Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Pension, fradrag mm
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 29/03-2018 17:31
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Jeg er gift på 4 år med min thai. Jeg overvejer hvornår det kunne være en mulighed for mig, at flytte til Thailand, selvfølgelig sammen med min kone. Jeg har droppet krumspringene omkring folkepension (pga ikke EU-land), men jeg er medlem af industriens pension, og håber, sammen med noget privat opsparing, at det bliver muligt at få en tilværelse i Thailand.. Min pension bliver jo så beskattet i Danmark inden jeg ser resten af pengene, men hvordan med uudnyttet fradrag for konen? Er det på nogen måde muligt. Hun er ikke dansk statsborger, men det kunne måske ordnes. Jeg kan ikke google mig til noget entydigt svar, kun hvis man fraflytter Danmark midt i en skatteperiode, men der er måske ikke mulighed for at udnytte dette
En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 29/03-2018 17:44
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Tjek denne tråd.. indlæg #6 http://www.thaila...ost_251081 |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 30/03-2018 07:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Ja, det JohnBKK linker til er stadig gældende. Det er lige meget om du flytter ved årskiftet eller i løbet af året. Du kan også få hustruens personfradrag til at gælde for forskudsopgørelsen. Hustruen behøver ikke at være dansk statsborger, ja hun behøver aldrig at have været i Danmark. Du kan også søge om at blive fritaget for realrenteskatten på 15% +, det er nok relevant for dig når du har Industriens Pension. Du har vel også ATP. Conrad |
|
|
Yamiz |
Lagt på d. 01/04-2018 11:18
|
Begynder Antal indlæg: 2 |
Hvis du overvejer at flytte til Thailand, skal du være opmærksom på følgende. 1. For at få et non-immigrantvisa i Thailand kræves det, at du er fyldt 50 år, at du har enten 800.000 Bahts stående på en konto i Thailand eller, at du har minimum 60.000 Bahts i indtægt hver måned, skal bekræftes af den danske ambassade, hvortil du skal indsende dokumentation for indtægt. Der er dog en mulighed for at få et marriage visa, hvis du er thai gift, i så fald kan du nøjes med en indtægt på 40.000 Bahts per. måned. Et non immigrantvisa koster 1900 Bahts per år, ca. 5000 hvis du skal have multiple indrejse. Du skal søge nyt hvert år. Du skal stille hos immigrations¬myndighederne hver 3. måned og bekræfte din adresse. 2. Som det er beskrevet andet sted, kan du få dobbelt personfradrag i DK, når du er Thai gift. (Grænsegængerordningen) 3. Når du flytter til Thailand bliver du begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder dog blot, at du ikke skal betale kirkeskat, og ikke skal betale skat til Danmark af eventuel udenlandsk indkomst. (Kommuneskatten erstattes af en særskat svarende til den gennemsnitlige kommuneskat). Du betaler stort set samme skat som, da du boede i Danmark. Du vil kun modtage folkepensionens grundbeløb. Du får frataget alle rettigheder som du havde da du boede i Danmark inkl. stemmeretten. Dvs. du har ikke længere nogen sygesikring, du må selv tegne en sygeforsikring, men enten er du for gammel til at kunne det, eller også er forsikringen så dyr, at du ikke kan betale den. 4. Med andre ord, Danmark straffer folk der vil rejse uden for EU. Omvendt i resten af Europa, hvor de nedsætter skatten, så folk ikke tvinges til at medfinansierer en sundhedssektor, som de er frataget retten til at bruge. I Sverige bibeholder de også den fulde folkepension. Derfor ser man mange svenskere her, (og Nordmænd) men meget få danskere. 5. Hvis du kun har din folkepension, ville jeg kraftigt overveje IKKE at bosaette mig her. Folkepensionens grundbeløb, er ikke nok indtægt til at få et retirementvisa. I Hua Hin kan den naeppe raekke til mere end at at betale huslejen. Sorry, men det er fakta. Hilsen Kjeld |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 01/04-2018 11:29
|
Yamiz skrev: Hvis du overvejer at flytte til Thailand, skal du være opmærksom på følgende. 1. For at få et non-immigrantvisa i Thailand kræves det, at du er fyldt 50 år, at du har enten 800.000 Bahts stående på en konto i Thailand eller, at du har minimum 60.000 Bahts i indtægt hver måned, skal bekræftes af den danske ambassade, hvortil du skal indsende dokumentation for indtægt. Der er dog en mulighed for at få et marriage visa, hvis du er thai gift, i så fald kan du nøjes med en indtægt på 40.000 Bahts per. måned. Et non immigrantvisa koster 1900 Bahts per år, ca. 5000 hvis du skal have multiple indrejse. Du skal søge nyt hvert år. Du skal stille hos immigrations¬myndighederne hver 3. måned og bekræfte din adresse. 2. Som det er beskrevet andet sted, kan du få dobbelt personfradrag i DK, når du er Thai gift. (Grænsegængerordningen) 3. Når du flytter til Thailand bliver du begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder dog blot, at du ikke skal betale kirkeskat, og ikke skal betale skat til Danmark af eventuel udenlandsk indkomst. (Kommuneskatten erstattes af en særskat svarende til den gennemsnitlige kommuneskat). Du betaler stort set samme skat som, da du boede i Danmark. Du vil kun modtage folkepensionens grundbeløb. Du får frataget alle rettigheder som du havde da du boede i Danmark inkl. stemmeretten. Dvs. du har ikke længere nogen sygesikring, du må selv tegne en sygeforsikring, men enten er du for gammel til at kunne det, eller også er forsikringen så dyr, at du ikke kan betale den. 4. Med andre ord, Danmark straffer folk der vil rejse uden for EU. Omvendt i resten af Europa, hvor de nedsætter skatten, så folk ikke tvinges til at medfinansierer en sundhedssektor, som de er frataget retten til at bruge. I Sverige bibeholder de også den fulde folkepension. Derfor ser man mange svenskere her, (og Nordmænd) men meget få danskere. 5. Hvis du kun har din folkepension, ville jeg kraftigt overveje IKKE at bosaette mig her. Folkepensionens grundbeløb, er ikke nok indtægt til at få et retirementvisa. I Hua Hin kan den naeppe raekke til mere end at at betale huslejen. Sorry, men det er fakta. Hilsen Kjeld Nå, hva´ så med 800K i banken? |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 01/04-2018 13:10
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Yamiz skrev: Hvis du overvejer at flytte til Thailand, skal du være opmærksom på følgende. 1. For at få et non-immigrantvisa i Thailand kræves det, at du er fyldt 50 år, at du har enten 800.000 Bahts stående på en konto i Thailand eller, at du har minimum 60.000 Bahts i indtægt hver måned, skal bekræftes af den danske ambassade, hvortil du skal indsende dokumentation for indtægt. Der er dog en mulighed for at få et marriage visa, hvis du er thai gift, i så fald kan du nøjes med en indtægt på 40.000 Bahts per. måned. Et non immigrantvisa koster 1900 Bahts per år, ca. 5000 hvis du skal have multiple indrejse. Du skal søge nyt hvert år. Du skal stille hos immigrations¬myndighederne hver 3. måned og bekræfte din adresse. 2. Som det er beskrevet andet sted, kan du få dobbelt personfradrag i DK, når du er Thai gift. (Grænsegængerordningen) 3. Når du flytter til Thailand bliver du begrænset skattepligtig til Danmark. Det betyder dog blot, at du ikke skal betale kirkeskat, og ikke skal betale skat til Danmark af eventuel udenlandsk indkomst. (Kommuneskatten erstattes af en særskat svarende til den gennemsnitlige kommuneskat). Du betaler stort set samme skat som, da du boede i Danmark. Du vil kun modtage folkepensionens grundbeløb. Du får frataget alle rettigheder som du havde da du boede i Danmark inkl. stemmeretten. Dvs. du har ikke længere nogen sygesikring, du må selv tegne en sygeforsikring, men enten er du for gammel til at kunne det, eller også er forsikringen så dyr, at du ikke kan betale den. 4. Med andre ord, Danmark straffer folk der vil rejse uden for EU. Omvendt i resten af Europa, hvor de nedsætter skatten, så folk ikke tvinges til at medfinansierer en sundhedssektor, som de er frataget retten til at bruge. I Sverige bibeholder de også den fulde folkepension. Derfor ser man mange svenskere her, (og Nordmænd) men meget få danskere. 5. Hvis du kun har din folkepension, ville jeg kraftigt overveje IKKE at bosaette mig her. Folkepensionens grundbeløb, er ikke nok indtægt til at få et retirementvisa. I Hua Hin kan den naeppe raekke til mere end at at betale huslejen. Sorry, men det er fakta. Hilsen Kjeld Yamiz Du har vist ikke læst Nongluks spørgsmål, han har også pension andet steds fra. Folkepensionens grundbeløb kan sagtens betale en husleje i Hua Hin og andre steder, der er ikke mange pensionister som giver over baht 30.000 i husleje. |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 02/04-2018 12:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
Jeg blev en smule inspireret af de indlæg her, og begyndte at spekulere på hvordan man bedst holder på sine rettigheder i DK, mens man lever længst muligt som pensionist i Thailand. Det bedste jeg har kunne trampe op af jorden, er at man max må opholde sig op til 6 måneder i udlandet per år, samt at man skal have en fast bopæl i DK i de 6 måneder, man er i udlandet. Men betyder det rent faktisk, at såfremt man f.eks. har været i Thailand i Oktober til Marts (begge måneder inklusive), så ikke kan tillade sig at tage 14 dage på 'ferie' i Juli? Hvis man godt må tage ferie mens man er hjemme i sommer perioden, kunne denne ferie så også være i Thailand? Er der nogen her, der lever på den 'smarteste' lovlige pensionist måde, hvor man samtidig har sikret sin ret til hospital osv? Der er stadig mange år til min pension, og ved at det nemt kan ændre sig i fremtiden... |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 02/04-2018 14:18
|
farao54 skrev: Jeg blev en smule inspireret af de indlæg her, og begyndte at spekulere på hvordan man bedst holder på sine rettigheder i DK, mens man lever længst muligt som pensionist i Thailand. Det bedste jeg har kunne trampe op af jorden, er at man max må opholde sig op til 6 måneder i udlandet per år, samt at man skal have en fast bopæl i DK i de 6 måneder, man er i udlandet. Men betyder det rent faktisk, at såfremt man f.eks. har været i Thailand i Oktober til Marts (begge måneder inklusive), så ikke kan tillade sig at tage 14 dage på 'ferie' i Juli? Hvis man godt må tage ferie mens man er hjemme i sommer perioden, kunne denne ferie så også være i Thailand? Er der nogen her, der lever på den 'smarteste' lovlige pensionist måde, hvor man samtidig har sikret sin ret til hospital osv? Der er stadig mange år til min pension, og ved at det nemt kan ændre sig i fremtiden... Det betyder det, ja.. Har ikke selv praktisk erfaring med at prøve, men jeg kender Udbetaling DK´s totale og nådesløse "efter bogen/reglerne" politik, der gives ikke ved dørene hos dem, absolut ikke, bare det at man er pensionist og bosat udenlands, eller bosat i DK og rejser på ferie, gør en suspekt i deres optik. |
|
|
Yamiz |
Lagt på d. 03/04-2018 11:43
|
Begynder Antal indlæg: 2 |
Hvis det skal vaere lovligt, skal du opholde dig i DK i 180 dage om aaret. |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 03/04-2018 19:43
|
Ja, det skal være lovligt. Skal ikke have noget i klemme... Men jeg tænker at ferie i EU vel ikke kan give problemer...? Fri bevægelighed osv... Det er jo ikke ligefrem super nemt at finde en klar formulering... Men 180 dage i DK.. Tjek... Så bliver det 5 + 1 måneds ferie, når jeg engang bliver pensionist... |
|
|
chokprod |
Lagt på d. 04/04-2018 01:40
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
du kan vel tage 6 mdr i LOS og 6 mdr i DK/EU det skulle vel være inden for loven , eller hvad ? Er selv ved at være tæt på pensions alderen |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 04/04-2018 17:26
|
chokprod skrev: du kan vel tage 6 mdr i LOS og 6 mdr i DK/EU det skulle vel være inden for loven , eller hvad ? Er selv ved at være tæt på pensions alderen Det var netop hvad jeg spurgte oom i indlæg #7, og den gode JohnBKK svarede på. Så det tænker jeg at det kan man nok ikke... Kunne ellers være fedt at tilbringe 6 mdr i Thailand om vinteren, og 6 måneder i sydlige EU om sommeren... |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 04/04-2018 17:29
|
Man kan jo flytte sydpå til Spanien ell. andet sted, bo der om sommeren og rejse til LOS om vinteren, problem løst.. Lidt info. fra Borger.dk: https://www.borge...95ef9f41a9 |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 04/04-2018 18:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
Man skal give Udbetaling Danmark besked, hvis man bor i DK og rejser til et 3. land i mere end 2 mdr. Det samme er tilfældet, hvis man eksempelvis bor i Spanien eller et andet EU/EØS-land. Så vidt jeg kan forstå har det dog ikke betydning for ens pension(stillæg), men man har som sagt meddelelsespligt til UD. Der skulle ikke være noget i vejen for at tilbringe 6 mdr. i LOS, og 6 mdr. (og gerne + 1 dag) i DK eller et andet EU-land. Personligt synes jeg det er meget at gøre ud af det for at sikre sig pensionstillægget, for man er enten nødt til at have to boliger til rådighed eller også bliver man lidt rodløs, og skal finde ny bolig i hvert land hver halve år. Men hver sine ønsker. Personligt vil jeg gå på pension før tid (før folkepensionsalderen), have LOS som fast base, og så besøge DK efter lyst og behov. Jeg har et stykke vej til jeg kan gå på pension, men har allerede fået nok af Danmark |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 04/04-2018 18:49
|
Enig med lincoln, har selv regnet på det med evtl. lejebolig i Spanien, samt udgifter til flybillet og div. andet for at rejse til LOS og bo 6 mdr., og så kan de sølle folkepensionist basører sgu´ hurtigt bruges. Jeg taler her om alm. folkepension plus lidt ATP, og der kan man da leve udmærket for grundbeløbet og ATP, i et hus der er betalt. Det var min plan, men jeg kan sgu´ ikke holde ud at være i bannok, hahaha! Men bliver vel nødt til det senere, af bitter økonomisk nødvendighed. Har tjekket condopriser i BKK, og det er jo vanvid, 1.8 til 2.5 mio. for et kaninbur på 42m2, totalt "Hong Kong style" efterhånden her, sygt... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 04/04-2018 20:09
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
farao54 skrev: [Om seks måneder hvert sted] Det var netop hvad jeg spurgte oom i indlæg #7, og den gode JohnBKK svarede på. Så det tænker jeg at det kan man nok ikke... Du misforstår JohnBKK lidt. Du kan sagtens tilbringe knap halvdelen af året i Thailand og den anden halvdel +1 dag i Danmark - der hvor kæden hopper af er, hvis du herudover vil holde ferie i et andet land. Hvis du på 14 dages ferie i fx Spanien, skal du i tage de 14 dage fra opholdet i Thailand, ikke fra opholdet i Danmark. Bemærk desuden, at det kan være en god ide lige at tjekke med kommunen/Udbetaling Danmark, før du bestiller flybilletterne. De regner ikke nødvendigvis dage på samme måde som dig. |
|
|
lindegaard |
Lagt på d. 04/04-2018 22:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 332 |
JohnBKK skrev: Man kan jo flytte sydpå til Spanien ell. andet sted, bo der om sommeren og rejse til LOS om vinteren, problem løst.. Lidt info. fra Borger.dk: https://www.borge...95ef9f41a9 Sjovt, den konstellation sad jeg også lige og legede med. Er der nogen der har erfaring med dette? eller Portugal/Italien/Frankrig. Kendte en der gjorde det via Frankrig førhen, han havde blot sin adresse der hos en familie, så han skulle skatte der, men boede rent faktisk i LOS. Det var mens han var aktivt arbejdende, indenfor luftfart, og alligevel altid var på farten. omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent" |
|
|
handy |
Lagt på d. 05/04-2018 06:18
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
har en bekendt der kun har brøk pension han måtte opgive at leve for de små penge i Thailand forsøgte også Cambodia ....han flyttede så til Burgas i Bulgarien ved Sortehavet og for sit tillæg nu og er så i Thailand halvdelen af året han fortæller pris niveauet ligger 40 procent under Thailand han har bla fortalt han betaler 1200 kr månedligt +150 kr i forbrug for en 2 værelses lejlighed hvor der er pool og lejligheden er møbleret han har købt sig et nyt køleskab . er jeg i live når folkepensions alder kommer vil dette være med i mine overvejelser da pensions tillægget jo nemt betaler husleje og et par flybilletter så x konen evt kan komme på besøg i 3 måneder . og jeg magter alligevel ikke at være her flere år af gangen ser hvert gang frem til 3 måneders sommer ferie i Danmark og det er en af de ting der nok vil blive svært at få råd til med grundbeløb og godt nok pension fra atp og pension Danmark men løs ligt nok en nedgang på 5000 netto og ens forsikring er vel steget til det dobbelte til den tid også hvis man ikke er strittet ud allerede pga sygdom . ved så ikke hvilken standart læger og sygehuse har der og om man for medicin tilskud m.m er så heldig at jeg har fået lovet en billig lejlighed i københavn hvis det ikke går længere her (når tiden også kommer hvor medicin udgifter og lægebesøg overstier hvad jeg skal betale i husleje for en 2 værelses i Danmark ) |
|
|
lindegaard |
Lagt på d. 05/04-2018 11:37
|
Øvet medlem Antal indlæg: 332 |
handy skrev: har en bekendt der kun har brøk pension han måtte opgive at leve for de små penge i Thailand forsøgte også Cambodia ....han flyttede så til Burgas i Bulgarien ved Sortehavet og for sit tillæg nu og er så i Thailand halvdelen af året han fortæller pris niveauet ligger 40 procent under Thailand han har bla fortalt han betaler 1200 kr månedligt +150 kr i forbrug for en 2 værelses lejlighed hvor der er pool og lejligheden er møbleret han har købt sig et nyt køleskab . er jeg i live når folkepensions alder kommer vil dette være med i mine overvejelser da pensions tillægget jo nemt betaler husleje og et par flybilletter så x konen evt kan komme på besøg i 3 måneder . og jeg magter alligevel ikke at være her flere år af gangen ser hvert gang frem til 3 måneders sommer ferie i Danmark og det er en af de ting der nok vil blive svært at få råd til med grundbeløb og godt nok pension fra atp og pension Danmark men løs ligt nok en nedgang på 5000 netto og ens forsikring er vel steget til det dobbelte til den tid også hvis man ikke er strittet ud allerede pga sygdom . ved så ikke hvilken standart læger og sygehuse har der og om man for medicin tilskud m.m er så heldig at jeg har fået lovet en billig lejlighed i københavn hvis det ikke går længere her (når tiden også kommer hvor medicin udgifter og lægebesøg overstier hvad jeg skal betale i husleje for en 2 værelses i Danmark ) Mht. f.eks Bulgarien står der lidt i denne tråd på K10, kan se du også er repræsenteret der, men for andre interesserede er her et link. K10 er udemærket for fleksjobbere (som jeg selv) og førtidspensionister bl.a. http://www.k10.dk...hp?t=36069 omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent" |
|
|
handy |
Lagt på d. 06/04-2018 05:12
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
mener han selv havde fået hjælp og råd herinde har ikke selv kigget så meget blot gemt linket . http://www.mybulg...fo/forum/# |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |