Se indlæg
 Udskriv debat
Munk vinder 18 mio. THB
The_Horror
A Buddhist monk in Surin has won 18 million baht in the National Lottery draw held yesterday.

https://www.thaiv...l-lottery/

Historien deler vandene her i TH, Hvad er jeres mening?
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

THansen
The_Horror skrev:

A Buddhist monk in Surin has won 18 million baht in the National Lottery draw held yesterday.

https://www.thaiv...l-lottery/

Historien deler vandene her i TH, Hvad er jeres mening?

At en munk spiller og vinder i lotteriet hænger ikke helt sammen med min opfattelse af buddhisme men det passer måske godt sammen med den thailandske praktisering af buddhisme, en praktisering hvor næsten alt tilsyneladende er tilladt.

JohnBKK
Thai buddhisme er jo en farce, en joke, en hån mod den sande lære, som ikke findes særlig mange steder mere.

Så han gør vel bare som alle thai, forsøger at overleve, at rage til sig, "good luck to you" som de siger, eller også proppe det ind under god karma, der er mange muligheder for at legitimere den slags.

Her er den ægte vare: https://en.wikipe...n_Rinpoche

GAMBIT
Bare fordi man er munk kan man vel også drømme om at vinde en bunke penge til at kunne få en masse oplevelser ?

Jeg synes det er dejligt at en ung mand som nok ikke har tænkt sig at være munk kan få glæde af at forsøde livet både for ham selv men forhåbentligt også hans familie fremover.
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver

The_Horror
Man kommer hurtigt til at lyde jealoux..men jeg mener overordnet at det er forkert af en munk at spille i første omgang. Mine thai bekendte er uenige, de siger det er helt normalt og legitimt for en munk at spille med i det nationale lotteri.

Jeg anser det ikke for at være en speciel syndig ting at spille med i et lotteri, men I en optimal verden burde munkene stå som moralske forbilleder der afholder sig fra "lystige" ting som sex, stoffer, alkohol, gambling og andre udskejelser samt higen efter materialistiske ting som fx dyre ure, penge og det der medfølger. At spille lotteri må da være fordi man higer efter en gevinst? eller kunne man jo ligeså godt brænde pengene af?

"Han vil jo bruge pengene på at hjælpe andre" - vil nogle nok sige, ok...men kunne han ikke give de penge han spiller for væk i færste omgang? I det hele taget burde munkegerningen slet ikke involverer penge. Det er forstyrrende IMO.

Det der generer mig gang på gang er tanken om hvor pengene til at spille for kommer fra i første omgang.

Noget der virkelig har overrasket mig gennem tiden er at nogle af disse munke er ekstremt velhavende. Nogle har familier der bor i kæmpe huse og kører i lækre biler, deres børn går på de bedste skoler osv. Nogle munke har selv børn og elskerinder. Min ex kender en ældre homoseksuel munk. Han finansierer flere børns skolegang og uddannelser. Dem han selv udvælger vel at mærke. Befolkningen er ikke blege for at kaste penge efter templerne og munkene.

Sommetider siger folk til mig, at disse munke ikke er rigtige munke. Ja, men hvad er de så? de går klædt som munke, registreret som munke og tilknyttet et wat. Måske de ikke er perfekte, men de agerer som munke.

Jeg ved at jeg lyder som en konservativ hardliner konvatit. Det går mig ikke vanvittigt på, det er bare nogle tanker generelt om munkene i Thailand.

Første gang jeg kom til Thailand troede jeg at disse munke man så rundt omkring i gadebilledet var nogle specielle mennesker, fattige men lykkelige og oplyste, idag ved jeg bedre...jeg respekterer dem dog stadig for deres rolle buddhismen og det de fleste gør for samfundet.
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

GAMBIT
GAMBIT skrev:

Bare fordi man er munk kan man vel også drømme om at vinde en bunke penge til at kunne få en masse oplevelser ?

Jeg synes det er dejligt at en ung mand som nok ikke har tænkt sig at være munk kan få glæde af at forsøde livet både for ham selv men forhåbentligt også hans familie fremover.

Kan se jeg ikke fik skrevet det helt korrekt - der skulle stå:

Jeg synes det er dejligt at en ung mand som nok ikke har tænkt sig at være munk HELE LIVET kan få glæde af at forsøde livet både for ham selv men forhåbentligt også hans familie fremover.
- Eldridge Cleaver

The_Horror
forstår hvad du mener Gambit, og det er fedt for ham. Min holding er stadig at uanset tidsperspektiv bør man afstå fra den slags i tiden som munk.

Jeg vurderer desuden at sandsynligheden for at de penge han 'gambler' for er doneret fra en alm. risbonde er relativ stor. Det finder jeg forstyrrende...en omvendt robin hood...får af de fattige, bruger på sig selv.

This is Thailand.

GAMBIT
The_Horror skrev:

Man kommer hurtigt til at lyde jealoux..men jeg mener overordnet at det er forkert af en munk at spille i første omgang. Mine thai bekendte er uenige, de siger det er helt normalt og legitimt for en munk at spille med i det nationale lotteri.

Det gør de af den grund at de fleste munke har en ganske almindelig lav-indtægts familie som de uanset hvor hellig man er, vil gøre alt for at hjælpe. En munk er stadig en søn, bror, far, onkel mm.

Jeg anser det ikke for at være en speciel syndig ting at spille med i et lotteri, men I en optimal verden burde munkene stå som moralske forbilleder der afholder sig fra "lystige" ting som sex, stoffer, alkohol, gambling og andre udskejelser samt higen efter materialistiske ting som fx dyre ure, penge og det der medfølger. At spille lotteri må da være fordi man higer efter en gevinst? eller kunne man jo ligeså godt brænde pengene af?

"Han vil jo bruge pengene på at hjælpe andre" - vil nogle nok sige, ok...men kunne han ikke give de penge han spiller for væk i færste omgang? I det hele taget burde munkegerningen slet ikke involverer penge. Det er forstyrrende IMO.

Man kunne også pusse sin "glorie" og stige i rang ved at donére pengene til Templet

Det der generer mig gang på gang er tanken om hvor pengene til at spille for kommer fra i første omgang.

Noget der virkelig har overrasket mig gennem tiden er at nogle af disse munke er ekstremt velhavende. Nogle har familier der bor i kæmpe huse og kører i lækre biler, deres børn går på de bedste skoler osv. Nogle munke har selv børn og elskerinder. Min ex kender en ældre homoseksuel munk. Han finansierer flere børns skolegang og uddannelser. Dem han selv udvælger vel at mærke. Befolkningen er ikke blege for at kaste penge efter templerne og munkene.

Igen så er en munk, i Thailand hverfald, en person der træder af racet et stykke tid for at få sit liv sat i perspektiv og samtidig optjene en masse goodwill og point til karma kontoen - Måske et egoistisk grundlag.

Sommetider siger folk til mig, at disse munke ikke er rigtige munke. Ja, men hvad er de så? de går klædt som munke, registreret som munke og tilknyttet et wat. Måske de ikke er perfekte, men de agerer som munke.

Ingen har en forventing om at en munk er "perfekt" - De er elever i at leve/tænke uselvisk.

Men jeg husker specielt 1 "munk" i Chiang Mai der gik og rakte sin skål ud efter penge, naturligvis kun til faranger, og her fortalte madmor mig at rigtige munke aldrig går rundt og tigger penge.

Jeg ved at jeg lyder som en konservativ hardliner konvatit. Det går mig ikke vanvittigt på, det er bare nogle tanker generelt om munkene i Thailand.

Første gang jeg kom til Thailand troede jeg at disse munke man så rundt omkring i gadebilledet var nogle specielle mennesker, fattige men lykkelige og oplyste, idag ved jeg bedre...jeg respekterer dem dog stadig for deres rolle buddhismen og det de fleste gør for samfundet.

Første gang jeg var i Thailand turde jeg knap nok at kigge en munk i øjnene fordi jeg var bange for at gøre et forkert indtryk. Jeg blev først senere klogere på at man i fleste tilfælde kan falde i en interessant samtale hvor de er nysgærrige på mig og min historie og fremtidsplaner. Noget jeg aldrig vil glemme var at se Munke i shoppingmalls der går ind og køber en Ipad eller andet Tech, haha - det viser blot at de også har behov for at bruge teknologi som os andre. I dag har jeg et afslappet forhold til munke generelt, en stor del af dem jeg har talt med har haft stor humoristisk sans - Jeg ser dem som helt almindelige med en uniform der bør respekteres

- Eldridge Cleaver

GAMBIT
The_Horror skrev:

forstår hvad du mener Gambit, og det er fedt for ham. Min holding er stadig at uanset tidsperspektiv bør man afstå fra den slags i tiden som munk.

Jeg vurderer desuden at sandsynligheden for at de penge han 'gambler' for er doneret fra en alm. risbonde er relativ stor. Det finder jeg forstyrrende...en omvendt robin hood...får af de fattige, bruger på sig selv.

This is Thailand.

Jep, jeg er helt enig med din tankeretning - dog har jeg ofte set en munk hæve/overføre/sætte penge ind i en ATM. Om det er rigtigt eller forkert i følge reglerne for hvad en munk bør og ikke bør gøre ved jeg naturligvis ikke.Smile
- Eldridge Cleaver

The_Horror
ja, de er helt almindelige mennesker, men de påfører sig en uniform som DE bør respektere og leve op til, ellers skal de lade være.

Ligesom når man er i hæren, så respekterer man sin uniform, sit regiment og sit land.

Har før hørt thaier sige at nogle munke blot er dovne mænd der hellere vil 'tilbedes' end arbejde hårdt. Heldigvis findes der stadig templer hvor der føres en stram deciplin og respekt for munkegerningen.

mht. de økonomiske..selvfølgelig kan en munk have bankkonto og penge fra før han blev munk. Hans familie kan teoretisk set også give ham penge undervejs. Men med tanke på den typiske unge thai mands økonomi så kan de ikke være mange basøre. Omvendt er det milliarder der bliver doneret til templerne og derfor også munkene, især omkring højtiderne og ved begravelser/vielser. Nogle af pengene går til vedligeholdelse af- og bygning af nye templer, men typisk kun materialerne, da arbejdet gerne bliver udført som tjenester af lokalbefolkningen. Der forsvinder stadig mange penge ud i den blå luft dvs. ned i lommerne på munkene, hvis familier af gode grunde gerne bor langt væk fra templerne i andre provinser.

Min pointe er stadig at som munk er der ting man bør kunne afholde sig fra.
Redigeret af The_Horror d. 14/10-2017 05:54

GAMBIT
The_Horror skrev:

ja, de er helt almindelige mennesker, men de påfører sig en uniform som DE bør respektere og leve op til, ellers skal de lade være.

Ligesom når man er i hæren, så respekterer man sin uniform, sit regiment og sit land.

Har før hørt thaier sige at nogle munke blot er dovne mænd der hellere vil 'tilbedes' end arbejde hårdt. Heldigvis findes der stadig templer hvor der føres en stram deciplin og respekt for munkegerningen.

Enig - De bør respektere og leve op til deres uniform og de forpligtelser der følger ned uniformen. Er helt sikker på der er en masse munke som har set det som en permanent vacation på at blive og forblive munk - Heldigvis så snyder de kun sig selv i sidste ende.
- Eldridge Cleaver

The_Horror
De snyder sig selv, men også de dårligt uddannede og naive bønder der tror at pengene går til templerne, skolerne, mad og tøj til fattige familier osv. De bildes ind at donation til templerne og munkene er en god gerning som belønnes senere. Hvilket er en sandhed med modifikationer.

Jeg undgår helst at smide penge til templerne hvis jeg kan. Typisk har jeg doneret til specifikke projekter som fx ny kæmpe 'gongong' osv. Mener det er bedre at bruge pengene ved fx at købe tøj, legetøj og tomme kalorier til nabolagets børn. Men sommetider er der ingen vej udenom, husfreden skal jo også være i balance.

GAMBIT
der ingen vej udenom, husfreden skal jo også være i balance.

Dét kan ikke diskuteres!
- Eldridge Cleaver

click
Enig - De bør respektere og leve op til deres uniform og de forpligtelser der følger ned uniformen. Er helt sikker på der er en masse munke som har set det som en permanent vacation på at blive og forblive munk - Heldigvis så snyder de kun sig selv i sidste ende.

Jeg undrer mig hver dag her hvor jeg bor ser jeg munke stå uden for muren ved templet og ryge og drikke laokao, så godt som næsten hver eneste dag ser jeg en af munkene køre i sin private gamle Toyota lidt ned af vejen og stoppe ved den lokale købmand og sætte sig ved sit stambord med nogle af vennerne (ikke andre munke) ryge og der bliver straks sat en flaske laokao på bordet. det oplevede jeg altså ikke i 1981 da jeg første gang kom her til landet der var munkene respekteret. I dag drøner de rundt i Makro,Big C & lotus med hver sin mobil i hånden og køber stort ind det er nogle ordentlig fester de holder sig og mange af dem er kriminelle der gemmer sig som munk for myndighederne. Budistiske munke er ved at udvikle sig til en mafia der bliver beskyttet af den uvidende befolkning. det er dybt bekymrende at folk der næsten ingen penge har forærer så mange penge til griske templer
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

GAMBIT
Jeg undrer mig hver dag her hvor jeg bor ser jeg munke stå uden for muren ved templet og ryge og drikke laokao, så godt som næsten hver eneste dag ser jeg en af munkene køre i sin private gamle Toyota lidt ned af vejen og stoppe ved den lokale købmand og sætte sig ved sit stambord med nogle af vennerne (ikke andre munke) ryge og der bliver straks sat en flaske laokao på bordet. det oplevede jeg altså ikke i 1981 da jeg første gang kom her til landet der var munkene respekteret. I dag drøner de rundt i Makro,Big C & lotus med hver sin mobil i hånden og køber stort ind det er nogle ordentlig fester de holder sig og mange af dem er kriminelle der gemmer sig som munk for myndighederne. Budistiske munke er ved at udvikle sig til en mafia der bliver beskyttet af den uvidende befolkning. det er dybt bekymrende at folk der næsten ingen penge har forærer så mange penge til griske templer

Det er sgu trist at høre hvad du har set - Man må håbe at de munke bliver "De-roped"
- Eldridge Cleaver

GAMBIT
De snyder sig selv, men også de dårligt uddannede og naive bønder der tror at pengene går til templerne, skolerne, mad og tøj til fattige familier osv. De bildes ind at donation til templerne og munkene er en god gerning som belønnes senere. Hvilket er en sandhed med modifikationer
.

Det er thai, Thai kultur og Thailand i en nøddeskald.
- Eldridge Cleaver

click
Det er thai, Thai kultur og Thailand i en nøddeskald
.
Så sandt som skrevet står Read the rules
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

natty
Er det kun mig: men er der ikke forskel på munke og munke? Jeg mener nogen tager i kloste/templet som en form for "værnepligt", andre fordi det er en livslang livsstil ligesom at gå i kloster for nogle katolikker?

Jeg mener da at have mødt en del som kom kronragede tilbage efter en måneds ophold i et tempel.?

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

The_Horror
De fleste thai mænd er på et tidspunkt i deres liv munk i kortere eller længere tid, længden bestemmer de selv. Det svarer lidt til vores konfirmation. Udlændinge kan også gøre det. Mener at minimum er 1 uge, normen er 3 uger til 1 måned, men håret ryger uanset hvad i en ceremoni inden og så lever man ellers som munk med daglige gøremål osv. Det betragtes som en af de vigtigste faser i en thai mand liv.

Der er mig bekendt forskel på munkene i form af hierarki og beføjelser. Der er også forskel på deres status og 'vidensniveau'. Nogle munke har nærmest kultstatus og fanklubber.

men uanset hvor længe man leger munk, så er det mindste vel at gøre det ordenligt.
Redigeret af The_Horror d. 14/10-2017 19:31

natty
The_Horror skrev:

De fleste thai mænd er på et tidspunkt i deres liv munk i kortere eller længere tid, længden bestemmer de selv. Det svarer lidt til vores konfirmation. Udlændinge kan også gøre det. Mener at minimum er 1 uge, normen er 3 uger til 1 måned, men håret ryger uanset hvad i en ceremoni inden og så lever man ellers som munk med daglige gøremål osv. Det betragtes som en af de vigtigste faser i en thai mand liv.

Uanset hvor længe man leger munk, så er det mindste vel at gøre det ordenligt.

Jo det kan du sådan set ha ret i, alt det du skriver er rigtigt,.....Men at gøre det til en sag, at en munk har vundet i lotto synes jeg er lidt overdrevet.
Vi må vide mere, hvornår har han købt den, dagen inden han blev munk i en uge?
Redigeret af natty d. 14/10-2017 19:42
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Spring til debat: