 10.000 km bort. Og endelig kan man jo ikke lade være med stille sig selv det indlysende spørgsmål, hvad i Herrens navn skal de da have de børn for, hvis de ikke agter at tage sig af dem alligevel? Er det udelukkende en aldersrenteforsikring? Jeg ser dette som en alvorlig karakterbrist - om den er kulturelt betinget eller ej - og ville personligt ikke røre ved vedkommende med en ildtang. Som sagt, hvis man kan dumpe sit eget kød og blod, hvor meget mon så der skal til inden ægtefællen får en blød inderside? Og ja der findes da også Danske mødre som er mere eller mindre ligeglade med deres afkom. men nok knap så udbredt som her i thailand Det er en underdrivelse der vil noget |
|
|
Hep |
Lagt på d. 11/10-2007 08:15
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Da min kone og jeg besluttede os for at hun skulle flytte til Danmark var vi også i tvivl om hvad vi skulle gøre med hendes 5 årige søn. Vi var helt sikre på at han skulle med til Danmark og bo, men det var mere tidshorisonten som var "problemet". Vi blev enige om at det nok var bedst hvis konen først kom til Danmark og boede her lidt først alene. På den måde ville hun kunne nå at lære noget dansk og i øvrigt sætte sig ind i danske forhold og levevis. Det var nok mig som mest "pushede" for den løsning fordi jeg var lidt nervøs for at det kunne blive for meget af det gode, for både konen og mig, hvis sønnen kom med til Danmark på samme tid. I de første 2 måneder hvor konen var her var det ikke så stort et problem - hun savnede selvfølgelig sønnen og resten af familien, men der skete så meget nyt for hende her i Danmark så hun var "optaget". Efter de her 2 måneder begyndte hun rigtigt at savne ham - hun var meget ked af det og snakkede med ham i telefonen praktisk talt hver dag. Efter ca 6 måneder i DK startede vi med at samle papirer, få dem oversat etc. så vi kunne få gang i familiesammenføringen med knægten. Nu har han så været i Danmark i 2 måneder og er glad og tilfreds. Set i bagklogskabens ulidelige klare lys havde det nok været bedre om vi havde taget det hele på en gang. Så havde vi undgået at min kone gik og var ked af det. Det har aldrig været på tale at efterlade sønnen i Thailand og det ville min kone heller aldrig kunne gøre (eller jeg tillade for den sags skyld). Jeg har svært ved at forstå at man kan efterlade sit barn så langt væk, men man kan måske forestille sig at den nye danske mand kan have en aktie i det. Måske er han ikke lige interesseret i en "pakkeløsning" og siger derfor nej til at tage barnet med til Danmark. At kvinden så accepterer dette kan man kun ryste på hovedet af. Hvis børnene har en vis alder synes jeg at det er ok at de bliver i Thailand. Eks. en 15 årig thai er vel efterhånden så selvstændig at det er bedre at blive der end at skulle komme til et nyt land og starte helt forfra. M.h.t danske forældre er der mange af dem der ikke er et hak bedre. I Thailand efterlader kvinderne typisk børnene hos noget familie som de trods alt har nogle relationer med. Her i Danmark bliver mange børn parkeret i børnehaver/SFO'er fra kl 06.30 til 17.30 hver dag og derefter er det hjem og spise og så i seng. Hvor meget kærlighed og omsorg er der i det? |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 11/10-2007 08:33
|
Børnene kommer ganske rigtigt i børnehave i dk - udover af behovet for pasning - også for at være sammen med andre børn og lege, øve sociale relationer med andre voksne. Hvis dit barn nu var derhjemme hos dig, ville det kun få stimuli fra dig og ville ikke have nogle at lege med. Det er slet ikke sikkert at det er hensigtsmæssigt for barnets udvikling set i forhold til de der får helt andre og mangeartede input. Nu er tidshorisonten på din børnehave scenarie nok også lige i overkanten, vores yngste går fra 0.80 - 14.00. Og så mener jeg stadig at sammenligningen ikke holder, der er vist forskel på at bringe børn i sfo hver dag og så at dumpe dem 10.000 km væk. Hvis børnene har en vis alder synes jeg at det er ok at de bliver i Thailand. Eks. en 15 årig thai er vel efterhånden så selvstændig at det er bedre at blive der end at skulle komme til et nyt land og starte helt forfra Ja, det har du jo nok ret i. Det er en hård nyser at skulle starte forfra i den alder. Og for nu at sætte sagen lidt på spidsen, kunne man også have den holdning, at ud fra de omstændigheder kunne moderen jo vælge at blive i Thailand sammen med barnet. |
|
|
chillielsker |
Lagt på d. 11/10-2007 08:43
|
Begynder Antal indlæg: 16 |
M.h.t danske forældre er der mange af dem der ikke er et hak bedre. I Thailand efterlader kvinderne typisk børnene hos noget familie som de trods alt har nogle relationer med. Her i Danmark bliver mange børn parkeret i børnehaver/SFO'er fra kl 06.30 til 17.30 hver dag og derefter er det hjem og spise og så i seng. Hvor meget kærlighed og omsorg er der i det?[/quote]. Nu kunne årsagen til at børnene bliver "efterladt" i sfo, børnehave etc., også være begrundet i noget så upraktiskt at forældrene arbejder! Men i modsætning til de kvinder som forlader deres afkom i Thailand, dog trods alt ser og har samvær med deres børn hver dag, noget af en forskel efter min ringe mening. Jeg har heller aldrig kunnet se komikken i at en kvinde forlader sit barn for at opsøge sit held et helt andet sted på jordkloden, og derved mange gange misser barnets opvækst, samme tid mister barnett også det som er allervigtigst for dem, nemlig den daglige kontakt med deres mor. Jeg er helt på linie med Rinpoce , jeg ville ikke røre sådan en kvinde med en ildtang. Min kone glor på mig som om jeg er en grøn abe fra Mars når jeg har spurgt hende om hun kunne finde på at forlade sine børn. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at INTET i denne verden kunne få hende til at rejse fra dem. Jeg ved godt at hun savner Thailand, og at det ikke er på grund af mig at hun udholder sin tilværelse i Danmark. Vi har så børn,men det er fællesbørn, så der er ikke tale om at hun på noget tidspunkt har været rejst væk fra børnene. Npe |
|
|
Hep |
Lagt på d. 11/10-2007 10:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
rinpoche skrev: Børnene kommer ganske rigtigt i børnehave i dk - udover af behovet for pasning - også for at være sammen med andre børn og lege, øve sociale relationer med andre voksne. Hvis dit barn nu var derhjemme hos dig, ville det kun få stimuli fra dig og ville ikke have nogle at lege med. Det er slet ikke sikkert at det er hensigtsmæssigt for barnets udvikling set i forhold til de der får helt andre og mangeartede input. Nu er tidshorisonten på din børnehave scenarie nok også lige i overkanten, vores yngste går fra 0.80 - 14.00. Og så mener jeg stadig at sammenligningen ikke holder, der er vist forskel på at bringe børn i sfo hver dag og så at dumpe dem 10.000 km væk. Jeg er helt enig med dig i at børnene har behov for at være sammen med andre børn og absolut ikke bare skal sidde derhjemme. Det vil slet ikke være godt for dem og de vil sikkert udvikle sig til at være nogle sociale enspændere. Vores søn går i sprogstimulering fra kl 08.00 til kl 11.30. Derefter går han i SFO fra kl 11.30 til omkring kl 16.30. Vi startede med at hente ham i SFO'en kl 15, men han hygger sig og leger med de andre og vil ikke med hjem. Vi har så gradvist øget tiden så han nu bliver hentet af mig når jeg kører fra arbejde. Der er ingen tvivl om at det er bedre for ham at blive i SFO'en og lege med de andre børn end at han kommer hjem og sidder og glor fjernsyn eller lignende. Grunden til at jeg stiller det på spidsen er at der er altså en del forældre som parkerer deres børn i så lang tid som muligt for at "slippe" for at være sammen med dem. Jeg har en god ven som arbejder som pædagog i den SFO hvor vores søn går og han fortæller at der er mange børn der bliver afleveret kl 06.30 og først bliver hentet når de lukker kl 17.30 - naturligvis går de i skole fra kl 08.00 til 14.00 men i den øvrige tid er de på SFO'en. Jeg er også helt og aldeles enig med dig i at der er en kæmpe forskel mellem at efterlade sit barn i Thailand og så "efterlade" sit barn i pasningsinstitutioner, men jeg mener bare ikke at alle danske forældre er pragteksemplarer på hvordan man passer sine børn. Et eks. - min mor er dagplejemor. Hun har 4 børn fast hver dag fra ca. kl 7 til kl 17. I nogle tilfælde - f.eks i ferier etc. - kommer der kun et barn fordi alle de andre har fri. Hun gør så forælderen til barnet opmærksom på at i denne uge er det kun deres barn der kommer. Selvom en af forældrene til barnet er hjemmegående eller arbejdsløs bliver barnet alligevel sendt i dagpleje hele ugen. Det kan jo umuligt være for at barnet skal lege med andre børn, men virker mere som om at man ønsker at slippe for barnet så man kan lave det man selv har lyst til. Det er ikke et enkeltstående eksempel men sker ret tit. De samme forældre afleverer også barnet når det er sygt på trods af at den ene part går hjemme. Når min mor så sender barnet hjem er det som regel mormor der kommer og henter ungen og passer den. rinpoche skrev: Hvis børnene har en vis alder synes jeg at det er ok at de bliver i Thailand. Eks. en 15 årig thai er vel efterhånden så selvstændig at det er bedre at blive der end at skulle komme til et nyt land og starte helt forfra Ja, det har du jo nok ret i. Det er en hård nyser at skulle starte forfra i den alder. Og for nu at sætte sagen lidt på spidsen, kunne man også have den holdning, at ud fra de omstændigheder kunne moderen jo vælge at blive i Thailand sammen med barnet. Ja sådan kan man også sige det, men jeg tror nu der er en forskel mellem at "tage" en voksen til et andet land end at tage en ung dreng / pige, som stadigvæk ikke har fundet sin plads i livet. Jeg tror desværre ikke der er nogen facitliste for det her emne. Jeg mener at de unge børn (fra 0 til 12-15 år) bør man tage med. Desværre gør loven det jo svær at få børn over 12 år her til DK så der er jo en naturlig grænse. I de tilfælde hvor barnet er eks. 14-15 år og i øvrigt er selvstændigt og ikke 100% klamrer sig til mor/far tror jeg det er bedre at de blive i Thailand og at man så støtter dem til at få en god skolegang og uddannelse i hjemlandet. |
|
|
ebeth |
Lagt på d. 11/10-2007 13:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Le-si den må jeg tænke lidt over, mit problem er måske, at hvor jeg færdes i LOS, møder jeg flest "almindelige forhold", dvs. thaier der er sammen med thaier, så a sku' nok ha' holdt kaje til at starte med! Sorry |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 12/10-2007 04:48
|
Ebeth Ja ja jeg har lige kikket lidt på den igen. Den kunnne måske misforståes som jeg fik det skrevet. Det var faktisk Thai/thai forhold jeg havde i tankerne da jeg skrev det. De drager af fra det hele, nogen gange pga arbejde, andre gange blot fordi de tror det er bedre andre steder.. Det er det måske også for nogen, men jeg tror nok de fleste glemmer at beregne de får nogle ekstra udgifter, ved at tage til BKk eller turist stederne for at arbi. Og så alle dem du lige tænkte på Det er nemt at misforstå. ligesom dit indlæg... "almindelige forhold", hmmm nå skal vi ikke bare lade den hænnge og gå ud fra du mener det godt.. le-si |
|
Spring til debat: |