Se indlæg
 Udskriv debat
Glemte at tjekke e-boks: Nu udvises mor til fireårig dreng
Druwor
Trist for familien, men det er jo helt deres egen skyld.
De indsender ansøgningen for sent da de "glemmer" datoen. Der efter "glemmer" de at holde øje med deres e-boks så de uoverskrider datoen for klagefristen. Man må jo følge de regler og tidsfrister der nu en gang er
Så hvorfor skal de have særbehandling ?.

Men straffen på 2års indrejseforbud er komplet sindssygt.
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

energy
Druwor skrev:

De indsender ansøgningen for sent da de "glemmer" datoen. Der efter "glemmer" de at holde øje med deres e-boks så de uoverskrider datoen for klagefristen. Man må jo følge de regler og tidsfrister der nu en gang er

Vi er allesammen enige om, at de har kvajet sig, så det batter men 2 års udvisning pga en forglemmelse.
De skulle have haft en kæmpe bøde og så slut.
Hvis vi så ovenikøbet sagde at sådan er det bare og det er ok, hun ryger ud, så står det ikke mål med alle de kriminale udlændinge som får lov til at blive.

Nongluk
JohnBKK skrev:

Jeg forstår ikke hvordan folk kan være så dumme, men Voerså ligger vel ude på bøh-landet omkring Fr´hauwn, ikke?

Bønder...

Hammer

Sådan set enige bortset fra at du er voldsom provokerende hvad angår folk i provinsen. Det kunne ligeså godt være sket for en skide arrogant københavner snude... Men os fra provinsen har måske lidt mere empati overfor vores medmennesker bortset fra kbh skidesprællere
En ting er sjov, noget andet er skægt. Grin

JohnBKK
Hov, hov du der... jeg er fra en skodflække oppe nordenfjords, men slap væk i tide inden Jante og andre spøgelser splittede mig helt ad..

Angry

JohnBKK
Druwor skrev:

Enig.. men folk vil åbenbart ha´ at følelser, og ikke regler skal styre et samfund.

1viggovax
det burde vare straf nok at skulle betale start gebyr igen

The_Horror
inden I kommer op at slås kan I jo overveje hvorfor vi overhovedet har den slags regler og så gå efter bolden og de egentlige problemstillinger istedet.
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

JohnBKK
Ja, man kan jo også hævde at folk, fæ og fæhoveder skal lade være med at leve på den facon hvis man kun har muldjord ell. havregrød i bolden.

Yep, I kan rase ligeså tossi I vil, men det er den mest idiotiske torskedumme fejl jeg nogensinde har oplevet nogle begå, og kan man ikke finde ud af de regler/tjekke e-boks/åbne et brev m.v., så skal man simpelthen bare lade være med at importere damer derefter, så har man ikke evner til at arrangere det, såre simpelt, men det er jo forbudt at sige den slags i disse "omsorgs/offer/føletider" - for h.... det er da utroligt..

GAMBIT

- Vi tjekkede jo jævnligt min e-boks, men fordi det er Nattathida, der er ansøgeren, havner det selvfølglig i hendes e-boks, og den glemte vi simpelthen. Hvis bare der var kommet en kuvert ind af døren, så havde vi undgået den situation, siger Henrik Kristensen.

Han erkender, at det er parret selv, der har begået en fejl, men han mener, at straffen - en adskillelse på to år, inden konen igen må rejse ind i Danmark - er alt for hård.

Hold kæft hvor er det dumt. Jeg græder for barnet der har så tykpannede forældre.

Grundet barnet, burde de få lov at starte forfra mod genbetaling af ekspeditions gebyr.
Men det kommer nok desværre ikke til at ske da de ikke har holdt sig til spillereglerne.

Ses om 2 år.
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver

gunther
Ikke den store nyhed i det, en stor del af de farangs der importerer en barluder har ikke opfundet de dybe tallerkner.
Mange af dem bliver også total malket for penge, men opdager det ikke, de er handsum man.Rolll

jh
[quote]gunther skrev:

Ikke den store nyhed i det, en stor del af de farangs der importerer en barluder har ikke opfundet de dybe tallerkner.
Mange af dem bliver også total malket for penge, men opdager det ikke, de er handsum man.Rolll[/quote

Fordi du ikke kender andre end barludere så kan det jo være andre gør.Fanme en åndsvag udtalelse at komme med.Mærkelig hvad en professor som dig laver på sådan en side som Thailand Portalen.

Sbasiam
sudsakhon skrev:

Der lukkes også for kigge-adgang ved dødsfald..

No problem..

Adgang etableres for bobestyrer med skifteretsattest.
Skiftes boet privat, bruges desuden en skiftefuldmagt..

I uskiftet bo kan efterlevende ægtefælle bare bruge skifteretsattesten
Bortset fra det, så er det begrænset hvad der er brug for i en afdøds E-boks..

Det er rigtigt at hvis dødsboet behandles i en dansk skifteret, så kan bobestyrer og/eller den der står for privat skifte få adgang til e-boks ved hjælp af diverse attester fra skifteretten.

Men. Den danske skifteret har ikke nødvendigvis kompetence til at behandle boet. For eksempel fordi afdøde ikke har domicil (bopæl) i Danmark og ikke har fast ejendom i Danmark. Det kan meget nemt være tilfældet for de brugere af dette site, som er fraflyttet Danmark og bor i Thailand og solgte al fast ejendom før de fraflyttede Danmark. Som for eksempel mig. Se dødsboskifteloven kapitel 2 primært §2 (LBK nr 1335 af 26/11/2015), der beskriver hvornår den danske skifteret har kompetence og ikke har kompetence. Et nærstudie kræver, at man også læser dele af straffeloven, for at forstå hvad et hjemting er juridisk.

Problemet er at afdøde ikke har hjemting i Danmark og udenlandsk (thai) ret som hovedregel tillader, at boets aktiver behandles i det udenlandske (f. eks. Thailand). Derfor kan den danske skifteret normalt ikke lovligt behandle boet eller en del af boet. Giver den danske skifteret i den situation adgang til boet med en skifteretsattest, er det ansvarspådragende for skifteretten. Så den danske skifteretsattest får man aldrig.

Men når boet behandles for eksempel efter Thai ret og ikke behandles i en dansk skifteret, så kan boet ikke få adgang til e-boks. Fordi boet ikke kan fremlægge en dansk skifteretsattest.

Bemærk at der ikke i nogen dansk lov står at det kræves, at der skal fremlægges en dansk skifteretsattest for at få adgang til afdødes e-boks. E-boks kan ikke fremlægge en sådan lov og Digitaliseringsstyrelsen kan heller ikke. Det er en regel som det private E-boks tilsyneladende selv har lavet og dermed også selv kan lave om når det passer dem. Så der er ingen lovgaranti for, at en dansk skifteretsattest kan give adgang til afdødes E-boks.

Der er derfor heller ikke noget lovforbud mod at et udenlandsk bo kan få adgang til afdødes E-boks, men det private firma E-boks nægter at give boet adgang til afdødes data i den situation.

Ud fra erfaring med et dødsbo efter en dansker bosat i Thailand må jeg desværre sige, at det kan være et overordentligt stort problem at boet, som behandles i Thailand, ikke kan få adgang til E-boks (og dermed offentlig digital post).

sudsakhon
Bortset fra at jeg er enig i at eboks som privat firma forvalter deres valgte dokumentationskrav noget firkant, har jeg svært ved at se problemet i praksis.
Især henset til at der netop beskrives tilfælde, hvor afdøde var bosat i udlandet.
Hvad er det for oplysninger, som du savner adgang til og som ikke mister sin relevans ved dødsfaldet?
Det er meget sjældent, at der i praksis findes oplysninger i eboks, som er relevante for bobehandlingen.
-Men som generelt princip, har du selvfølgelig ret.

Adgang til at sende post til eboks afskæres ved dødsfaldet, men det kræver selvfølgelig at der gives meddelelse herom.
Boede afdøde i udlandet, er det ikke sikkert, at den oplysning foreligger.
Den meddelelse, og dermed lukning af afdødes eboks, kræver udelukkende en dødsattest.
Men ved bopæl i udlandet og uden værdier i Danmark, er det jo også begrænset hvad der eboks kunne indeholde at relevante oplysninger.
Det følger jo netop af dødsboskiftelovens regulering af skifterettens stedlige kompetence, som du selv henviser til.
Stedlig kompetence er i øvrigt ikke overordnet reguleret i straffeloven, men i Retsplejelovens kap 22.
Smile

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Sbasiam
Jeg tager tingene bagfra i Sudsakhons indlæg.

sudsakhon skrev:
Stedlig kompetence er i øvrigt ikke overordnet reguleret i straffeloven, men i Retsplejelovens kap 22.
Smile

Jeg bøjer mig i støvet og undskylder. Det er retsplejeloven jeg skulle have henvist til. Undskyld til alle der har læst mit indlæg. Jeg var dum nok til at stole på min hukommelse.

sudsakhon skrev:
Men ved bopæl i udlandet og uden værdier i Danmark, er det jo også begrænset hvad der eboks kunne indeholde at relevante oplysninger.

Her bliver gjort en forudsætning, som ikke holder vand. Selv om man har bopæl i udlandet kan man udmærket have for eksempel financielle aktiver i Danmark. For eksempel fra salg af fast ejendom, virksomhed, og landbrug inden man forlod Danmark. Som kan være investeret i danske værdipapirer. Det er helt lovligt at have mange financielle aktiver i Danmark, selv om man ikke bor i Danmark.

Hvis man ser på pensionister, der f. eks. rejser til sydlige lande i Europa, så har de ofte en del på kistebunden. Thailand har tilsyneladende til gengæld mange pensionister fra Danmark uden meget på kistebunden, fordi Thailand er billigere at bo i end Sydeuropa.

Da finansielle aktiver ikke er fast ejendom medfører aktiverne ikke, at afdødes bo har hjemting i Danmark. Og når aktiverne i Danmark, (der ikke er fast ejendom) behandles i et bo i et andet land, så har den danske skifteret ikke nogen kompetence, se dødsboskifteloven §2 stk 2.

Så der sagtens være mange danske finansielle aktiver i et bo, der behandles i Thailand.

Der skal ikke betales dansk dødsbobeskatning, fordi boet ikke behandles i en dansk skifteret. Hvilket kan være en væsentlig besparelse for boer med store værdier. Thai arveskat er meget lempelig.

Kontoudtog fra Banker og andre finansielle virksomheder, meddelelser fra Værdipapircentralen, og lignende lægges ofte i E-boks, så der kan spares porto.

sudsakhon skrev:
Hvad er det for oplysninger, som du savner adgang til og som ikke mister sin relevans ved dødsfaldet?
Det er meget sjældent, at der i praksis findes oplysninger i eboks, som er relevante for bobehandlingen.

Når afdøde ikke har efterladt sig ret mange papirer, fordi han var en IT freak og gemte ting på sit IT-hotel, og på grund af længerevarende sygdom har glemt at betale lejen for sin lagerplads på IT-hotellet, så alle data er slettet, så er boet ilde stillet. Der er ingen dokumenter og breve, der er ingen udskrift fra pensionsinfo, der er ingen e-mail, der kan findes, fordi de alle lå på IT-hotellet. Der mangler informationer om snart sagt alt, undtagen vielses- og dødsattesten, og diverse løse papirer, der tilsyneladende ved en fejl ikke er blevet kasseret.

Harddisken på den lokale PC var tom bortset fra Windows systemfiler.

E-boks kunne være en hurtig måde at identificere nogle af de danske selskaber, banker og lignende, som havde kontakt til afdøde, og som eventuelt har aktiver til boet og som boet skylder penge. Det er ofte ikke hele sandheden, men det kan være hurtig måde at skabe sig et overblik over, hvor man kan starte. Når man ikke har andet. Og det er det eneste sted man med mit kendskab kan forvente at finde ret meget. Når nu alle data er slettet på IT-hotellet og ikke kan gendannes fra en backup. Selv om man er villig til at betale dyrt for det.

E-boks er et sted hvor der er en mulighed for at finde en hel brikker til puslespillet. Uden disse brikker kan puslespillet i det her tilfælde i praksis ikke lægges.

Eksempler på hvad jeg mangler og som der eventuelt kunne ligge informationer om i e-boks og offentlig digital post (jeg er nødt til at være lidt upræcis, da der er en tredjepart, der er involveret):
1. Dokumenter i uafsluttede sager om udbetaling af offentlige tilskud. Det er tilsyneladende små oplysninger, der mangler, for at få et stort tilskud.
2. Det offentlige kræver penge fra boet. Det offentlige vil på trods af flere skriftlige rykkere ikke dokumentere kravet og laver en række andre fodfejl. Så jeg har måttet afvise kravet, fordi det ikke er dokumenteret. Det er imod mine principper at snyde det offentlige. Hvis dokumenter var i e-boks, så havde det antagelig kunnet afsluttes med en betaling til det offentlige
3. Banker og kontoudtog i e-boks. Det var kun ved et tilfælde, at jeg opdagede en større dansk bank (X) havde forretninger med afdøde og boet faktisk skyldte en masse penge til X-banken. Så boet var insolvent. Indtil X-banken glemte at gøre krav gældende inden proklamafristen, selv om jeg rykkede flere gange for at få et krav fra X-banken og gjorde opmærksom på fristen. Så var boet lige pludselig solvent.

Det snød mig, afdødes ægtefælle og venner af afdøde, at afdøde også havde konti i andre banker end danske bank. Det snød mig, fordi der var et rimelig frisk kontoudtog i sagens papirer med PBS betalinger fra danske bank. Og danske bank fremsendte kontoutog for de sidste måneder og i det hele taget var hjælpsomme. Og ikke kendte til x-banken.

Der kan være en tredje bank eller fjerde bank, men jeg ved det ikke. Kontoudtog i e-boks kunne have posteringer med overførsel til/fra afdødes andre banker. For eksempel i Luxembourg eller Sverige.
4. Pensionsordninger. Pensionsinfo lukkes ved dødsfaldet. Når arvingerne er fraflyttet bopælen, så kommer breve om pension fra pensionselskaberne ikke frem. Fordi breve ikke videresendes af Thai post ved flytning. Thai landlord er måske ikke er meget omhyggelig med at opsamle breve til afdøde til afhentning af arvingerne. De er jo flyttet. Jeg har derfor måttet skrive til alle danske pensionsselskaber og spørge om de har pension til afdøde, som de ikke kan komme af med. Fordi der ifølge afdødes ægtefælle mangler en pensionsordning i et ukendt selskab. Ifølge hvad afdøde fortalte til ægtefællen. 2 mindre pensionsordninger er fundet og er udbetalt. Pensionsmeddelelser, ansættelseskontrakter og gamle lønsedler i e-boks kunne give et hint om, hvor man skulle spørge og lede. Status uafsluttet.
5. Meddelelser fra Værdipapircentralen.
6. Papirer om afdødes lån i andre finansielle institutioner end banker. Det lykkedes at finde en af dem ud over x-banken.
7. Uafsluttede sager i ankenævn. Der var mindst 3 sager, som jeg har fundet. Afdøde var stærk på borgeres rettigheder.
8. andet

Afhængig af afdødes brug at e-boks og offentlig digital post, så kunne det være, at der ikke er noget væsentligt i e-boks, men jeg ved det ikke. Et par timer i e-boks kunne på den anden side, hvis de manglende oplysninger er der, have sparet meget arbejde og ikke mindst gjort bobehandlingen hurtigere, så arvingen fik den foreløbige udbetaling fra boet tidligere.

Det er ca. 2 år siden dødsfaldet og der er stadig mange løse ender i Danmark.

sudsakhon
Selv om man har bopæl i udlandet kan man udmærket have for eksempel financielle aktiver i Danmark. For eksempel fra salg af fast ejendom, virksomhed, og landbrug inden man forlod Danmark. Som kan være investeret i danske værdipapirer.

Fuldstændig rigtigt. Men bortset fra, at opgørelse af disse aktiver ikke normalt findes ved adgang til E-boks, så opfylder ovennævnte de materielle krav til udstedelse af skifteretsattest jf. DSBL.
-Dog bortset fra, hvis aktiver er identificeret og inddraget under udenlandsk skifte.

E-boks kunne være en hurtig måde at identificere nogle af de danske selskaber, banker og lignende, som havde kontakt til afdøde, og som eventuelt har aktiver til boet og som boet skylder penge.

Krav mod boet skal rettes til kontaktpersonen, specificeret i proklamaanmeldelsen inden 8 uger. Ellers prækluderes kravet.
Undtaget er pantsikrede rettigheder i fast ejendom og skattekrav.
Er der basis for at rejse disse sidstnævnte krav, opfyldes allerede her igen de materielle krav til udstedelse af skifteretsattest jf. DSBL.
Der er ingen pligt til at være proaktiv i forhold til at gøre opmærksom på krav mod boet.

Men ellers findes de eftersøgte oplysninger faktisk alle andre steder end i E-boks

Jeg er lidt for søvnig til at kommentere på hele dit forløb, som jeg godt kan se er meget rodet.

Du må ikke misforstå mig, men som du beskriver sagsbehandlingen, skulle du nok have overladt det til en professionel.
Der er flere sagsbehandlingsskridt, hvor jeg har hævet øjenbrynene
.
-Og havde du været advokat, havde du handlet ansvarspådragende overfor boet

-Det kan man ikke altid vide på forhånd og mange private starter også op og knækker halsen undervejs..

Bobehandlingen i Thailand kan vel næppe have omfattet skifte at samtlige specificerede aktiver, da du oplyser at der er flere, for dig, ukendte.

Derfor vil man med Skifteretternes praksis kunne etablere tilknytning, og ansøge om partiel skifte med disse aktiver som grundlag.

Som sagt er det ikke næsvist ment, men det er bare en dag på kontoret for en dødsboadvokat
Redigeret af sudsakhon d. 27/10-2017 00:28

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: