Se indlæg
 Udskriv debat
Thailand skam jer
Buggymann
Utroligt at de ikke udsendte en advarsel når de vidst en flodbølge ville komme,AngryAngryAngryAngryAngry

Mange liv ville havde været redet SadSadSadSad

De tænker kun på penge i THAILAND (FØJ )

AngryAngryAngryAngryAngryAngryAngryAngryAngryAngry

Parkpean

www.thaikontakt.dk
surin
du har ret i at det er foragtligt at de ikke advare på grund af penge men de viste ikke at flodbølgen var på vej kun at jordskælvet var der

bahtman
et advarselssystem havde udentvivl reddet mange mennesker, i de ramte lande

SadSadSadSadSadSadSadSadSadSadSadSadSadSad
Redigeret af bahtman d. 03/01-2005 08:30

falang yao
se artikler i The Phuket Gazette:
[url]www.phuketgazette.com[/url]
M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

Pescator
Hej PP,

Jeg kan godt forstå dit synspunkt, men jeg tror at situationen var lidt mere kompleks end som så.
Og så skal man også lige tage i betragtning at efter det undersøiske jordskælv tog det kun omkring 1½ time inden flodbølgen ramte den thailandske kyst.
Forestil dig at "Somsak" i det thailandske indenrigsministerium modtager en opringning fra det amerikanske NOOA, tror jeg det hedder.
Nu har han 1½ time til at 1) vurdere om der vitterligt vil komme en flodbølge, som der ikke har været nogen af de sidste rundt regnet 100 år på disse kanter og flodbølgen er ikke synlig ude på havet 2) kontakte nogen højere oppe i hierakiet, som sikkert er ude at spille golf eller hvad ved jeg.
Uret tikker, og nu har du en halv time til at advare kystområderne der strækker sig en 700 km.
Hvordan gør man det?
Selv i bagklogskabens lys kan jeg ikke se hvorledes dette skulle kunne nås.
Når det så er sagt, kan man da ikke lade være med at spekulere over, om at de fuldt belagte hoteller i området og de dermed forbundne økonomiske interessser har spillet ind i beslutningsprocessen.
Interessant eller måske rettere tilsvarende sørgeligt er det også, at samtlige lande der lå i farezonen modtog enslydende informationer fra NOOA, og ikke et reagerede herpå.
Sri Lanka, Indien, Bangladesh er betydelige længere væk fra epicentret og ville således have haft betydelligt længere tid til at implementere deres "beredskab" som sikkert er ikke-eksisterende.

mvh
Michael
ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ

dkjohnt
Pescator

"Nu har han 1½ time til at 1) vurdere om der vitterligt vil komme en flodbølge, som der ikke har været nogen af de sidste rundt regnet 100 år på disse kanter og flodbølgen er ikke synlig ude på havet 2) kontakte nogen højere oppe i hierakiet, som sikkert er ude at spille golf eller hvad ved jeg."

På sin vis kunne det godt gå sådan til. Men jeg mener alligevel at på selv en time kunne mange have været reddet hvis man havde startet med at kontakte de mest oplagte feriemåls politistationer. Det tager kun 2 min med telefon. Thaierne er jo opfindsomme nok og de forskellige politistationer kunne nemt have sendt fuld styrke på motorcykler ned langs strandene evt. med megafoner og advaret. Længere er der jo ikke til stranden og alt politi er jo forbundet med egen kanal til stationen. Det samme gælder i KhauLak. Det kunne måske nok have virket rodet, men ville 100% have reddet mange.

Nææ, sandheden er nok at der ikke er nogen der kan eller tør tage ansvaret her og nu. (thaistyle) Og selvfølgelig kunne de ansvarlige være ude og spille golf ( læs: sidde et sted med whiskey/soda) Men biltelfoner er jo opfundet, så det skulle ikke være en unskyldning.
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.

"If you havnt been - you havnt live"

kanut
Det er meget slemt det der er sket, og man har som sædvanlig meget travlt med at finde nongle, der kan gøre for det, men som jeg ser det var løbet desværre kørt, og den frist på en time havde ikke rigtigt gjort nogen forskel, først skal der formuleres en advarsel, og så skal folk tage det alvorligt, og tro mig der skal meget mere tid til før alvoren går op for folk (desværre )

ewmSad

dkjohnt skrev:
Pescator

"Nu har han 1½ time til at 1) vurdere om der vitterligt vil komme en flodbølge, som der ikke har været nogen af de sidste rundt regnet 100 år på disse kanter og flodbølgen er ikke synlig ude på havet 2) kontakte nogen højere oppe i hierakiet, som sikkert er ude at spille golf eller hvad ved jeg."

På sin vis kunne det godt gå sådan til. Men jeg mener alligevel at på selv en time kunne mange have været reddet hvis man havde startet med at kontakte de mest oplagte feriemåls politistationer. Det tager kun 2 min med telefon. Thaierne er jo opfindsomme nok og de forskellige politistationer kunne nemt have sendt fuld styrke på motorcykler ned langs strandene evt. med megafoner og advaret. Længere er der jo ikke til stranden og alt politi er jo forbundet med egen kanal til stationen. Det samme gælder i KhauLak. Det kunne måske nok have virket rodet, men ville 100% have reddet mange.

Nææ, sandheden er nok at der ikke er nogen der kan eller tør tage ansvaret her og nu. (thaistyle) Og selvfølgelig kunne de ansvarlige være ude og spille golf ( læs: sidde et sted med whiskey/soda) Men biltelfoner er jo opfundet, så det skulle ikke være en unskyldning.

John
Hej

Det der er sket er forfærdeligt, men jeg mener du har ret ewm.
Prøv at gøre jer tanken, hvis det var sket i feks. nordsøen. Er der nogen herinde der tror at vi danskere ville have grebet det anderledes an. Jeg gør ikke.

John Grin
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Boom-Boom
Hej John.

Du har jo desværre nok ret i din antagelse. Mange lande har den opfattelse at der skal lig på bordet (helst mange) inden der bliver sat forebyggende foranstaltninger igang. Her adskiller Thailand sig vel ikke fra hverken EU eller US mv.

Princippet er jo egentlig bare forkasteligt. God forretningsmoral er som regel at skabe en Win-Win situation for alle implicerede parter.

Ved at undlade at skabe en eller anden form for varslingssystem har bl.a. Thailand skabt en Tab-Tab situation. Det synes unægteligt uheldigt specielt når man har ansvaret for så mange gæster hvert år.

Mon ikke bl.a. Thailand kommer til at betale regningen på en eller anden måde!!!

/Boom-Boom
[small]Up to me, he he!
[/small]

John
Hejsa

Med stor respekt og medfølelse for ofrene og de pårørende for denne forfærdelige katastrofe, så tror jeg ikke at selv det bedste varslingssystem ville have ændret ret meget.

Der skal være nogle til at starte det, hvis det er automatisk vil der være mulighed for fejl alarmer, der skal kun en til før folk ignorere det. Og det var formentlig blevet startet for sent.

Så skal der være nogen der får folk til at tage det alvorligt, det er en meget svær opgave, se blot hvis sirenerne begynder at hyle i DK, politi og brandvæsen bliver kimet ned med spørgsmål om hvorfor de hyler.

Der skal være transport mulighed så man kan evakuere.
Og endelig er der mange der er så nysgerrige at de vil blive og se hvad der sker, eller lige skal hente et jakkesæt hos skrædderen.

Når jeg sidder i et fly og de viser sikkerheds videoen tænker jeg altid på at hvis det skulle nødlande og man fik brug for nødudgangene, vil der altid være nogle der lige skulle have deres håndbagage med og som på dette grundlag ville spærre flugtvejene.

Lad os feje foran vores egen dør, hvad med barsebæk et nedslidt atomkraftværk tæt på storbyer. Vore politikere påstår de vil have det lukket, men samtidig vil de gerne købe den billige strøm der bliver produceret der. Det er menneske skabt og vores egen skyld hvis det går galt, vi har blot været heldige indtil nu. Jeg ville gerne se den politikker der tog beslutningen at evakuere København /Sjælland og det kaos der ville opstå med mange dræbte.

Dette er en natur katastrofe og ingens skyld.

I stedet for at prøve at placerer skyld så syntes jeg at vi skal hjælpe ved at give et beløb til nødhjælpsorganisationerne.

John
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Buggymann
Vi kan kikke på det på mange måderShockShockShock

Men jeg kan ikke fatte at så mange mennesker i Thailand skulle dø på grund af at der er nogen som er bange for at deres Institut ville kunne blivet lukket.AngryAngryAngry (læs lige forsiden på denne hjemside)

Kunne bare 1 liv havde været sparet så vil jeg mene at en advarsel ville havde været på sin plads.
Er der måske nogen her som kan give mig prisen på 1 liv ???ShockShockShock

Jeg mener ikke at der findes en eneste god undskyldning for ikke at havde udsendt en advarsel om flodbølgen.

Thailandsk Politi kunne ryde en strand på under en halv time, det ville havde sparet mange liv og folk ville havde været opmærksom på bølgen og ikke bliv overrasket af den, og måske havde haft mulighed for at søge op på højer stederSadSadSad

Jeg er 100 % sikker på at det ville havde redet liv.

Derfor tillader jeg mig at mene at det er totalt for dårligt at de ikke advarede.AngryAngryAngry

Parkpean
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
latour82
Set i lyset af den tragedie der er sket, ville det eneste rigtige naturligvis have været at evakuere området.

Helt sikkert er det dog at de ansvarlige myndigheder har set på at det var ca 300 år siden at Thailand sidst var blevet ramt af en alvorlig flodbølge, og har formodet at den panik der ville opstå ved en eventuel evakuering med de følger det kunne have , ville være større end de skader der ville opstå ved flodbølgen.

Jeg skal ikke forsvare deres handlemåde, men at evakuere er en alvorlig ting især når der er så kort tid til at gøre det på.
Jeg arbejder selv i bydelen Seest i Kolding, hvor mit firma blev evakueret sammen med hele bydelen i forbindelse med fyrværkerikatastrofen den 3. November, det forgik i rimlig god ro og orden fordi at myndighederne tidligt kunne se faren .

Desværre er man altid klogere bagefter

oleskyum
Hej

Med mit kendskab til effektiviteten i Thailand, tror jeg ikke der ville kunne ryddes så mange kilometer strand, og slet ikke med turister.

Det kan ses, hvor meget turister tager hensyn til, prøv at se, hvor mange der kun tænkte på deres penge ,af dem der havde bestilt billet til Phuket.

Thailand = turister = penge.

For lokalbefolkningen er det en økonomisk katastrofe i lang tid fremover.

Pescator
Jeg har lyst til at gentage en sætning fra en tidligere post:

Interessant eller måske rettere tilsvarende sørgeligt er det også, at samtlige lande der lå i farezonen modtog enslydende informationer fra NOOA, og ikke et reagerede herpå.
Og det på trods af at flere af disse lande lå langt fjernere fra epicentrum og således ville have haft længere tid til at reagere i.

Vi taler om ca. 10 forsk. landområder/lande, som alle modtog tilsvarende informationer og som alle ikke reagerede herpå.
Valgte disse lande alle også at afstå fra aktion "pga penge" ?
Eller kunne man måske udlægge deres tøven/mistro/whatever som en indikation af, at det ikke er så nemt som at "gribe knoglen og evakuere 1000 af kilometer kystlinje i løbet af et par timer"?
Dette kræver simpelthen et indøvet beredskab, som ikke foreligger.

mvh
Michael
ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ

bahtman
som en siger hvis bare en enkel kunne havde redet livet, ville en everukering havde virket ( i hverfald blot en lille smule)
er der nogle der ved om der var r:ee-lde flag oppe p:aa-l strandene, det ville ihverfald havde adveret folk mod at g:aa-l ud.
naturligvis kunne en advarls ogsaa havde faaet nogle ned til stranden, som ellers ville havde opholdt oppe paa deres hoteller.
men i det store hele ville b:ee-lrnefamilier havde forladt stranden,

hermed vil jeg gerned kondoler til de omkommenes efterladte, og sige at alle paa denne side f:ee-ller med jer

latour82
Da vi sad og så fjernsyn igår, zappede vi tilfældigvis forbi en Norsk nyhedsudsendelse hvor Taksin blev intervivet på en del af Phuket som ikke var blevet ramt af flodbølgen, det var ikke så meget snakken jeg fik vinen galt i halsen af, men derimod bagved kunne man følge GLADE turister som rigtigt slappede af og nød ferien, at tænke på 5 km væk kører de døde væk på lastbiler.

Undskyld mig, ja livet skal gå videre, men hvor er respekten for alle de mennesker som har mistet livet?

Når man ser sådanne sener kan man kun i sit stille sind tænke sig om den egoisme ikke ville have vist sig ved en evakuering?

MisterM
Tilly Smith var på ferie på Phuket med sin familie og befandt sig på stranden, da 'havet begyndte at opføre sig mærkeligt'.

- Der var masser af bobler og pludselig trak havet sig tilbage. Jeg vidste straks, hvad der var ved at ske. Det var en flodbølge på vej og jeg skyndte mig at sige det til min mor, forklarer Tilly til avisen The Sun.

Hun havde to uger før jul lavet et skoleprojekt om kæmpebølger som følge af jordskælv på havbunden. Så mens andre turister måbende så, hvordan både og fisk lå tilbage på stranden, da havet forsvandt, slog Tilly og hendes mor alarm.
Ansatte på det nærtliggende hotel fik straks stranden evakueret og få øjeblikke senere slog flodbølgen til med ødelæggende kraft.

http://ekstrablad...eID=275158

Hvis flere havde vidst det samme, kunne flere liv havde været reddet, men det havde jo krævet at nogen opholdt sig på strandenFrown

Rasmus
Naturligvis ville en evt. evakuering kunne rede rigtig mange liv - derom hersker ingen tvivl. Men hvem kunne i deres vildeste fantasi forestille sig en tidlig morgen, at dette jordskælv langt ude til søs ville frembringe vel nok menneskehedens værste naturkatastrofe. Og hvordan skulle man forklare millioner af delvist underudviklet folkeslag hvad en Tsunami er? Og hvem ville tro på dette? Man vil givetvis fremstå som en galning og dommedagsprofet af den værste slags.
Vi kan prise os alle lykkelig over at den indtraf på det tidspunkt den gjorde – hvis man overhoved kan bruge ordet ”lykkelig” i denne forbindelse. Nu skete det i dagslys og ikke i tusmørke. Der skal ikke meget fantasi til at forstille sig konsekvenserne, hvis denne gigantiske flodbølge havde ramt midt om natten medens alle lå og sov.
Hilsen Rasmus

Spring til debat: