Se indlæg
 Udskriv debat
Fordomme om Thailand
Payanak
Jeg starter denne traad, da jeg fornemmer at der er et stort behov for, at diskutere fordomme omkring Thailand.
Jeg haaber at andre vil give deres kommentarer vedroerende alle de fordomme, der gemmer sig i de fleste af os.

Alle danskere har hoert om 'alle de der luderer i Thailand'.
Specielt dem som aldrig har vaeret hernede har de stoerste og maaske mest naive fordomme.

Foerste gang jeg selv tog herned paa ferie, skoed jeg fordommene i baghovedet, og forventede en stille og rolig slappe af-/strand ferie.
Wooaaawwww hvor tog jeg fejl. Jeg fandt hurtigt ud af, at det med at 'koebe luderer' er ikke noget man selv er herre over -det sker bare.
Naa, men jeg tog hjem med lige saa mange fodomme, men havde saa andre og mere nuancerede fordomme.

Idag bor jeg hernede, og jeg mener jeg jeg har opnaaet et vist kendskab til den thailandske kultur og mentalitet.
Engang imellem 'droemmer' jeg lidt om hvordan det var, at komme til Thailand paa en kort ferie...og saa bare give slip (deponere hjernen i lufthavnen, og samle den op paa vejen hjem).

Davs
Ja jeg ville absolut ikke til thailand
på grund af alle de pædofile,
som sad på strnaden og rodede med børn.
som jeg havde hørt i tv
Men så en dag fik jeg en billig ferie tilbud,
med sol og varme og billigt
Jeg glemte lige i min ophidselse at høre om hvor det var henne.
Så ude i lufthavnen da jeg skulle checke ind,
fandt jeg ud af hvor jeg skulle hen.
men ok jeg havde betalt,
og ville ikke bare smide mine penge ud,,,,
men sagde til mig selv,at jeg skulle holde mig fra stranden,
så jeg ikke skulle se på de svin,
jeg var bange for at ville slå dem,
ja det ville jeg sikkert lige som jeg ville slå dem her i dk
Så ja jeg havde også fordomme,
Fordi jeg havde også hørt fra mine venner,
at alle piger i thailand var til salg,
og at man kunne gøre med dem hvad man ville.
Og ja jeg troede på det lige fra den første dag i bangkok,
da en englænder tog mig med på en bar,
,lige efter vi var checket ind på hotellet.
Men en har lært et og andet om thailand siden
HELDIGVIS Smile
bamsen
Redigeret af d. 25/01-2007 17:01

stoney
Ja en typisk anden hånds beretning som personen havde hørt,jeg hørte det samme vrøvl før min første rejse til Thailand,men jeg forhørte mig ved herboende Thaier og Danskere der selv havde været der,man har da lov at tænke selv og ikke høre på alt det ævl,men jeg hører da stadig"hvad vil du i Thailand der er kun ludere"ja folk snakker,der er sgu godt i Thailand.Wink

Payanak
At leve med en Thai-Kone.

Der er et stigende antal danske mænd, som gifter sig med en yndig lille thaikvinde, der giver ham ret hele tiden i stedet for de modsigelser og bebrejdelser, han ville høre fra en dansk kone. Men er det mon udelukkende en dans på roser, at være gift med en thaikone?

A. C. er midaldrende og student fra Aalborg Universitet. I dag arbejder han som teknisk direktør for et dansk firma i Thailand. Her er hans åbenhjertige beretning om Thai'erne oplevet på nærmeste hold:

- Jeg traf min kone til en privat fest med både Thai'er og danskere i Bangkok. Det var nu ikke fordi det sagde pling! lige med det samme, men jeg har altid haft den holdning, at hvis det "gik galt", ville jeg også stå ved mit ansvar. Og det skete så her. Hun blev gravid, da vi havde været sammen, og det har gjort, at vi er gift i dag. Hvis det ikke havde været tilfældet, tvivler jeg på, at vi ville være gift. Vi fik en datter sammen, og drengen fik jeg med i købet.

Jeg har en meget sød datter. Desværre er hun ikke opdraget på den måde, jeg ønsker, eller som jeg i sin tid havde tænkt mig - men det er så et af de kompromis'er, jeg har måttet gå ind på. I Thailand påstår man, at man ikke kan opdrage børn før de bliver 14-15 år gamle. Jeg kan se det på vores datter; det er mig, der skal sørge for, at hun lærer de ting, som jeg synes man skal lære, nemlig at spise ordentligt, sidde ordentligt og tale ordentligt og i det hele taget at opføre sig ordentligt, for moderen opdrager slet ikke. Når jeg så påtaler uvaner overfor moderen svarer hun blot, at hun har prøvet, men at datteren jo ikke vil sove, eller at hun ikke vil spise anderledes osv.

Spiser overalt

Vi har både et spisebord og et sofabord, og det er jo ganske normalt i Danmark, at man sidder ved spisebordet og indtager måltiderne, og ved sofabordet sidder man og hygger sig og drikker kaffe. Men i vores Thai-hjem sidder min kone og børnene og spiser, hvor man nu har lyst - med det resultat, at der ligger klæbrige ris overalt i hele huset. For de spiser jo ikke med kniv og gaffel, nej man spiser med fingrene og tager pindene til hjælp. Så der er fedtede fingre og ris over det hele! Og det har jeg altså svært ved at acceptere, for jeg ønsker jo, at vi lever på europæisk vis, men lige så snart jeg er uden for døren, så spiser de - overalt!

Og de spiser ikke kun til morgen, middag og aften, som det er vores måde at gøre det på. Nej, de spiser, når de er sultne! Og de er de ret tit! Så det eneste, der bliver skiftet hjemme hos os er hængslerne på køleskabet - de bliver slidt op hele tiden! Køleskabsdørene går op og i - konstant. De spiser uafbrudt.

Og det bliver de sjovt nok ikke tykke af. Nu er Thai'er jo også små folk, og maden, de spiser, er ikke fed. Man spiser snacks hele tiden, og de spiser lidt både her og der. Bliver de sultne går de blot ud på gaden til gadekøkkenerne eller gadesælgerne og køber lidt mad. Det er selvfølgelig en klar fordel at man kan købe alt på gaden. Der lever de af at "klippe hinanden", nogen sælger kogte ris, andre steger kød, så man kan gå ud og købe et måltid for et par kroners penge. Jeg spiser det ikke selv, nej, for dels kan hygiejnen i opvasken være et problem, men det værste for mig er nu, at maden er så utrolig "spicy", krydret. Jeg kan godt lide, maden er lidt krydret, men ikke sådan, at man sidder med tungen ud af munden og ånder ild! Det har jeg aldrig brudt mig om, for det brænder to gange: Både når det skal ind og når det skal ud igen! Noget af det kan jeg selvfølgelig godt få ned, men det, der er alt for "spicy", det får jeg aldrig lært at spise. Det er alt for skrapt!

Lektier på wc-gulvet

Børnenes "løse" opdragelse gælder også ting som sovevaner og lektielæsning. Lektier læser børnene, når de selv har lyst til det, og det kan foregå på bordet, i sengen eller på stuegulvet. Det er de mest mærkelige steder, det kan forgå. Bedst som man sidder på toilettet kommer min datter ind og giver sig til at sidde og lave lektier midt på gulvet. Børnene bruger heller ikke f.eks. skrivebordet, som blev købt til det samme. Nej, det er temmelig ustruktureret. Reolerne bruger de heller ikke; de ser da flotte ud, men hvad skal de bruges til? Ja i Thailand putter de en masse ragelse på hylderne, men næste dag så tager man bare tingene ud igen. De er ikke gode til at skabe et hyggeligt boligmiljø. Kig lidt nærmere på Bangkok, hvor der kan ligge nogle meget flotte huse. Men rundt om de flotte huse ligner det en losseplads. Det er utroligt, at de kan leve sådan, ikke? Fortovene er høje og hullede, så man falder over dem, de er ikke til at gå på. Folk smider blot med affaldet, selvom de bor i flotte huse. De mennesker, der bor i slummen, i blikhytterne, smider bare affaldet på gulvet eller ud på vandet. Men på trods af dét, har folk meget pænt tøj på. Tøj, der som regel er nyvasket! Men de er altså nogle svin med deres omgivelser. Hvis man kører en aftentur, ser man jo heller ingen lejligheder med flotte gardiner eller hyggelig belysning, nej det er enten helt sort eller også ser man kun de nøgne lysstofrør og så (naturligvis) lyset fra TV, der kører døgnet rundt allesteder. Og når TV-et drøner, skal man jo helst råbe endnu højere end TV'et. So, der er gang i den!

Status at være gift med "farang"

Det er klart, at de kvinder, der gifter sig med os "faranger", altså vesterlændinge, tegner en slags forsikring. De får også højere status. Min kone var den ældste af fem søskende, så hun har skullet være reservemor for sine fire yngre søskende. Dem ville hun også gerne have mig til at forsørge, men det blev nu ikke til så meget. Da jeg mødte hende, havde hun en lille ølbar, hvor der kun blev solgt øl - og den lille ølbar var levebrødet for hendes søskende, som alle gik på universitetet. Hun har faktisk sørget for, at alle hendes søskende har fået en uddannelse, hvorimod hun ingen fik selv, - hun skulle jo skaffe pengene, og det gjorde hun så med den ølbar. Det har hun gjort godt - helt sikkert!

Jeg er iøvrigt en af de få personer, der aldrig har snakket med sine svigerforældre! De forstår nemlig kun Thai, som jeg kun kan meget lidt af. Jeg har aldrig snakket med min svigermor - jeg kan jo ikke. Nogle mennesker vil måske mene, at det er en fordel. Hun er ellers meget sød, men tale sammen kan vi altså ikke. De folk, jeg normalt taler med på fabrikkerne, kan altid en vis portion engelsk. Jeg behøver faktisk ikke ret tit at skulle tale Thai. Men det kan jo også være en fordel i forretningsøjemed at kunne mere af sproget, end man giver det udseende af.

Større frihed

For en forretningsmand er det jo en fordel at være gift på Thai-facon. Jeg vil nok sige, at vi mænd har større frihed end i Europa, det må jeg tilstå, og her tænker jeg slet ikke på den seksuelle frihed. Min kone kunne aldrig drømme om at give mig problemer, hvis jeg er nødt til at arbejde til klokken otte, ni eller ti. Det må jeg indrømme, at jeg fik i Danmark. Som forretningsmand bliver éns arbejde accepteret; man ved, at det kræver tid, - meget tid. Der bliver heller aldrig spurgt til, hvornår man kommer hjem, eller hvornår man skal afsted igen.

Kræver éns arbejde fx at man er meget ude, så kan dét jo i sig selv hænge én ud af halsen - og skulle man så ovenikøbet til at forsvare sig mod bebrejdelser i den anledning, ville det virke dobbelt træls. Så det er en klar fordel.

Det pressede tøj ligger klart! Maden står parat - uden bebrejdende spørgsmål. I begyndelsen syntes jeg selv, at der var for meget "herremand" over den behandling, jeg fik, så jeg forsøgte at få det gearet ned, men jeg synes stadig, at vi burde være mere lige. Jeg vil jo ikke behandles som en eller anden Lord, for der var så megen opvarten og hensyntagen, at det næsten var ækelt. Og dér er Thai-kvinderne endda ikke de værste. De japanske kvinder siges at skulle ligge på gulvet, indtil manden er kommet i seng - sådan er Thai-kvinderne trods alt ikke.

Til gengæld kan de være utroligt jaloux. Især kvinder fra det sydlige Thailand har en meget kort lunte, og de respekterer ikke liv. Min kone er tilfældigvis fra det sydlige Thailand, og jeg kunne nemt have været død flere gange. Der forekommer adskillige jalousimord, så dér er kvinderne altså rimeligt barske.

Hvor man i Danmark er vant til at snakke om tingene og tage en fælles beslutning, forventes det, at det er mig, der som familiens overhoved skal tage alle beslutninger og skal have styr på det hele. Og det er ikke udelukkende en fordel! Man diskuterer aldrig noget! Hverken ting som husets indretning, børneopdragelse og nyanskaffelser til hjemmet.

Man laver heller ikke nogen fælles strategi for at opdrage børn - og det er klart en ulempe!

Det er helt overladt til faderen at spille rollen som bussemand, og det er et utaknemligt job! Børn har ikke nogen respekt for deres forældre. Ungerne suser op og ned og frem og tilbage og vil ikke lytte til formaninger. Kommer du ind et sted, hvor der er børn, kan det være for-færdeligt, for du kan risikere at skulle sidde hele aftenen og bare kigge på dem. Ungerne larmer løs og farer rundt, og deres forældre synes blot, at de er dejlige. Når det er midnat, kan man være heldige, at de går i seng, hvis de er trætte - ellers bliver de ikke sendt i seng.

Forhold til penge

Vores 14-årige søn er ikke helt klar over, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert; hvad han skal og hvad han ikke skal. Og hvad mere er - og det er måske mere mit problem - han har ikke noget fornuftigt forhold til penge. Han kan komme og bede om 1000 baht. Hvad skal du bruge dem til? spørger jeg. Vi skal have et party! Købekraften svarer måske til én til én - dvs. han kommer faktisk og siger: Jeg skal lige bruge 1.000 kr! Tusind kroner, jamen min far har aldrig givet mig tusind kroner - jo måske til konfirmationen, men ellers.. nej! Hvis du arbejder på en fabrik her i Bangkok, så får du måske 154 baht i hvert døgn for ti timers døgn. Og det prøver jeg at forklare ham: Det er seks dages arbejde for en mand, det er en ugeløn, du kommer og beder mig om, og du skal bare bruge dem til noget fis og ballade.

Han har chancen for at lære engelsk, han har alle muligheder for sig, og han bruger dem ikke. Men OK, da jeg var 14-15 år, da havde jeg det nok på samme måde. Så jeg kan i nogen grad forstå ham!

Vi ser også andre danskere. Det foregår på "Stalden" eller "Stablelots", som det kaldes på Soi 8. Der er tre danske ejere, Erik, Steffen og Jørgen og de er hver for sig nogle interessante mennesker. Stalden er sted for danskere at mødes. De fleste kender hinanden. Der er disket op med det store danske kolde ta'-selv-bord hver lørdag og søndag med rugbrød og smør osv. Og der kommer friske danske aviser med et SAS-fly hver dag.

Jeg tager naturligvis min thai-kone med. Hun prøver at lære dansk, og hun kan også lave danske frikadeller - ikke som mor lavede dem, men næsten!

Vi blev gift for seks år siden, og vores fælles datter er nu 5 år og går i børnehave, hvilket ikke er så dyrt som en skole, men det sniger sig alligevel op på ca. 30.000 kr. om året. Drengen er 14 år og går i en god international skole til 100.000 kr. om året.

Dér har mit danske moderfirma en god politik, synes jeg. De udstationeredes børn skal have en god uddannelse, og man skal bo sikkert og godt. Det er klart, at hvis vi kommer hjem til Danmark med to børn der kun kan tale Thai, så får de et problem. Der er firmaet altså meget large og har en god holdning. Vi udstationerede skal selvfølgelig opføre os ordentligt, vi skal repræsentere firmaet, og firmaet viser os også deres goodwill ved, at der skal være en vis stil over det. Det med at rejse på first class - det er slet ikke dem, men der er bare visse ting, som skal være OK: Der skal være en ordentlig uddannelse til børnene, man skal bo ordentligt og sikkert, og så skal vi selvfølgelig passe vores arbejde.

Fordomme om Thailand

Til danske mænd, der tænker på at gifte sig med en thai-kvinde, vil jeg sige: Kulturforskelle kan udarte sig på mange måder - og den dag, hvor forelskelsen og kærligheden er slut, er der kun de kulturelle forskelle tilbage. Da kan man være så forskellig som polerne på et batteri.

Men fordi de er buddhister, bekymrer thaierne sig ikke så meget om dagen i morgen, som vi danskere gør det. De får ikke noget mavesår. Dér kan vi lære noget af dem - vi, der ikke kan leve uden en Time-manager!

Iøvrigt kan jeg blive vred ved synet af det billede, mange danske medier fremmaler af Thailand. De fremstiller det jo, som om man får AIDS, lige så snart man stiger ud af flyveren i Bangkok, og den eneste tilgængelige sex er børnesex. Intet kunne være mere forkert. Medierne skal selvfølgelig sælge deres historie - men det er synd for Thailand.

Husk på, at de piger der står inde i barerne med halvnøgen overkrop og et par høje sko, de gør det ikke for din skyld eller min skyld. De gør det, fordi der sidder fem sultne mennesker derhjemme og skal have penge til ris i morgen. Hvis hun ikke skaffer dem det, har de ikke noget at leve af. Og så ser man de udenlandske aviser med deres "Thailand er ét stort hul, der er ens over det hele og der er børnesex" - det er sgu synd! Og det gør mig rasende. Jamen Thailand er IKKE sådan!!!

[url]www.fyldepennen.dk/tekster/512[/url]

Komentarer til teksten.

--------------------------------------------------------------------------------
jeg syntes det var en god tekst da jeg selv overvejer at gifte mig med en thai kvinde så derfor er det rart at vide lidt men det ville ha været dejligt at vide hvordan jeg får hende med til danmark osv ang tilladelse og sådan . men nu ved jeg da lidt ang. thailand Mvh Benjamin.....
27/06-01 00:35 - Benjamin v Rennison
--------------------------------------------------------------------------------
hej det er dejligt at høre på dig at du befinder dig godt med at være gift med en thai kvinde, jeg er selv gift på andet år og det er bare skide godt,det er jo rigtigt det du skriver man bliver vartet op i både hovede og --- hilsen jens og nittaya
26/09-01 19:33 - jens nielsen
Jeg har læst din lille artikel her ved et tilfælde.Jeg selv er gift med en Thai-pige, og mange gange er det en helvede da de som du selv skriver er død jaloux uden der behøver at være nogen grund, jeg føler selv at der nogen gange kunne være en dolk på vej. De spiser og de spiser og opdrager ganske rigtigt ikke på børnene jeg har defor valgt ikke at få børn. Min kone er da sød, men til alle de danske mænd der gerne vil giftes med en thai pige kan jeg kun sige det samme tænk jer rigtig godt om inden i starter på dette ! VH.
21/01-02 09:32 - Henrik
Det undrer mig at der generaliseres så meget i omtalen af Thai kvinder. Jeg ville ikke engang kunne finde ret mange lighedspunkter i min egen familie, hverken på dansk eller thai side. Artiklen er god og inspirerende, men undlad dog at generalisere. Vel er der kulturelle forskelle som man som dansker måske er specielt opmærksomme på, men hvad angår opdragelse, jalousi, tålmodighed overfor det at komme sent hjem og det at passe hjemmet, ja så tror jeg Thailændere er lige så forskellige som danskere. Husk på at det billede som danskerne får af thailandske kvinder, hovedsageligt stammer fra medierne og de kvinder som kommer til landet. Alt for ofte har disse kvinder en sørgelig historie bag sig og ønsker at "flygte" fra fattigdom. En hurtig mulighed er at indgå en kontrakt med en giftevillig udenlandsk mand. Jeg har selv rejst meget i Thailand og kan tilbringe adskillige uger i landet uden at se skyggen af prostitution. Men det er desværre ofte fra dette miljø at udlændinge finder deres partner. Det ER synd for landet og dets omdømme at medierne fokuserer så meget på det. Thailand, dets folk, tradition og religion er et meget rigt land. Rigt i anden forstand en det vi normalt ligger i definitionen. Her er noget vi vesterlændinge kunne lære meget af. Lykken er at blive elsket - ikke opvartet.
10/05-02 10:19 - Kaj E. Nielsen
Det var en meget sjov historie du har skrevet om din familie. Jeg er selv gift med en Thai pige fra Esan og vi er gift både på Thai og her i Danmark. Jeg kan fornemme gennem dit skrift at du ikke forstår sproget eller overhoved forstår den Thailandske kultur. Jeg kan forsikre dig for at såfremt du vil lære sproget (du kan gå på AUA kursus), og vil lære den Thailandske kultur at kende, så vil dit liv blive beriget tusindfold. Jeg fandt min kone hos/via nogle venner,(men hoppede ikke i kassen med hende), og der var som med dig, ikke meningen at jeg ville binde mig igen efter et 32 års ægteskab, men hos mig sagde det "bang". Det blev i lang tid undertrykt, jeg havde jo også en forudfattet mening og var måske også mærket af mediernes skriven. Det jeg gjorde var, at sætte mig grundigt ind i Thai kultur bl. a. kan jeg kraftigt anbefale William Clausners bog Reflection on Thailand og andre lærebøger. Jeg startede også med at lære Thai, jeg kunne lidt i forvejen og jeg talte også lidt Mandarin, jeg har altid, ca. 30 år, rejst i Asien for mit gl. firma. Da jeg var klar over mine følelser, og igennem den brevveksling vi i mellemtiden havde haft, rejste jeg derned igen for ligesom på hendes præmisser at opleve Thailand, der var jo også det med hendes store familie, 2 søstre og 2 brødre samt hendes egne 2 drenge fra et forlist ægteskab. Jeg er altid blevet meget godt modtaget af familien og drengene elsker mig. Vi har fået styr på levevis med daglige måltider og vi har fået styr på skolearbejdet og med at skifte fra skoletøj til fritidstøj og alt fungerer nu fint. Mht. penge gjorde jeg det klart fra begyndelsen at jeg ikke ville forsørge hendes familie, hvorefter jeg fik svaret, at det skulle jeg sandelig heller ikke, det kunne de godt selv (far har 36 lei land, ubelånt) og alle voksne i familien har arbejde, jeg skal lige indskyde at det er i NØ Thailand også kaldet Esan. Jeg er meget glad for min familie, og vi har selv et hus, hvor alle er velkomne, vi har efterhånden opnået en boligstandart som her i Danmark, dvs. vi har møbler og vi har et rigtigt køkken. Min kone er utrolig sød og hjælpsom uden at være servil, og vi hjælpes om tingene også opdragelsen af drengene. Jeg tror selv at såfremt man prøver at lære sproget og lærer kulturen, så vil man meget lettere kunne forstå deres gøren og laden og man kan rette den til (et vist punkt) så den er behagelig. Jeg føler også at jeg er velkommen i landsbyen hvor vi bor og har huset ca. 400 m fra familien, da "the villagers" ofte kommer for at få gode råd, og jeg giver mig tiden til dem. Jeg medgiver at det kan være vanskeligere i en by som f.eks. Krungtep, men jeg er selv leder i et stort firma, og det kan lade sig gøre hvis man vil. Min konklusion på dette er, at man skal selv lægge et stort stykke arbejde i det, man SKAL lære sproget og kulturen, men så går det også fint.Mit mål et at kunne fortælle en joke, og khon Thai griner af joken og ikke af mig, så forstår de det. jeg kan nu også læse Thai, men jeg kan ikke skrive fejlfrit endnu selvom jeg nu har gået til undervisning i 4 år, det ER svært. Jeg ved fra andre faranger jeg har mødt at hvis man bliver gift med en pige fra en bar så beder man selv om problemer, deres levevis er langt fra vor, og det ses desværre også når de bliver "forflyttet" til Danmark at det ofte går meget galt. Da vi flyttede til Danmark medbragte vi f.eks meget morlam (Esan musik) således at hun ikke skulle føle sig ensom, og vi har fået en god omgangskreds af herboende Thailænder (der er også sorteret i dem af min kone, der er ingen forhenværende barpiger er andet blandt dem)od vi befinder os godt med dem. Med venlig hilsen Mogens.
10/05-02 19:52 - M.Stender
Veldig bra skrevet,jeg kjenner igjen masse av det der du beskriver. Er selv gift på tredje året! En liten jente har det og blitt. Likte spesielt det med hengslene på kjøleskapet. Madammen følte seg truffet!! Er i Thailand ca. 3 måneder i året. Prøver å lære meg språket. Gramatikken er ganske grei,men en del vanskelige ord skal ut av munnhulen. Ha det godt dær nede, tenker på Thailand hver eneste dag. Andre og Lawan
13/08-02 19:01 - Andre´Simonsen
Hmm... du starter meget negativt ud i din tekst, og jeg har egentligt ikke fundet ud af, om du kan lide din kone og dine børn!? Hvordan kan du forvente, at flytte til et nyt land, og at finde en familie, som lever på europæisk vis? Og hele ideen med, at børn først opdrages i en alder af 14-15 år? Hvor har du det fra? Min erfaring siger mig, at thailandske børn er opdraget med meget mere diciplin end de fleste danske børn, som jeg kender!? Jeg er selv halvt thai, og ovenikøbet ung(18). Du genereliserer utroligt meget, og ærligt talt får det mig til at se rødt, at du starter din tekst med at bekræfte fordomme om Thailand/thailændere, og så slutter af med at bebrejde medierne, at folk har et negativt indtryk af Thailændere!?!?! Min kusine er thai, og ja, hun er underdanig, men forstået på den måde, at hun har respekt for sine forældre, andre mennesker generelt og især ældre mennesker, men det betyder jo ikke, at man ikke har en personlighed og vil finde sig i al slags crap! Alle børn prøver grænser af, jeg vil tro at dine børn prøver grænser af lige så meget som andre børn, om de er thai eller ej. Og helt ærligt, at de spiser på gulvet - so be it! Har aldrig været i et Thailandsk hjem, slum som fint hus, hvor der ikke har været hjort rent til den helt store guldmedalje!? Fint at du skriver en tekst om hvordan det er at være gift med en thai, men hvorom alting er, kan du kun udtale dig om dit specifikke tilfælde! Så lad være med at generalisere!
27/10-02 10:17 - Line
Jens Jørgen Jæger og Hanne Hedegaard Da I jo kun har berettet A.C.´s historie, har I intet ansvar for indholdet. For beretningen kan da få mit pis i kog! Hvis I ser strengen om fremmede i Danmark, kan I sikkert se, hvad jeg mener. Skik følge eller land fly! Udlændingene i Danmark skal følge danske normer, men A.C. vil leve på europæisk med sin thaikone. Han er så negativ i hele sin fremstilling af ægteskabet, at han ikke fortjener sin kone og børn. Han skulle skamme sig! Nu kommer mine fordomme så ind i billedet, for jeg ser ham som een, der bor 20 år i et fremmed land, og når han så bliver pensionist, kommer han til Danmark og brokker sig over, at han ikke kan få fuld folkepension. Han giver mig lyst til at skrige højt og inderligt! Men - tak til jer for beretningen. Så blev jeg også idag lidt klogere... lotuspigen
27/10-02 22:10 - lotuspigen
Hejsa. Jeg er selv halv Thai. Født og opvokset i Danmark. Noget jeg kan nikke genkendende til, og grine af, er din kommentar om, at børn først skal opdrages når de er ca 15 år. Den idé havde min mor også, men desværre for hende, har jeg været min egen herre, og givet pokker i hendes pludselige lyst til børneopdragelse. Jeg er såmen en ok fornuftig pige, og har i hele min barndom spænderet alle mine ferier hos min farmor og farfar, og her fået rigeligt med danske traditioner, samt "opdragelse". Endvidere har min far da gjort sin del, så jeg er vokset op med frihed under ansvar. Jeg har haft nogle problemer med kulturen, da jeg helt igennem er dansk og opføre mig dansk, hvilket "smerter" min moder, så jeg "skjuler" visse ting for hende, så jeg slipper for at høre bebrejdelserne. (også selvom jeg ikke har boet hjemme de sidste 7 år!) Ikke at jeg er slem, men det er ikke velset, at en pige går i byen eller har drenge venner. -så nogen sammenstød vil der altid være. Så er det jo dejligt man kan tale med sin far =0)) Jeg har lært, at visse ting fortæller man ikke mor, og sådan er det bare. Én ting er jeg dog lidt overrasket over. Det der med mad og hygiejne. Jow, der ligger en masse underlige ting på mine forældres hylder, men der er dælme da rent over alt, og ve den, der taber ris på gulvet, eller ikke spiser ved bordet og sidder ordenligt osv. Min mor har nemlig rengørings vanvid, set i mine øjne, og går meget op i, at huset er funklende rent altid. Jeg måtte ikke engang lege i sandkasse som lille, for så slæbte jeg jo halvdelen med ind i hele stuen! -Og maden skal da også indtages til bestemte tider. Jeg tror der er meget forskel på, hvor og hvilket land man bor i, sammen med en thai-kone. Ja, jeg havde bare lyst til at fortælle om en anden vilkel, om det at have en Thai-mor. Held og lykke med din famile. Varmeste hilsner Sheila
30/10-02 16:11 - Sheila
Jeg må sige at jeg er 100% enig med Line og Lotuspigen. Jeg har da sjældent set et så infantilt et indlæg nogen steder på nettet. Du opfører dig som en fokælet møgunge overfor din kone og en fremmed kultur, som du åbenbart ikke evner at gennemskue endsige ønsker at stifte nærmere bekendtskab med. Du ønsker åbenbart ikke engang at lære sproget ordentligt så du kan tale med din svgermor, sørgeligt. Du er et klassisk exempel på den "overlegne", nedladnede og snævertsynede europæer, som i forvejen har voldt regionen så meget besvær og forarmelse. Med oprigtig afsky. T´mershi Duween.
31/10-02 02:27 - T´mershi Duween.
efter at havde læst din livshistorie om en thailansk kone,og familie, vil jeg bare fortælle dig at jeg selv er gift med en thai på 5.år og vi har lige fået at vide at vi venter barn til januar!!, men hvad er din erfaring med thaiérnes familiemønster?? min kone er den mindste i en flok på 10 søskene, og hun har en storsøster heroppe , som er utroligt dominerene!!! overfor lillesøsteren, hun ringer og skælder og smælder ud, så jeg har en lyst til at ringe til storsøsteren, og give hende en balle af de store, med min kone næsten bønfalder mig om at lade være, kender du det samme mønster. på forhånd tak for en god artikel. teddy
21/05-03 13:52 - teddy sørensen
HEJ. DET VAR DOG BEFIENDE AT LÆSE NOGET, SKREVET AF EN DER VED NOGET TAK FOR DET. MVH THOMAS OG KANNIKA
18/06-03 13:27 - THOMAS CHRISTIANSEN
Det er bare så uendelig smålig at angribe og kalde manden for diverse pinlige ting.. Det fortæller mere om debattøren end om A.C. Han har fortalt en historie som den er set med hans øjne og mange ting er jo som han beskriver det..... Der findes undtagelser vedr. alting også Thaier, men i store træk har han jo så uendelig ret.. Skik følge eller land fly, siges der nok så uvidende. Det kan være rigtig nok sålænge det er fornuftigt.. manglende viden, dovenskab, osv. det hører altså ikke til den kategori...... Jeg er selv i den situation at jeg forhåbentligt skal tilbringe resten af mine dage i Thailand / Lopburi og jeg kan kun sige, havde min kone ikke først været i Danmark og lært lidt om... at en aftale er en aftale, økonomi, rengøring, madlavning, børne opdragelse, arbejde. osv osv. Så er jeg helt sikker på at vi havde fået os nogle meget trælse stunder sammen i Thailand... Det er nu engang lettere at forstå en ting når man kan se resultatet, end når man bare får det fortalt.. Og i thailand er der alt for meget Mai pen rai og jeg har-du har...
03/09-03 17:45 - Leif
Jeg vil nu alligevel mene at Thaier vil have det langt bedre i Thailand, men at "det" at kunne tjene flere penge gør, at mange bliver heroppe. Livsglæden er ikke halvt så stor heroppe som i Thailand. Efter at have boet 8 år i Thailand er jeg nu vendt hjem. Jeg taler flydende Thai, har været risbonde, munk og hvad ved jeg i de mange gode år i Thailand. Men på et tidspunkt får man altså øjnene op for hvad det egentligt er for et land. Det - at kunne forstå og snakke Thai, bliver pludselig til et minus. Thailand er et fint land at holde ferie i, men at bo der fast, Nej. Så det med at få en Thai pige herop kræver sin mand. Det er et stort arbejde, for kulturforskellen er meget større end man umidelbart opdager, men vær sikker på at den kommer snigende senere. Det gør ingen forskel om pigen har arbejdet i bar eller ej. Penge er og bliver det centrale i deres hverdag og 100% kærlighed mellem os og en Thai pige som "vi" forstår det findes faktisk ikke. Derfor kan pigen godt være sød og rar og være den perfekte hustru, men lad være med at tro det er mere end det er. john
29/11-03 20:47 - John
Jeg syntes du tegner et godt billede af din hverdag med en thai kone. Jeg skal selv giftes med en thai pige mange hilsner Per
02/12-03 16:02 - Per
Hej Jeg har læst dit indlæg om Thai, med stor interesse. Da jeg selv har mødt en Thai kvinde, her i Danmark. Og jeg har nogen betænkeligheder, netop p.g.a. kultur forskellene. Jeg vil jo også at hun er glad, alt andet vil være utænkeligt for mig, udfra mit alm. syn på mennesker. Det kan jo være meget godt at de er hengivne o.s.v. men de må da også have en selvstændig mening om tingene, får man nogensinde den at vide? MVH Kurt
20/12-03 01:38 - Kurt
Men de er altså nogle svin med deres omgivelser. Det er en mærkelig måde at omtale sin kone og børn?? For mig lyder det som løjn og latin det hele..... Hvad har Hanne Hedegaard med det "at gifte sig med en kvinde fra Thailand" at gøre???
30/01-04 23:53 - Jesper Madsen
PS...Jeg tror også at de fleste danskere der gifter sig med en kvinde fra Thailand bosætter sig i Danmark.
30/01-04 23:59 - Jesper Madsen
Just read all the kommentare, People thinging in the different ways. I am Thai pige som 27 år. Har boet her i dk i 2 år nu. De flest af danskene er negative om thai piger. Fordi de tror, fleste thai piger er fra baren, I didn´t say *every thai piger* are from bar, but it seems like thaiwomen are a symbol of sex or bar or prostitute but please understand that its not every body are like that. Why don´t you go out in the bars og diskoteks some where in danmark, *some of* I mean SOME OF (not every body) danish girl they´re even more than prostitute, they even f...k for free, but you just can´t see if they are prostitute or not because its difficult to see but for thai girls they are black hair, easy to see and remember. But the differance is, thai girls they du it because they need the money to *FORSØRGE* theirs families cuz most of them comes from very poor families, they don´t have a good chance like danish where you can get a free education eller alt mulighed. I don´t think they do it for fun eller love to do it. But some of danish gilr they just do it cuz they love to, (you want to know where you can find all kind of that girl? try go to www.scor.dk, you will see.) Why no body talk about that at all? Mange gange gik jeg på gå-gade, jeg kunne ikke kigge de andre fordi jeg var bange at der var nogen der tror og synes at jeg er en prostitute, selv om jeg ikke er, ja, det er fordi jeg er thai. Men hvad forskelig between thai piger or danish piger eller de andre piger fra andre land? Jeg synes de er det sammen, nogle møder de rigtige søde thai piger og nogle møder de rigtige søde dansk piger. It just diffirance experance you´ve got. Please open mind to see and to learn more about os and our culture, some they are success with theirs ægteskab but some they are not. Its same danske med danske, nogen er god nogen er dårlig, we are all human. I know also many thaigirls who get beat by danish guy and treat her like a slave, But know body talking about it at all. Please open your small mind a little bit that the women who walk on the street are not all prostitute. Cuz the real prostitute they don´t walk on the street in the day, you know? I hope in the future will be alot of danish are going married with thai and open theirs mind to learn more about thai culture, how bueatiful it is. Good ægteskab is: its depending with how easy you both are. Its not only blame thai girl after theirs ægteskab are broken. Looking your self to day if you have already treat her good. For more information please write to: Thank you to read and have a nice time. (Ps, I remember all of my danish teacher always said *man har ret at sige noget i Danmark* jeg håber hvad jeg lige har skevet er ikke ulovlig, haa?)
01/02-04 23:50 - Jindarat.
Hmmm, jeg må indrømme at jeg ikke fatter det første af hvad man vælger at gifte sig med en Thai for hvis ikke man har tænkt sig at lade hendes eller hans kultur være 50% af hvad der er fælles for forholdet .. at de skal lære at man ikke dit eller dat .. lære at gøre rent osv .. jeg synes for at være ærlig at i er pinlige at høre på magen til nedladende holdning overfor en ellers meget smuk kultur skal man lede længe efter .. man kan ikke sidde der og pille i en kultur og sige der her vil jeg have ..( hende der adlyder mit mindste vink og ordner mit hus laver min mad og passer mig på alle måder) men det her vil jeg ikke have ( de forpligtigelser hun tager med sig i for af økonomiske forpligtigelser over for familien i Thailand..... WAKE UP CALL gutter FAMILIEN i Thailand er deres sociale system der er ingen bistandshjælp at hente i Thailand .. Vel) .. og omvendt så beder de heller ikke jer kaste jeres forsørgelsespligt for børn fra tidligere forhold over bord vel??? for det kan man jo ikke men for det siger den DASNSKE lov man ikke kan men den thailandske kultur siger noget omkring familieforsørgelse og jeg synes det er meget trist at vores kultur bliver bragt ud i verden af folk som mener at man bare kan tromle ind over andre kulturer og de dermed automatisk skal bøje sig i støvet og acceptere den mægtige kultur fra det kolde nord ... hvor er det lige det er praktiseret før?? ... nogen bud?? sagde du nybyggerne i USA!! Jeg synes at hvis i ikke i jeres liv har plads til mindst 50% thai kultur burde i lade være med at gifte jer med en Thai og det samme gælder for alle andre kulturer... jeg synes dit indlæg er en himmelråbende demonstration af snævertsynethed og en pinlig holdning til at DANMARK over alt andet ... vores egen lille safespot vores egen lille navle hvor alt kører efter en snor og alle har det godt ikke?? ... Ud over de som vores system harr gjrot ensomme for mange giver pokker i deres familierelationer fordi .. det klarer socialen da!! .. kunne i for pokker ikke lade Thailand smitte lidt af på jer i stedet og tage lidt af den omsorg med jer hjem så har i da også lært noget som i kan give videre... SUK!! synes det er umådeligt trist .. at i mange flerkulturelle ægteskaber bliver den "fremmede" kultur slagtet ig dissekeret til ukendelighed af folk som føler sig bedrevidende og som sagtens kan fortælle sådan en lille Thai etc hvordan man svinger en kost eller passer børn .. Trist trist trist !!!
09/02-04 14:07 - Inge
Jeg er meget glad for at læse din historie. Jeg har været gift med en Thai i 11 år. Og det går faktiskt godt, men først i de senere år. Det er faktiskt først inden for de sidste 2-3 år at hun har fundet ud af hvordan tingene fungerer i DK. Men det er hun så også rigtigt glad for. Også nu hvor hun ser hvordan det går vores barnebarn efter hun er startet i skole. Jeg vil meget gerne holde kontakten med dig i Thailand, da jeg selv ønsker at finde et job der, måske du kan være en \"supervisor\" Mvh. Johnny
16/02-04 13:42 - Johnny Skovlund
hejsa Ja hvor er jeg da glad for min thai kone og hendes familie,jeg vill anbefale ham at blive skilt med det samme så får han da ikke mavesår af det ægteskab,tænk sig at prøve at lave en thaikone om til en europæisk,manden må da være syg i bolden,var det ikke en thai han giftede sig med,sikke en kamp,hvis hun vill lave ham om til en thai man som han vil lave hende om til en europæer den stakkels kone,så lad hende dog sidde på gulvet og spise som de plejer at gøre i thailand det gør min kone og hendes veninder og det er da dejligt at se på det giver hygge i huset
25/03-04 11:58 - mansen
Hej en rigtig god og åbenhjertig beskrivelse af det at være Thai gift. Det glæder mig især at du udtrykker meget klart, at Thaier og farhanger som gifter sig er ganske almindelige mennesker. Og ikke som en udsendelse i dansk tv (48 timer) beskriver. De fremstiller Thai kvinder som nogle der kun gifter sig for pengenes skyld, og at de danske mænd som gifter sig med Thaier er nogenlunde på stadie som en Neanderthal ( grimme, stupide og tænker kun med en vis legemesdel.) Til din beskrivelse af børneopdragelse vil jeg sige at min Thai datter er bestemt godt opdraget.I forhold til danske børn er hun bestemt et mønsterbarn og ved udemærket hvad der er rigtig og forkert. Men det skyldes måske også at min hustru har en god uddannelse og ved hvad der er godt for vores datter hvis hun skal blive til noget. Ang. jalouxi, så er det nok lige så forskelligt som vi er som personer i verden, min hustru ville aldrig drømme om at være jaloux. Dog skal jeg ikke tale om mine tidligere forhold, men det er vel naturligt nok. Jeg tror vi "danske" kan lære meget om hvordan man stredser af. Det er da utrolig dejligt og afslappende at have frihed til at komme hjem til "thai tid" når man er i byen eller står ved åen med den helt store fisk og ved at tiden ikke tæller på stueuret der hjemme, og "dommeren" er klar med to timers forhør for en halv times forsinkelse. Tak for din fine beskrivelse. Mvh. Jan H Andersen www.thai-dansk-mi...
03/04-04 17:03 - Jan H Andersen
Ved du hvad?? Jeg er sgu fucking træt af jeres meninger.... Ja det kan godt være thailænder har lyst til at spise hvor de vil, og de lever jo i DK, er det ikke det land i kalder for et frit land? Hvad fanden har i at brokke jer over... Der er ingen der beder jer om at tage til thailand, MIT LAND! Og bolle til højre og venstre, og lige pludselig er hun gravid... Og så siger i, at i bliver nødt til at tage ansvaret, det er sgu ikke noget i bliver nødt til, men noget i SKAL! Hvis i kan finde ud af at gå rundt og have sex, og til sidst gøre en gravid, kan i sgu også finde ud af at tage ansvaret! Og JA thailandske kvinder har nogle korte lunte, og? Det er da ikke kun thailænder det har nogle dansker også, det er der mange mennesker i denne verden der har! Ingen har bedt jer om at tage dernede og finde jeres thailandske damer, og bagefter sidder i og brokker jer over at i ville ønske hun var sådan og sådan... Og den måde de opdrager børn på... Det er sku ikke alle der er sådan! Det lyder sgu bare som om du mener at alle thai er sådan... der tager du sgu fejl! Og det med at de er beskidte... Tror du Thailand er som DK? Thailand er et stort land, men et fattigt land... Og hvis du/I har så meget at brokke jer over så giv dog jeres STORE FORMUE og hjælpe lidt! Vi gøre sgu alt hvad vi kan for at vores land kan blive bedre.... Men vi kan sgu ikke gøre det på en dag! Og de dansker der tænker på at gifte jer med thailænder, tænk over det før i gøre det! Gider sgu ikke og høre jeres brokkeri bagefter! KK det var hvad jeg havde at sige!
07/03-05 01:08 - Talim
Hej Alle; Jeg har genne 19 år været gift med en Thailandsk kvinde, det har været et ægteskab på godt og ondt, vi har det godt og har da også en søn. Hvis man ønsker sig at gifte sig med en kvinde fra Thailand, så skal man gøre sig det klart, at det er to meget forskellige kulturer der mødes, så begge parter skal både give og yde. Man skal også gøre sig det klart, at utrolig mange Thailandske kvinder bruger meget store summer på spil, så som kasino eller andre former for kortspil (lempai) som det hedder på dansk. Og så lige et lille fif. Hvis en Thailandsk kvinde ryger cigaretter, så er der meget stor sansynlighed for, at hun har \"arbejdet på en bar i et turistområde\" For en kvinde som ikke ryger, er iflg. Thai tradition \"En pæn pige, fra et godt miljø.
02/02-06 04:09 - Per
Vil bare lige sige at det er irriterende med alle de fordomme mennesker har naar man er sammen med en Thailaender. Jeg er en pige paa 25 aar og har vaeret sammen med en thailandsk mand i 1 aar. Jeg er meget glad for ham. Men det der goer det svaert er fordomme. Man faar dem baade i Danmark men ogsaa i Thailand. Folk baade i Danmark men ogsaa fra resten af verden siger. Du er naiv hvis du er sammen med en Thailandsk mand. Hvorfor tror du at han vil have dig? Det er fordi der ikke er nogen Thailandsk Kvinde der gider at gifte sig med en Thailandsk mand laengere. De Thailandske maend er de mest ucharmerende maend paa jorden. Pas paa han ikke tager pis paa dig. Du skal ikke give ham nogen penge. Du skal ikke laene ham nogen penge.(Det har jeg saa aldrig gjort). Han har flere andre kaerester end dig. Det hele goer det svaert. Jeg bliver sur paa min kaereste hele tiden. Man bliver naermes hjernevasket af alle de fordomme. Kan ikke lade vaere med at taenke om de maaske har ret. Selvom jeg kender min kaerste og har det godt sammen med ham. Jeg siger hele tiden til mig selv at jeg ikke vil hoere paa dem. Men det er svaert naar man ikke kan snakke med en eneste der ikke har 1000 fordomme. Det goer mig trist. Naa men nok om det. Hvis der er nogen der kan fortaelle noget godt om en Thaimand saa vil jeg meget gerne kontaktes. Min adresse er
31/07-06 08:12 - Maiken
Alle Menn ønsker seg en kone, som verdtsetter familie, istedefor å feste hele tiden.jeg selv har vurdert og reise til thailand, for å bli kjent med en søt thaidame.gi man dem samme respekten, som damene her hjemme, føler dem seg som i himmelen.Desuten er det bare normal og støtte familien hennes finansiellt.Så hjelper man samtidig og har nytte av det.
07/12-06 17:49 - norbi

[url]www.fyldepennen.dk/kommentarer/512[/url]

Ranèe Udthumthisarn
Født i 1971 i Thailand. Bosat i Danmark siden 1992. Arbejder i restaurationsbranchen. Bor sammen med sin kæreste i en lejlighed i det indre København.
Ranèes Udthumthisarns historie

Jeg voksede op i fattigdom
Jeg voksede op i en landsby i den nordvestlige del af Thailand tæt ved Mekong floden. Min familie var ligesom de fleste beboere i landsbyen fattige risbønder, der arbejdede hårdt for føden. Mine søskende og jeg blev i en tidlig alder sendt ud for at passe vandbøfler og arbejde i rismarkerne, og vi piger arbejdede lige så hårdt som drengene. Jeg fik sjældent nyt tøj og heller ikke ordentlig mad. Skolegangen var kort. Min ældste søster gik 4 år i skole, mens jeg og mine søskende var heldige at få 6 år på skolebænken. Fattigdommen gjorde min far deprimeret, og i perioder var han voldelig både mod min mor og os børn. Han kunne finde på at slå os uden grund.

Stuepige i Bangkok
Da jeg var 13 år rejste jeg med min farfar til Bangkok for at tjene penge til min familie. Dengang var jeg glad for at komme væk, men jeg ville gerne have haft min mor med mig. I Bangkok kunne jeg få job som stuepige eller arbejde på en fabrik. Lønnen var højere på fabrikkerne, men til gengæld havde man udgifter til kost, husleje og transport. Jeg valgte at arbejde som stuepige, og i de følgende år flyttede jeg rundt og arbejdede for forskellige familier. Arbejdet var hårdt: Jeg skulle gøre rent, lave mad, vaske tøj og biler. Jeg måtte ikke gå uden for huset og havde hverken fritid eller penge. Min løn sendte jeg til mine forældre og beholdt kun nogle få baht (Thailands valuta, red.) til at købe sæbe og shampoo for.

Nogle af familierne var søde og behandlede mig godt. I min landsby var jeg vant til, at der ikke var forskel på folk, alle var lige. I en periode arbejdede jeg hos nogle slægtninge til kongefamilien, og når jeg var i nærheden af en adelig person, skulle jeg vise min ærbødighed ved at kravle forbi den pågældende person. Efterhånden lærte jeg at opføre mig korrekt.

Min søster arbejdede også hos en familie i Bangkok hos en kvindelig arbejdsgiver, der var fraskilt og boede alene med sin lille datter. Datteren var meget glad for mig, og hendes mor tilbød mig et job som barnepige. På det tidspunkt var jeg 15 år. Min nye arbejdsgiver behandlede min søster og mig med respekt. Hun tog let på tingene og gik ikke op i rengøring. Når jeg var færdig med husarbejdet, havde jeg tid til at se amerikanske videofilm. Om søndagen gik jeg i søndagsskole til engelskundervisning. En sommer kørte jeg sammen med ”min familie” i tog til Nordthailand. I kupeen sad en ung mand fra Australien, og vi snakkede sammen under hele turen. Senere fik jeg breve fra ham, og det lykkedes mig at oversætte dem til thai – det var en succesoplevelse, at jeg kunne.

Min danske kæreste
Thailandsk nytår (Songkran d. 13.–15.april, red.) varer i tre dage, og sammen med en veninde holdt jeg nytår på en ø, hvor jeg mødte en dansk mand. Vi blev meget forelskede i hinanden, og et halvt år efter besøgte han mig igen i Thailand.
Selvom jeg var glad for mit arbejde, havde jeg længe tænkt på at prøve noget andet. Min arbejdsgiver var ked af, at jeg rejste efter så mange år Jeg var nu 20 år og flyttede sammen med min søster, der arbejdede i en frisørsalon. Det lykkedes mig at få job på et hotel, hvor mine engelskkundskaber kom mig til gode. I Bangkok skulle man dengang ofte lægge et depositum, der svarede til en måneds løn, når man begyndte på et nyt job. Beløbet fik man tilbage, forudsat at man arbejdede mindst tre måneder. Men hvordan skaffer man en månedsløn, når man i forvejen er fattig? Det lykkedes mig at skaffe pengene, men det betød, at jeg ingen penge havde til mad den første måned.

Det var lange arbejdstider og hårdt arbejde, og jeg var konstant sulten, da jeg kun fik mad en gang om dagen på hotellet. En amerikansk hotelgæst spurgte mig en dag, om jeg ville gå i seng med ham. Vi aftalte at møde hinanden senere på en nærliggende bar. Mens jeg snakkede med ham i baren, begyndte jeg at græde: Hvis jeg solgte min krop nu, ville jeg miste min sjæl, så hellere dø af sult. Jeg gik grædende hjem til min søster, der lovede at hjælpe mig med mad, indtil jeg fik min første løn.

Kærlighed er ikke alt
Nogle måneder senere besøgte min danske kæreste mig igen. Selvom han boede hos mig, gik vi ikke i seng sammen. Jeg var meget forelsket i ham, og jeg sagde ja til at besøge ham i Danmark. Hans familie tog godt i mod mig, og jeg befandt mig godt der. Umiddelbart efter jeg var kommet, mødte jeg en thailandsk pige, der senere blev min veninde, der gav mig et godt råd. ”Her har du muligheder for at få masser af mad, at finde et job, så du kan sende penge til din familie, så hvorfor spørger du ikke din kæreste, om han vil gifte sig med dig?”. Direkte adspurgt afslog min kæreste at gifte sig med mig, og jeg pakkede min kuffert og rejste tilbage til Bangkok, for som min veninde sagde: ”Kærlighed er ikke alt”. Der gik dog ikke mange måneder, før min danske kæreste bankede på min dør i Bangkok og friede til mig, og sammen rejste vi tilbage til Danmark og giftede os.

Vi flyttede ind hos min mands bedstemor, i hendes villa i Gentofte, hvor vi boede billigt, og jeg begyndte at lære dansk på FOF i Gentofte. Efterhånden fik jeg indblik i, hvordan det danske samfund var indrettet, og jeg begyndte at se med andre øjne på min mand: Måske tænkte vi for forskelligt? Vi rejste nogle få gange sammen til udlandet, men i lange perioder boede jeg alene, mens han opholdt sig i udlandet. Penge til rejserne tjente han ved at tage midlertidige jobs som rengøringsarbejde. Jeg forstod ikke hans måde at leve på: Når han var hjemme foretrak han at sidde og læse, og han ønskede ikke at tage en uddannelse. At rejse var hans liv.

Langsomt indså jeg, at min mand og jeg ikke skulle leve sammen for altid og efter 3 års ægteskab, forlod jeg ham.

At stå på egne ben
Den direkte årsag til bruddet med min mand var, at jeg havde mødt en anden til en fødselsdagsfest hos min veninde. ”Du er 25 år og kan klare dig selv”, sagde han opmuntrende til mig. Det endte med, at jeg flyttede ind hos ham i hans store lejlighed. Det forhold varede kun nogle måneder, før jeg indså, at han heller ikke var manden i mit nye liv, og jeg forlod ham. Det var en omvæltning at flytte ind på et lille værelse på Vesterbro, men heldigvis skaffede min ekskæreste mig arbejde, privat rengøring hos nogle familier, og det gav mig penge til husleje og mad. Jeg boede alene på et værelse uden venner og kontakter. Ensomheden og tanken om, at jeg allerede havde to mislykkede kærlighedsforhold bag mig, gav mig en depression. På et tidspunkt slugte jeg en masse sovepiller, men jeg vågnede op igen, og jeg besluttede mig for at rejse tilbage til Thailand. Før jeg rejste kom min veninde på besøg. ”Lige nu er der hverken kærlighed eller familie i dit liv, men vent med at rejse. Måske ser dit liv anderledes ud om tre måneder”.

Fordomme om kvinder fra Thailand
Min veninde fik ret. Tre måneder senere havde jeg både job og venner at gå i byen med. Tilfældigt mødte jeg en kok, der arbejdede på en thailandsk restaurant, Flyvefisken i København, og hun skaffede mig et job der. Det var i 1996, og med ét faldt alt på plads: Økonomi, job og venner. Jeg var lykkelig og følte, at jeg blev stærkere for hver dag, der gik.

Jeg begyndte at gå på diskoteker med mine venner og jeg opdagede, at mange mænd - ikke kun danske, men også tyrkiske og arabiske mænd havde fordomme om, at kvinder fra Thailand var til at købe. En dag stoppede en mand mig midt på gaden og spurgte, om jeg ikke ville gå i seng med ham. Jeg svarede igen med en lussing. Det forvirrede mig at gå i byen med mine danske veninder. Jeg syntes, at de var meget frie m.h.t. til sex. Mange af dem drak sig fulde og flirtede med fyre, som de efterfølgende gik hjem med uden at kende dem.

Det er svært at komme inden for hos danskere. Hvis man skal være rigtige venner, er det ikke tilstrækkeligt kun at gå i byen sammen, at sige hej og få et knus, når man mødes på gaden. For mig indebærer et venskab mere fx, at man inviterer hinanden hjem, og det oplever jeg sjældent. I en periode undgik jeg mine danske bekendte og var mest sammen med asiatere.

Jeg er arbejdsnarkoman
Ud over at arbejde på Flyvefisken, begyndte jeg også at arbejde på en sushi restaurant på Christianshavn, Sushi Saiko, og i dag arbejder jeg stadig begge steder. Jeg elsker at stå og lave mad, arbejdet giver mig energi, og hvis jeg er sløj en dag, er den bedste kur at gå på arbejde. At være arbejdsløs er ikke mig! Af og til undskylder jeg med, at jeg skal arbejde, hvis jeg ikke har lyst til at gå til en fest.

Når man som udlænding kommer til Danmark, skal man lære dansk og dernæst prøve at finde et job så hurtigt som muligt. Det er vigtigt at komme ud i samfundet og møde andre mennesker. At begynde sit arbejdsliv med at rengøre toiletter, selvom man er højtuddannet, er bedre end at sidde hjemme og være deprimeret.

På min arbejdsplads er der mange ansatte med asiatisk baggrund, og vi har det rart sammen, vi griner ad de samme ting og forstår hinanden på et dybere plan, og det beriger min hverdag.

For fire år siden medvirkede jeg i en reklamefilm for sushi, hvor jeg mødte min nuværende kæreste, Andreas, der arbejdede som fotograf. Vi faldt i snak med hinanden, og da han hørte, at jeg var god til at lave mad, tilbød han mig at lave mad til forskellige arrangementer. Det varede ikke længe, før vi blev kærester, og i dag bor vi sammen i hans forældres lejlighed i den indre by. Jeg holder meget af Andreas’s forældre, og jeg har det fint med at bo sammen med hans forældre og en kinesisk udvekslingsstudent. Lyden af stemmer omkring gør, at jeg aldrig føler mig isoleret i vores lejlighed.

Bygget hus til mine forældre
Siden episoden med den amerikanske turist, der spurgte, om jeg var til salg, lovede jeg mig selv, at jeg skulle spare penge op, når jeg fik mulighed for det: Det ligger altid i mit baghoved, og jeg er god til at spare penge, så god at jeg har bygget et hus til mine forældre i Thailand, og jeg hjælper også min øvrige familie økonomisk, så de får tøj og ordentlig mad, for jeg ved, hvad fattigdom er! De fleste af mine søskende bor i dag i Bangkok, og deres børn får ingen uddannelser. Derimod har min søster giftet sig med en engelsk mand, der bor i Thailand, og sammen sørger de for deres børns fremtid. I dag er jeg ikke alene om at hjælpe mine forældre, idet mine søstre også bidrager med penge, og det er en lettelse for mig.

Når jeg besøger min familie i Thailand, siger jeg til mine brødre og fætre, at de skal bruge kondomer, når de er sammen med deres koner og kærester: ”I er fattige, og I kan ikke klare jer økonomisk, hvis I får mange børn”. De lytter pænt til, hvad jeg siger, men jeg tvivler på, om de følger mit råd. Jeg føler mig ikke længere hjemme i Thailand, måske fordi jeg er præget af den danske mentalitet. Nu siger jeg, hvad jeg mener: Jeg fortalt min far, at han skal holde op med at slå sit barnebarn. Mine søskende tør ikke sige noget til ham, og de synes jeg er meget skrap.

Mit forhold til religion har også ændret sig. Før jeg kom til Danmark betød buddhismen meget for mig, men ikke i dag. Selvom der er mange buddhistiske templer i Danmark, besøger jeg dem ikke. Jeg giver heller ikke penge til munke og templer, for at jeg kan få det godt i mit næste liv. Tempelet skal komme fra dit hjerte, og mit ”tempel” er min mor og far. Hvis jeg sørger for, at de har det godt, så har jeg det også godt. Man skal selv være stærk, før man kan give andre noget!

Jeg vil have mit take away-sted
I fremtiden drømmer jeg om at få mit eget take away sted, som ikke kun skal bestå af thai mad. I min hjemegn er maden påvirket af madtraditioner fra Laos og Vietnam, og jeg vil gerne eksperimentere og blande opskrifter fra andre asiatiske lande. Jeg har sparet penge op, men jeg kaster mig ikke ud i et projekt, før jeg er helt sikker på, at det lykkes.

Jeg er taknemmelig for at have mødt en mand som Andreas, og jeg håber, at vi får børn sammen en dag. Jeg har ikke noget at brokke mig over, undtagen det dårlige vejr, naturligvis!

[url]www.kvinfo.dk/side/539/?personId=5[/url]

stoney
Det er sgu et perfekt indlæg du har sat ind,det siger lidt om livet med Thaier. Bravo AjarnShock

Klovn
Dette indlæg hører helt afgjort til et af de bedste,når det gælder livet mellem 2 menesker fra forskelige kuturer som den Thalandske/Danske må siges at være.

Vi er alle forskellige HELDIGVISPfft

Godkendt AJARN !

Med venlig hilsen Frankie

roald
god og underholdende indlæg ajarn og så ovenikøbet på dansk GrinGrin

Mictho
Ja, det er rigtig flot kopieret fra en anden side. Fin original info.

jeg syntes nu det er udmærket der ryger en kopi herind, der er jo her vi klikker ind for at se om der er noget nyt.

kunne godt li den om maden, da tror jeg de fleste trækker på smilebåndet.
De fleste kender også den der når man skal ud og spise,
5 minutter før afgang sidder den kære kone og spiser. når man så kigger på hende og ligner et spørgsmålstegn, siger hun "HHiiiiiUUU" Cool

Eller når du tænder for ovnen fordi du skal bruge den , og pludselig breder der sig en lugt af fisk fordi den bliver brugt som mad skab. Angry

rinpoche
Haha Lung,

Det lyder bekendt Smile

Ja en rigtig god og sjov historie, lad os bare få nogle flere af dem.

Ja lung nu har jeg ingen thaikone heri dk, men i thailand har jeg en. Når jeg er deroppe i landsbyen der har de køleskab fedt tænkte jeg så maden da sikker. Men ak nej det køleskab blev kun brugt til at opbevare vand i og ok når vi havde købt kød, men når der var mad i overskud efter aftenmaden blev det bare sat ind i et glasskab og dagen efter åd de det med melbehag. Utroligt de ikke blev syge, når man tænker på det vrimledede med fluer og var ca 30g varme om dagen. Ja jeg skulle ikke have noget, føj for s.... det så ulækkert ud.
Redigeret af d. 26/01-2007 09:03

Nordstroem
heheh jhs71, den kender jeg godt Smile køleskabet til vand og skabet til mad... Jeg kan huske hjemmefra Danmark at mine forældre konstant mindede mig om at lukke køleskabet om sommeren for det var jo 24 grader og maden kunne blive dårlig hurtigt... men det har de vist ikke hørt herude.

Men ud over det, så har jeg da spist diverse ting fra sådanne et skab og er ikke blevet syg endnu, men man skal jo aldrig sige aldrig og er kødet ved at stikke af ud over kanten af skålen så holder jeg mig da også fra det Smile

Nordström

Vagn B
Det er ellers mit indtryk, at chili også bruges som desinfektionmiddel/ konserveringsmiddel, så jo fattigere folk er, desto mere chili, som salt i gamle dage i DK, hvor fersk kød også var en luksus.

Nordstroem
Ja, jeg har også hørt at chilly bliver brugt til lidt af hvert, og i Isaan som jo ikke lige høre blandt de rigeste så bliver der også brugte betragtelige mængder af chilly i maden.

Men jeg ved ikke om det har noget på sig at man kan bruge chilly som konserverings middel, har spurgt lidt omkring pga. men nu høre at hvidløg er godt for blodet, chilly er godt mod snue, og kaffe skulle virke forbyggende imod en eller anden kraft form, så vidt jeg husker at have læst et eller andet sted.

Nordström

Jeg kan godt se hvad du mener vagn, men til spejlæg brugte de ikke chilli, og det åd de også med velbehag.

Nåå nåå nordstroem du måske en kylling du vil ikke spise madenGrinGrinGrin Jeg spiser da også selv meget af deres stærke mad, meeeeen når man har set 1000 vis af fluer og alskens andre insekter tror jeg nok jeg vil holde mig fra det. PfftPfftPfft

Payanak
Fluer som skider og laegger aeg i maden...
...skidt, stoev og forurening...
Beskidt opvaskevand og snavsede haender.

-'Velkommen til Bangkoks gadekoekkener anno 2007'-

Saadan noget pjat det med maden Smile
Det skal bare ned- man doer ikke af det.

Tak for den positive feedback paa mit indlaeg folkens Grin

mugge
herregud...en rask lille H5N1 skader jo ikke..eller?. Jeg er nu ikke begejstret for åbne gade køkkener,jeg ser aldrig damerne vasker deres hænder,og de modtager penge fra så mange kunder,og hvis man lige har i bag hovedet at der sjældnet er toilet paper på thai toiletter..jaa så bliver regnestykket temmelig ubehageligt.Shock

Nordstroem
hehe ja det er nogle ubehalige ting som man kan komme til at tænke på.. men jeg har 7-9-13 aldrig fanget noget i et gade køkken her i Thailand, men hvor jeg derimod få racer mave når jeg er i Vietnam, og der er sæbe, toilet papir, vende hovedet væk inden man nyser i kødgryderne en by i rusland... men holder man sig inde i HCMC eller på turist stederne så er det ikke så slemt.. men med de tariffer vi har i firmaet når vi rejser, så skal man jo næsten selv ud med bue og pil for at fange maden Sad

Nordström

engang jeg sad ved stranden i pattay kom der en hund gående forbi det der lille køkken de har sammen med parasollerne, så løftede den lige benet op ad den 20 liter vandunk de havde stående. Shock

tak for kaffe siger jeg bare.

Payanak
Ikke kun sexslaver.

Kvinder i slavelignende forhold hos sexfikserede, dominerende danske mænd. Tror vi. Men virkeligheden i Nordvestjylland fortæller en anden og mindre sensationel historie, skriver Sine Plambech, som er Fil. Kand. i socialantropologi fra Lunds Universitet.

Transnationaleægteskaber er i fremvækst. Søg på nettet under [url]mailorderbrides[/url], og hundredvis af hits fremviser kvinder fra Asien, Rusland og det øvrige Østeuropa, der søger en ægtemand i Vesten. På dansk kaldes de postordrebrude. De thailandske postordrebrude giver indblik i motiverne hos en gruppe af verdens kvindelige migranter - kvinder, der krydser grænser for at indgå ægteskab.
I Nordvestjylland, på egnen omkring Thy og Mors, bor der relativt mange thailandske kvinder. Kvinderne er gift, eller tidligere gift, med danske mænd.

Ægteskaber mellem danske mænd og asiatiske kvinder er omgærdet af myter og forestillinger, nogle med hold i virkeligheden, andre baseret på sensationsfokuserede fremstillinger af udenlandske kvinder, der tvinges til Danmark og ender i udnyttelsesforhold hos danske mænd. Dette er i nogle tilfælde sandheden. Men historier om vold og undertrykkelse dominerer vores billede af de udenlandske brude i så høj grad, at vi kun ser kvinderne som handlingslammede og svage. I vores offentlige debat opfattes og fremstilles de som ofre, fordi der er tale om fattige, uuddannede kvinder, som kommer fra ulande. Problemet er blot, at vores forestilling står i modsætning til 'ofrenes' egen selvopfattelse. De thailandske brude opfatter ikke sig selv som ofre, og det gør deres familier i hjemlandet heller ikke.

»En af mineveninder i Thisted har ti søstre og kusiner heroppe. Når der først er én her, kan hun sørge for, at resten af kvinderne i hendes familie kommer hertil«.
Thailandske Chutima taler om sin veninde fra sprogskolen. Chutima selv er kommet til Danmark via sin storesøster, som har været dansk gift i mange år. Sammen har de også fundet en mand til lillesøsteren, som nu bor på den anden side af gaden i Nykøbing Mors. Thaipiger, kalder de sig selv, og jeg besøgte en gruppe af dem privat i deres små lejligheder, klubværelser og fine parcelhuse i Nordvestjylland; jeg blev hentet og bragt i deres konebiler, jeg mødte deres børn og så deres familiebilleder. Og mødet med pigerne fra Thailand viste, at det er en forsimpling at bruge ekstrem fattigdom som forklaring på deres ægteskaber med danske mænd. Det er også forkert kun at se dem som en handelsvare underlagt trafficking - organiseret handel med mennesker. Kvinderne rejser tværtimod ofte til Danmark via et familienetværk af søstre og mostre. De har selv besluttet at migrere - ingen af dem er blevet tvunget eller kidnappet - og bag beslutningen findes individuelle drømme om det gode liv, om kærlighed, om velstand for dem selv og deres familier. De ønsker samtidig at opnå selvstændighed og frigørelse fra traditionelle familiemønstre og kvinderoller, hvilket ellers ofte er det, de danske mænd håber at importere.

Vi betragterkvinderne som ofre, fordi en del af dem udsættes for vold. De danske krisecentre modtager mange udenlandske kvinder gift med danske mænd. Og kvinderne kan blive lette ofre for vold på grund af sprogbarrierer, manglende kendskab til dansk lovgivning og et svagt socialt netværk. Hvilket er et problem, der skal tages yderst alvorligt. Men man må skelne mellem den handlekraft, thaipigerne viser, når de migrerer, og den offerrolle, deres danske ægteskab kan tvinge dem ind i. I udgangspunktet kan man sige, at de er ofre for hjemlandets hårde levevilkår, men det er ikke en offerrolle, som de passivt affinder sig med.

Thaipiger forlader deres egne familier for at drage omsorg for og give kærlighed til mænd i Vesten. Som modydelse for omsorgen har kvinderne mulighed for at sende penge hjem. Man kan kalde det global omsorgsøkonomi. Via ægteskabet i Danmark åbnes altså op for økonomiske overførsler fra kvinderne til deres familier i hjemlandet. I Thailand er overførselsøkonomi blevet en helt central økonomisk strategi for landets underprivilegerede - mange familier i Thailand har en søster eller datter i udlandet. Den globale omsorgsøkonomi fungerer også i Nordvestjylland, når Kita hver måned går hen til banken i Nykøbing Mors og sender 1.000 kroner til sine forældre i det nordlige Thailand.
I Thailand regner man med, at familiemedlemmet i Danmark optræder som en slags agent. Den thailandske kvinde i Danmark skal ikke blot sende penge hjem, hun skal også sørge for, at flere kvinder kan migrere. Hun skal så at sige bane vejen. Den danske mand ved godt, at der sendes penge til Thailand; hverken manden eller kvinden lægger skjul på, at økonomi er en naturlig del af grunden til, at hun er her. Kvinden ankommer med en opgave, som består i at få den danske mand til at vedkende sig familieforpligtelser på langdistance, og på den måde får manden bogstaveligt talt en ny familie, meget mere end kvinderne gør. Ægteskabet medfører familieforpligtelser, som manden ikke altid er klar over, hvad indebærer.

De danskemænd nærer ofte større romantiske forhåbninger til ægteskabet end thaipigerne. Mændene importerer sex, men de har i lige så høj grad en forestilling om, at de importerer omsorg fra traditionelt forankrede kvinder med feminine, trofaste og oppassende kvaliteter. Egenskaber, de ikke mener at finde i samme grad hos danske kvinder. Problemet for mændene er, at kvinderne for det første ikke er ens, og for det andet er selvstændige kvinder, som har oplevet lidt af hvert i et barskt liv, oftest meget mere end den danske mand. Særligt de piger, der beslutter sig for ægteskab i Danmark i stedet for prostitution i Pattaya. Som en af ægtemændene forklarer: »Mange af pigerne er fra luderbarerne i Pattaya. Så står de der og siger, at de elsker den der mand, bare for at komme til Danmark. Så kommer de måske her til Mors, og så er det jo ikke sikkert, at den mand var lige præcis ham, de ville have, og så vil de skilles«.

Thaipigerne er væsentlige økonomiske aktører - væsentlige globale aktører, der bidrager til deres familiers overlevelse i hjemlandet samt til hjemlandets adgang til udenlandsk valuta og udvikling. Dette globale perspektiv indgår ikke i mandens forventninger, og man kan derfor lidt polemisk sige, at manden også kan blive et offer, fordi han bliver inddraget i noget, som han ikke er forberedt på. De 'lokale' mænd bliver ofre for de 'globale' kvinder. Paradokset er altså, at manden forventer en passiv pige, men får en målrettet kvinde. De er ikke kun aktører i og med, at de forlader hjemlandet. Kvinderne er på forskellig vis også handlekraftige aktører i Danmark, enten ved at blive skilt fra et utilfredsstillende ægteskab eller ved at starte egen virksomhed - ofte restaurant eller bordel; ved at have stor indflydelse i ægteskabet eller ved at agere som Kirsten giftekniv og skaffe nye thaipiger til Danmark. Men især ved at insistere på overførslen af penge til familien, for især derved lykkes postordrebrudenes mission.

De uindfriede forventninger forklarer, hvorfor der på nettet ligger op til flere anvisninger på, hvordan man tackler en kvinde fra Thailand, og det forklarer også til dels den udbredte vold. For ægteskabet og kvinderne er ofte slet ikke, som mændene forestillede sig. Den idealiserede forestilling om søde, asiatiske kvinder, der ikke er krævende, giver mændene forkerte forventninger, der fører til frustrationer, der kan ende i vold. Vold, der dog på ingen måde kan retfærdiggøres, uanset kvindernes ageren. Men vold, der fremprovokeres af et sammenstød mellem to modstridende projekter; omsorg versus visum. Et perspektiv, der demonstrerer, at kvinderne ikke bare er ofre, de er derimod på en gang uafhængige og afhængige, ressourcefulde, udnyttende og udnyttede. Ofte er kvinderne stærke og manipulerende, hvorimod mændene er svage. Både dem, der bliver manipuleret, og dem, der tyer til vold, når de ikke har andet at byde på. Thailandske kvinder gifter sig ikke med danske mænd for at indgå i et undertrykkende og ydmygende forhold. Tværtimod kan giftermålet være udtryk for et ønske om selvstændighed samt flugt fra familiens snærende bånd, de traditionelle kønsroller, de thailandske mænd og de hårde arbejdsvilkår i hjemlandet. For kvinderne er rejsen mod Danmark også en søgen efter frihed. Hun er således ikke kun villig til at løbe en risiko som agent for sin familie, hun løber også en risiko for at kunne opnå frihed og respekt. Gennem medierne oplever kvinder i Thailand, at vestlige kvinder har frihed - en oplevelse, der understøttes af oplysninger fra det netværk af thailandske kvinder, som allerede er rejst.

Friheden kan ses i Nordvestjylland; der bor single-thaipiger, som enten er enker eller er blevet skilt fra deres danske mænd, efter at de fik opholdstilladelse. Man kan møde dem på diskotekerne i Nykøbing Mors, hvor også de gifte thailandske kvinder kommer, for i Danmark kan de danse og være ude om natten. I Thailand er det ikke tilladt for unge kvinder at gå i byen, men i Danmark er det alment accepteret, at gifte kvinder går i byen sammen - også uden deres mænd. Men ofte er det ikke accepteret af de thailandske kvinders danske mænd - det var ikke den type hustru, mændene søgte.

Vores synpå thaipigerne som ofre skyldes også den unuancerede kobling af begrebet trafficking med postordrebrude. Sammenkoblingen mellem postordrebrude og trafficking udspringer af forestillinger om fattige udenlandske kvinder, der helt konkret bliver købt til ægteskab af vestlige mænd; dette handelsperspektiv knytter dermed også kvinderne til prostitution. Men den forestilling er ikke altid forankret i virkeligheden. Trafficking har inden for de seneste år fået stor bevågenhed både fra medier og forskere. Flere ngo'er og Socialministeriet har gennemført informationskampagner for at advare og oplyse potentielle ofre. Koblingen mellem postordrebrude og trafficking har altså socialpolitiske implikationer.

Prostitution, sexturisme, sexslaver, sexarbejdere, husholdningsarbejdere og postordrebrude; alle grupperne af migrerende kvinder bliver omtalt med det samme begreb, nemlig trafficking. Dermed overser myndigheder og ngo-aktivister de meget væsentlige forskelle, der er mellem de forskellige grupper og deres problemer. Det er vigtigt med finere distinktioner, selv om forskellene kan være utydelige og grænserne flydende. At postordrebrude kobles unuanceret til trafficking og kun opfattes som ofre, slører deres frivillige deltagelse i transnational migration og det faktum, at de bidrager væsentligt til en verdensomspændende overførselsøkonomi udløst af global økonomisk ulighed. Desuden, påpeger forskere, kan fremstillingen i medier, og fra myndigheder, af kvinderne som svage og lette ofre appellere til voldelige mænd.

Man overser den store forskel mellem eksempelvis sexslaveri og ægteskab, når man taler om trafficking som udtryk for al kvindelig migration. Derved underkender man de thailandske kvinders evne til at træffe informerede logiske valg, for kvinderne ved godt, at der er en potentiel fare for vold og komplikationer ved at flytte til et nyt land. De kender historierne fra de andre kvinder, der er rejst. Men frivilligheden må naturligvis holdes op imod kvindernes begrænsede muligheder i det thailandske samfund. Fri vilje betyder ikke nødvendigvis frit valg mellem forskellige økonomiske alternativer. Kvinderne migrerer primært for at opfylde væsentlige økonomiske behov inden for en specifik social og familiemæssig kontekst. De strukturelle begrænsninger og mekanismer, der påvirker kvinden og hendes families liv i Thailand, opfattes altså som potentielt mere faretruende end vold.Derfor har vi et socialpolitisk problem; samfundets opfattelse af disse kvinders livssituation er i strid med kvindernes eget selvbillede. Alt for mange analyser af sårbare grupper tager udgangspunkt i et forsimplet billede af både ofre og af dem, som undertrykker dem. Men vi har ikke at gøre med klicheer som 'uduelige, voldelige mænd', 'sexslaver', 'migrant-kvinder', 'asiatiske brude', men med mennesker.

Mændene og kvinderne i ægteskaberne er en alsidig gruppe med forskellige ønsker, håb og drømme. Mennesker, der, som alle andre, indgår i sociale netværk. Mennesker, der både forsøger at opnå kontrol over deres egne livsbetingelser, at udøve magt, og som samtidig er genstand for andres magtudøvelse.

[url]www.socialantropologi.lu.se/artiklar/Sine0306.php[/url]

Spring til debat: