Se indlæg
Hvad er det ???
|
|
MrCcCooL |
Lagt på d. 14/04-2007 19:11
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Min veninde , taler om at hun skal pay water , eller play water , en nytårshøjtid i thailand i øjeblikket , nogen der har kendskab til hvad det kan være ???? Mvh CcCooL |
|
|
oleskyum |
Lagt på d. 14/04-2007 19:22
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 716 |
Se her. http://picasaweb....2007IKorat http://www.dansk-...post_36732 |
|
|
Jesse James |
Lagt på d. 14/04-2007 20:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 166 |
Det betyder at det er Songkran,en højtid hvor man kaster vand på alle som man møder på sin vej..
Hr Olsson
|
|
|
Cxxxxsxxr |
Lagt på d. 14/04-2007 20:13
|
Øvet medlem Antal indlæg: 181 |
"Pay water" vil for de fleste husholdninger sige at betale den månedlige vandregning fra vandværket på 100-300 Baht - ingen form for højtidelighed over dét ... |
|
|
Jesse James |
Lagt på d. 14/04-2007 20:16
|
Der står også play water...Den 13 april er det Songkran hvor man (play water) altså leger med vand.! Det har sku ikke noget at gøre med vandregningen,men er en stor højtidlighed hvor hele Thailand går i stå,og der festes hele dagen og natten med. Redigeret af Jesse James d. 14/04-2007 20:28 Hr Olsson
|
|
|
Jesse James |
Lagt på d. 14/04-2007 21:07
|
Til Cyberstar....At kaste med vand til Songkran,hedder på thai..... WAN-Lai... Hr Olsson
|
|
|
MrCcCooL |
Lagt på d. 14/04-2007 21:07
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Mange tak for alle jeres gode svar , forstod det ikke rigtigt før men det gør jeg så nu ;-) tak |
|
|
Lagt på d. 15/04-2007 01:47
|
|
Begynder Antal indlæg: |
uden at skulle gøre mig til expert så er der din kærste siger, pay water, helt korrekt, idag er det familiedagen hvor man tager rundt til de gamle og pay water, familien samles i de forskellige huse og beder en lille bøn, små pengegaver kan evt også gives. skåle med vand stå fremme, som brúges til at bede med. os falanger forbinder songran med en vandkamp men der ligge en masse religiøs ting bag den vandkamp, god songran til jer alle Redigeret af d. 15/04-2007 01:49 |
|
|
helosan |
Lagt på d. 15/04-2007 03:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 53 |
bkk har fuldstændig ret. Pay Water betyder frit oversat at du betaler tilbage til de gamle og til de afdøde, den og de værdier de har givet videre til ungdommen. Man betaler via at STÆNKE få dråber parfumeret vand med en jasminkvist dyppet i vandet, samtidig afsiges bønner om fortsat god helse. Vand har jo en dybt alvorlig mening i alle religøse ritualer i fjernøsten, da vand er livgivende for alt der lever og gror. Denne højtidelighed er fastsat for årtusinder siden til at være den 12. April. Og alt dette skule foregå fra solopgang til solnedgang, alt andet var og er en fornærmelse mod Budhha. Nu har man udvidet det til 3 dage i hele Thailand, undtagen i Pattaya, hvor myndighederne tillader 10 dage, og hvor det i år startede allerede den 11. og fortsætter til den 20. De store vandkastedage er den 18. i Naklua, den 19. i Pattaya og Jomtien, og den 20. i Ryong og Sattahip. Alt sammen for at tækkes barejerne der virkelig scorer kassen i disse dage, med en meromsætning i salg af øl, der tangerer hele årets normale omsætning. Da nogle infantile faranger engang (og fortsat gør) fandt ud af at det ritual kunne man da komme nemt over ved bare ved at smide litervis af vand ud over sagesløse mennesker, så syntes selvfølgelig Thaierne at det var ganske morsomt og tog hurtigt ved lære, det har således eskaleret til det ekstreme. De sindsygt berusede bargæster starter tidlig på dagen med at skyde, eller kaste vand enten "rent", tilsat is, farvestoffer eller rismel. Utallige er de ulykker det medfører når en sageløs motorcyklist for hældt litervis iskoldt vand ud i hovedet når han passerer. Det betyder, at i 10 dage her i byen, kan du ikke bevæge dig ud til noget seriøst, iført en pæn skjorte og et par jeans. du kan kun bevæge dig ud hvis du har et par små shorts på. Allle værdier/dokumenter som er nødvendige hvis du f.eks. skal på emigration eller andre steder, skal være pakket ind i flere lag plastik sammen med din mobil og dine penge. Jeg har sågar set Arabere der har lejet tankvogne køre rundt i byen, siddende oppe på toppen med en spuleslange og så simpelthen spule på alt der bevæger sig. de betaler gladeligt 10.000 baht for sådan en tur på en time, hvor man normalt betaler 500 baht for en tankfuld til sine vandtanke. De kører først hen på iscentralen og køber Nam kaeng til at fylde bunden og så vand over så er det rigtigt dejligt koldt når man rammer alle andre. Sindsygt!!!!! Og værst af alt der er ingen tidsbegrænsning, det stopper ikke før barejeren nægter at fylde vandtanken igen, eller at byen løber tør for vand, som den gjorde for 3 år siden, hvor det var det rene mudder der kom ud af hanerne i 3 dage. Tusindvis blev syge af diarre og eksem. Hvis I var fastboende her så ville I også afsky den udvikling der er sket. Jeg kender ingen fastboende som ikke enten flygter op til landsbyen, tager på ferie i et andet land, bare noget der er langt fra dette sindsyge helvede. 10 dage i evig vandkamp, forestil jer det!!! Og tillader du dig at sige fra til een af disse store tåber iført små gennemsigtige shorts, behængt med store luftgeværer og vandtanke hvor remmene snærer om vom og bug, får du bare et dumt, drukkent grin. De kan ikke selv se hvor tåbeligt enfoldige de ser ud i den mundering. Store stærke mænd i barnlig vandkamp. |
|
|
dutling68 |
Lagt på d. 15/04-2007 04:47
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1381 |
happy Songkran til dig nooruan
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
Locturian |
Lagt på d. 15/04-2007 05:38
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Det KUNNE jo også bare være fordi, uden at dømme kæresten der, være fordi hun ikke snakker så godt engelsk, og udtaler "play" og "pay" på samme måde? Sandsynligheden for at hun siger "play water", "leg med vand", er dog den største, da alle gør det d. 13. Jeg tror ikke hun kan engelsk nok til at formulere hvordan de udfører deres mest hellige thai-traditioner, set ud fra at du var i tvivl om hvad hun skulle...
|
|
|
dkjohnt |
Lagt på d. 15/04-2007 09:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 273 |
hvis det er din veninde, kan du da bare spørge igen. Få klar besked een gang for alle.
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
Spring til debat: |