Se indlæg
 Udskriv debat
Gave til venlig thai'er
Ollie
Hej... Ny her paa dansk-thai.dk...

Jeg har haft et lille uheld med en scooter (ikke min ide at koere paa disse men blev alligevel overtalt) paa en oe i Thailand, og faaet et par hudafskrabninger som foelge af det.

Efter det har jeg pa egen krop maerket det lokale folks venlighed og hjaelpsomhed.

Jeg har dagligt faaet hjaelp af en lokal Thai paa det lokale apotek (ganske gratis og uden selv at opsoege hjaelpen) til at rense mine saar.

Hun er en middelaldrende dame.

Jeg kunne nu godt taenke mig at vise min taknemmelighed over for hende med en eller anden form for gave. Jeg kender ikke den thailandske kultur saelig godt og spoerge derfor om hjaelp til hvad man skal give for at vise sin gestus over for hende.

tak for hjaelpen.

OllieSmile

Kalasi
I Thailand er det ikke skik, at give blomster som vi er vant til.
Hun hjælper skkert af ren og skær venlighed og forventer nok intet retur, men det er ikke uhøfligt at give penge i en lukket konvolut.

Kalasi

xxxx
hejsa

Køb en pose frugt eller Kanum ( kage - slik )
penge i kuverter gives med fester-- bryllup - begravelse etc.

Le-si

huratho
Jeg har lige talt med min kone, hun siger, du kan godt give hende penge i en lukket kuvert, du kan ogsaa give hende en flaske, du kan give hende noget specielt mad.
Hugo
[img]http://i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif[/img] is not a valid Image.

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

GreatDane
Hej Ollie
Jeg er også ny her på siden.
Vi kørte også lidt rundt på de der motoriserede tingester. Min hunsvoger væltede og fik en lille hudafskrabning, og de nærvedstående thaier var ved at falde over hinanden for at hjælpe, rart at se.
Et spørgsmål: Hvordan er vi forsikrede som turister ved uheldet rigtig er ude? Vores udlejer sagde at vi aldrig kan komme til at betale mere end dkr. 6.000

rinpoche
I er normalt ikke forsikrede ved motorcykel kørsel i Thailand, medmindre i udtager en tillægsforsikring.
Ang. de 6.000, så dækker det købet af en ny bike hvis i totalskader den, MEN hvis i forårsager skader på andres ejendom eller person er ikke dækket overhovedet!! medmindre som sagt at det fremgår af din forsikring.

mvh
rinpoche

huratho
Jeg har spurgt min kone, hun er altsaa meget klog, Hun siger at den obligatoriske forsikring daekker kun mig og ikke hvad jeg laver paa andre.
Hugo
[img]http://i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif[/img] is not a valid Image.

rinpoche
Obligatorisk forsikring? Hvad mener du? Der er da som regel ingen forsikring overhovedet på de små motorcykler som man lejer i thailand.

mvh
rinpoche¨

Frank
Sidste år skvatede jeg på knallerten, da jeg forsøgte at broadside mig gennem et sving. Folkene i huset ved siden af kom til og hjalp mig på fode.

Dagen efter var der ingen hjemme, så jeg stillede en flaske whisky på verandaen.

Nu hilser vi på hinanden, hver gang jeg kommer forbi. Og det er jo ikke så tosset - slet ikke efter at konen har købt en stump jord tæt på.

Intet er så skidt at det ikke godt for noget, som man siger.

xxxx
oblogatoriske forsikring.
Det er der da Rinpoche, eller skal være. Præcis som på biler.
Det er vel lidt i stil med lovpligtig ansvars forsikring i DK. Men helt præcis hvad den dækker ved jeg ikke, men forsøger lige at spørge mig lidt frem.. jeg mener den kun dækker skade på modpart.

le-si

huratho
Jo jo, naar du leje en MCer kan du for THB 50.00 pr. dag tegne en forsikring, hvad og hvormeget den daekker ved jeg ikke. Vi har selv koebt en lille 125er Honda og der har vi tegnet extra forsikring til.
Jeg vil lige komme med en sjov ting. Jeg tegnede for nogle aar siden en livs-forsikring, i policen staar der, hvis jeg bliver slaaet ihjel i en elevator, saa daekker den dobbelt. Hvis jeg bliver aflivet i en guld-forretning, ja saa daekker den ogsaa dobbelt. Hvis jeg kommer af dage i en tuk-tuk, saa daekker den ikke det mindste. Blot en pludselig indskydelse.
Hugo

helosan
Enhver registreret motorcykel eller bil har en obligatorisk forsikring på ca. 250,- Bath. Du kan simpelthen ikke registrere hvis ikke du har den forsikring, og det bliver skrevet ind i køretøjets grønne bog. Dækning af skader for denne forsikring er så at sige lig nul, Derfor er der så mange der lejer motorcykler der virkelig kommer i uføre hvis uheldet er ude, specielt hvis der personskade, og især hvis der er sprut indblandet.
Skal man garanteres bare nogenlunde rimelig så koster en ekstra forsikring til en motorcykel 2.735,- Baht årlig, den dækker egen og passager + trediepart, skader på køretøjer og hospital m.v. DYRT????
Ja, hvis man tør tage chancen så lad være, men hvis uheldet er ude og politi bliver indblandet så kan kravet fra en Thai der er kommet til skade let løbe op i millioner, og politiet er helt enige i kravet, selv om kravet er helt hen i vejret. Hørte om en nordmand her i Pattaya der sidste år tørnede sammen med en Thai oppe på Second, små skrammer på thaien og en bøjet frontplade. Krav fra Thaien 1.5 mill, at betale hvis ikke nordmanden ville i retten, hvilket han krævede, da han syntes det var ret så ublu. Resultat: Retten idømte farangen en bøde/erstatning på 240.000 selv om skylden helt klart var Thaiens, han kørte i modsat vejbane.
Gaver til en hjælpsom Thai må da være en selvfølge, sørg altid for at få adressen på pågældende og læg så en passende sum i en kuvert og overræk den diskret med et taknemmeligt wai, så har du en ven for livet. Eller som Frank skriver en flaske eller lidt madvarer i en kurv - perfect.

Ollie
Tak for responsen til alle (isaer dem der omhandlede gave-situationenSmile )

Det var lige praecis det at det ikke er kotume at give blomster i Thailand , som det er i Danmark jeg var nervoes for.. Synes umiddelbart det er lidt graenseoverskridende for mig som dansker at give penge som tak ( da det efter min kultur vil ikke vaere andet end at betale for en service - og ikke vise taknemmeligehed ) saa jeg hopper nok paa en flaske eller noget slik\frugt

tak igen for al hjaelpenPfft

jpo
det er normalt at give penge,bare spørg dem der er thai gift,
alle er vist glade for penge, for som man siger har du penge kan du få.

http://www.nonsunghomestay.webs.com
rinpoche
le-si skrev:
oblogatoriske forsikring.
Det er der da Rinpoche, eller skal være. Præcis som på biler.
Det er vel lidt i stil med lovpligtig ansvars forsikring i DK. Men helt præcis hvad den dækker ved jeg ikke, men forsøger lige at spørge mig lidt frem.. jeg mener den kun dækker skade på modpart.

le-si

Okay le-si, tak for det.
Men nu kender jeg personligt adskellige der er kommet galt afsted på lejet motorcykel, og som har måtte punge ud ikke alene for skader forårsaget på den lejede motorcykel men også for skader forvoldt på anden part, og jeg kan se i denne tråd at andre har tilsvarende erfaringer.
Kunne være interessant at få belyst hvad den præcist dækker, om noget overhovedet Smile

mvh
rinpoche

GreatDane
Hej huratho
Var jeg en af dine arvinger ville jeg kræve at du ikke blev befordret i tuk-tuk, hehe.
Tak for alle svar omkring forsikring på scootere - det skal vist undersøges seriøst inden jeg drøner afsted.

huratho
Nej, GreatDane
Du har fulstaendig ret, men jeg koere alligevel i tuk-tuk.
Hugo

xxxx
Skal nok finde ud af det. Men jeg ved i et konkret tilfælde udbetalte den 100.000 til modpart ved døds fald.
Jeg ved også godt det er meget normalt de kører uden, for skidtet skal jo fornyes 1 gang om året, men den dag man køber MC,en betaler man for det første år, medmindre det er en brugt og tidligere ejer har efterladt en rest tid. Hva skidt det koster jo kun 100 thb ryger man i en politi kontrol. de tænker ikke på det kan ruinere dem at køre uden.

le-si

huratho
Hej Le-si
Det er ikke helt korekt, det du skriver. Naar man koeber en MC ( en ny ) betaler saelger det foerste aar. Saa kan jeg fortaelle dig at jeg blev standset en dag hvor politiet kontrollerede baade forsikring, koerekort og stjyrthjaelm.
Hugo

xxxx
Hejsa Hugo..
Den ved jeg ikke lige hvordan jeg skal forstå..
Mener du sælgeren betaler forsikringen / vægt afgift det første år. ?
Måske nogen giver det som en rabat, det er da ikke utænkelig.

le-si

Spring til debat: