Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Investering - men i hvad?
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 24/11-2017 23:29
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
Jeg er blevet ramt af investeringsfeber – eller i hvert fald det faktum at opsparing på en almindelig konto kun bliver mindre værd år for år. Så jeg ser mig om efter noget at sætte mine sparsomme midler i i takt med at jeg tjener dem. Tanken er at det skal være en langsigtet investering. Først var jeg overbevist om at aktier, obligationer og investeringsforeninger var den rette vej at gå. Men så slog det mig, at konen og jeg jo har i sinde at flytte til Thailand, når vi om ca. 20 år er blevet gamle nok, og så kunne man jo investere i et hus/en lejlighed af en passende størrelse dernede, og som man indtil da kunne leje ud, enten på korttids- eller langtidsbasis. Som jeg ser det, så er fordelene ved investering i værdipapirer at det er relativt nemt og også relativt sikkert, og det er en investering, der langt hen ad vejen passer sig selv, og som man nemt kan lave om på. Men det havde jo været rart at have sikret sin fremtidige bolig i LOS. Fordelene ved at købe en lejlighed er at man får foden indenfor på det thailandske boligmarked (med den usikkerhed det måtte give mht. boligpriserne). Ulempen er at det vil være forholdsvis lidt vi selv ville få glæde af en sådan lejlighed inden vi flytter derned; og uanset om vi kan få den udlejet eller ej, så er der jo en del faste udgifter, der fungerer som en negativ rente af investeringen. Markedet for begge dele kan selvfølgelig gå op og ned, men aktier og lignende har over længere tid en tendens til at være opadgående. Men hvordan har markedet inden for ejendomme i Thailand egentlig udviklet sig over årene? En søgning på Google giver ikke rigtig noget uvildigt svar – de fleste svar lyder ”priserne er stærkt stigende – køb nu!”, og fremkommer sjovt nok på mæglersider. Hvad siger I? Både nuværende og tidligere boligejere i Thailand, og eventuelle investeringseksperter |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 24/11-2017 23:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 527 |
Tag kontakt til din Banks pensionsrådgiver og lav en form for pensionsopsparing, placer midlerne i den højeste risikogruppe. Det har jeg gjort og afkastet var i 2016 knap 15 %. Aktier er mere risikabelt, hvis du vælger aktier, så skal du holde nøje med f.eks. 5 aktier over en periode og derefter vælge 3 ud og starte forsigtig op med at købe selv via netbank (billigste gebyrer).' Ejerlejlighed er måske godt nok, men afkastet er lille. Køb af udlejnings ejendom i Danmark, behold den i en periode og sælg- tror ikke rigtig på ideen. For meget skal af indtægterne undervejs og ved salg. Som du skriver-almindelig opsparing giver alt for lidt. Indlånsrenten er alt for lav. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 25/11-2017 00:11
|
”Højeste risikogruppe” kan jo selvsagt også gå den anden vej, og give et tab på 15%. Jeg vil ikke binde mig til en egentlig pensionsopsparing, hvor jeg først kan få pengene ud igen om x antal år eller fordelt over en årrække. Jeg skal kunne ”fortryde” min investering, dvs. kunne afhænde værdipapirerne eller sælge lejligheden inden for et overskueligt tidsrum. Jeg er ikke bankuddannet, men ved godt hvad titlen ”bankrådgiver” er udtryk for; nemlig en person, der rådgiver ud fra hvad der er bedst – for banken! Jeg overvejede først selv at udvælge nogle bestemte aktier, jeg ville investere i, men man skal have fingeren meget på pulsen for at vide om det er det rigtige, dvs. sætte sig ind i det enkelte selskabs fremtidsudsigter. Derfor var tanken om investeringsbeviser nærliggende; hvor risikoen er spredt ud på flere brancher, regioner og investeringselementer. En udlejningsejendom i Danmark – been there, done that, lost the money. Jeg har tidligere haft en udlejningsejendom, som jeg måtte sælge med tab, og da lejelovgivningen er kun til for lejerne, så var jeg nær heller aldrig sluppet af med lejeren ifm. salget. Så dén mulighed er allerede afskrevet. |
|
|
kro90 |
Lagt på d. 25/11-2017 19:49
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 561 |
Hej Giro Jeg er temmelig sikker på at din højrisiko investering er gjort i Aktier med op til 90% af investeringen, hvis det er sket gennem en investerings pulje. Her er laveste risiko med 10-20% i Aktier og så en stor del obligationer og andre sikre papirer. Lincoln du kan prøve at læse lidt om PFA bank på https://pfabank.dk/ her kan du hurtigt få dine penge ud igen, samt det at PFA er rimelig god til at passe på pengene.
Kim
|
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 25/11-2017 22:08
|
@kro90: Jeg har i forvejen PFA til at styre min arbejdsgiverpension, og det gør de ok, så jeg vil bestemt tage et kig på PFA bank! |
|
|
Atrox |
Lagt på d. 26/11-2017 00:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 157 |
Jeg ville aldrig sætte mine penge i pension. Hvis i bliver terminalt syge og dør inden i når pensionsalderen, er det bare synd. Min mor døde for nogle mdr siden. 57 år gammel, hun kunne ikke få en krone ud, selvom hun i 3 år var erklæret terminal syg af cancer. Da hun endelig døde, arvede vi kun hendes livsforsikring, som der blev svaret 40% skat af og 15% boafgift, i alt 55%.. Hendes pension blev slugt af velfærdsstaten Danmark. Aldrig i livet om jeg skal betale en kr. til pension.. Jeg har købt huse som jeg lejer ud, om 30 år når lånene er betalt af lejerne kan jeg sælge lortet og smutte til Thailand. |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 26/11-2017 00:45
|
Atrox, husk lige du bliver beskattet ved salg af udlejningsejendom.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
|
|
Bade-Dyr |
Lagt på d. 26/11-2017 01:17
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 587 |
Køb af lejelighed og udleje i Thailand, Skal man måske tænke på hvad det Immigration kontor i området kræver omkring TM.30, Hvis du/i ønsker at leje ude til en udlænding. Nogle Immigration kontor er begyndt at kræve en ny TM.30 når lejeren har været "hjemmefra" i 24 timer, Nogle en ny TM.30 når lejeren har været ude af landet, Og igen ude af landet i XX dage. Nogle en ny TM.30 før leje kan ansøge om en ny et års Extension. Eller som her jeg bo, Total ligeglade med TM.30. Det er lidt som vinden blæser omkring TM.30. Leje ud til Thai. Vel min familie har en del huse de leje ud, Og det er et fuldtids job at indkræve husleje og holde styr på det hele. Konens onkel har givet op, Og er ved at sælge de huse han leje ud. En del Thai (alle af onkels) betale ikke husleje hvis: 1 i dennes familie ryger på hospitalet.(Starte ikke med at betale husleje igen for denne person er kommet hjem fra hospitalet) Kan ske der ikke er penge til huslejen når der skal betales skole penge. Hvis de ikke gider arbejder. Hvis de ønsker en familie ferie. Tro det er de grunde jeg har hørt til nu, Fra ham. De ud over er det sket i 2 af Onkel huse at lejeren ikke har betalt for EL. Så kommer de og fjerne EL målerne så der ingen strøm er. Nå Onkel så skal til at leje ud igen, Skal han betale de penge der skyldes, Et gebyr for at de kommer ud og smider EL måleren op igen. Samt et Depositum, 6 måned forbrug. Når han så lejer ud igen, Og hvis næste lejer ikke betaler for EL-Forbruget, Ja så tager Power Company de pengene fra Onkel Depositum. Onkel bruger utrolige meget tid på at finde dem da de ikke tager telefonen og "gemme" sig når han tager hen til sine huse for at kontakte dem. Og når lejeren føler de ikke kan trække den længer, Flytte de som regel i løbet af natten. Vel, Bare lidt fra livet her nede, Synes man skal tænke på det. Da det jo ikke er nemt at styre fra lille DK, Så der skal vel betales for at sørger 1 eller et firma til at drive huslejen ind. Lige til sidst, Er godt klar over at mange / de fleste Thai betale, Bare sket så tit for min Familie, Er der nok sker rundt omkring for andre også. Nu har jeg brugt Konens Onkel her, Da han er den det sket mest for i vores familie. Men andre i familien har prøvet noget i samme stil. |
|
|
click |
Lagt på d. 26/11-2017 03:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 546 |
Vel, Bare lidt fra livet her nede, Synes man skal tænke på det. Da det jo ikke er nemt at styre fra lille DK, Så der skal vel betales for at sørger 1 eller et firma til at drive huslejen ind. Nu behøver det jo ikke at være så svært, da jeg havde 2 ejendomme på Phuket jeg lejede ud, betalte jeg et advokatkontor for vedligeholdelse og inddrivelse af leje der kom bl.a. et gartnerhold hver 14 dag og slog græs og klippede lidt buske. Det betalte jeg 9792 bath pr parcel om året eller ca 816 thb om måneden for de penge var godt givet ud da jeg aldrig havde problemer med at folk flyttede osv jeg ved også at advokatkontoret tog en måned depositum + en måneds husleje fra start så det var svært for folk at stikke af fra leje og el og vand, så var deres depositum tabt Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
|
|
|
jens |
Lagt på d. 26/11-2017 10:01
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 810 |
Med den nuværende politiske situation i Thailand er fast ejendom nok det sidste jeg vil investere i dernede. Tag og se på Venezuela, der var vel ikke nogen der for 10 år siden i sin vildeste fantasi havde forestillet sig hvordan det er gået idag. Hvor alt udenlandsk ejendom er blevet nationaliseret og landet er bankerot og livsfarligt for udlændinge at opholde sig i. Så situationen i Thailand kan være markant anderledes om 10 år end nogen af os har fantasi til at forestille os. |
|
|
kro90 |
Lagt på d. 26/11-2017 11:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 561 |
Hej Atrox. Tror lige du skal læse lidt op på reglerne omkring pensions opsparing FØR du piver. Før i tiden havde du et skatte fradrag for din pensions opsparing, og hvis du betalte top skat, var det en ganske god ordning, da du så "kun" skulle betale 40% i skat når du fik dine penge udbetalt. Denne ordning er siden hen blevet mindre attraktiv. De 15% i boafgift skal du betale hvad enten du har formue i form af kontanter eller bolig, her er der så et mindre beløb der er friholdt. Ps. Husk at udenlandsk indtægt kan være skatte pligtig i DanmarK :-( Kim
|
|
|
Girobank |
Lagt på d. 26/11-2017 12:08
|
efter et hurtig kig på pfa bank springer ordet RÅDGIVER frem også, så mon ikke de er ligeså gode/dårlige som alle andre. Min ratepension gav knap 15& i afkast i 2016, håber det bliver ligeså godt i 2017. Mae Phim, Klaeng, Rayong
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 26/11-2017 13:10
|
Begrebet ”pension” er jo mange ting. Det kan være indbetalinger til rate- eller livspension, udlejning af ejendomme, egen investering i aktier mv. Jeg har i forvejen en arbejdsmarkedspension, som er tvunget. Gennem den får jeg en ratepension og en livsvarig pension, og udbetaling fra dem kan starte når jeg bliver 60 år. Jeg er enig med Atrox i at det ikke giver nogen mening at binde pengene i f.eks. en ratepension (medmindre man ikke har nogen i forvejen). Jeg har som nævnt overvejet tanken om at købe en lejlighed i Thailand; først til udlejning og siden til selv at flytte ind i. Men bl.a. af de grunde som Bade-Dyr og jens nævner, så er jeg gået væk fra det igen. Jeg havde kun tænkt mig at leje ud til danskere/faranger på korttidsbasis, ligesom tyskerne lejer sommerhuse i DK. Men hvis ikke jeg kunne få lejligheden lejet ud, så er det mange penge at sætte i noget, man kun kan benytte max. 2 uger om året. Udgifter er der jo stadig, selv om indtægterne udebliver. Og så er det svært selv at holde øje med lejligheden pga. afstanden. Jeg har da også tænkt over hvordan ejendomsmarkedet i Thailand kunne udvikle sig. Det kan gå både op og ned – eller som jens beskriver; blive udsat for Enhedslistens drømmescenarie hvor staten inddrager ejendommen. Det eneste incitament for igen at købe en udlejningsejendom i DK er, at jeg har et fremført tab fra mit seneste ejendomssalg, som jeg vil kunne modregne i en eventuel senere avance. Men det kan lige så vel ende i endnu et gedigent tab, og at afhænde en udlejningsejendom koster hurtigt 80-100.000 kr. Som jeg vist også har beskrevet, så er jeg ude efter at investere i noget, der relativt hurtigt kan realiseres igen. Derfor er investeringsbeviser, hvor risikoen er spredt ud på flere brancher, regioner og elementer, nok noget af det rigtige for mig. Og PFA Bank kunne også lyde interessant. Jeg går hellere efter det mere sikre, men lavere afkast, end at kaste hele formuen ud på gyngende grund. |
|
|
1viggovax |
Lagt på d. 26/11-2017 13:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 376 |
køb guld, det er hurtig at veksle, spørg bare thaipigerne |
|
|
Atrox |
Lagt på d. 26/11-2017 15:01
|
Yep, det er rigtigt nok. Men hvis lånet er betalt tilbage af lejerne, så er det jo lige meget. Lige pt. har jeg en ejendom der bliver betalt 100% af, af lejerne og generere et overskud på 20.000 om året efter skat. (har et selska en håndfuld af dem, så er det en fin pensionsopsparing. Problemet med alm. pensionsopsparing, bliver du terminalt syg x antal år inden pensionsalderen, så kan du ikke få en bøjet femøre.. Og pensionen får dine arvinger heller ikke.. Har lige prøvet det med min egen mor. Glem pension, pengene er bedre forrentet i dine egne hænder. (medmindre man er uden sans for forretning self.) |
|
|
Atrox |
Lagt på d. 26/11-2017 15:05
|
kro90 skrev: Hej Atrox. Tror lige du skal læse lidt op på reglerne omkring pensions opsparing FØR du piver. Før i tiden havde du et skatte fradrag for din pensions opsparing, og hvis du betalte top skat, var det en ganske god ordning, da du så "kun" skulle betale 40% i skat når du fik dine penge udbetalt. Denne ordning er siden hen blevet mindre attraktiv. De 15% i boafgift skal du betale hvad enten du har formue i form af kontanter eller bolig, her er der så et mindre beløb der er friholdt. Ps. Husk at udenlandsk indtægt kan være skatte pligtig i DanmarK :-( Læs hvad jeg skriver.. Min mor døde som 57 årig, hun var terminalt syg i 3 år. Hun kunne ikke få en bøjet femøre af sin pension, fordi hun ikke havde nået pensionsalderen. Da hun så døde, der fik vi hendes livsforsikring som vi betalte 40% skat af og 15% boafgift. Selve pensionen spiste den danske stat, vi fik ikke en krone af den. Du kan tro på det eller lade være, men vi har altså lige gennemgået det. Hun døde 18 september 2017. Det er en stor risiko at løbe at man risikere ikke at få en krone af sine egne penge, fordi man dør før man er gammel nok. Det er fucked op man ikke kan få dem, selvom man er terminalt syg. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 26/11-2017 17:12
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Det er sgu en trist bekræftelse Atrox. Det er den slags scenarier som enhver inderst inde ved er takken og medaljen for et langt arbejdsliv der krakelerer og forsvinder lige før målstregen. Istedet for man smækket nalderne og en iskold lussing til at tygge på naiviteten inden man får dødsstødet.
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 26/11-2017 19:56
|
Atrox skrev: Yep, det er rigtigt nok. Men hvis lånet er betalt tilbage af lejerne, så er det jo lige meget. Lige pt. har jeg en ejendom der bliver betalt 100% af, af lejerne og generere et overskud på 20.000 om året efter skat. (har et selskab ) Uanset hvem, der direkte eller indirekte har tilbagebetalt lånet, så vil der skulle betales skat af en eventuel avance ved salg. Hvis det er lejerne, der via deres husleje betaler afdragene, renterne, og tilmed giver dig et årligt overskud efter skat på 20.000, så har du enten købt en ejendom til spotpris, lejerne betaler overpris eller en kombination af begge. |
|
|
Atrox |
Lagt på d. 26/11-2017 23:55
|
lincoln1242 skrev: Atrox skrev: Yep, det er rigtigt nok. Men hvis lånet er betalt tilbage af lejerne, så er det jo lige meget. Lige pt. har jeg en ejendom der bliver betalt 100% af, af lejerne og generere et overskud på 20.000 om året efter skat. (har et selskab ) Uanset hvem, der direkte eller indirekte har tilbagebetalt lånet, så vil der skulle betales skat af en eventuel avance ved salg. Hvis det er lejerne, der via deres husleje betaler afdragene, renterne, og tilmed giver dig et årligt overskud efter skat på 20.000, så har du enten købt en ejendom til spotpris, lejerne betaler overpris eller en kombination af begge. lejen er helt fin, men spotpris, korrekt. køber kun huse til spotpris. 127m2 med 122m2 tør kælder til 500k som lejes ud for 6.500 i udkants Danmark ;-) Der er så mange der ikke kan sælge deres huse i udkants Danmark så de bliver desperate med prisen Samtidig er der så mange der ikke kan købe, som hellere end gerne vil leje.. Det er super god investering for dem der har råd. |
|
|
gammelnok |
Lagt på d. 27/11-2017 02:32
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 41 |
God morgen ATROX Lige et par kommentarer omkring tråden. Det er ikke korrekt hvad du anfører omkring pensionsopsparinger. Om der er tale om livrenter får man årlige udbetalinger fra pensionstidspunkt og frem til død. Hvis man dør inden pensionsalderen tabes opsparingen/overgår til puljen. Ved ratepension overgår opsparing til boet om man dør inden pensionsalderen. Tillige kan pensionen udbetales før tid, dog mod en høj skattebetaling. Samme omkring alderspensioner, fortabes ikkeved død før pensionstidspunkt. Slutteligt med hensyn til de 15% PAL-skat, er man bosat i Thailand kan man fritages herfor. Umiddelbart har jeg svært ved at se bedre alternativer til opsparing end pensionsindbetalinger. Ikke noget arbejde derved - skattefradrag - der findes sikre ordninger med rentegarantier om man ikke ynder op- og nedture som specielt aktieinvesteringer medfører. Lidt køligt her til morgen, forhåbentlig kommer solen snart frem og varmer kroppen lidt. Rasmus |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |