Se indlæg
And. Børn født af dansk far thai moder ikke gift
|
|
thaibertel |
Lagt på d. 06/06-2014 04:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 106 |
Der var for et stykke tid siden en artikkel and børn om dobbelt statborgerskab at de automatisk kunne få dansk pas også er der nogle her inde der har kenskab til dette M V H Thaibertel har selv en Datter der bliver 7 år |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/06-2014 05:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 257 |
fra næste år kommer der en lov om dobbelt statsborgerskab, men jeg kender ikke alle detaljer endnu da loven ikke er færdig forhandlet, men det tyder på at tøsen kan være både thailands og dansk statsborger fra næste år benni. er du stadig oppe i nordøst? |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/06-2014 06:04
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Der var lidt om det i denne TRÅD.
Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 06/06-2014 11:30
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Min danske ex. kone giftede sig med en fra USA. De fik to børn mere her i Danmark, som automatisk fik dobbelt statsborgerskab. Men om børnene skulle vælge op til deres 18 års fødselsdag, kan jeg desværre ikke huske. |
|
|
thongsala |
Lagt på d. 05/04-2018 10:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Min ældste søn er født i Bangkok for godt 20 år siden. Sidder lige med hans dåbsattest,og undrer mig over, at foran hans borgelige danske navn,har de skrevet master ? Skulle dette betyde hr/mr. ? Nogen der har et bud ? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 05/04-2018 15:49
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
@tongsala Det er en betegnelse, de bruger i Thailand og i øvrigt i mange engelsksprogede lande som betegnelse for drengebarn. I thailandske juridiske dokumenter, f. Eks. Sudibath (fødselsattest) fremgår prefixet som d. c. "dek chai" altså drengebarn på thai. |
|
|
soi khaotalo |
Lagt på d. 12/04-2018 19:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 33 |
Hvis forældrene ikke er gift, Får barnet normalt moderens statsborgerskab her i Danmark, Men barnet kan vælge faderens statsborgerskab inden det fylder 18 år. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 12/04-2018 20:30
|
soi khaotalo skrev: Hvis forældrene ikke er gift, Får barnet normalt moderens statsborgerskab her i Danmark, Men barnet kan vælge faderens statsborgerskab inden det fylder 18 år. Ok? Det er så helt nyt for mig. Hvilken lovhjemmel regulerer dette? |
|
|
soi khaotalo |
Lagt på d. 12/04-2018 22:15
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 33 |
Det var det jeg voksede op med, Men om det er gældende i dag aner jeg ikke, Da det er 30 år siden med mig. |
|
|
thongsala |
Lagt på d. 13/04-2018 08:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
sudsakhon skrev: soi khaotalo skrev: Hvis forældrene ikke er gift, Får barnet normalt moderens statsborgerskab her i Danmark, Men barnet kan vælge faderens statsborgerskab inden det fylder 18 år. Ok? Det er så helt nyt for mig. Hvilken lovhjemmel regulerer dette? Altså det danske sprog er sjovt. Her menes ikke,at barnet kan vælge hvilken som helst statsborgerskab,for sin fader. Nok snarere,at barnet kan vælge sit eget statsborgerskab ? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 13/04-2018 21:25
|
@soi khaotalo Det er vel altid forbundet med en vis risiko, at støtte sig til erfaringer, der ligger 30 år tilbage, som svar på en nutidig juridisk problemstilling.. Og lige i denne sag ville det således også være nyt for mig, at børn født udenfor ægteskab kan vælge (den danske) faders statsborgerskab. -Dette krævede indtil lovændringen i 1999 indgåelse af ægteskab mellem forældrene. Efter 1999 erhverver barnet dansk indfødsret, hvis det er født her i riget, men således var indgåelse af ægteskab ikke længere en betingelse. Dette blev ophævet igen i 2014, således at reglerne igen er som før 1999 og faktisk helt tilbage til 1950. |
|
Spring til debat: |