Se indlæg
 Udskriv debat
ophold
phitsanulok
Hej.

Når man bliver gift og søger ophold i DK, så må man da godt vente på afgørelsen her i DK right?

www.shirtfreak.dk
Hep
Hvis man opholder sig i Danmark på et visum og man samtidigt søger om familiesammenføring kan man få "processuelt ophold". Det betyder reelt bare at man kan blive i Danmark mens de behandler sagen.

Man kontakter bare US og så skal man ind og aflevere hendes pas og få en slags kvittering der så fungerer som hendes ID papir indtil sagen er færdig.

MEN.. husk lige at hvis du har stillet en garanti for turistvisumet og i så søger FS her i Danmark mens hun er her på visumet så napper US din bankgaranti.

phitsanulok
Jeg har ingen garanti stillet :-D men det skal jeg vel ved FS eller hvad=?

www.shirtfreak.dk
Hep
phitsanulok skrev:
Jeg har ingen garanti stillet :-D men det skal jeg vel ved FS eller hvad=?

Læs her phitsanulok
http://www.dansk-...ad_id=3550

Men ja du skal som udgangspunkt stille garanti ved familiesammenføring. Der kan være undtagelser hvis du har særbørn, men ellers er der vist ingen vej uden om.

Husk i øvrigt at det kan bedst betale sig at oprette garantien i sin bank og ikke sætte sine egne penge ind.

Min bank (Nordea) tager 275,- i kvartalet for garantien og de er fradragsberettigede på selvangivelsen.

Hvis du sætte dine egne penge ind har du 57.000 kr stående til 0% i rente i 7 år - det er ikke så god en deal Shock

phitsanulok
Hvad skal de have af garanti for de 57000? :-D

www.shirtfreak.dk
Hep
phitsanulok skrev:

Hvem banken?

oleskyum
phitsanulok skrev:

Hvis du har været fritaget for bankgaranti ved visum må der jo være en grund. Hvad ?

Og du kan måske også blive fri for bankgarantien hvis du har en grund.

Læs på US hjemmeside, hvad der skal til for ikke at stille bankgaranti.

phitsanulok
Jeg er aldrig blevet bedt om bankgaranti da hun fik sine 3 måneder visum da vi ankom til DK.

Når man søger om FS og kones barn stadig er i thailand (hos bedsteforældrene) kan man så godt samtidig søge om FS for barnet uden at det er i dk.?

www.shirtfreak.dk
Hep
phitsanulok skrev:
Når man søger om FS og kones barn stadig er i thailand (hos bedsteforældrene) kan man så godt samtidig søge om FS for barnet uden at det er i dk.?

Ja hvis i søger fra Danmark af kan man godt.. Husk dog at i skal have fat i de relevante papirer fra barnet (oversat og stemplet på ambassaden) før i kan indlevere ansøgning her.

I skal bruge fødselsattesten og et dokument der viser at din kone har forældremyndigheden.

dr_dem
http://www.nyidan...dk/Ophold/

proev og kikke her

dr.dem

dr_dem
Krav om økonomisk sikkerhedsstillelse
Den person, der bor i Danmark, skal fremskaffe en anfordringsgaranti eller en pantsætningserklæring på 56.567 kr. til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp til ægtefællen/partneren. Bemærk, at for ansøgninger indgivet i 2006 er beløbet 55.241 kr.

Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse kan stilles i form af enten en anfordringsgaranti stillet af et pengeinstitut eller ved deponering af beløbet på en dertil oprettet konto i et pengeinstitut, hvori personens kommunalbestyrelse får pant. Det er kun den person, der bor i Danmark, som kan underskrive anfordringsgarantien som garantirekvirent.

Den person, der bor i Danmark, skal først fremskaffe anfordringsgarantien eller pantsætningserklæringen, når Udlændingeservice anmoder herom, da anfordringsgarantien eller pantsætningserklæringen blandt andet skal gælde i 7 år fra opholdstilladelsens udstedelse og være uopsigelig.

Den økonomiske sikkerhedsstillelse kan efter anmodning nedskrives med halvdelen, når udlændingen har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.

dr.dem

MortenDue
Hep skrev:
phitsanulok skrev:

Ja hvis i søger fra Danmark af kan man godt.. Husk dog at i skal have fat i de relevante papirer fra barnet (oversat og stemplet på ambassaden) før i kan indlevere ansøgning her.

I skal bruge fødselsattesten og et dokument der viser at din kone har forældremyndigheden.

HOV - papirene skal ikke stemples af ambassaden. Men de skal oversættes af godkendt tolk og det kan godt gøres her i DK. Ca. 10 sider = ca. kr. 3500,-.
Chance favours the prepared mind

www.mjdue.dk
Hep
MortenDue skrev:

HOV - papirene skal ikke stemples af ambassaden. Men de skal oversættes af godkendt tolk og det kan godt gøres her i DK. Ca. 10 sider = ca. kr. 3500,-.

Korrekt hvis man medbringer papirene til DK og får dem oversat her så skal de selvfølgelig ikke stemples af ambassaden i Bangkok.

However, the nemmeste og billigste er dog klart at få dem oversat i Thailand og stemplet på ambassaden. Vi fik det gjort ved at sende papirerne til oversættelsesbureauet der så afleverede dem på ambassaden. De stemplede papirerne og sendte dem til os i DK. Pris 3500 bath.

neonthai
"Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse kan stilles i form af enten en anfordringsgaranti stillet af et pengeinstitut eller ved deponering af beløbet på en dertil oprettet konto i et pengeinstitut, hvori personens kommunalbestyrelse får pant."

Nogle der har erfaringer med den sidste mulighed ?

Deponere pengene på en konto som kommunen får pant i lyder da helt fint hvis jeg kan sætte beløbet ind på en højrente konto og få renter i de evt 7 år de skal stå der er det da langt at foretrække frem for en anfordringsgaranti hvor jeg betaler banken gebyrer

@Hep
Hvorfor skulle man få 0% hvis man satte sine egne penge som garanti ?
kan det ikke lade sig gøre at lave en konto med evt 4-5% rente som man kan får i bankerne idag og så kunne Kommunen jo have pant i denne konto samtidigt med de trækker renter i op til 7 år.

Det må da være bedre end at betale sin bank 275kr i kvartalet ?

Der må være noget jeg ikke ved er der nogle der kan belyse disse muligheder om hvordan en deponerings konto laves og hvordan kommunen får pant i den.....hvem laver papir arbejdet ? kommunen eller banken ?

mvh Neonthai
Redigeret af neonthai d. 20/06-2007 16:01

Hep
neonthai skrev:
@Hep
Hvorfor skulle man få 0% hvis man satte sine egne penge som garanti ?
kan det ikke lade sig gøre at lave en konto med evt 4-5% rente som man kan får i bankerne idag og så kunne Kommunen jo have pant i denne konto samtidigt med de trækker renter i op til 7 år.

Det må da være bedre end at betale sin bank 275kr i kvartalet ?

Der må være noget jeg ikke ved er der nogle der kan belyse disse muligheder om hvordan en deponerings konto laves og hvordan kommunen får pant i den.....hvem laver papir arbejdet ? kommunen eller banken ?

mvh Neonthai

Nej banker giver ikke renter på bankgarantier eller anfordringsgarantier når du putter dine egne penge ind. Begrundelsen er at det ikke er en "konto" men en "garanti" og at de derfor ikke giver renter.

Da jeg lavede visumgaranti til min nuværende kone deponerede jeg selv pengene og var ret fortørnet over at jeg ikke fik renter. Da jeg skulle lave garantien for hendes opholdstilladelse undersøgte jeg derfor i forskellige banker men ingen gav renter - derfor har jeg nu banken til at kautionere for den seneste garanti og de penge jeg havde regnet med skulle bruges til den står på en højrente konto bundet fast.

Med hensyn til fremgangsmåden er den følgende

1. Du skal gå ned i banken og bede om at lave en "anfordringsgaranti". Fortæl dem at det er i forbindelse med en US sag og så kender de garanteret proceduren.
2. Banken laver garantien og du skriver under.
3. Banken udfylder et skema (som du får fra US) og sender det til US ved visumgarantier og din kommune ved opholdsgarantier.
4. That’s it.

Man betaler 275,- i kvartalet som er fradragsberettigede. Altså på 7 år kommer man til at betale 7700,- kroner for garantien som alle er fradragsberettiget . Hvis man regner med en gennemsnits skatteprocent på 40% betyder det at man reelt betaler 4620,- på 7 år.

I øvrigt – selv om du putter dine egne penge ind på en anfordringsgaranti skal man stadig betale omkring 200,- kroner i kvartalet til banken i ”administration”. Det bliver 5600 kr som ikke er fradragsberettigede.

Hvis man putter 56.000 kr ind på en højrente konto med 4.5% med årlige rentetilskrivninger ender man med knap 73.000 kroner på kontoen.

Derfor kan det absolut bedst betale sig at lade banken kautionere for pengene – betale 275 i kvartalet og så påføre fradragt på selvangivelsen.

seat
Nej banker giver ikke renter på bankgarantier eller anfordringsgarantier når du putter dine egne penge ind. Begrundelsen er at det ikke er en "konto" men en "garanti" og at de derfor ikke giver renter. det er ikke rigtig har lige gjort det i dendanskebank mindre end 14 dage siden og får 4% renter

Hep
seat skrev:
Nej banker giver ikke renter på bankgarantier eller anfordringsgarantier når du putter dine egne penge ind. Begrundelsen er at det ikke er en "konto" men en "garanti" og at de derfor ikke giver renter. det er ikke rigtig har lige gjort det i dendanskebank mindre end 14 dage siden og får 4% renter

Det var da godt, men så har de ændret praksis siden at jeg spurgte dem i september sidste år.

Betaler du så heller ikke nogen omkostninger for garantien?

seat
nej der er ikke nogle omkostninger for garantien.. men jeg har også bare sat dem over på en anden konto der så er spærret.. så kun aarhus kommune kan røre dem.

neonthai
Det lyder da ret interresant vil jeg også checke af med min danske bank selv om de sidst ikke ikke havde helt styr på at lave en garanti Angry

Tak til Hep for de detaljerede svar Wink

som SEAT skrev det er anfordringsgarantien som stilles i kontanter, og der skal du naturligvis have renter, jeg lavede min lige før rentekrigen brød ud, men jeg få da alligevel næsten 3 % så det er ok,
neonthai send et link til banken om denne tråd. så skal du nok få dine renter

Spring til debat: