Se indlæg
17-årig thailænder til DK som au-pair
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 00:35
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Mit spørgsmål er måske lidt atypisk, men håber alligevel, at der sidder en af jer derude, der kan hjælpe mig videre. Sagen er den, at jeg i et internationalt chatforum en aften reagerede på et råb om hjælp fra en 17-årig Tahilandsk dreng, der bad om hjælp til at komme væk fra sine forældre. Han var angiveligt udsat for sexuelle overgreb fra faderens side, lillebroderen var rendt hjemmefra af samme årsag etc. etc., og han kunne ikke overskue konsekvenserne af politianmeldelse af sin far. Min første reaktion var selvfølgelig lidt skepsis overfor historien, men der var alligevel noget ved ham, der fik mig til at holde kontakten med ham. Jeg har nu talt med ham igennem 2 måneder, og er ikke et øjeblik i tvivl om at hans historie er rigtig, og jeg ønsker at gøre et eller andet for at hjælpe ham. Jeg har ovrvejet flere muligheder: Jeg kunne hive ham til Danmark på en au-pair aftale, men hvad så når denne kontrakt udløber efter 2 år? Kan sådan en aftale efterfølgende "afløses" af et studieforløb her i DK? Jeg kunne naturligvis også bare sende ham så mange penge hver måned, så han kunne frigøre sig fra forældrene og klare sig selv, men ved denne, lidt letkøbte, løsning mangler der voksen supervision, synes jeg. Er der nogen, som har kendskab til organisationer i Thailand, som kan hjælpe - jeg tænker på sociale institutioner el. lignende? Helst i nærheden af Narkhon Sawan provinsen. Ved godt at jeg ikke kan redde hele Verden fra en skrivebordsttol i Danmark, men kan jeg redde denne intelligente, men desperate unge knægt, er det altså ulejligheden værd for mig. Redigeret af caen2600 d. 23/08-2006 00:37 |
|
|
kylling |
Lagt på d. 23/08-2006 01:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 789 |
Hvis er så bekymret for ham så kan du tage til TH. og hjælpe ham. |
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 01:08
|
Jeg har jo mit arbejde og familie at passe herhjemme. Jeg er nok ude på lidt tynd is, men kan nu altså ikke rigtig slippe det! |
|
|
h |
Lagt på d. 23/08-2006 07:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 368 |
prøv af kontakte dem her http://www.pattay...nt=default |
|
|
noidam |
Lagt på d. 23/08-2006 07:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
ja den dreng/mand, er sku klog nok. du skriver at du ikke rigtig kan slippe det, jamen så har han fået hvad han har søgt efter. ( tror jeg ) det næste skridt for ham blir at få lokket nogle penge ud af dig, den dreng kan jo sidde og skrive sammen med 20 andre personer, og er der bare 4 der bider på krogen, så er ulejligheden da hjemme. nu kan det jo også være at drengens historie er sand, gu fanden er det da tragisk, men-men-men. held og lykke her fra. |
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 08:02
|
Ja, det faldt også mig ind, at det kunne være et trick for at lokke penge ud af godtroende farangs, man er vel lidt mistroisk af natur. Jeg har imidlertid efterforsket hans ærlighed/uærlighed meget grundigt (er vant til dette fra mit professionelle jo, har bl.a. skaffet mig adgang til hans hotmail-konto og læst al hans indgående og udgående post, skaffet oplysninger om lillebroderens forsvinden m.v., hvilket al sammen påviser at historien er sand. Der findes åbenbart ærlige thai'er , hvilket man egentlig ikke skulle tro, når man læser de forskellige indlæg i dette forum. Ja, knægten er som sagt klog og intelligent, men jeg bilder mig nu ind at jeg er en lille tak klogere end ham (jeg har da i hvert fald 25 års mere livserfaring), og jeg har nu heller ikke ry for at være naiv. Jeg vil derfor være utrolig taknemmelig for alle brugbare svar her i tråden, og frabeder mig samtidig svar som forsøger at stille drengens ærlighed i tvivl (jeg ved godt at I med disse hentydninger mener det godt, og forsøger at advare mig mod at gøre noget dumt, men den side af sagen har jeg nu meget godt styr på synes jeg). |
|
|
danskthai |
Lagt på d. 23/08-2006 11:28
|
caen2600 skrev: Jeg har imidlertid efterforsket hans ærlighed/uærlighed meget grundigt (er vant til dette fra mit professionelle jo, har bl.a. skaffet mig adgang til hans hotmail-konto og læst al hans indgående og udgående post, . Hvordan har du båret dig ad med det. Iøvrigt er det da bund ulovligt. Så måske er han ærlig - men er du? Jeg håber for ham at det lykkedes for ham et vriste nogen kroner ud af dig - godt gået så |
|
|
Lagt på d. 23/08-2006 11:52
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hejsa Au-pair skal være over 18år, og under 33år |
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 14:01
|
Ja, gu' er det da ulovligt at læse andres mail, men målet helliger vel midlet! Har i øvrigt fortalt ham at jeg har gjort dette, hvilket han ikke tog fortrydeligt op. Og jeg kan da så glæde dig med at det er lykkedes ham at "fravriste" mig penge - penge som jeg har givet med glæde i håb om at det kunne forsøde hans liv i en vanskelig tid. Jeg har sendt ham 100 euro, hvoraf han har brugt en del af disse på at købe skolematerialer, og en ny skoletaske (viste mig disse ting via webcam). Men denne løsning er efter min mening ikke langsigtet nok, og det er derfor stadig mit håb at kunne finde en varig løsning - evt. ved hjælp af gode råd her inde fra - for denne dreng. Redigeret af caen2600 d. 23/08-2006 14:04 |
|
|
momsemor |
Lagt på d. 23/08-2006 15:15
|
Begynder Antal indlæg: 4 |
Man forstår godt dit syn på sagen, men når det er sagt så ses det også tydeligt, at du ikke ved nok om thailand og thaierne. I thailand er der ingen sikkerhedsnet, nej det er rigtigt, men det har der aldrig været og derfor er der ingen der savner det. Der er steder i Thailand hvor det at være manlig prostitueret er et spørgsmål om overlevelse. Ubehageligt og uforståeligt for os, men realiteter. Altså derfor kan det godt være at drenge ikke er misbrugt af deres far, men for at overleve har denne beskeftigelse. Det kan være din job siger dig noget andet, men en anden her gav dig et råd om at besøge drengen i Thailand. Det vil også være mit råd, at flytte ham til danmark, er ikke altid lykken, der er en meget stor kultur forskel. Venligst Momsemor |
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 15:45
|
Hej Momsemor Tak for ordene! Nej jeg er næsten helt blank, måske endda naiv, når det gælder Thailand og thai´er. Jeg er opdraget til at tro det bedste om folk altid, og derfor kan det være svært for mig at tro, at der skulle eksistere et land (Thailand), hvor 99% af befolkningen er røvere og svindlere. Sådan kunne debatten herinde godt tolkes ind imellem. Never mind, jeg har valgt at tro på Supachai, og er også parat til at håndtere skuffelsen og bitterheden, hvis han skulle vise sig at tilhøre de 99%. Jeg er selv nået til den konklusion, at jeg må ned og tale med knægten face to face og undersøge hans forhold , hvilket jeg så gør i oktober. Du har ret i at det sandsynligvis vil være et kulturchok for ham at hente ham til danmark, men hvis alternativet er at han skal leve en kummerlig tilværelse i thailand, synes jeg måske man skal løbe den risiko. |
|
|
Stampe |
Lagt på d. 23/08-2006 16:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 305 |
Hentet fra udlst. hjemmeside !! http://www.udlst....aupair.htm Hvilke krav skal opfyldes? Det er afgørende for at få opholdstilladelse som au pair, at ansøgeren har de fornødne sproglige og kulturelle forudsætninger for at få fuldt udbytte af et au pair ophold her i landet. Det betyder, at ansøgeren bør kunne tale og forstå et rimeligt dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk. Desuden skal følgende krav opfyldes: Au pair-personen skal være mellem 17 og 29 år. Der skal indgås en skriftlig kontrakt mellem værtsfamilien og au pair-personen (og au pair-personens forældre, hvis han eller hun er under 18 år). Udlændingeservice har udarbejdet en kontrakt, der skal anvendes. Kontrakten ligger her på hjemmesiden. Au pair-personen skal modtage mindst kr. 2.500 pr. måned i lommepenge af værtsfamilien. Au pair-personen skal have gratis kost og logi i form af eget værelse i værtsfamiliens bolig. Au pair-personen skal udføre huslige pligter mellem 3 og 5 timer pr. dag, dvs. mellem 18 og 30 timer pr. uge, ligesom au pair-personen skal have mindst én ugentlig fridag. Au pair-personen må som udgangspunkt ikke være gift eller medbringe mindreårige børn. Der skal være et eller flere mindreårige hjemmeboende børn i værtsfamilien, og au pair-personen skal indtage en familiær stilling hos familien. Mindst en af forældrene i værtsfamilien skal som udgangspunkt være dansk statsborger. Værtsfamilien må som udgangspunkt ikke forsørges af offentlige midler efter lov om aktiv socialpolitik. Værtsfamilien skal over for Udlændingestyrelsen erklære, at den ikke forsørges af offentlige midler. Udlændingeservice har udarbejdet en erklæring, der skal anvendes. Erklæringen ligger her på hjemmesiden. Det er en forudsætning for at få opholdstilladelse som au pair, at personen ikke tidligere har haft opholdstilladelse i Danmark. Se dog nedenfor om mulighed for at få forlænget en opholdstilladelse som au pair. http://www.udlst....aupair.htm Redigeret af Stampe d. 23/08-2006 16:47 Hilsen Stampe |
|
|
bastian |
Lagt på d. 23/08-2006 18:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 176 |
hold dig væk for sådan noget lort der er masser af unge i danmark der lider samme skæbne hvad med og hjælpe dem? det er også meget billiger..... |
|
|
Don |
Lagt på d. 23/08-2006 18:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 117 |
Hej caen2600 Jeg kan egentlig godt forstå det du gør…og så alligevel ikke. Der ingen tvivl om, at det at hjælpe et andet menneske (en ung fattig thailænder) som du gør virker sympatisk. Jeg mener bare du har fat i det der hedder ”Thailands- og verdens fattigdomsproblem”, og at det skal løses på en anden måde. At du får kontakt til en fattig thailænder på nettet, og evt. hjælper ham med at komme til Danmark, først som aupair, og måske senere ved at ”give” ham en uddannelse i Danmark, syntes jeg er etisk forkert. Jeg er udmærket klar over, at det som sådan ikke skader nogen, at du hjælper en ung fattig thailænder. Men at hjælpe ved at ”hive ham til Danmark” syntes jeg ikke man kan tillade sig, da formålet udelukkende er at give ham et bedre liv ved at placere ham i velfærdssamfund som vores. Jeg mener det giver store problemer hvis vi som enkeltpersoner, prøver at give fattige mennesker et nyt liv ved at tage dem til Danmark udelukkende af den årsag. Generelt syntes jeg sådanne problemer løses ved at give bidrag til relevante institutioner i Thailand, der har med disse problemer at gøre. Eller prøve af politisk vej, selv om jeg godt ved at det er lidt naivt og har lange udsigter. Jeg kan langt bedre forstå hvis du sender penge, tager ned og besøger ham osv. Så hjælper du der hvor problemet er, nemlig i Thailand, og du blander ikke det danske samfund ind i din personlige hjælpeaktion. Jeg vil gerne lige pointere at baggrunden for det du gør er ædel nok, og jeg ved godt du gør det i den bedste mening. Men selv om du tydeligvis er meget involveret i sagen – personligt og følelsesmæssigt – håber jeg stadig du kan se objektiv på tingenes tilstand, hvilket efter min mening tjener både dig og den unge bedst. De Bedste Hilsner Don Redigeret af Don d. 23/08-2006 18:34 Hellere være en god original...end en dårlig kopi.
|
|
|
noidam |
Lagt på d. 23/08-2006 18:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
du skriver at du kan tolke hans svar . !!!!!!! hvad er det for noget fake. drop den dreng og kom videre i livet. du kan ikke frelse alle. ( jeg har prøvet ) |
|
|
caen2600 |
Lagt på d. 23/08-2006 20:00
|
Tak Don! Jeg er generelt enig med dig i at jeg ikke løser nogle af verdens fattigdoms problemer ved at hjlælpe et enkelt individ. For at retfærdiggøre mig selv lidt er jeg altså nødt til at fortælle, at jeg naturligvis også støtter en masse organisationer som udfører humanitært og socialt arbejde for børn (Børnefonden, SOS-Børnebyerne, Unicef og andre). Jeg er dog ikke helt enig i at jeg ikke gør noget godt ved evt. at hjælpe drengen til en tryg tilværelse og god uddanelse i Danmark. Sandsynligheden for at han efter denne proces (hvis den da lykkes) rejser tilbage til Thailand og gør en indsats for sit samfund der med baggrund i en forhåbentlig god uddannelse, er vel overvejende sandsynlig. Hvis jeg "lader ham blive" i Thailand, formoder jeg at han blot vil forhøje fattigdomsstatistikken med en. Det hele afhænger lidt af hvilket perspektiv og med hvilken tidshorisont man anskuer problemet. Men nr.1 vil da være hvis han kan hjælpes i sit eget miljø, og det var jo netop derfor jeg henvendte mig herinde for at få nogle alternativer til min spinkle ide mht. au-pair løsningen. Men tak til Jer der har hjulpet konstruktivt indtil videre, håber at flere evt. kan bidrage. |
|
Spring til debat: |