Se indlæg
 Udskriv debat
Danmarks værste kørelærer
Amagergirl
Er der nogen, der kender ham her?

Danmarks værste kørelærer

Han stjæler sine elevers penge og fordufter til Thailand med 300.000 kroner i kontanter

Per Mathiessen | Jacob Raith - 08:01 - 21. apr. 2007

Johnny Fischer kalder sig kørelærer, men i virkeligheden er han bare en gemen tyveknægt. Gennem sit firma, MC Trafikskole, har han i årevis fuppet kørelystne elever fra skiftende adresser i hovedstadsområdet.

kup! har kendskab til 25 tidligere motorcykel-elever, som alle har oplevet, hvordan Johnny Fischer er forsvundet fra jordens overflade med de penge, de har forudbetalt.

Vinterhalvåret tilbringer han typisk i Thailand, mens hans officielle adresse er i Sverige.

Elever fortæller samstemmende om kørelektioner, som aflyses i det uendelige. Om trusler, afpresning og snyd med antallet af køre- og teoritimer i de ellers lovpligtige lektionsplaner.

Og de beretter enslydende, hvordan Johnny Fischer hverken reagerer på telefonopkald eller sms-beskeder til mobilnumrene på hjemmesiden mc-trafikskole.dk.

Skal starte forfra
En af de skuffede elever er Heidi Stage Larsen. Hun lod sig i juni sidste år lokke af udsigten til et billigt og hurtigt kørekort til motorcykel. Mens andre køreskoler har lang ventetid og i højsæsonen må afvise mange, lover MC Trafikskole kørekort på få måneder og tilbyder hele den lovpligtige pakke med teori og køretimer til 6499 kroner.

– Men da jeg skulle i gang med køretimerne, sagde Johnny Fischer, at motorcyklen var i stykker. Derefter var det umuligt at komme i kontakt med ham. Men pludselig havde han tilmeldt mig teoriprøven, selv om jeg kun havde haft én køretime på vej. Han truede mig til at skrive under på, at jeg havde haft det lovpligtige antal timer. Ellers ville jeg miste alle mine penge, siger Heidi Stage Larsen.

Forsvandt igen
– Jeg var dum nok til at gøre det. Kort efter forsvandt han igen, og jeg fik aldrig mine køretimer. Nu bliver jeg nødt til at tage kørekortet helt forfra, for både prøven og undervisningen er nemlig forældet, siger hun.

Ifølge loven skal der nemlig være en nøje defineret sammenhæng mellem den teoretiske og praktiske køreundervisning. En pause på tre måneder betyder automatisk, at hele kørekortet skal tages om.

Så når Johnny Fischer fordufter, har eleverne svært ved at fortsætte hos andre køreskoler. Dels fordi han i mange tilfælde nægter at udlevere de lovpligtige lektionsplaner til eleverne. Dels fordi der som regel er fusket med timetallet.

Dansk Kørelærer-Union kan intet gøre.

– Den pågældende kørelærer er ikke medlem af vores organisation, og derfor har vi ikke mulighed for at foretage os noget, siger René Arnt, landsformand for Dansk Kørelærer-Union.

Politiet vurderer, at Johnny Fischer hvert år tager 300.000 kroner fra eleverne med sig til Thailand.

Bag Johnny Fischers lange, grå hår og tatoverede arme gemmer sig en kynisk fusker, som ynder at forsvinde med køreelevernes forudbetalte penge. Da han opsøges af kup!, vælger han at tilkalde politiet i stedet for at forklare sig. Politifolkene kører dog hurtigt igen. (Foto: Thomas Sjørup)

VIDEO: Danmarks værste kørelærer

Politiet: - Det ligner bedrageri

MC KORT

Ifølge loven skal eleverne som minimum igennem følgende for at få MC-kørekort:

- 26 teorilektioner

- Fire lektioner på lukket bane

- 12 kørelektioner på vej

- En kørelektion i mørke

- Fem lektioner på køreteknisk anlæg

-Den teoretiske og praktiske undervisning skal være sammenhængende. Hvis forløbet har været afbrudt i mere end tre måneder, skal eleven begynde helt forfra.

Skifter hele tiden lokaler
Lige nu starter MC Trafikskole nye hold op i det indre København. Køreskolen har ikke egne teori-lokaler, så derfor foregår undervisningen i skiftende københavnske medborgerhuse. Det skyldes, at Johnny Fischer gemmer sig for sine tidligere elever.

Af samme grund oplyser han hverken adresse eller præcist tidspunkt til nye elever, der finder frem til ham via hjemmesiden. I stedet sender han en sms med tid og sted, når et nyt hold begynder.

I øjeblikket foregår teoriundervisningen i Kulturhuset Indre By, men han har inden for det sidste år været omkring medborgerhuse i Valby og på Nørrebro.

http://ekstrablad...ug_nyheder

Spring til debat: