Se indlæg
Thailands frugttræ/busk
|
|
ecodama |
Lagt på d. 27/05-2007 17:42
|
Begynder Antal indlæg: 17 |
Sidste gang vi var i Thailand købte vi en frugt der er lang, brun bønnelignende bælg på ca. 10-15 cm lang. Inde i bælgen var der nogle kirsebærlignende frugter med en lille sten i. Vi bragte nogle sten med hjem og de er nu blevet til små planter i vores vindueskarm. Hvem ved hvad planten hedder og hvor jeg iøvrigt kan finde oplysninger om pasning m.m. Ecodama |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 27/05-2007 17:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Makraam = Tamarind? Ligner den en hundeprut Så er det nok den. http://www.tamari... |
|
|
Lagt på d. 27/05-2007 18:13
|
|
Begynder Antal indlæg: |
HAHa lydsproget er ma-kram-hed det lyder nogenlunde sådan her Men det er kun som jeg hører det Den er hvid og rød inden i ikke Det lyder ikke som en tamarin men der kan være andre gode bud bamsen Redigeret af d. 27/05-2007 18:15 |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 27/05-2007 18:18
|
Jeg forstår ikke lige bamse, er det dig der også stillede det oprindelige spørgsmål? Siger du at det navn de lokale refererer til er Makraamhed? |
|
|
Lagt på d. 27/05-2007 18:23
|
|
Begynder Antal indlæg: |
rinpoche nej det er ikke mig som stillede det spørgsmål, det var en der hedder ecodama men jeg spurgte min kone, hvad sådan en bandit hedder, og som hun siger det, lyder det som en 3 stavelses ord ma-kram-hed men det er jo ikke sikkert det er rigtigt at det er den frugt bamsen |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 27/05-2007 18:31
|
Det har hun da sikkert ret i ud fra hendes beskrivelse, måske en afart af tamarind, da tamarind hedder makram. Hed? Ordet for bla svamp, men nok ikke lige i denne sammenhæng. Nu er jeg også nysgerrig |
|
|
ebeth |
Lagt på d. 27/05-2007 20:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Hvis de små planter du har i vindueskarmen ser sådan ud http://sleekfreak...AX232B.GIF er det tamarind/makram... Der er 2 slags makram sød og sur! mvh. har lavet dit link aktivt Redigeret af John d. 27/05-2007 22:21 |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 28/05-2007 06:05
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Ah, de er så irriterende de planter der, de sviner ad helvede til... De er ganske almindelige hernede, forstår nu ikke hvorfor, synes ikke de smager særlig godt... Ok ok, jeg kan heller ikke lide biller Vedr. pasning af sådan nogen - Tjae, tror ikke der er så mange der har dem som stueplanter, så det er nok lidt svært at svare på - Men budet er vel masser af sol og varme, efter som de vokser i et tropisk land? (Har aldrig haft grønne fingre og jeg dræber alt grønt jeg kommer i nærheden af, så jeg er nok ikke den bedste til at give råd alligevel, hehe ) |
|
|
ebeth |
Lagt på d. 28/05-2007 23:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Citat "Ah, de er så irriterende de planter der, de sviner ad helvede til... De er ganske almindelige hernede, forstår nu ikke hvorfor, synes ikke de smager særlig godt... Ok ok, jeg kan heller ikke lide biller " Planter !!!! Det er jo rimelig store træer, så at forsøge at gro dem i DK vil blive svært...kræver for stort drivhus. Ph-værdien i bladene må være rimelig sur, for det er svært at få noget til at gro under dem. Tamarind er meget brugt i Thai- og Indisk madlavning... Redigeret af ebeth d. 28/05-2007 23:37 |
|
|
ecodama |
Lagt på d. 29/05-2007 20:35
|
Begynder Antal indlæg: 17 |
Tak for alle svarene og links. Det var Tamarin og vi vil prøve om vi kan få dem til at overleve i vores udestue og så evt. senere plante dem ud i vores egeskov, og så dække dem til om vinteren. Går det så er det godt - hvis ikke så har vi prøvet det. Ecodama |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 29/05-2007 21:21
|
Nå, så fik vi navnet opklaret Tak for din tilbagemelding. mvh rinpoche |
|
Spring til debat: |