Se indlæg
Selvstændig i THailand
|
|
it |
Lagt på d. 23/07-2006 20:00
|
Begynder Antal indlæg: 3 |
Hej hej Jeg overvejer at flytte til thailand i en periode (ved endnu ikke hvor længe, men det bliver nok 1 år eller 2). Jeg arbejder i Danmark som Softwareudvikler, men har ved siden af mit fuldtidsarbejde et lille konsulentfirma, hvor jeg laver småopgaver som hjemmesider og lignende. Jeg har dog længe leget med tanken om at blive selvstændig på fuld tid, men har ikke helt haft modet til det endnu, da jeg jo nok vil gå kraftigt ned i løn. Jeg kan dog lave alle mine opgaver ved hjælp af en telefon og en internetforbindelse, så der er ingen der siger at jeg skal bo i Danmark. Jeg har derfor haft kik på thailand, da jeg har været på ferie der nogle gange og synes det er et dejligt land (på mange pnukter, men ikke alle). Jeg har dog hørt mange skrækhistorier om at man skal passe meget på med at flytte derned. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre Jeres forskellige meninger om dels min nuværende situation, men også om følgende spørgsmål. 1. Hvis jeg beholder min danske virksomhed, men arbejder fra Thailand skal jeg vel ikke have arbejdstiladelse i Thailand? Jeg vil stadig kun arbejde for danske virksomheder da al kontakt kan ske over telefon og e-mail... 2. Kan jeg evt ansætte en thailandsk programmør, selvom det er et dansk firma? 3. Hvordan vil jeg blive beskattet? Jeg kan leve med at betale dansk skat, men det ville da være fint hvis jeg kunne nøjes med thailands skat (det skal lige siges at jeg har en andelslejlighed i københavn, som jeg gerne vil fremleje imens jeg er væk) 4. Hvad koster en lejlighed i Bangkok med internetforbindelse og aircondition om måneden, og er det noget man skal finde hjemmefra eller når jeg kommer derned? (bare ca. pris)? (Jeg kender et par thailændere i Bangkok, men jeg tør sgu ikke stole på at få dem til at finde mig en god lejlighed, da de sikkert bare tager røven på en) 5. Hvor lang tid tager det typisk at få visum og hvor let er det? Eller kan jeg bare rejse ind på turistvisum og så tage til burma eller et andet land 1 dag eller 2 om måneden? Jeg har sikkert masser af spørsmål endnu, men kan ikke lige komme på dem i øjeblikket, så de kommer nok senere.... Hvis der er noget jeg ikke har tænkt på må i meget gerne lige råbe op |
|
|
madsjx |
Lagt på d. 25/07-2006 07:57
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 72 |
Det må squ være nogle flinke thailændere du kender siden du ikke stoler på dem. En typisk expat lejlighed med internet, etc. koster vel 4000-5000 danske bananer eller mere pr. måned. Sådan en lejlighed kan du let finde uden thai hjælp. Billigere lejligheder er også til at finde. Min kone (der er thai) fandt os en lejlighed til under 1000 kr pr. måned. Lejligheden var dog ret lille og uden aircon og internet. Ved ikke hvordan det fungerer mht. arbejde, men normalt behøver du ikke visum til Thailand. Du skal dog ud af landet en gang hver måned - det kan du evt. gøre vha. visabus der dagligt kører fra Bangkok til Cambodia og tilbage igen på 6-7 timer. |
|
|
it |
Lagt på d. 25/07-2006 14:46
|
Ja, jeg kan godt se at det lød lidt forkert at skrive at jeg ikke stoler på dem. De er flinke nok, men har kun kendt dem nogle dage imens jeg har været på ferie og så siden holdt kontakten med telefon og mail. De er rigtig søde, men jeg skrev indlæget efter jeg lige havde læst en masse indlæg om at man ikke kan stole på dem... Men det kan da selvfølgelig godt være de kan hjælpe mig med en lejlighed... 4000-5000 synes jeg lyder ret dyrt. Dem jeg kender dernede giver vist 8000 bath for en ret lækker etværelses med aircondition... Så er det jo ret meget ekstra at betale for at få internet |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 25/07-2006 18:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Hvorfor du vælger at bo i Bangkok - Se, DET forstår man ikke
|
|
|
madsjx |
Lagt på d. 26/07-2006 07:54
|
Jeg checkede lige. Vi gav 4500 baht for vores etværelses i Sathorn (centrum), men den var så uden aircondition. Tilgengæld var der en tagterrasse med plads til min hængekøje Bangkok er spændende for en tid, men det er rigtigt at man bliver lidt træt af den efter nogle måneder. Vil helt sikkert bo et andet sted næste gang vi flytter til Thailand. Det er med thailændere ligesom med alle andre: Nogle kan man stole på og andre kan man ikke. Jeg har kun haft gode erfaringer med mine thaikontakter, men det skyldes måske at ingen af dem kommer fra barmiljøet? |
|
|
Khun Tee |
Lagt på d. 26/07-2006 07:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 110 |
Jeg tror nok han mener mellem 4000 - 5000 baht og det er ikke så galt, det er jo ikke en gang 1000 danske. Det skulle være til at finde i Bangkok eller lige i udkanten (eks. Nonthaburi eller lign.).
John Jensen.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing |
|
|
madsjx |
Lagt på d. 26/07-2006 07:57
|
Noget om internet i Thailand her: http://www.thaila...ernet.html Hejsa Jeg lavede din henvisning om til et link bamsen Redigeret af d. 26/07-2006 08:13 |
|
|
it |
Lagt på d. 27/07-2006 13:29
|
tak for svarene alle sammen... Locturian> Ja, det kan da godt være jeg skal overveje et andet sted end bangkok, men tror det er et meget godt sted at starte da jeg kender et par stykker der bor der. |
|
|
sonni08 |
Lagt på d. 27/07-2006 15:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 95 |
I stedet for at gætte på skatteforhold, kunne du jo ringe til "skat" og spørge. Tlf. 72221818. De kan hjælpe dig, og er utrolig servicemindede. Du kan naturligvis også ringe til den Thailandske ambassade i Danmark og få svar Jeg har selv arbejdet i udlandet i et år (Rusland) og havde et stort fradrag for dette i min danske skat. Det er ALTID lettere at gøre tingene rigtigt første gang... Mvh. Sonni08 |
|
|
swaddii |
Lagt på d. 27/07-2006 18:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 258 |
Hej it! du kan jo prøve at kontakte (PIRO) det er under medlem Robert Kronberg han kender sikkert til alt det du gerne vil vide. en gang Isaan altid Isaan
|
|
Spring til debat: |